eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2710
  • Data wpłynięcia: 2014-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443

2710

– 15 –

9c. Przyjęcie zawiadomienia

przyjęcie
o zakończeniu budowy dotyczącego:
zawiadomienia


dotyczącego
1) obiektów budowlanych
25% stawki
zakończenia budowy
przeznaczonych na prowadzenie
określonej w części
działalności gospodarczej innej niż
obiektu budowlanego
rolnicza i leśna, takich jak: warsztaty III ust. 9 pkt 1 lit. a zniszczonego lub
rzemieślnicze, stacje obsługi

uszkodzonego wskutek

działalności
pojazdów, myjnie samochodowe,

spowodowanej ruchem
garaże do pięciu stanowisk
zakładu górniczego
włącznie, obiekty


magazynowe,
lub klęsk żywiołowych
takie jak: budynki składowe,


chłodnie, hangary i wiaty, place


składowe, postojowe i parkingi






2) obiektów budowlanych służących

celom gospodarczym w
25% stawki

określonej w części
gospodarstwie rolnym, takich jak:

obiekty magazynowe, takie jak:
III ust. 9 pkt 1 lit. b

budynki składowe, chłodnie,


hangary i wiaty, place składowe,


postojowe i parkingi





3) budynków kolejowych, takich


jak: nastawnie, podstacje trakcyjne,
25% stawki

lokomotywownie, wagonownie,
określonej w części
strażnice przejazdowe i myjnie
III ust. 9 pkt 1 lit. c

taboru kolejowego





4) stawów rybnych




25% stawki

określonej w części



III ust. 9 pkt 1 lit. e




– od którego właściwy organ nie

wniósł sprzeciwu


”;
2)
po ust. 11 dodaje się ust. 11a w brzmieniu:

„11a. Decyzja o przeniesieniu na
90 zł

rzecz innego podmiotu praw

i obowiązków wynikających

ze zgłoszenia dotyczącego robót

budowlanych, o których mowa

w art. 29 ust. 1 pkt 1a

i ust. 2 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca

1994 r. – Prawo budowlane, od

którego właściwy organ nie wniósł

sprzeciwu

”.
– 16 –
Art. 4. W ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali
socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 251,
poz. 1844, z późn. zm.)) w art. 16 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) rozpoczęcie robót budowlanych – w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1–3 oraz art. 4;”.
Art. 5. Ilekroć przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
(Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768, z późn. zm.)) w brzmieniu obowiązującym przed dniem
1 stycznia 2007 r. wiążą skutki prawne z uzyskaniem pozwolenia na budowę budynku,
rozumie się przez to również uzyskanie uprawnienia do budowy budynku, o której mowa
w art. 29 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, wynikającego
z upływu terminu na wniesienie przez właściwy organ sprzeciwu do zgłoszenia, o którym
mowa w art. 30 ust. 5 ustawy wymienionej w art. 1 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
Art. 6. 1. Do spraw wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do spraw o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę budynków mieszkalnych
jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach,
na których zostały zaprojektowane, oraz przebudowę budynków mieszkalnych
jednorodzinnych, o ile nie prowadzi ona do zwiększenia dotychczasowego obszaru
oddziaływania tych budynków, na wniosek inwestora, złożony najpóźniej w terminie 30 dni
od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy tej ustawy.
3. Do opłat legalizacyjnych, o których mowa w art. 49 ust. 1 i art. 49b ust. 4 ustawy,
o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy, ustalanych w postępowaniach wszczętych
i niezakończonych decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się
przepisy ustawy, o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą.
4. W przypadku gdy od wniosków w sprawach wymienionych w ust. 2 została
wniesiona opłata skarbowa, podlega ona zaliczeniu na poczet opłaty skarbowej wnoszonej za

5)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 39, poz. 309 i Nr 65, poz. 545 oraz
z 2012 r. poz. 951.
6)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 85,
poz. 458, Nr 149, poz. 887 i Nr 171, poz. 1016 oraz z 2013 r. poz. 692 i 1036.
– 17 –
przyjęcie zgłoszenia, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a lub ust. 2 pkt 1a ustawy, o której
mowa w art. 1 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 7. Dane wprowadzone do rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji
o pozwoleniu na budowę przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy nie podlegają
publikacji w trybie art. 82b ust. 7 ustawy, o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 8. Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie upoważnień
zawartych w art. 32 ust. 5 oraz art. 82b ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 niniejszej ustawy,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 32 ust. 5 oraz art. 82b ust. 8 ustawy, o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż 6 miesięcy od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.


















19-08-dg
UZASADNIENIE

Obowiązująca od dnia 1 stycznia 1995 r. ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 oraz z 2014 r. poz. 40, 768 i 822) jest regulacją,
która w niewystarczającym stopniu spełnia swoją podstawową funkcję, jaką jest
stworzenie przejrzystych ram prawnych dla procesu inwestycyjnego w budownictwie.
Ustawa ta powoduje liczne rozbieżności w praktyce jej stosowania. Utrudnienia
związane z inwestowaniem w Polsce sygnalizowane są przez uczestników tego procesu,
takich jak przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego oraz branżowe
stowarzyszenia i organizacje zawodowe. Uczestnicy procesu inwestycyjnego
w budownictwie wskazują m.in. na to, że proces ten charakteryzuje się zbyt wieloma
rozbudowanymi procedurami, a ponadto jest nadmiernie czasochłonny.
W roku 2012 w Polsce udział budownictwa w Produkcie Krajowym Brutto wynosił
6,6% (104 978 mln zł)). Ponadto zatrudnienie w budownictwie wyniosło w tym samym
2012 roku 688 100 osób, co w porównaniu z rokiem 2005 stanowi wzrost o około
30%.) Nie ulega wątpliwości, że rynek budowlany stanowi istotną część gospodarki,
zaś pewność prawna inwestora i działanie w przyjaznym środowisku administracyjnym
wpływa na podejmowanie decyzji w przedmiocie umiejscowienia w Polsce inwestycji
budowlanych (zwłaszcza w obliczu konkurencji ze strony innych państw Unii
Europejskiej). Pomimo niezwykle istotnej roli, jaką sektor budowlany odgrywa
w gospodarce oraz w rozwoju gospodarczym, ramy prawne inwestowania oceniane są
powszechnie jako czynnik utrudniający prowadzenie w tym zakresie działalności
gospodarczej lub inwestycji publicznych. Symbolicznym odzwierciedleniem jakości
regulacji jest miejsce Polski w rankingu Doing Business prowadzonym przez Bank
Światowy. W raporcie Doing Business 2014 Polska zajmuje 88 miejsce na
189 badanych państw w kategorii „Pozwolenie na budowę”(ogólny wynik Polski
w tym raporcie, uwzględniający wszystkie badane kategorie, to 45 miejsce na
189 państw, w porównaniu z miejscem 48 w raporcie Doing Business 2013).
Celem projektowanej nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane jest
uproszczenie i skrócenie procedury budowlanej przez zniesienie wymogu uzyskiwania

1) Źródło: Mały rocznik statystyczny Polski 2013, GUS.
2) Źródło jw.
3) Wzrost o 73 miejsca w porównaniu z rokiem 2013.
decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków
mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na
działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenie katalogu
obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie.
Projekt wprowadza także zniesienie obowiązku załączania do projektu budowlanego
oświadczeń właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii,
wody, ciepła i gazu oraz o warunkach przyłączenia do sieci wodociągowych,
kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych
oraz oświadczenia właściwego zarządcy drogi o możliwości dostępu do drogi
publicznej. Weryfikacja spełnienia przez budynek warunków określonych w ustawie –
Prawo budowlane w zakresie podłączenia do mediów będzie dokonywana na etapie
oddawania inwestycji do użytkowania. Projekt przewiduje również zniesienie
obowiązku zgłoszenia zamierzonego terminu rozpoczęcia robót budowlanych.
Przewiduje się również ograniczenie zasady, zgodnie z którą roboty budowlane można
rozpocząć na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Projekt nakłada
także na właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej obowiązek
sprawdzenia pod względem formalnym złożonych wniosków o pozwolenie na budowę
w wyznaczonym terminie.
Należy przy tym zauważyć, że obecnie trwają prace Komisji Kodyfikacyjnej Prawa
Budowlanego, utworzonej na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 lipca
2012 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej
Prawa Budowlanego (Dz. U. poz. 856), której głównym zadaniem jest opracowanie
kompleksowej – pełnej regulacji dotyczącej szeroko rozumianego procesu
inwestycyjno-budowlanego. Prace Komisji obejmą także, co postulowało wiele
środowisk, reformę przepisów z zakresu lokalnego planowania przestrzennego, zasad
realizacji inwestycji celu publicznego oraz inne obszary związane z budownictwem
(np. podziały i scalenia gruntów).
Ze względu na powyższe w projektowanej ustawie o zmianie ustawy – Prawo
budowlane oraz niektórych innych ustaw proponuje się wprowadzenie następujących
rozwiązań:
1. Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w przepisie art. 28 ust. 1 ustawy – Prawo
budowlane, zwanej dalej ,,ustawą”, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na
podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, którą uzyskuje się
2

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: