eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620

– 20 –
Art. 52. 1. Akt urodzenia sporządza się na podstawie karty urodzenia lub karty
martwego urodzenia przekazanej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą oraz
protokołu zgłoszenia urodzenia.
2. Podmiot wykonujący działalność leczniczą pozyskuje i przetwarza dane: miejsce
zamieszkania rodziców dziecka, w tym okres przebywania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej na obszarze danej gminy, o ile są znane, wykształcenie rodziców dziecka, informacje
o stanie zdrowia dziecka: długość, ciężar ciała, punkty w skali Apgar oraz informacje o ciąży
i porodzie: okres trwania ciąży i wielorakość oraz dane o poprzednich ciążach i porodach
matki dziecka.
3. Podmiot wykonujący działalność leczniczą przekazuje dla celów statystyki publicznej
dane, o których mowa w ust. 2, służbom statystyki publicznej.
Art. 53. 1. Kartę urodzenia przekazuje się kierownikowi urzędu stanu cywilnego
właściwemu do sporządzenia aktu urodzenia w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia.
2. Karta urodzenia zawiera:
1)
nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, datę i miejsce urodzenia oraz numer PESEL
matki dziecka, jeżeli został nadany;
2)
miejsce, datę, godzinę urodzenia dziecka;
3)
płeć.
3. Karta martwego urodzenia zawiera dane wymagane w karcie urodzenia oraz
informację, że dziecko urodziło się martwe. Kartę martwego urodzenia przekazuje się
kierownikowi urzędu stanu cywilnego w terminie jednego dnia od dnia jej sporządzenia.
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie płci dziecka, karty martwego urodzenia nie przekazuje się.
4. Karta urodzenia i karta martwego urodzenia jest przekazywana kierownikowi urzędu
stanu cywilnego w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty
urodzenia oraz wzór karty martwego urodzenia, w formie dokumentu elektronicznego,
uwzględniając przejrzystość i kompletność wymaganych danych.
Art. 54. 1. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia
sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe – w terminie 3
dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
– 21 –
2. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia
karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia,
kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia, na podstawie karty
urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz
informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
Art. 55. 1. Akt urodzenia sporządza się z urzędu na podstawie karty urodzenia lub karty
martwego urodzenia w przypadku powzięcia wiadomości przez kierownika urzędu stanu
cywilnego właściwego ze względu na miejsce urodzenia dziecka, o śmierci matki dziecka
niepozostającej w związku małżeńskim i braku uznania ojcostwa jej dziecka lub śmierci
rodziców dziecka przed sporządzeniem aktu urodzenia albo w sytuacji zagrożenia życia
i zdrowia dziecka, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu.
2. Kierownik urzędu stanu cywilnego, w przypadkach wymienionych w ust. 1 i art. 54
ust. 2, wybiera dziecku imię z urzędu, z adnotacją zamieszczoną w akcie urodzenia
o wyborze imienia z urzędu.
Art. 56. 1. Zgłoszenia urodzenia dokonuje matka lub ojciec dziecka posiadający pełną
zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat,
dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności
prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonuje przedstawiciel
ustawowy lub opiekun matki.
2. Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika.
3. Zgłoszenie urodzenia dokumentuje się w formie protokołu, który jest podpisywany
przez osobę zgłaszającą i kierownika urzędu stanu cywilnego.
Art. 57. Protokół zgłoszenia urodzenia zawiera:
1)
nazwiska, imię (imiona) oraz nazwiska rodowe, datę i miejsce urodzenia rodziców
dziecka, numery PESEL rodziców dziecka, jeżeli zostały nadane;
2)
oświadczenie o wyborze imienia lub imion dziecka;
3)
nazwisko dziecka;
4)
datę i miejsce urodzenia dziecka;
5)
obywatelstwo dziecka;
6)
obywatelstwo rodziców dziecka;
7)
nazwisko i imię osoby zgłaszającej urodzenie oraz oznaczenie dokumentu tożsamości tej
osoby;
– 22 –
8)
miejsce sporządzenia aktu małżeństwa i oznaczenie tego aktu lub miejsce sporządzenia
aktu urodzenia każdego z rodziców dziecka i oznaczenie tych aktów;
9)
nazwisko i imię biegłego lub tłumacza, jeżeli brali udział w czynności;
10) adres do korespondencji osoby zgłaszającej urodzenie;
11) nazwisko i imię kierownika urzędu stanu cywilnego przyjmującego zgłoszenie.
Art. 58. 1. Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż
dwóch imion dla dziecka.
2. Wybrane imię lub imiona nie mogą być zamieszczone w akcie urodzenia w formie
zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego.
3. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub
imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka,
ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci.
4. Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia przyjęcia oświadczenia o wyborze
imienia lub imion dziecka, jeżeli wybrane imię lub imiona są w formie zdrobniałej lub mają
charakter ośmieszający lub nieprzyzwoity lub nie wskazują na płeć dziecka, kierując się
powszechnym znaczeniem imienia, i wybiera dziecku imię z urzędu, w formie decyzji
administracyjnej podlegającej natychmiastowemu wykonaniu z adnotacją zamieszczoną
w akcie urodzenia o wyborze imienia z urzędu.
Art. 59. Akt urodzenia zawiera:
1)
nazwisko, imię (imiona) dziecka;
2)
kraj, datę i miejsce urodzenia dziecka;
3)
płeć dziecka;
4)
nazwiska, imię (imiona) oraz nazwiska rodowe, datę i miejsce urodzenia rodziców
dziecka;
5)
nazwisko i imię osoby zgłaszającej urodzenie;
6)
nazwisko i imię biegłego lub tłumacza, jeżeli brali udział w czynności.
Art. 60. 1. Jeżeli nie zachodzi domniemanie, że mąż matki dziecka jest ojcem dziecka,
dane ojca zamieszcza się w akcie urodzenia w razie uznania ojcostwa albo sądowego
ustalenia ojcostwa.
2. Jeżeli nie nastąpiło uznanie ojcostwa albo sądowe ustalenie ojcostwa, w akcie
urodzenia zamieszcza się jako imię ojca imię wskazane przez osobę zgłaszającą urodzenie,
a w razie braku takiego wskazania, w akcie urodzenia zamieszcza się jako imię ojca imię
– 23 –
wybrane przez kierownika urzędu stanu cywilnego; jako nazwisko ojca i jego nazwisko
rodowe zamieszcza się nazwisko matki z chwili urodzenia dziecka, z adnotacją o wpisaniu
nazwiska matki i wybranego imienia jako danych ojca.
Art. 61. 1. Akt urodzenia dziecka nieznanych rodziców sporządza się na podstawie
orzeczenia sądu opiekuńczego.
2. Sąd opiekuńczy ustala dane dotyczące urodzenia dziecka po zasięgnięciu opinii
osoby, pod której opieką dziecko się znajduje, nadaje dziecku nazwisko i imię oraz określa,
jakie imiona rodziców i nazwiska rodowe będą zamieszczone w akcie urodzenia. Nazwisko
nadane dziecku zamieszcza się jako nazwisko rodziców. W przypadku nieustalenia miejsca
urodzenia dziecka, za miejsce urodzenia uważa się miejsce znalezienia dziecka.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do sporządzenia aktu urodzenia osoby
pełnoletniej, której tożsamości nie można ustalić ze względu na jej ułomność fizyczną lub
psychiczną albo nieznane pochodzenie.
Art. 62. 1. Oświadczenia konieczne do uznania ojcostwa dokumentuje się w formie
protokołu, który podpisują rodzice dziecka i kierownik urzędu stanu cywilnego lub konsul.
2. Protokół uznania ojcostwa zawiera:
1)
nazwisko, imię (imiona) oraz nazwiska rodowe, datę i miejsce urodzenia matki dziecka
oraz mężczyzny uznającego ojcostwo, numery PESEL tych osób, jeżeli zostały nadane,
wraz z oznaczeniem dokumentów tożsamości;
2)
nazwisko, imię (imiona), płeć, datę i miejsce urodzenia dziecka, jeżeli uznanie ojcostwa
następuje po sporządzeniu aktu urodzenia, oraz numer PESEL dziecka, jeżeli został
nadany;
3)
datę i miejsce urodzenia oraz płeć dziecka, jeżeli uznanie ojcostwa następuje przed
sporządzeniem aktu urodzenia, a po urodzeniu dziecka;
4)
datę śmierci dziecka oraz informację o dacie powzięcia przez mężczyznę uznającego
ojcostwo wiadomości o śmierci dziecka, jeżeli uznanie ojcostwa następuje po śmierci
dziecka;
5)
informację, że oświadczenie konieczne do uznania ojcostwa zostało przyjęte przed
urodzeniem dziecka;
6)
oświadczenie mężczyzny oraz matki dziecka, że nie doszło do uznania ojcostwa lub
odmowy uznania ojcostwa oraz że nie toczy się sprawa o ustalenie ojcostwa;
– 24 –
7)
informację o dopuszczalności uznania ojcostwa oraz braku wątpliwości co do
pochodzenia dziecka;
8)
informację o wyjaśnieniu osobom zamierzającym złożyć oświadczenia konieczne do
uznania ojcostwa przepisów regulujących obowiązki i prawa wynikające z uznania,
przepisów o nazwisku dziecka oraz różnicy między uznaniem ojcostwa
a przysposobieniem dziecka;
9)
informację o złożeniu przez mężczyznę oświadczenia, że dziecko pochodzi od niego
oraz datę złożenia tego oświadczenia;
10) informację o złożeniu przez matkę dziecka oświadczenia, że mężczyzna, który złożył
oświadczenie, jest ojcem dziecka, oraz datę złożenia tego oświadczenia;
11) informację o złożeniu przez rodziców dziecka zgodnych oświadczeń o nazwisku dziecka
lub informację o braku zgodnych oświadczeń;
12) informację, że dziecko, które ukończyło 13 lat, wyraziło zgodę na zmianę nazwiska,
oraz jego podpis lub informację, że nie wyraziło zgody na zmianę nazwiska;
13) oznaczenie aktu urodzenia i urzędu stanu cywilnego, w którym został sporządzony, lub
oznaczenie aktu zgonu dziecka oraz urzędu stanu cywilnego, w którym został
sporządzony, jeżeli są znane;
14) nazwisko i imię biegłego lub tłumacza, jeżeli brali udział w czynności;
15) adres do korespondencji rodziców dziecka;
16) nazwisko i imię kierownika urzędu stanu cywilnego lub konsula przyjmującego
oświadczenie.
3. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który przyjął oświadczenia konieczne do uznania
ojcostwa, przesyła protokół kierownikowi urzędu stanu cywilnego właściwemu do
sporządzenia aktu urodzenia, w terminie jednego dnia roboczego od dnia sporządzenia tego
protokołu.
4. Konsul, który przyjął oświadczenia konieczne do uznania ojcostwa, przesyła
niezwłocznie protokół kierownikowi urzędu stanu cywilnego właściwemu do sporządzenia
aktu urodzenia.
5. Jeżeli uznanie ojcostwa następuje przed urodzeniem się dziecka, protokół przesyła się
kierownikowi urzędu stanu cywilnego właściwemu do sporządzenia aktu urodzenia
w terminie 7 dni od dnia sporządzenia aktu urodzenia.
6. Jeżeli oświadczenie o uznaniu ojcostwa zostało złożone przed konsulem przed
urodzeniem się dziecka, przekazuje on protokół kierownikowi urzędu stanu cywilnego
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: