eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

projekt dotyczy zapewnienia racjonalnego korzystania przez organy administracji publicznej i organy podatkowe z instytucji wzywania do osobistego stawiennictwa przed organem w ramach toczącego się postępowania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 266
  • Data wpłynięcia: 2012-02-10
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

266

było uciążliwe. Brak tego przepisu w Ordynacji podatkowej nie znajduje
jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia.
Ponadto w art. 155 Ordynacji podatkowej proponuje się dodanie przepisu
analogicznego do art. 50 § 3 kpa, który stanowi, że jeżeli osoba wezwana nie
może stawić się z powodu choroby, kalectwa lub innej ważnej przyczyny, organ
podatkowy może przyjąć wyjaśnienie lub zeznanie albo dokonać czynności w
miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich znajduje się
ta osoba. Dotychczasowe brzmienie art. 155 § 2 Ordynacji podatkowej
pozbawione było fragmentu „jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich znajduje
się ta osoba”. W efekcie, stosowanie tego przepisu mogło doprowadzić do sytuacji,
w której osoba hospitalizowana mogła być przesłuchana przez organ podatkowy,
pomimo przeciwwskazań medycznych, co nie wydaje się być uzasadnione.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Należy zakładać, że skutkiem wejścia w życie proponowanych rozwiązań będzie
pełniejsza realizacja zasady wyrażonej w art.
8 Kodeksu postępowania
administracyjnego, zgodnie z którą organy administracji publicznej obowiązane są
prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do
organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli oraz zasady
wyrażonej w art. 12 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z
którą organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko,
posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.
Wejście w życie proponowanych rozwiązań powinno pozytywnie wpłynąć na
odbiór społeczny funkcjonowania organów administracji publicznej. Wejście w
życie proponowanych rozwiązań nie powinno wpłynąć negatywnie na dochody i
wydatki budżetu państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

5. Konsultacje społeczne

Należy zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu
przed skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt ustawy do
konsultacji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych

W związku z treścią art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu należy wskazać, że
przedmiotowy projekt ustawy nie przewiduje wydawania aktów wykonawczych.

6. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej




Warszawa, 22 lutego 2012 roku

BAS-WAPEiM-393/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej







Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz
ustawy – Ordynacja podatkowa (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Tomasz Makowski)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Monitor Polski z 2012 r.
poz. 32) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do zmiany art. 50 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz.
1071, ze zm.) oraz art. 155 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.). Proponowane
zmiany dotyczą instytucji wezwania uczestnika postępowania do osobistego
stawiennictwa przed organem prowadzącym postępowanie.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie obejmuje przedmiotu projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks
postępowania administracyjnego oraz ustawy – Ordynacja podatkowa nie jest
objęty prawem UE.



Szef Kancelarii Sejmu

Lech Czapla







2


Warszawa, 22 lutego 2012 roku

BAS-WAPEiM-394/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy –
Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Ordynacja
podatkowa (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Tomasz Makowski) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Projekt zmierza do zmiany art. 50 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz.
1071, ze zm.) oraz art. 155 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.). Proponowane
zmiany dotyczą instytucji wezwania uczestnika postępowania do osobistego
stawiennictwa przed organem prowadzącym postępowanie.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt
ustawy
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.



Szef Kancelarii Sejmu

Lech Czapla



strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: