eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.

projekt dotyczy m.in. podstawy określenia wysokości udzielanej przedsiębiorcy pożyczki, określenia prawidłowości jej wykorzystania, sposobu postępowania w przypadku niewykorzystania jej w całości, zasad dokonywania spłaty lub zwrotu pożyczki, umożliwienia zwolnienia przedsiębiorcy z kosztów finansowych wynikających z naliczania odsetek ustawowych w okresie od wniesienia odwołania do dnia uprawomocnienia się rozstrzygnięcia wydanego w postępowaniu odwoławczym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3292
  • Data wpłynięcia: 2015-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1013

3292


Kwota zwrócona do budżetu

-


688.894,70

Kwota zaległości do umorzenia

-

1.309.406,73***

* za rok udzielenia dotacji uznaje się rok, w którym weszły w życie przepisy uprawniające do jej udzielenia
** suma z lat 2011–2014 podzielona przez 4; przyjęto, że przedsiębiorcy nieubezpieczeni stanowić będą 38%
*** suma zaległości wynikających z udzielenia pożyczek przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku wystąpienia
powodzi na podstawie ustaw z 2010 r. i 2011 r.
I. Dochody
I.1. dochodem budżetu państwa w 2014 r. (rok 0) są środki wpłacone do budżetu do końca czerwca
2014 r.; na kwotę tę składają się: 25-procentowe spłaty przedsiębiorców nieubezpieczonych oraz
zwroty pożyczek wraz z odsetkami;
I.2. na dochody w kolejnych latach składają się:
- 25% x kwota pożyczek udzielonych przedsiębiorcom nieubezpieczonym; dochód wpisywany
jest w roku obliczonym w następujący sposób: rok następujący po roku wydania rozporządzenia
RM + 3 lata oraz
- 2% x kwota pożyczek udzielonych w ramach rozporządzenia RM wydanego 4 lata wcześniej;
I.3. przewidywane dochody w latach 2019–2024: w związku z faktem, że w okresie 4 lat
obowiązywania ustawy z 2011 r. rozporządzenie RM zostało wydane dwukrotnie, przyjęto, że
środki budżetowe na udzielanie pożyczek przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku powodzi
będą wydatkowane co drugi rok w wysokości 1.238.775,00 obliczonej w następujący sposób: suma
kwot pożyczek udzielonych przedsiębiorcom w latach 2011–2014 / 4;
I.4. prognozowane dochody nie uwzględniają wpływów z podatków i opłat od przedsiębiorców, którzy
utrzymali swoją działalność, ani osób przez nich zatrudnianych.
II. Wydatki
Wprowadzane niniejszą ustawą przepisy nie będą generowały wydatków z budżetu państwa,
JST ani pozostałych jednostek. Ewentualne obciążenie budżetu państwa wynikać będzie
z wprowadzenia możliwości umarzania zobowiązań przedsiębiorców, którzy skorzystali z pomocy
państwa w postaci preferencyjnych pożyczek. Podkreślić należy, że obciążenie to nie będzie
powodowało zwiększenia wydatków, tylko zmniejszenie dochodów.
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na wydatki jednostek samorządu terytorialnego
i ich jednostek organizacyjnych ani pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
Źródła finansowania

Dodatkowe
I. Dane liczbowe dotyczące dotychczas udzielonej pomocy:
informacje, w tym

wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
ustawa z 16 września 2011 r.
ustawa

obliczeń założeń
z 12 sierpnia 2010 r.
rozporządzenie RM
rozporządzenie RM

z 2012 r.
z 2013 r.
kwota dotacji
1.774.061,00 zł
3.181.039,00 zł
przekazanej funduszom
76.639.915,22 zł
pożyczkowym
4.955.100,00 zł

kwota, na jaką udzielono
1.689.581,07 zł
3.029.561,00 zł
pożyczek
74.504.210,71 zł

4.719.142,07 zł
liczba udzielonych
61
113
pożyczek
1849

174
liczba rozliczonych
pożyczek
-
61
-

liczba decyzji o zwrocie
części lub całości
-
0
-
pożyczki
ilość pożyczek,
w przypadku których
pojawiły się trudności
206
-
-
z odzyskaniem
należności
kwota wynikająca z
pożyczek problemowych
1.309.406,73 zł
0 zł
-
(nie uwzględnia odsetek)

16

W 2014 r. (do sierpnia) nie zaszły okoliczności wymagające uruchomienia pomocy
przedsiębiorcom.

II. Wejście w życie projektowanego aktu normatywnego nie będzie miało
wpływu na wydatki, a jego wpływ na dochody sektora finansów publicznych
będzie nieznaczny

Na podstawie danych zebranych w związku z funkcjonowaniem ustawy z dnia
12 sierpnia 2010 r. wynika, że problem spłaty czy też zwrotu pożyczki dotyczy
kwoty stanowiącej niespełna 2% kwoty udzielonych pożyczek.
Na podstawie powyższej tabeli można jednak stwierdzić, że na podstawie
przedstawionych danych widać, że problemy z odzyskaniem należności
związanych z pożyczkami udzielonymi na podstawie ustawy z 2010 r. dotyczą
kwoty stanowiącej 1,76% całkowitej kwoty pożyczek. Przyjmując najbardziej
pesymistyczną, 100-procentową nieściągalność tego rodzaju zobowiązań, można
stwierdzić, że w przypadku pomocy udzielonej w związku z powodzią z lipca
2012 roku – negatywny wpływ na finanse publiczne wynosić będzie
29 736,63 zł.
Prognozowanie na kolejne lata nie jest możliwe z uwagi na niepewność
co do: (a) wystąpienia powodzi, (b) wydania rozporządzenia RM, (c) liczby
udzielonych pożyczek ani kwoty, na jaką zostaną udzielone, (d) liczby
problemowych pożyczek.

III. Wpływ proponowanych zmian na zatrudnienie w administracji
publicznej


Realizacja zadań wynikających z rozdziału 3 nowelizowanej ustawy z dnia
16 września 2011 r. nie wymagała dotychczas tworzenia dodatkowych etatów
w administracji publicznej.
Wprowadzenie proponowanych zmian również nie spowoduje zwiększenia
zatrudnienia w administracji publicznej.


7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorców, oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa Pomoc w usuwaniu skutków powodzi pozwoli na utrzymanie
niepieniężnym
funkcjonowania przedsiębiorstw.
Zmiany nie będą miały wpływu na konkurencyjność
gospodarki.
sektor mikro-, małych i Pomoc w usuwaniu skutków powodzi pozwoli na utrzymanie
średnich
funkcjonowania przedsiębiorstw.
przedsiębiorstw
Zmiany nie będą miały wpływu na konkurencyjność
gospodarki.
rodzina, obywatele
Pomoc w usuwaniu skutków powodzi pozwoli na utrzymanie
oraz gospodarstwa
zatrudnienia oraz funkcjonowanie małych, rodzinnych
domowe
przedsiębiorstw. Będzie to miało bezpośredni wpływ na
zatrudnienie, a tym samym na rodzinę, obywateli oraz
gospodarstwa domowe.



17

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Pomoc w utrzymaniu działalności przedsiębiorców może mieć wpływ na wysokość bezrobocia
w regionach dotkniętych powodzią.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: przedsiębiorczość
Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane przepisy wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2015 r.
Zakłada się, że ich wykonanie nastąpi:
1) w terminie nie dłuższym niż rok, jeśli chodzi o zmiany proponowane w odniesieniu do ustawy
o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.,
2) w terminie nie dłuższym niż trzy lata, jeśli chodzi o zmiany proponowane w odniesieniu do ustawy
o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
Ewaluacja wprowadzonych zmian będzie możliwa po pięciu latach obowiązywania proponowanych
przepisów. Przeprowadzona zostanie zgodnie z regułami oceny obowiązującego prawa, przy zastosowaniu
OSR ex post. Przy ocenie funkcjonowania proponowanych zmian pod uwagę brane będą następujące
mierniki:
- liczba problemowych pożyczek,
- liczba odwołań wniesionych do ministra właściwego do spraw gospodarki.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
1. Biuletyn Statystyczny nr 3/2014
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/opracowania-zbiorcze/inne-opracowania-zbiorcze/biuletyn-
statystyczny-nr-32014,1,24.html
2. Wyniki finansowe podmiotów gospodarczych I–XII 2013,
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-
niefinansowe/wyniki-finansowe-podmiotow-gospodarczych-i-xii-2013,11,10.html
3. Działalność gospodarcza przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób w 2012 r.
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-
niefinansowe/dzialalnosc-gospodarcza-przedsiebiorstw-o-liczbie-pracujacych-do-9-osob-w-2012-r-
,1,6.html

18
strony : 1 ... 5 . [ 6 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: