Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
projekt dotyczy dostosowania przepisów do zmieniających się potrzeb nadzoru epidemiologicznego i zwalczania chorób zakaźnych; umożliwienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejmowanie określonych działań przeciwepidemiologicznych w celu przerwania szerzenia się dróg zakażeń, zdefiniowania podmiotów uprawnionych do przetwarzania danych osobowych uzyskanych w celu sprawowania nadzoru epidemiologicznego zasad wymiany danych o zachorowaniach między różnymi inspekcjami, doprecyzowania kwestii stosowania przymusu bezpośredniego w czasie interwencji medycznej oraz nowelizacji przepisów dot. finansowania niektórych zadań realizowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 293
- Data wpłynięcia: 2012-03-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
- data uchwalenia: 2012-07-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 892
293
UZASADNIENIE
Projekt
rozporządzenia realizuje upoważnienie ustawowe zawarte w art. 24 ust. 3
ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób
zakaźnych u ludzi (Dz. Nr 234, poz. 1570, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie okre la wykaz zakażeń i chorób zakaźnych
występujących w ród żołnierzy, funkcjonariuszy i pracowników jednostek oraz osób
objętych zakresem działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej Inspekcji
Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych,
Inspekcji Weterynaryjnej, Wojskowej Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Ochrony
rodowiska, stanowiący załącznik do niniejszego rozporządzenia.
Okre lając wykaz zakażeń i chorób zakaźnych ludzi objętych przekazywaniem danych
między inspekcjami, uwzględniono zakażenia i choroby zakaźne u ludzi objęte
zakresem przedmiotowym ustawy o zapobieganiu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
ze względu na fakt, iż wymiana tych danych jest niezbędna dla zapewnienia
kompletno ci danych gromadzonych przez podmioty uczestniczące w nadzorze
epidemiologicznym. Projektuje się, że dane te są udostępniane poprzez sporządzenie
kopii papierowych lub w formie pliku elektronicznego i przechowywane przez okres nie
krótszy niż 20 lat.
Przedmiot
projektowanego
rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Regulacja nie zawiera przepisów technicznych, nie wdraża norm i nie wpływa na
swobodę przepływu usług i towarów, nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie to obejmuje organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej
Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych, Inspekcji Weterynaryjnej i Wojskowej Inspekcji Weterynaryjnej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt regulacji zostanie przekazany do zaopiniowania:
1) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie epidemiologii,
2) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie chorób zakaźnych,
3) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie mikrobiologii lekarskiej,
4) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie pielęgniarstwa epidemiologicznego,
5) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie medycyny transportu,
6) Narodowemu Funduszowi Zdrowia,
7) Krajowemu Centrum do spraw AIDS,
8) Narodowemu Instytutowi Zdrowia Publicznego − Państwowemu Zakładowi
Higieny,
9) Instytutowi Gruźlicy i Chorób Płuc,
10)
Centrum Diagnostyki i Leczenia Chorób Przenoszonych Drogą Płciową
Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
11) Narodowemu Instytutowi Leków,
12) Państwowemu Instytutowi Weterynarii,
13) Międzywydziałowemu Instytutowi Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni,
14) Naczelnej Radzie Lekarskiej,
15) Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych,
16) Naczelnej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych,
17) Naczelnej Radzie Aptekarskiej,
18) Izbie Lekarsko-Weterynaryjnej,
19) Polskiemu Towarzystwu Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych,
6
20) Polskiemu Stowarzyszeniu Pielęgniarek Epidemiologicznych,
21) Stowarzyszeniu Epidemiologów Polskich,
22) Polskiemu Towarzystwu Zakażeń Szpitalnych,
23) Stowarzyszeniu Higieny Lecznictwa,
24) Polskiemu Towarzystwu Medycyny Morskiej, Tropikalnej i Podróży,
25) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej − NSZZ „Solidarno ć”,
26) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
27) Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
28) Federacji
Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie”,
29) Federacji Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej RP,
30) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej,
31) Konfederacji Polskich Pracodawców Prywatnych,
32) Stowarzyszeniu Menadżerów Opieki Zdrowotnej,
33) Forum Związków Zawodowych,
34) Radzie Krajowej Federacji Konsumentów,
35) Business Center Club,
36) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków regulacji
po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowana regulacja nie rodzi skutków dla sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na rynek pracy.
7
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsi biorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsi biorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuacj i rozwój regionów
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Proponowane rozporządzenie ma na celu zapobieganie zakażeniom i chorobom
zakaźnym u ludzi, w tym szczególnie zakażeniom i chorobom zakaźnym odzwierzęcym,
a także będącym skutkiem celowego rozprzestrzeniania zakażeń i chorób zakaźnych.
8. Wpływ regulacji na rodowisko
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
rodowisko.
5-03-dg
8
Dokumenty związane z tym projektem:
- 293 › Pobierz plik