Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy ograniczenia wydatków jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa, poprzez zamrożenie podstawy naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w roku 2015
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2854
- Data wpłynięcia: 2014-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1877
2854
z KNF.
Zmiany związane ze świadczeniami dla nauczycieli oraz pracowników uczelni
publicznych (art. 13–15)
Zgodnie z art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U.
z 2014 r. poz. 191) w budżetach organów prowadzących szkoły, w budżetach
wojewodów oraz w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
wyodrębnia się środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli, i tak odpowiednio:
1) w budżecie organów prowadzących szkoły – 1% planowanych rocznych środków na
wynagrodzenia osobowe nauczycieli;
2) w budżetach wojewodów – 5000 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty,
z przeznaczeniem na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia
zawodowego nauczycieli;
3) w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – 5000 średnich
wynagrodzeń nauczyciela stażysty na realizację ogólnokrajowych zadań w tym
obszarze.
Z doświadczeń ostatnich kilku lat wynika, że środki planowane na ten cel, szczególnie
w budżetach wojewodów oraz w budżecie Ministra Edukacji Narodowej, były
niewykorzystywane, w przypadku natomiast wojewodów planowane w niższych
wysokościach niż wynika to z obowiązujących przepisów. Praktyka ta była skutkiem
tego, że na doskonalenie zawodowe nauczycieli dysponenci pozyskują środki unijne i te
w pierwszej kolejności wydatkują. W szczególności w budżetach wojewodów faktyczne
wykonane wydatki na doskonalenie były dwukrotnie niższe niż wynikające
z obowiązujących przepisów.
W związku z powyższym proponuje się, aby w roku 2015, analogicznie do lat
ubiegłych, wprowadzić przepis (art. 13 projektu ustawy), który umożliwia elastyczne
planowanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Określenie maksymalnej
wysokości rocznych środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, w odniesieniu do
poziomu dotychczasowych sztywnych kwot, pozwoli na urealnienie planowania
środków na ten cel.
Wprowadzenie powyższej zmiany nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powstałe w wyniku
zaplanowania niższej kwoty na doskonalenie zawodowe nauczycieli oszczędności
23
w budżetach organów prowadzących szkoły, w budżetach wojewodów oraz w budżecie
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania będą mogły być racjonalnie
wykorzystane na inne potrzeby w zakresie oświaty.
Z kolei zgodnie z postanowieniami art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.
– Karta Nauczyciela corocznie dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych dla nauczycieli w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej liczby
nauczycieli w przeliczeniu na pełny wymiar zajęć i 110% kwoty bazowej stanowiącej
podstawę wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli w dniu 1 stycznia danego roku.
Proponuje się (art. 14 projektu ustawy), aby w roku 2015, analogicznie do roku 2014,
wprowadzić przepis, iż odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla
nauczycieli dokonywany jest w oparciu o kwotę bazową z dnia 1 stycznia 2012 r.
Obecna sytuacja finansów publicznych uzasadnia zastosowanie rozwiązania
polegającego na „zamrożeniu” wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych.
Zgodnie z art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.), dla pracowników uczelni
publicznych tworzy się odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości
6,5% planowanych przez uczelnię rocznych wynagrodzeń osobowych. Powiązanie
sposobu naliczania ww. odpisu z wysokością wynagrodzeń powoduje automatyczny
wzrost wydatków na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych wynikający
z podniesienia płac pracowników publicznych szkół wyższych.
Obecna sytuacja finansów publicznych uzasadnia, analogicznie do przypadku
pracowników sfery budżetowej oraz nauczycieli zatrudnionych w szkołach
i placówkach oświatowych, zastosowanie rozwiązania polegającego na „zamrożeniu”
wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych również w odniesieniu
do pracowników uczelni publicznych. Proponowana zmiana (art. 15 projektu ustawy)
spowoduje, że w roku 2015 wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych dla ww. grupy zawodowej, co do zasady, utrzyma się na poziomie roku
2013, przy czym w uczelniach, w których fundusz wynagrodzeń ulegnie zmniejszeniu
z tytułu ograniczenia zatrudnienia, odpisy będą dokonywane w niższej wysokości.
Przepis gwarantuje jednocześnie, że wysokość odpisu przypadająca na jednego
zatrudnionego nie będzie niższa niż ustalona na zasadach ogólnych wynikających
24
z regulacji ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń
socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592, z późn. zm.).
Zmiana dotycząca Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (art. 30)
W art. 30 ust. 1 projektu ustawy proponuje się kontynuowanie rozwiązania
umożliwiającego także w roku 2015 dofinansowanie zadań związanych
z przygotowaniami zawodników kadry narodowej do udziału we współzawodnictwie
międzynarodowym w sportach olimpijskich i nieolimpijskich ze środków Funduszu
Rozwoju Kultury Fizycznej, utworzonego na podstawie ustawy z dnia 19 listopada
2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.).
W art. 30 ust. 2 projektu ustawy proponuje się umożliwienie wydania rozporządzenia
określającego szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji ww. zadań,
tryb składania wniosków oraz przekazywania środków z uwzględnieniem racjonalności
i ciągłości finansowania zadań.
Zmiany dotyczące sposobu finansowania i reguł współpracy między organami
administracji rządowej a ministrem właściwym do spraw zagranicznych
w zakresie wykonywania zadań tych organów w placówkach zagranicznych
Rzeczypospolitej Polskiej (art. 31)
Dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza i polityczna na świecie oraz coraz
większa specjalizacja zadań wykonywanych w ramach służby zagranicznej wymagają
pełnego zaangażowania przedstawicieli wszystkich organów administracji rządowej
w realizację polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej (RP). Ponadto polityka
Polski realizowana na arenie Unii Europejskiej jest naturalną kontynuacją polityki
krajowej, dlatego część zadań realizowanych przez przedstawicieli Polski za granicą
leży w bezpośrednich kompetencjach ministrów innych niż Minister Spraw
Zagranicznych. W celu zapewnienia właściwego poziomu realizacji zadań znajdujących
się w kompetencjach poszczególnych organów administracji rządowej w obszarze
międzynarodowym, przy zachowaniu pełnej spójności w systemie finansowania
i funkcjonowania służby zagranicznej, należy ujednolicić istniejące obecnie zasady
współpracy między ministrem właściwym do spraw zagranicznych a innymi organami
administracji rządowej w tym zakresie.
Mając na uwadze potrzebę pilnego zareagowania na zmieniające się uwarunkowania
międzynarodowe i konieczność jak najszybszego ujednolicenia niespójnych obecnie
zasad finansowania powyższych zadań, w projekcie ustawy w art. 31 zaproponowano
25
wprowadzenie w roku 2015 rozwiązań w zakresie finansowania zadań organów
administracji rządowej w placówkach zagranicznych RP realizowanych bezpośrednio
przez przedstawicieli tych organów, poprzez wprowadzenie finansowania tych zadań
z części budżetu, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zagranicznych.
Jednocześnie, zgodnie z art. 31 ust. 5 projektu ustawy, w roku 2015 Prezes Rady
Ministrów może dokonać, w drodze rozporządzenia, przeniesień planowanych
wydatków budżetowych na finansowanie zadań, w tym wynagrodzeń, między częściami
i działami budżetu państwa. Wydatki na te zadania nie mogą być przeznaczane na
finansowanie innych zadań. Planuje się, że dokonanie przeniesień musi być
poprzedzone dokładnym bilansem kosztów funkcjonowania poszczególnych stanowisk
i wydatkowanych obecnie środków budżetowych na ten cel przez wszystkie organy
administracji rządowej. Proces ten powinien zostać przeprowadzony w taki sposób, aby
możliwe było prawidłowe finansowanie zadań według określonych w projekcie ustawy
przepisów od początku 2015 r.
Minister właściwy do spraw zagranicznych został także zobowiązany do przekazania do
dnia 31 lipca 2015 r. organom, z którymi zawarł porozumienie, informacji
o rzeczywistych kosztach realizacji przez przedstawicieli zadań w pierwszym półroczu
2015 r. Celem przedstawienia tej informacji jest zapewnienie przejrzystości
w odniesieniu do gospodarowania środkami przeznaczanymi na realizację tych zadań.
Zaproponowane rozwiązania w zakresie finansowym muszą wiązać się z określeniem
reguł współpracy między organami administracji rządowej a ministrem właściwym
do spraw zagranicznych w zakresie wykonywania zadań tych organów w placówkach
zagranicznych RP. W związku z powyższym w art. 31 proponuje się również
wprowadzenie w roku 2015 regulacji, w zakresie kierowania do pracy, warunków
zatrudnienia i nadzoru nad zadaniami wykonywanymi przez przedstawicieli tych
organów w placówkach zagranicznych RP. Zadania organów administracji publicznej
innych niż minister właściwy do spraw zagranicznych realizowanych w ramach służby
zagranicznej przez przedstawicieli tych organów w placówkach zagranicznych RP
wykonywane mają być na podstawie porozumienia zawieranego przez te organy
z Dyrektorem Generalnym Służby Zagranicznej. Porozumienie ma określić stanowiska
realizujące te zadania oraz szczególne uwarunkowania wynikające ze specyfiki organu
administracji rządowej, przykładowo w zakresie wewnętrznego w danym organie
26
administracji rządowej podziału kompetencji w obszarze nadzoru nad
przedstawicielami.
Przedstawiona propozycja szczególnej regulacji dotyczącej zawarcia na poziomie
ministerialnym porozumienia w zakresie realizowanych w placówkach zagranicznych
zadań z działu administracji rządowej sprawy wewnętrzne, wynika z konieczności
zapewnienia jednolitych reguł współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych
w odniesieniu do oficerów łącznikowych Policji i Straży Granicznej oraz członków
personelu pomocniczego i obsługi, z uwzględnieniem oczywiście odrębnych regulacji
dotyczących delegowania funkcjonariuszy do wykonywania zadań poza Policją i Strażą
Graniczną. Szczególny status osób pełniących funkcję oficerów łącznikowych,
specyfika zadań przez nich wykonywanych nie tylko na rzecz macierzystych organów
Policji i Straży Granicznej, ale także na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych uzasadnia
zawarcie porozumienia między Ministrem Spraw Wewnętrznych a Ministrem Spraw
Zagranicznych. Takie rozwiązanie wyeliminuje jednocześnie konieczność zawierania
odrębnych porozumień pomiędzy komendantami głównymi Policji i Straży Granicznej.
Wprowadzane w art. 31 przepisy, nie miałyby zastosowania do zadań ministra
właściwego do spraw gospodarki, realizowanych w państwowych jednostkach
budżetowych mających siedzibę poza granicami RP nadzorowanych przez ministra
właściwego do spraw gospodarki oraz Ministra Obrony Narodowej realizowanych
w placówkach zagranicznych RP.
Proponowane w art. 31 projektu ustawy rozwiązania mają charakter tymczasowy. Nie
tworzą tym samym trwałych rozwiązań systemowych, które powinny być przedmiotem
regulacji innych aktów prawnych. Jednocześnie ich wprowadzenie pozwoli na właściwe
finansowanie zadań publicznych w roku 2015.
Regulacja zawarta w ust. 7 tego przepisu ma na celu monitorowanie bieżących
wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania oraz umożliwienie
zaplanowania wydatków na kolejny rok budżetowy.
Zmiana dotycząca planu finansowego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
(art. 32)
W art. 32 projektu ustawy proponuje się wprowadzenie w roku 2015 obostrzenia
w zakresie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Biorąc pod uwagę, że w planie finansowym Zasobu określana jest wysokość wpłaty do
budżetu państwa, każda zmiana w planie finansowym, w konsekwencji której mogłoby
27
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2854 › Pobierz plik