Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy uchylenia art. 196 Kodeksu karnego, który penalizuje obrażanie uczuć religijnych innych osób poprzez publiczne znieważenie przedmiotu czci religijnej lub miejsca przeznaczonego do publicznego wykonywania obrzędów religijnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2677
- Data wpłynięcia: 2014-07-09
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 75 dnia 26-09-2014
2677
obiektywnie znieważające i obrażające (Bojarski M., Filar M., Filipkowski W.,
Górniok O. (red.), Hofmański P., Kalitowski M., Kamieński A., Pływaczewski
E., Radecki W., Sienkiewicz Z., Siwik Z., Tyszkiewicz L., Wąsek A., Wilk L.,
Paprzycki L.K., Stefański R.A., Kodeks karny. Komentarz, Warszawa 2006
Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie II) ss. 1060).
Znieważenie musi ponadto być działaniem umyślnym, zarówno w zamiarze
bezpośrednim jak i ewentualnym, oraz być dokonane publicznie.
Przedmiotem czynności wykonawczej jest przedmiot czci religijnej lub miejsce
przeznaczone do wykonywania obrzędów religijnych, a więc obiekty o
charakterze materialnym.
3.
Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem
prawnym
Zasadniczym elementem konstrukcyjnym proponowanego projektu ustawy
jest uchylenie art. 196 kodeksu karnego, przestępstwa o charakterze
publicznoskargowym w znaczący sposób ograniczającego swobodę
wypowiedzi, również artystycznej.
Nie oznacza to jednak całkowitego pozbawienia obu dóbr tj. uczuć religijnych
ochrony prawnej. Przysługiwać ona będzie nadal chociażby na podstawie art.
24 kodeksu cywilnego, który zapewnia osobie, której dobro osobiste zostało
naruszone lub też tylko zagrożone, dwa roszczenia o charakterze
niemajątkowym, a mianowicie o zaniechanie działania oraz o dopełnienie
czynności potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia zasługującego na
ochronę dobra osobistego. Natomiast ciężar udowodnienia naruszenia
spoczywa na tym kto domaga się ochrony.
4.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje
pozytywne skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Przede wszystkim pozytywne skutki społeczne umożliwiające swobodę w
wyrażaniu myśli, otwartej krytyce, która doprowadzi do prawdziwej dyskusji i
artystycznego wyrazu, bez obawy przed odpowiedzialnością karną.
Proponowane zmiany doprowadzą do oszczędności kosztów ponoszonych
przez budżet państwa, związanych z prowadzeniem długotrwałych
postępowań karnych. Uwolni także organy ścigania oraz sądy powszechne od
spraw, które w przeważającej mierze są wynikiem zwykłego pieniactwa.
5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
W związku z treścią art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu należy wskazać,
że przedmiotowy projekt ustawy nie przewiduje wydawania aktów
wykonawczych.
6. Konsultacje społeczne
Należy zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu Marszałek
Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt
ustawy do konsultacji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych
ustawach.
7. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Uni Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2677 › Pobierz plik