Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy jednorazowej modyfikacji mechanizmu waloryzacji świadczeń z ubezpieczenia społecznego w taki sposób by przy utrzymaniu zasady procentowej waloryzacji zagwarantowany został minimalny wzrost świadczenia o kwotę 36 zł; ponadto poszerzenia kręgu osób uprawnionych do zasiłku pogrzebowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2782
- Data wpłynięcia: 2014-10-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1682
2782
43,20
4043,20
43,2
4043,20
101,08%
101,08%
5000
54,00
5054,00
54,0
5054,00
101,08%
101,08%
Wysokości świadczeń najniższych w wysokości gwarantowanej przez państwo, obowiązujące od dnia
1 marca 2014 r.:
648,13 zł – minimalna renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy
844,45 zł – minimalna emerytura i renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy
W ocenie projektodawcy przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem
prawa Unii Europejskiej i nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
13
Data sporządzenia
Nazwa projektu
28 sierpnia 2014 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo wiodące
Źródło:
– Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej,
inicjatywa własna
Nr w wykazie prac legislacyjnych Rady
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Ministrów: UA 46
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Marek Bucior – Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Zbigniew Januszek – Zastępca Dyrektora
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
1. Ochrona poziomu najniższych świadczeń emerytalno-rentowych, przy zachowaniu realnej wartości
wszystkich świadczeń emerytalno-rentowych.
2. Poprawa relatywnej sytuacji osób pobierających niższe świadczenia.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wprowadzenie w 2015 r. do obecnych zasad waloryzacji minimalnej gwarantowanej kwoty podwyżki świadczeń
emerytalno-rentowych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość Źródło
Oddziaływanie
danych
ZUS, KRUS, MON,
Wprowadzenie zmian w systemach informatycznych
MS, MSW
umożliwiających zastosowanie w 2015 r. zasady gwarantowanej
–
kwoty podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych z tytułu
waloryzacji
Świadczeniobiorcy
ok. 8,4
ZUS,
Świadczeniobiorcy korzystający z zasady gwarantowanej kwoty
z FUS, KRUS, służb mln
KRUS, podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych.
mundurowych,
MON,
renciści socjalni
MS,
MSW
Budżet państwa
Zwiększona dotacja do ZUS i KRUS oraz większe wydatki na
świadczenia finansowane z budżetu państwa
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt został skierowany do konsultacji do następujących partnerów społecznych:
1) NSZZ „Solidarność”,
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów,
5) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
6) Konfederacja „Lewiatan”,
7) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
8) Związek Rzemiosła Polskiego,
9) Krajowa Izba Gospodarcza,
Wyniki konsultacji społecznych przedstawione zostały w formie załącznika do projektu ustawy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
(ceny bieżące)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącz
nie
(0-
10)
14
Dochody ogółem
(1)(2)
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
Wydatki ogółem
(3)(4)
1754
2159
2286
2420
2563
2714
2874
3043
3222
3412
budżet państwa
63
77
82
87
92
97
103
109
115
122
JST
FUS, FEP
1149
1414
1497
1585
1678
1777
1882
1993
2110
2235
Fundusz Pracy
51
62
66
70
74
78
83
88
93
98
FER KRUS
492
605
641
679
719
761
806
854
904
957
Saldo ogółem
-1754
-2159
-2286
-2420
-2563
-2714
-2874
-3043
-3222
-3412
budżet państwa
-63
-77
-82
-87
-92
-97
-103
-109
-115
-122
JST
FUS, FEP
-1149
-1414
-1497
-1585
-1678
-1777
-1882
-1993
-2110
-2235
Fundusz Pracy
-51
-62
-66
-70
-74
-78
-83
-88
-93
-98
FER KRUS
-492
-605
-641
-679
-719
-761
-806
-854
-904
-957
Źródła finansowania ZUS+FUS, FER KRUS, budżet państwa
Dodatkowe
W obliczeniach uwzględniono założenia makroekonomiczne Ministerstwa Finansów
informacje, w tym
zawarte w Wytycznych z czerwca 2014 r.
wskazanie źródeł
Przedstawienie wartości w cenach stałych mija się z celem, ponieważ istotą waloryzacji
danych i przyjętych
świadczeń emerytalno-rentowych jest wyrównywanie ich wartości zmniejszającej się w
do obliczeń założeń
wyniku wzrostu cen i wynagrodzeń.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu pieniężnym
duże
(w mln zł,
przedsiębiorstwa
ceny stałe z …… r.)
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Wprowadzenie zasady ochrony kwoty wzrostu najniższych świadczeń
oraz gospodarstwa
w 2015 r. będzie sprzyjać zachowaniu realnej wartości świadczeń
domowe
emerytalno-rentowych w najuboższych grupach emerytów i rencistów.
Proponowane rozwiązanie wpłynie na wzrost popytu (w biedniejszych
rodzinach każdy wzrost jest przeznaczany na wydatki), zwiększa
również dochód rozporządzalny gospodarstwa domowego.
Niemierzalne
Wpływ na
funkcjonowanie
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
15
domowe
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza
tak
bezwzględnie wymaganymi przez UE
nie
(szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby procedur
zmniejszenie liczby procedur
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane
tak
do ich elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Brak
9. Wpływ na rynek pracy
Projekt nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko
demografia
informatyzacja
naturalne
mienie państwowe
zdrowie
sytuacja i rozwój
regionalny
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wdrożenie przepisów projektowanej ustawy nastąpi od dnia 1 marca 2015 r. w ramach waloryzacji.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie dotyczy
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak
16
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2782 › Pobierz plik