Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedur służących realizacji inwestycji w transporcie kolejowym, w tym m.in. ułatwienia prowadzenia określonych postępowań administracyjnych i przyjmowania dokumentów programowych związanych z realizacją procesu inwestycyjnego na kolei
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2791
- Data wpłynięcia: 2014-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 200
2791
Druk nr 2791
Warszawa, 10 lipca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Infrastruktury
INF-020-6-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Infrastruktury
wnosi projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym oraz niektórych innych
ustaw.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Józef Racki.
Przewodniczący Komisji
(-) Stanisław Żmijan
PROJEKT
U S T A W A
z dnia……………..2014 r.
o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1594 oraz z 2014 r. poz. 644) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 9o:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wydaje wojewoda, na
wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej, zwanych dalej „PLK
S.A.”, lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego.”,
b)
w ust. 3 w pkt 4 w lit. h kropkę zastępuję się przecinkiem i dodaje się lit. i oraz j w
brzmieniu:
„i) właściwego zarządcy drogi publicznej w odniesieniu do drogi publicznej,
która krzyżuje się z linią kolejową,
j) właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej w odniesieniu do projektowanej
linii kolejowej, która krzyżuje się z linią kolejową tego zarządcy lub jest
lokalizowana w obszarze kolejowym jego linii.”,
c) w ust. 4 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„4. Właściwy organ, na wniosek PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu
terytorialnego, wydaje opinie, o których mowa w ust. 3 pkt 4, w terminie nie
dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.”,
d) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym albo
w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nie żyją, a ich spadkobiercy
nie wykazali prawa do spadku, zawiadomienia, o którym mowa w ust. 6, dokonuje
się w formie obwieszczenia.”;
2) w art. 9q:
a) w ust. 1 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
„6) określenie ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości w celu zapewnienia
prawa do wejścia na teren nieruchomości dla prowadzenia inwestycji
kolejowej, w tym dokonania związanej z nią budowy lub przebudowy układu
– 2 –
drogowego lub urządzeń wodnych, lub założenia i przeprowadzania na nich
ciągów drenażowych przewodów i urządzeń służących do przesyłania
płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej
i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych
obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów
i urządzeń, a także prac związanych z konserwacją, utrzymaniem lub
usuwaniem awarii,
7)
oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości,
które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu
terytorialnego”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 6, stosuje się przepisy art.
124 ust. 2 i 4-8 oraz art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518 i 659).”
3) w art. 9s:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Nieruchomości, o których mowa w art. 9q ust. 1 pkt 7, stają się z mocy
prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu
terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej
stała się ostateczna.”,
b) ust. 3b otrzymuje brzmienie:
„3b. PLK S.A. nabywają z mocy prawa z dniem, w którym decyzja o
ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna, prawo użytkowania
wieczystego nieruchomości gruntowych nabytych z mocy prawa przez Skarb
Państwa, określonych w ust. 3, z wyłączeniem nieruchomości, o których mowa w
ust. 3e, oraz prawo własności budynków, innych urządzeń i lokali znajdujących się
na tych nieruchomościach.”,
c) po ust. 3d dodaje się ust. 3e w brzmieniu:
„3e. Nieruchomości, na których planowana jest budowa lub przebudowa dróg
krajowych, określone decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, z dniem w
którym decyzja ta stała się ostateczna, oddaje się w trwały zarząd Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad”,
d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
– 3 –
„6. Przepisu ust. 2 i 3 nie stosuje się do nieruchomości będących przedmiotem
własności albo użytkowania wieczystego PKP S.A. lub PLK S.A.”,
e) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się
ostateczna, PLK S.A. lub właściwa jednostka samorządu terytorialnego uzyskuje
prawo do dysponowania nieruchomościami, o których mowa w ust. 3, na cele
budowlane w rozumieniu przepisów)).
3. PLK S.A. lub właściwa jednostka samorządu terytorialnego nie później niż w
terminie 30 dni przed planowanym zajęciem terenu, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia
w drodze pisemnego porozumienia z właściwym zarządcą drogi lub odpowiednimi
organami, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne
(Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.) zakres, warunki i termin zajęcia tego terenu.
4. W przypadku, gdy decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej został nadany
rygor natychmiastowej wykonalności, porozumienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera
się niezwłocznie.
5. Za szkody powstałe w wyniku działań, o których mowa w ust. 1, przysługuje od
PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego odszkodowanie ustalone na
zasadach wynikających z Kodeksu cywilnego.
Art. 9yb. 1. Lasy Państwowe zarządzające nieruchomościami, o których mowa w
art. 9q ust. 1 pkt 7, na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z
2011 r. Nr 12, poz. 59, z późn. zm.) są obowiązane do dokonania nieodpłatnie, z
zastrzeżeniem ust. 3, wycinki drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcia w terminie
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 823 i poz. 1543.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1513, z 2013
r. poz. 21 i 165 oraz z 2014 r. poz. 659.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 34 poz. 170, Nr 106
poz. 622, Nr 224 poz. 1337, z 2013 r. poz. 628 oraz z 2014 r. poz. 222.
– 5 –
ustalonym w odrębnym porozumieniu między Lasami Państwowymi, a PLK S.A. lub
właściwą jednostką samorządu terytorialnego.
2. Drewno pozyskane z wycinki drzew i krzewów, o której mowa w ust. 1, staje się
nieodpłatnie własnością Lasów Państwowych.
3. Koszty wycinki drzew i krzewów w wieku do 20 lat oraz ich uprzątnięcia ponosi
PLK S.A. lub właściwa jednostka samorządu terytorialnego.
Art. 9yc. 1. Do gruntów rolnych i leśnych objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji
linii kolejowej nie stosuje się))”;
10) w art. 25e po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Dokumentacja wymieniona w ust. 3 pkt 3 podlega badaniu przez Prezesa UTK
pod kątem spójności oraz kompletności.”;
11) w art. 25k:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku modernizacji podsystemu strukturalnego zarządca albo
przewoźnik kolejowy przekazuje Prezesowi UTK dokumentację opisującą projekt
wraz z oceną ryzyka dotycząca wpływu modernizacji na poziom bezpieczeństwa
podsystemu przeprowadzoną zgodnie z przepisami Komisji Europejskiej
dotyczącymi wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny
ryzyka.”,
b) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Prezes UTK, biorąc pod uwagę dokumentację i ocenę ryzyka, o których
mowa w ust. 2, uwarunkowania techniczne oraz kryteria bezpieczeństwa systemu
kolei ,w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące, wydaje decyzję stwierdzającą, czy w
związku z planowanym zakresem prac niezbędne jest uzyskanie nowego
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemu strukturalnego po
modernizacji.
5. Prezes UTK nakazuje uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji dla podsystemu strukturalnego po modernizacji jeżeli przewidziane
prace mogą negatywnie wpłynąć na ogólny poziom bezpieczeństwa podsystemu.”;
12) w art. 30:
a) w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„2. Zarządca przydziela trasy pociągów przewoźnikom kolejowym
zapewniając jak najlepsze wykorzystanie zdolności przepustowej oraz
uwzględniając:”,
b) uchyla się ust. 3;
13) w art. 38 po ust. 6a dodaje się ust. 6b w brzmieniu:
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 102, poz. 586 i Nr
227, poz. 1367, z 2012 r. poz. 1529 oraz z 2013 r. poz. 898.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2791 › Pobierz plik