eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny

Rządowy projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny

projekt dotyczy kompleksowego uregulowania rozwiązania dotyczącego uprawnień przyznawanych rodzinom wielodzietnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2923
  • Data wpłynięcia: 2014-11-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Karcie Dużej Rodziny
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1863

2923

– 5 –
4)
w przypadku dzieci w wieku powyżej 18. roku życia − dokument potwierdzający
tożsamość oraz oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej
placówce;
5)
w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym
stopniu niepełnosprawności w wieku powyżej 18. roku życia − dokument
potwierdzający tożsamość oraz orzeczenie o umiarkowanym albo znacznym stopniu
niepełnosprawności;
6)
w przypadku dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka
– postanowienie o umieszczeniu w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;
7)
w przypadku osób przebywających w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo
w rodzinnym domu dziecka, o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca
2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej − oświadczenie
o pozostawaniu w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka.
5. Oświadczenia zawarte we wniosku oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 4 pkt 1,
4 i 7, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści:
„Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
zeznań.
6. Składając wniosek o wydanie duplikatu Karty, przedstawia się dokument
potwierdzający tożsamość oraz, w przypadku dziecka w wieku do ukończenia 18. roku życia,
odpis aktu urodzenia lub dokument potwierdzający tożsamość.
7. Wójt sporządza i uwierzytelnia kopie przedstawionych dokumentów.
8. Przedstawienie dokumentów, o których mowa w ust. 4 i 6, nie jest wymagane,
w przypadku gdy wójt może bezpłatnie uzyskać dostęp do danych niezbędnych do ustalenia
prawa do posiadania Karty, dane te są mu znane z urzędu lub możliwe do ustalenia na
podstawie danych, którymi rozporządza.
9. Wniosek o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu składany w formie dokumentu
elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem
zaufanym ePUAP.
– 6 –
10. W przypadku gdy wniosek o przyznanie Karty lub jej duplikatu jest składany
w formie, o której mowa w ust. 9, do wniosku dołącza się zeskanowane dokumenty,
o których mowa w ust. 4 i 6.
Art. 11. 1. Karta jest przyznawana:
1)
rodzicowi oraz małżonkowi rodzica − na czas nieokreślony;
2)
dziecku w wieku do ukończenia 18. roku życia − do ukończenia 18. roku życia;
3)
dziecku powyżej 18. roku życia − odpowiednio do dnia 30 września następującego po
końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce,
lub do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej
placówce, zgodnie z zaświadczeniem lub oświadczeniem, o których mowa w art. 10
ust. 4 pkt 4, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia;
4)
dziecku legitymującemu się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu
niepełnosprawności, w wieku powyżej 18. roku życia − na okres ważności orzeczenia;
5)
dziecku umieszczonemu w rodzinnej pieczy zastępczej − na czas umieszczenia w danej
rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;
6)
osobie przebywającej w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu
dziecka, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu
rodziny i systemie pieczy zastępczej − odpowiednio do dnia 30 września następującego
po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej
placówce, lub do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie
nauki w danej placówce, zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w art. 10 ust. 4
pkt 4, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia.
2. W przypadku osób, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 6, Karta jest ważna wraz
z dokumentem potwierdzającym pobieranie nauki w szkole lub szkole wyższej.
Art. 12. 1. Zmiana danych zawartych w Karcie oraz zmiana miejsca zamieszkania
wymaga przyznania nowej Karty.
2. W przypadku gdy Karta zostanie zgubiona, skradziona lub w inny sposób utracona,
wójt wydaje duplikat Karty.
Art. 13. 1. Karta jest przyznawana bezpłatnie.
2. Wydanie duplikatu Karty podlega opłacie w wysokości 9,21 zł.
– 7 –
3. Jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności, w szczególności dotyczące
sytuacji materialnej lub zdrowotnej rodziny wielodzietnej, wójt może, na umotywowany
wniosek, zwolnić członka rodziny wielodzietnej z ponoszenia opłaty, o której mowa w ust. 2.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, wójt nie wydaje decyzji administracyjnej.
5. Odmowa zwolnienia z ponoszenia opłaty, o której mowa w ust. 2, następuje w drodze
decyzji administracyjnej
6. Wpływy z opłaty, o której mowa w ust. 2, stanowią dochód budżetu państwa.
Art. 14. Wójt, przyznając Kartę, informuje członka rodziny wielodzietnej o:
1)
przysługujących mu uprawnieniach, przez wskazanie strony internetowej urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny, na której jest zamieszczony
wykaz uprawnień przysługujących członkom rodzin wielodzietnych posiadającym
Karty;
2)
obowiązku niezwłocznego powiadomienia o wystąpieniu zmian mających wpływ na
prawo do posiadania Karty, danych zawartych w Karcie lub zmiany miejsca
zamieszkania.
Art. 15. W przypadku wystąpienia zmian mających wpływ na prawo do posiadania
Karty, danych zawartych w Karcie lub zmiany miejsca zamieszkania członek rodziny
wielodzietnej jest obowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym wójta, który przyznał
Kartę.
Art. 16. 1. W przypadku stwierdzenia przez wójta utraty prawa do posiadania Karty lub
przyznania Karty z naruszeniem przepisów ustawy członek rodziny wielodzietnej jest
obowiązany do niezwłocznego jej zwrotu.
2. Nie stwierdza się utraty prawa do posiadania Karty, w przypadku gdy Karta utraciła
ważność.
3. Stwierdzenie utraty prawa do posiadania Karty lub przyznania Karty z naruszeniem
przepisów ustawy następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Art. 17. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 16 ust. 1, oraz w przypadku
konieczności przyznania nowej Karty lub wydania jej duplikatu, dotychczas posiadana Karta
podlega zwrotowi i unieważnieniu przez wójta właściwego ze względu na miejsce
zamieszkania.
– 8 –
2. W przypadku braku możliwości zwrotu Karty z uwagi na wystąpienie okoliczności,
o których mowa w art. 12 ust. 2, osoba składająca wniosek o wydanie duplikatu Karty składa
oświadczenie o braku możliwości zwrotu Karty.
Art. 18. 1. Minister właściwy do spraw rodziny zapewnia:
1)
produkcję blankietów Kart, personalizację blankietów Kart oraz dystrybucję Kart;
2)
system teleinformatyczny, za pomocą którego są wykonywane czynności związane
z realizacją ustawy.
2. Minister właściwy do spraw rodziny dokonuje wyboru podmiotu odpowiedzialnego
za wykonanie zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
3. Minister właściwy do spraw rodziny może dokonać wyboru podmiotu
odpowiedzialnego za wykonanie zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Wójt realizuje ustawę za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa
w ust. 1 pkt 2.
Art. 19. Minister właściwy do spraw rodziny pozyskuje za pomocą systemu
teleinformatycznego, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2, dane o realizacji ustawy za okres
od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca − w terminie do dnia 15 sierpnia danego roku oraz za
okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia − w terminie do dnia 15 lutego roku następnego,
w szczególności w zakresie:
1)
liczby przyznanych Kart;
2)
liczby rodzin wielodzietnych posiadających Karty;
3)
liczby dzieci wchodzących w skład rodzin wielodzietnych posiadających Karty;
4)
wydatków poniesionych na realizację ustawy;
5)
informacji niezbędnych do ustalenia kosztów obsługi zadań gminy związanych
z przyznaniem Karty;
6)
informacji o przyznanych przez jednostki samorządu terytorialnego uprawnieniach dla
członków rodzin wielodzietnych.
Art. 20. 1. Wojewoda, o którym mowa w art. 24 ust. 4, oraz organizacja pozarządowa,
o której mowa w art. 24 ust. 5, przekazuje ministrowi do spraw rodziny, za pomocą systemu
teleinformatycznego, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2, informacje na temat negocjacji
przeprowadzonych z podmiotami innymi niż instytucje zgłoszone przez właściwych
ministrów, umów zawartych z tymi podmiotami oraz realizacji przez te podmioty
obowiązków wynikających z umów.
– 9 –
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane za okres od dnia 1 stycznia do
dnia 30 czerwca – w terminie do dnia 15 lipca danego roku oraz za okres od dnia 1 lipca do
dnia 31 grudnia – w terminie do dnia 15 stycznia roku następnego.
Art. 21. 1. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań wynikających z niniejszej ustawy
wójt oraz minister właściwy do spraw rodziny mogą przetwarzać następujące dane osób
ubiegających się o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu:
1)
imię i nazwisko;
2)
data urodzenia;
3)
miejsce zamieszkania lub pobytu;
4)
adres do korespondencji;
5)
numer PESEL;
6)
numer dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób, które nie posiadają
numeru PESEL;
7)
stan cywilny;
8)
obywatelstwo;
9)
stopień pokrewieństwa z członkami rodziny;
10) rodzaj szkoły, do której uczęszcza dziecko;
11) rodzaj i stopień niepełnosprawności;
12) informacja o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej;
13) orzeczenie sądu o odebraniu lub ograniczeniu władzy rodzicielskiej;
14) dochody członków rodziny wielodzietnej – w przypadku złożenia wniosku,
o którym mowa w art. 13 ust. 3;
15) adres poczty elektronicznej i numer telefonu osoby składającej wniosek o przyznanie
Karty lub wydanie jej duplikatu − o ile je posiada.
2. Administratorami danych osobowych przetwarzanych w zakresie niezbędnym do
realizacji zadań wynikających z niniejszej ustawy są wójt oraz minister właściwy do spraw
rodziny.
3. Minister właściwy do spraw rodziny może udostępnić mechanizm weryfikacji
numerów i statusów wydanych Kart instytucjom oraz podmiotom, które przyznały
uprawnienia na rzecz rodzin wielodzietnych na podstawie ustawy, w zakresie niezbędnym do
udzielenia tych uprawnień.
4. Dane osobowe, o których mowa w ust. 1, mogą być przetwarzane przez okres 1 roku
od dnia utraty prawa do korzystania z Karty, z wyjątkiem informacji dotyczących osób,
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: