Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uregulowania zadań i uprawnień organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie dotyczącym sportu, roli państwa w procesie wspierania jego rozwoju, upowszechniania i popularyzacji, stworzenia dodatkowych możliwości finansowania sportu przez podmioty gospodarcze, zmian w zakresie sponsorowania wydarzeń sportowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2715
- Data wpłynięcia: 2013-12-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1321
2715
sportu przez władzę publiczną, a także prowadzeniem działalności w zakresie sportu przez
podmioty funkcjonujące na różnym stopniu organizacji sportu i zarządzania sportem, w tym
w szczególności działalnością polskich związków sportowych
Uzasadnienie szczegółowe.
1. Obecnie obowiązującą regulację prawną określającą, że klub musi być prowadzony
wyłącznie jako osoba prawna, należy ocenić negatywnie , regulującej problem wbrew
deklarowanej przez ustawodawcę w uzasadnieniu do projektu ustawy o sporcie tendencji do
liberalizacji wymogów w zakresie organizacji sportu w Polsce. Głoszone hasło o tym , iż
klub ma mieć charakter korporacyjny , poza brakiem zdefiniowanie tego pojęcia jest
zdecydowanie niekonsekwentne w kontekście brzmienia przepisów ustawy. O jakim
charakterze korporacyjnym można mówić w przypadku jednoosobowej spółki z o.o. czy
fundacji założonej przez jednego fundatora ? Obecne przepisy powodują wyłącznie
utrudnienia biurokratyczne w tworzeniu klubów sportowych oraz zdecydowanie wyższe
koszty ich działania , choćby przez konieczność prowadzenia – nawet przez małe, prywatne
kluby – ksiąg handlowych w pełnym zakresie. Zmiana wprowadza włączenie możliwości
prowadzenia klubu sportowego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej lub w
formie spółek osobowych , co faktycznie pozwoli osobom zainteresowanym na swobodne
decydowanie o formie klubu zgodnie ich określonymi potrzebami i możliwościami.
Projekt ustawy powraca także do koncepcji określenia choćby w minimalnym zakresie kręgu
podmiotów, które mogą brać udział we współzawodnictwie sportowym. Uczestnikami
współzawodnictwa sportowego organizowanego przez polski związek sportowy mogą być
zgodnie z proponowanymi zapisami nie tylko kluby sportowe ale także zawodnicy zrzeszeni
w klubach sportowych lub zawodnicy niezrzeszeni a także inne podmioty, na warunkach
określonych przez ten polski związek sportowy. Rozwiązanie takie postuluje wiele polskich
związków sportowych.
Projekt ustawy zawiera także definicję zawodnika zrzeszonego, za którego może być uznany
członek klubu sportowego, osoba związana z klubem sportowym umową lub osoba fizyczna
która prowadzi osobiście lub wspólnie z innymi osobami klub sportowy.
2. W obszarze dotyczącym swobody uprawiania sportu projekt ustawy wprowadza istotne
ograniczenie, wedle którego udział klubu sportowego lub zawodnika we współzawodnictwie
sportowym innym niż organizowane przez działający w danym sporcie polski związek
sportowy lub zrzeszającą ten związek międzynarodową organizację sportową wymaga zgody
tego polskiego związku sportowego. Jest to rozwiązanie postulowane przez wiele
międzynarodowych federacji sportowych, służące z jednej strony zapewnieniu czytelności
rynku sportowego oraz możliwości organizacji współzawodnictwa sportowego w sposób
niezakłócony a także ochronie interesów zawodników, częstokroć nadmiernie
eksploatowanych poprzez udział w zawodach organizowanych poza głównym nurtem
współzawodnictwa sportowego.
3. W projekcie ustawy wprowadza się możliwość przyznania przez klub sportowy trenerom
i instruktorom, którzy nie otrzymują wynagrodzenia w związku z wykonywaniem swojej
funkcji, stypendium trenerskiego lub instruktorskiego, z wszystkimi konsekwencjami
związanymi z nabyciem określonych uprawnień pracowniczych związanych ze stażem pracy.
4. Podobnie jak przewidują to przepisy obowiązujące, projekt ustawy zakłada, że jedną
z najważniejszych instytucji w strukturach zarządzania polskim sportem pozostanie polski
związek sportowy tj. związek sportowy o zasięgu ogólnokrajowym, utworzony po uzyskaniu
zgody ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu.
Uznając, że jakość i sprawność działania polskiego związku sportowego jest jednym
z kluczowych elementów warunkujących rozwój sportu w Polsce, projekt przewiduje
wprowadzenie szeregu nowych instrumentów, które służyć mają temu, by polskie związki
sportowe były organizacjami rzetelnie zarządzającymi powierzonymi im dyscyplinami sportu
według standardów wymaganych dla tego typu organizacji.
Wśród tych nowych instrumentów wskazać należy przede wszystkim:
1)
wprowadzenie zasady, że członkowie organów dyscyplinarnych związku powinni
posiadać wykształcenie prawnicze i co najmniej 2 letnie doświadczenie zawodowe
w określonych zawodach prawniczych
2)
wprowadzenie obowiązku dołożenia należytej staranności przy wykonywaniu
obowiązków członka zarządu i rady nadzorczej
3)
wprowadzenie odpowiedzialności dla członków zarządu i rady nadzorczej za szkodę
wyrządzoną związkowi działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem.
5. Istotnym novum, które podnieść ma jakość funkcjonowania polskiego związku sportowego,
w tym w szczególności w zakresie bieżącego nadzoru na wszystkimi aspektami jego
działalności jest wprowadzenie obowiązku powołania w każdym związku organu nadzoru z
określonymi kompetencjami oraz wymogami co do członków takiego organu. . Projekt
wprowadza określone wymagania co do warunków i kwalifikacji, jakie powinien spełniać
członek organu nadzoru , a także wskazuje precyzyjnie minimalny zakres uprawnień tego
organu.
6. Projekt wprowadza absolutnie nowatorskie rozwiązanie polegające na możliwości
funkcjonowania polskiego związku sportowego w formie prawnej spółki akcyjnej nie
działającej w celu osiągania zysku.
Rozwiązanie takie, dopuszczalne na gruncie przepisów regulujących działalność pożytku
publicznego , pozwoli wprowadzić do działalności pzs standardy wymagane przepisami
prawa handlowego a także pozyskiwać w przyszłości partnerów preferujących współpracę z
polskim związkiem sportowym w formule akcjonariusza. W tym zakresie projekt zawiera
także opartą na rozwiązaniach przewidzianych w prawie handlowym procedurę
przekształcenia polskiego związku sportowego w spółkę akcyjną.
7. Projekt ustawy zawiera przepisy ,które likwidują niezrozumiałe ograniczenia w działalności
pzs oraz zawierające te normy prawne , które wprowadzały instrumenty kreujące po stronie
pzs nieuzasadnione koszty.
Projektowane przepisy znoszą ograniczenie , wedle którego członkami pzs mogą być
wyłącznie osoby prawne ( art. 8 ustawy o sporcie ).
Projekt przewiduje likwidację obowiązku zwoływania walnego zebrania członków lub
delegatów corocznie oraz znosi obowiązek badania sprawozdania finansowego przez
biegłego rewidenta ( art. 9 ) . Koszty obu tych operacji dla większości małych związków są
bardzo wysokie i z punktu widzenia ich działania po prostu zbędne.
Przewiduje się także wykreślenie przepisów ograniczających ilość kadencji prezesa pzs do
dwóch a także rodzący ogromne wątpliwości interpretacyjne i budzący wątpliwości
konstytucyjne przepis ograniczający możliwość uczestnictwa w zarządzie pzs osób
prowadzących działalność gospodarczą w określonym zakresie.
8. Znosi się w projekcie ustawy obligatoryjność utworzenia ligi zawodowej przez polski
związek w sytuacji, w której ponad połowa klubów sportowych w danej lidze działa jako
spółka akcyjna. Wprowadzona zmiana daje związkom sportowym możliwość pełnej swobody
w podjęciu decyzji o utworzeniu ligi zawodowej.
9. Projekt wprowadza przepisy, które całkowicie zmieniają filozofię i dostępne instrumenty
nadzoru ministra właściwego ds. kultury fizycznej nad działalnością polskich związków
sportowych. Dotychczasowe przepisy skomplikowane i w znacznym zakresie zbędne.
Dotyczy to zwłaszcza zbędnych instrumentów nadzoru takich jak upomnienie czy możliwość
zawieszania decyzji władz pzs. Projekt zmian upraszcza procedury w tym zakresie i
wprowadza możliwość żądania przez organ nadzoru udzielenia przez pzs informacji i
wyjaśnień oraz możliwość uchylenia sprzecznych z prawem decyzji, bez zbędnego „ogniwa
pośredniego” jakim jest zawieszanie wykonania decyzji władz pzs.
Zdaniem autorów projektu możliwość żądania informacji w każdym zakresie i co do
wszystkich aspektów funkcjonowania pzs oraz instrument nadzoru w postaci możliwości
uchylenia decyzji władz pzs a także – w razie rażącego naruszania prawa – możliwość
wystąpienia do sądu o zawieszenie władz pzs lub jego likwidacje, czyni absolutnie zbędnym
inny instrument nadzoru, jakim jest możliwość prowadzenia kontroli działalności pzs .
Polskie związki sportowe są osobami prawnymi funkcjonującymi w obrocie, których
działalność w zakresie jej zgodności z prawem może być kontrolowana w pełnym zakresie
przez cały szereg uprawnionych do tego instytucji . Kontrole ze strony organu nadzoru w
praktyce nie wnoszą nic co do poprawy jakości funkcjonowania pzs, stanowią wyłącznie
element znacznie komplikujący i utrudniający ich działanie.
10. W art. 28-29 ustawy o sporcie wprowadza się zmianę w zakresie poszerzenia katalogu
podmiotów uprawnionych do otrzymania dotacji udzielanej przez jednostki samorządu
terytorialnego ,w szczególności o związki sportowe i polskie związki sportowe. Jednocześnie
projekt wprowadza postulowany od dawna przez środowisko sportowe zapis , w myśl którego
dotacja, może zostać udzielona przez jednostkę samorządu terytorialnego z pominięciem
otwartego konkursu ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z
późn. zm.5).
11. Projekt wskazuje interdyscyplinarne stowarzyszenia sportowe tj. jednostki skupiające na
terenie jednego województwa związki sportowe działające w różnych dyscyplinach sportu
jako podmioty wykonujące funkcje rady sportu na szczeblu wojewódzkim. Jednostki te
stanowią istotne ogniwo zarządzania sportem i w praktyce są głównym partnerem
społecznym w zakresie kreowania i realizacji strategii rozwoju sportu na danym terenie dla
jednostek samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego.
12. Do dnia 5 października 2007 r. wysokość świadczenia pieniężnego dla medalistów
olimpijskich była ustalana w wysokości przeciętnego wynagrodzenia w roku kalendarzowym,
ogłaszanego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Na skutek zmiany przepisu, po tym terminie
wysokość świadczenia pieniężnego została określona parametrycznie i jest uzależniona od
kwoty bazowej dla członków korpusu służby cywilnej ustalanej na dany rok w ustawie
budżetowej. Wysokość kwoty to iloczyn kwoty bazowej i wskaźnika określonego w ustawie
wynoszącego przez cały czas 1,3255. W ostatnich latach kwota bazowa służąca do
wyliczania świadczeń pieniężnych dla medalistów nie ulegała zmianie (1873,84 PLN), co
spowodowało, że od 2009 r. wysokość tego świadczenia nie zmienia się. Ponieważ
wynagrodzenia w gospodarce narodowej w analizowanym okresie rosły, relacja świadczenia
dla medalistów olimpijskich do tego wynagrodzenia ulegała z każdym rokiem zmniejszeniu.
Wprowadzona zmiana pozwoli na waloryzację tego świadczenia.
13. Projekt ustawy zakłada, że ograniczona dostępność do obiektów sportowych jest jedną
z głównych barier hamujących rozwój sportu w związku z czym projekt ustawy nakłada na
jednostki samorządu terytorialnego obowiązek nieodpłatnego udostępnienia obiektów
sportowych dla potrzeb szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, rozciągnięty nie tylko
wprost na jednostki samorządu terytorialnego ale także – w ograniczonym zakresie - na
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2715 › Pobierz plik