Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
projekt dotyczy przejmowania przez samorząd gminny odcinka drogi krajowej, wojewódzkiej albo powiatowej, który został zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem co związane jest z ciężarem finansowym utrzymania dawnych dróg krajowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3227
- Data wpłynięcia: 2015-01-20
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3227
Ponadto, z uwagi na zmiany kategorii dróg, które już miały miejsce, art. 2
projektu, będący przepisem intertemporalnym, umożliwia cofnięcie dokonanych
już przekształceń, które znacznie obciążają budżety gmin. Przykładem takiej
sytuacji jest przypadek automatycznego przekazania trzem samorządom
gminnym odcinka drogi krajowej nr 5 (DK-5) po oddaniu do użytkowania drogi
ekspresowej S-5 pomiędzy Gnieznem a Poznaniem. Część dawnej DK-5 została
automatycznie przekazana m. in. gminie Łubowo, której roczny budżet wynosi
około 18 mln złotych, a samo utrzymanie tego odcinka szacuje się na kwotę 700
tys. zł rocznie. Podobnie sytuacja ma się w odniesieniu do dwóch pozostałych
gmin (Pobiedziska, Swarzędz).
Mimo wieloletniego sporu sądowego drogi zostały gminom przekazane
i ponoszą one koszty ich utrzymania. Sama zmiana zapisu art. 10 ust. 5 dla ww.
gmin nie miałaby znaczenia prawnego z uwagi na fakt, że czynność przekazania
drogi została już dokonana. Projektowany przepis intertemporalny umożliwia
uregulowanie tej kwestii z korzyścią dla gmin.
Mając powyższe na uwadze, obowiązujące brzmienie art. 10 ust. 5 ustawy
o drogach publicznych należy uznać za niekonstytucyjne i wymagające zmiany,
co potwierdzają środowiska prawnicze jak i sama władzę ustawodawczą we
wskazanym wyżej stanowisku Sejmu RP. Działanie Prezydenta RP Bronisława
Komorowskiego kierujące nowelizację ustawy do Trybunału Konstytucyjnego
wstrzymało na długi czas możliwość wprowadzenia zmian w omawianym
zakresie. Jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
„przekazuje” gminom kolejne odcinki dróg krajowych. Nawet zakładając, że
Trybunał uzna nowe zapisy za zgodne z Konstytucją RP to do tego czasu
będziemy mieli do czynienia z wieloma protestami, sprawami sądowymi między
gminami i GDDKiA, a później z licznymi uchwałami rady gmin
pozbawiającymi kategorii drogi gminnej odcinek drogi, który został zaliczony
do kategorii drogi gminnej na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy o drogach
publicznych.
W związku z powyższym obecny stan rzeczy wymaga szybkiej zmiany i
dlatego złożenie niniejszego projektu uważamy za zasadne.
Ze względu na zindywidualizowanie ewentualnych przyszłych
postępowań związanych z ewentualnym nadaniem nowego statusu dróg
zastępowanych oraz nieznaną liczbą samych przyszłych postępowań na
obecnym etapie nie sposób ocenić skutków finansowych dla budżetu państwa i
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze oraz
nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, gdyż dotyczy materii leżącej w
wyłącznej gestii państwa członkowskiego.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3227 › Pobierz plik