Poselski projekt ustawy o opodatkowaniu niektórych instytucji finansowych
projekt dotyczy wprowadzenia opodatkowania aktywów niektórych instytucji finansowych w okresie od 1stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2015 r. stawką 0,25%
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 277
- Data wpłynięcia: 2012-02-16
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 13 dnia 27-04-2012
277
Uzasadnienie
Z uwagi na to, że w ostatnich latach zwiększa się deficyt finansów publicznych, w celu
uzyskania dodatkowych przychodów budżetowych, wskazane jest opodatkowanie instytucji
finansowych, a nie kolejne podwyżki podatku od towarów i usług, co obciąża osoby
najuboższe.
W okresie, gdy obniżono podatek dochodowy od osób prawnych do 19% instytucje finansowe
nie tylko nie zwiększyły zatrudnienia, a wręcz przeciwnie - dokonały jego redukcji.
W projekcie ustawy proponuje się zwolnienie z podatku tym bankom, które zysk przeznaczają
na zwiększenie funduszy własnych.
Ustawa reguluje opodatkowanie aktywów niektórych instytucji finansowych w okresie od
1 stycznia 2013r. do 31 grudnia 2015r. wprowadzając tzw. podatek od instytucji finansowych.
Podatnikami podatku od instytucji finansowych są:
- Banki krajowe w rozumieniu art.4 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 – Prawo
bankowe
- Oddziały banków zagranicznych w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 – Prawo bankowe
- Oddziały instytucji kredytowych w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt. 18 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.
- Krajowe zakłady ubezpieczeń w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 22 maja
2003r. o działalności ubezpieczeniowej
- Krajowe zakłady reasekuracji w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 16 a ustawy z dnia 22 maja
2003 o działalności ubezpieczeniowej
- Oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji w
rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności
ubezpieczeniowej
- Główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów
reasekuracji w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności
ubezpieczeniowej.
- Fundusze inwestycyjne, o których mowa w ustawie z dnia 27 maja 2004r. o funduszach
inwestycyjnych.
Stawka podatku wynosi 0.25 % podstawy opodatkowania.
Podstawę opodatkowania stanowi:
1) W przypadku podatników , o których mowa w art. 2 pkt. 1, 4, 5 i 8 / tj banki, krajowe
zakłady ubezpieczeń, krajowe zakłady reasekuracji, fundusze inwestycyjne/ suma
aktywów wykazana w zatwierdzonym zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości rocznym sprawozdaniu finansowym podatnika.
2) W przypadku podatników, o których mowa w art. 2 pkt. 2 i 3 /oddziałów instytucji
kredytowych oraz oddziałów banków zagranicznych/ suma aktywów wykazana w
zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym podatnika.
5
3) W przypadku podatników, o których mowa w art. 2 pkt 6 i 7 /oddziały i główne
oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji i ubezpieczeń/ suma aktywów
wykazana w zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym podatnika.
W przypadku, gdy roczne sprawozdanie finansowe podatnika nie zostanie zatwierdzone w
terminie 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego podatnika, podstawę opodatkowania
stanowi suma aktywów wykazana w sporządzonym rocznym sprawozdaniu finansowym.
Podatnicy podatku obowiązani są do złożenia zeznania podatkowego w terminie 30 dni od
dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego, a jeżeli sprawozdanie finansowe nie zostanie
zatwierdzone wówczas podatnicy zobowiązani są do złożenia zeznania podatkowego w
terminie 30 dni od ostatniego dnia kiedy sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami
powinno być zatwierdzone.
Ustawa przewiduje również wpłatę zaliczek podatkowych do urzędu skarbowego do 20 dnia
każdego miesiąca kalendarzowego na podatek w wysokości odpowiadającej 1/12 podatku
wykazanej wg ostatniego zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego (zeznania
podatkowego). Obowiązek wpłaty zaliczki na kolejny okres rozliczeniowy powstaje
począwszy od następnego miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania
podatkowego.
Zwalnia się z podatku banki, które cały zysk za rok obrachunkowy przeznaczyły na
zwiększenie funduszy własnych. W takim przypadku, banki uprawnione do skorzystania ze
zwolnienia, zobowiązane są do złożenia w tym zakresie informacji do właściwego urzędu
skarbowego.
Zasady składania zeznań podatkowych oraz wzory formularzy zeznań i informacji o
zwolnieniu określone zostaną przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia.
Opodatkowania objętego niniejszą ustawą nie łączy się z innymi źródłami. Podatek określony
niniejszą ustawą nie stanowi kosztu uzyskania przychodu ani nie może być przyczyną do
obniżenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych i w podatku
dochodowym od osób fizycznych.
Wprowadzenie podatku określonego niniejszą ustawą nie może stanowić podstawy zmiany
warunków świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych wykonywanych w oparciu o
umowy cywilnoprawne - w tym zakresie wprowadzono w art. 10 zapis skutkujący, że w
związku z wejściem w życie ustawy oraz wprowadzeniem podatku od instytucji finansowych
instytucje te nie mogą pogarszać warunków umów z klientami.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. i ma zastosowanie do sprawozdań
finansowych odnoszących się do okresu od dnia wejścia w życie ustawy
W związku z przewidywanym zwolnieniem z podatku trudno jest określić wartość wpływów
z opodatkowania instytucji finansowych, nie mniej wartość tych wpływów szacuje się na
około 2 mld zł rocznie.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 Regulaminu Sejmu.
6
Warszawa, 22 lutego 2012 roku
BAS-WAPEiM-456/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o opodatkowaniu niektórych instytucji finansowych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Dariusz Joński)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r., poz. 32) sporządza się
następującą opinię.
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje opodatkowanie aktywów niektórych instytucji
finansowych, tj.
- banków krajowych,
- oddziałów banków zagranicznych,
- oddziałów instytucji kredytowych,
- krajowych zakładów ubezpieczeń,
- krajowych zakładów reasekuracji,
- oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych
zakładów reasekuracji,
- głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń
i zagranicznych zakładów reasekuracji, oraz
- funduszy inwestycyjnych.
Przewidywana stawka podatku wynosi 0,25 % podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 11 projektu, ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia
2013 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie obejmuje przedmiotu projektu ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o opodatkowaniu niektórych
instytucji finansowych nie jest objęty prawem UE.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 22 lutego 2012 roku
BAS-WAPEiM-457/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o opodatkowaniu
niektórych instytucji finansowych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Dariusz Joński) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.
Projekt przewiduje opodatkowanie aktywów niektórych instytucji
finansowych, tj.
- banków krajowych,
- oddziałów banków zagranicznych,
- oddziałów instytucji kredytowych,
- krajowych zakładów ubezpieczeń,
- krajowych zakładów reasekuracji,
- oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych
zakładów reasekuracji,
- głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń
i zagranicznych zakładów reasekuracji, oraz
- funduszy inwestycyjnych.
Przewidywana stawka podatku wynosi 0,25 % podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 11 projektu, ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia
2013 r.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt
ustawy
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
- 277 › Pobierz plik