Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011r.
projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i "wykreślenia" terytorium Guernsey z listy krajów stosujących szkodliwe praktyki podatkowe
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 281
- Data wpłynięcia: 2012-03-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011 r.
- data uchwalenia: 2012-04-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 618
281
dostępna w ramach jurysdykcji wnioskującej, to właściwy organ Strony
wnioskującej byłby w stanie uzyskać informację na podstawie jej prawa lub w toku
normalnej procedury administracyjnej oraz że Strona wnioskująca wykorzystała
wszelkie środki dostępne na jej terytorium dla uzyskania informacji.
Koszty
Ustalenie ogólnej normy w kwestii dzielenia kosztów wynikających z wymiany
informacji w sprawach podatkowych jest niezwykle trudne i dlatego w tym
względzie Modelowa Umowa postanawia, że Strony powinny osiągnąć oddzielne
porozumienie o takich kosztach. Strony Umowy uznały, iż zwykłe koszty związane
z udzieleniem pomocy ponosi Strona proszona o pomoc, natomiast koszty
nadzwyczajne poniesione w trakcie udzielania pomocy (włączając m.in. koszty
zaangażowania zewnętrznych doradców w związku ze sporami sądowymi) ponosi
Strona wnioskująca. Natomiast właściwe organy będą okresowo uzgadniały
kwestie dotyczące tego artykułu, a w szczególności właściwy organ Strony
proszonej o pomoc będzie uzgadniał z właściwym organem Strony wnioskującej,
jeżeli przewidywane koszty przekazania informacji w szczególnych przypadkach
będą znaczące.
Procedura wzajemnego porozumiewania się
W momencie powstania problemów lub wątpliwości między Umawiającymi się
Stronami dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy, właściwe
organy dołożą wszelkich starań, aby rozwiązać problem w drodze wzajemnego
porozumienia. Oprócz powyższego porozumienia właściwe organy Stron mogą
uzgodnić procedury, które będą użyte w przypadkach zastosowania przepisów
Umowy dotyczących wymiany informacji na wniosek, dochodzenia podatkowego
za granicą oraz kosztów związanych z udzieleniem pomocy. Strony dołożą
wszelkich starań, aby umówić się co do innych form rozwiązywania sporów.
W każdym przypadku procedura wzajemnego porozumiewania się jest procedurą
szczególną, pozostającą poza prawem wewnętrznym. Artykuł 11 daje Stronom
Umowy możliwość rozwiązania sporów na szczeblu międzynarodowym.
8
IV. Skutki wejścia w życie Umowy
Skutki finansowe
Wejście w życie Umowy nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów sektora
finansów publicznych. Umowa będzie skutecznym narzędziem weryfikacji
deklarowanych podstaw opodatkowania przez podatników osiągających dochody
w relacjach z Guernsey, zatem jej wejście w życie, również z uwagi na jej
prewencyjny charakter, będzie miało pozytywny wpływ na wysokość dochodów
budżetowych Skarbu Państwa.
Skutki społeczne i gospodarcze
Z uwagi na cel Umowy, nie przewiduje się jej skutków na płaszczyźnie społecznej
i gospodarczej.
Skutki prawne wejścia w życie Umowy
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany
informacji podatkowych. Po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres
terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska prowadzi efektywną wymianę informacji
podatkowych.
Postanowienia Umowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej.
Skutki polityczne
Zawarcie umowy o wymianie informacji podatkowych z Guernsey może być
ważnym krokiem w kierunku rozwoju dwustronnej współpracy podatkowej.
Efektywne funkcjonowanie takiej umowy w następnych latach podatkowych może
stanowić podstawę do podjęcia rozmów zmierzających do zawarcia pełnej umowy
o unikaniu podwójnego opodatkowania z Guernsey.
V. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Umową
Umowa ma rangę umowy międzypaństwowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
9
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) związanie Umową
nastąpi w drodze ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ
Umowa ta spełniać będzie przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483,
z późn. zm.).
Procedura ratyfikacji za zgodą wyrażoną w ustawie została przewidziana z uwagi
na elementy Umowy, które dotyczą spraw uregulowanych w ustawie lub w których
Konstytucja wymaga ustawy. Są to:
– artykuł 1 Umowy, który m.in. stwierdza, iż „Prawa i środki ochrony
zagwarantowane osobom przez ustawodawstwo lub praktykę administracyjną
Strony proszonej o pomoc będą nadal stosowane, o ile nie ograniczają one
nadmiernie lub nie opóźniają efektywnej wymiany informacji.”. Powyższe
oznacza, iż w przypadku gdy prawa przyznane prawem wewnętrznym osobom
są przez nie wykorzystywane do nieuzasadnionego ograniczania lub opóźniania
efektywnej wymiany informacji, w takim przypadku zapisy umowne mają
pierwszeństwo w stosunku do tego rodzaju uprawnień,
– artykuł 5 ustęp 4 Umowy, który obliguje Strony Umowy do przekazywania
informacji bankowych objętych ochroną ustawową,
– artykuł 6 ustęp 2 Umowy, który może stanowić samoistną podstawę prawną
udzielenia zgody na obecność przedstawicieli drugiej Strony w trakcie polskiej
kontroli podatkowej,
– artykuł 8 Umowy, który dotyczy kwestii poufności przekazywanych informacji.
Ponadto należy stwierdzić, iż proponowany tryb związania się Umową,
tj. ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, jest analogiczny do trybu
przyjętego w przypadku Konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej
w sprawach podatkowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r.,
która reguluje kwestie wymiany informacji podatkowych.
10
VI. Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy.
Przepisy Umowy będą miały zastosowanie do organów polskiej administracji
podatkowej stosujących postanowienia Umowy w stosunkach gospodarczych
między Polską a Guernsey.
VII. Sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Umowa służy prawidłowej realizacji poniższych ustaw:
− ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania, źródła przychodów, zwolnienia przedmiotowe, podstawa
obliczenia i wysokość podatku, pobór podatku lub zaliczek na podatek przez
płatników, szczególne zasady ustalania dochodu,
− ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 574, poz. 397, z późn. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania, przychody, koszty uzyskania przychodów, zwolnienia
przedmiotowe, podstawa opodatkowania i wysokość podatku, pobór podatku.
Ponadto następujące akty prawne są związane z Umową:
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) – informacje podatkowe, kontrola podatkowa,
tajemnica skarbowa, wymiana informacji z innymi państwami,
− ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) – udzielanie
pomocy obcemu państwu oraz korzystanie z jego pomocy przy dochodzeniu
należności pieniężnych,
− ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41,
poz. 214, z późn. zm.) – postępowanie kontrolne,
− ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r.
Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) – przestępstwa skarbowe i wykroczenia
skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym,
11
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) – przekazywanie danych osobowych do
państwa trzeciego,
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72,
poz.
665, z późn. zm.) – ujawnianie informacji stanowiących tajemnicę
bankową.
VIII. rodki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Umowy
Wejście w życie Umowy nie spowoduje konieczności dokonania zmian
w ustawodawstwie wewnętrznym.
9-03-DG
12
Dokumenty związane z tym projektem:
- 281 › Pobierz plik