eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych

projekt dotyczy zwiększenia poziomu finansowania wydatków obronnych do wysokości co najmniej 2% PKB; ponadto projekt zawiera m.in. nowe rozwiązania w dziedzinach: cyklów planowania i programowaniu rozwoju Sił Zbrojnych, udzielania zaliczek na poczet zamówień wyłączonych z ustawy ? Prawo zamówień publicznych, dotowania Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i świadczenia specjalistycznych usług wojskowych przez jednostki wojskowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3190
  • Data wpłynięcia: 2015-02-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1117

3190

jednostki wojskowej, to mając na uwadze dotychczasowe doświadczenia proponuje się
odejść od wiązania realizacji usługi z zadaniami szkoleniowymi, które są planowane
z dużym wyprzedzeniem, co utrudnia reagowanie w sytuacjach pilnych. Jako przykład
można wskazać budowę przeprawy wodnej, drogi, czy oczyszczenie terenu po powodzi,
gdy nie są spełnione przesłanki do działania na podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166) lub ustawy z dnia
18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 333, z późn. zm.).
8) art. 12a (art. 1 pkt 8 projektu ustawy)
Polska uczestniczy w Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego
w Dziedzinie Bezpieczeństwa (Program NSIP). Celem Programu NSIP jest stworzenie
możliwości do realizacji zadań inwestycyjnych na terytorium państw sojuszniczych,
które są istotne z punktu widzenia Sojuszu, ale jednocześnie ich skala przekracza
możliwości poszczególnych państw. Zadania w ramach Programu NSIP są
współfinansowane ze środków krajowych państwa, na terytorium którego realizowane
jest zadanie (Host Nation) oraz ze środków „natowskich”. Zasady kwalifikowania zadań
do Programu NSIP, określania cost-sharingu oraz rozliczania zadań określone są na
gruncie regulacji „natowskich”. Zadnia Programu mogą być realizowane w formie
bezpośredniego finansowania ze środków Programu oraz w formie zwrotu wydatków
w przypadku przejściowego finansowania zadań za środków krajowych, gdzie
szczególnym przypadkiem przejściowego finansowania jest tzw. prefinansowanie.
Zadania Programu NSIP na terytorium Polski rozlicza Zakład Inwestycji Organizacji
Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP), funkcjonujący od 2010 r. w formie instytucji
gospodarki budżetowej. Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych instytucja gospodarki budżetowej może otrzymywać dotacje
z budżetu państwa na realizację statutowych zadań, jeżeli odrębne ustawy tak stanowią.
Zakres finansowania ZIOTP uregulowano w art. 12a ustawy, w którym określono
katalog dotacji, jakie ZIOTP może uzyskać z budżetu państwa na realizację swoich
zadań. Przedmiotowe regulacje nie uwzględniają jednak wszystkich form finansowania
ZIOTP niezbędnych dla zapewnienia sprawnej obsługi Programu NSIP w Polsce.
Obecne regulacje nie pozwalają na przejściowe finansowanie przedsięwzięć
i zobowiązań ze środków krajowych, do czasu otrzymania środków NATO. W zakresie
dotacji celowej na realizację zadań w zakresie inwestycji obronnych wynikających
5
z udziału Polski w Programie NSIP proponuje się zatem, obok finansowania polskiej
części zadania, uwzględnić również możliwość przejściowego finansowania zadań na
rzecz Programu NSIP, w części pozostającej do opłacenia lub zwrotu przez NATO.
Obowiązujące przepisy pozwalają udzielić ZIOTP dotacji na finansowanie utrzymania
zakończonych inwestycji do czasu przekazania ich użytkownikom. W tym obszarze
proponuje się, aby dotacja z budżetu państwa objęła środki na finansowanie utrzymania
inwestycji niezakończonych (przerwanych) do czasu ich zakończenia i przekazania ich
użytkownikom.
9) art. 12b (art. 1 pkt 9 projektu ustawy)
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych reguluje m.in. obszar
zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, w tym zagadnienie udzielania
zaliczek na poczet wykonania tych zamówień (Dział III, Rozdział 4a).
Powyższe rozwiązania nie obejmują jednak swoim zakresem całego obszaru zamówień,
których przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy. Zgodnie bowiem z art. 4
pkt 5b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, regulacji tej
nie stosuje się do zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub
materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, jeżeli wymaga tego podstawowy interes bezpieczeństwa państwa.
Wyłączenie ustawowe, o którym mowa wyżej, dotyczy znacznej części zamawianego
uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
W konsekwencji brakuje regulacji w obszarze udzielania zaliczek na poczet zamówień
wyłączonych z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych na
gruncie przepisów powszechnie obowiązujących. Tymczasem zgodnie z § 15 ust. 6
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu
prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych
zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616), zaliczki mogą być udzielane
wyłącznie w zakresie określonym w odrębnych przepisach, tj. przepisach powszechnie
obowiązujących.
Wprowadzenie do ustawy możliwości udzielania zaliczek na poczet realizacji
zamówień wyłączonych z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych ma na celu stworzenie istotnego narzędzia umożliwiającego efektywną
6
realizację zamówień mających złożony charakter i priorytetowe znaczenie dla
obronności i bezpieczeństwa państwa.
W przedmiotowym obszarze ustawa wskaże główne zasady udzielania zaliczek,
tj. maksymalną wysokość 25%, obowiązek zabezpieczenia zaliczki wraz z formami
zabezpieczenia oraz konieczność rozliczenia zaliczki przed udzieleniem następnej.
Ponadto przyjęto, że powyższe nie będzie miało zastosowania do zamówień
podlegających szczególnej procedurze na podstawie umowy międzynarodowej lub
porozumienia, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Art. 2 projektu ustawy
W art. 2 projektu ustawy uwzględnia się zmiany art. 50 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 50 zobowiązuje do
wskazania w treści projektowanej ustawy skutków finansowych jej wejścia w życie
w okresie 10 lat z podziałem na poszczególne lata wraz ze wskazaniem mechanizmów
korygujących oraz organu monitorującego wykorzystanie limitu wydatków oraz
wdrożenie mechanizmów korygujących. W art. 50 ust. 6 ustawy o finansach
publicznych ujęto katalog wydatków, do których nie stosuje się wyżej wskazanego
obowiązku. Wyłączenie ustawowe nie uwzględnia jednak wydatków obronnych. Mając
na uwadze, że brak jest możliwości zastosowania art. 50 ust. 1a i 4 w odniesieniu do
limitu wydatków obronnych kształtowanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 25 maja
2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn. zm.), proponuje się
uwzględnienie w art. 50 ust. 6 wyłączenia z powyższych obowiązków w zakresie
dotyczącym limitu wydatków obronnych.
Art. 3 i art. 4 projektu ustawy
W przepisach końcowych wskazano, że projektowana ustawa wejdzie w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że rozwiązania wskazane w projektowanym
brzmieniu art. 6, art. 7 i art. 11 ust. 3 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej
oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, będą miały zastosowanie
po raz pierwszy do ustawy budżetowej na rok 2016.

7
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) projekt nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Żadne podmioty nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad projektem.





8
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Ustawa o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji 13 grudnia 2014 r.
technicznej
oraz
finansowaniu
Sił
Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej
oraz ustawy o finansach Źródło:
publicznych
– ustalenia państw

członkowskich na szczycie
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
NATO w Newport 2014,
Minister Obrony Narodowej we współpracy z Ministrem
– deklaracje Prezydenta RP oraz
Finansów
Rządu RP


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Nr w wykazie prac: UA51
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu w MON

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Dyrektor Departamentu Budżetowego MON
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt ustawy wprowadza zmiany do ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie
i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn. zm.). Podstawowym celem nowelizacji jest uwzględnienie na
gruncie przepisów ustawowych ustaleń państw członkowskich na szczycie NATO oraz deklaracji
zarówno Prezydenta RP, jak również Rządu RP, w zakresie wzmocnienia zakresu finansowania
Sił Zbrojnych RP do poziomu 2% PKB. Pozostałe zmiany m.in. w zakresie udzielania zaliczek,
dotowania Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, świadczenia usług
wojskowych, jak również udzielania wsparcia wojskom obcym, są konsekwencją
dotychczasowych doświadczeń w tych obszarach.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Główne obszary podlegające uregulowaniu:
1. Proponuje się zwiększenie limitu wydatków obronnych z budżetu państwa z 1,95% PKB do
2% PKB. Projektowana ustawa będzie miała zastosowanie do obliczenia wydatków
obronnych po raz pierwszy w roku 2016.
2. Proponuje się zmiany w katalogu przychodów Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Siły
Zbrojne RP nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji przedsięwzięć realizowanych
w ramach współpracy międzynarodowej. Stąd też proponuje się, aby uzyskane zwroty
wydatków za udzielone wsparcie wojskom obcym oraz udostępnianie im poligonów
stanowiły przychód Funduszu Modernizacji SZ.
3. Proponuje się uregulowanie na gruncie ustawy katalogu dotacji dla Zakładu Inwestycji
Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego poprzez uwzględnienie m.in. możliwości
przejściowego finansowania zadań z budżetu państwa. Powyższe jest niezbędne dla
zapewnienia skutecznej realizacji zadań przez ZIOTP.
4. Proponuje się uregulowanie na gruncie przepisów powszechnie obowiązujących zagadnienia
specjalistycznych usług wojskowych. Na gruncie przepisów powszechnie obowiązujących
brak jest regulacji doprecyzowujących przedmiotowy obszar, w tym katalog kosztów
podlegających zwrotowi. Ponadto proponuje się również odejść od łączenia świadczenia
usługi z zadaniami szkoleniowymi, co utrudnia często szybkie reagowanie.
5. Proponuje się uregulowanie na gruncie przepisów powszechnie obowiązujących zagadnienia
udzielania zaliczek na poczet realizacji zamówień wyłączonych z ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z § 15 ust. 6 rozporządzenia Ministra
9
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: