eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości dotyczącego penalizacji czynów o charakterze rasistowskim lub ksenofobicznym popełnionych przy użyciu systemów komputerowych, sporządzonego w Strasburgu w dniu 28 stycznia 2003 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości dotyczącego penalizacji czynów o charakterze rasistowskim lub ksenofobicznym popełnionych przy użyciu systemów komputerowych, sporządzonego w Strasburgu w dniu 28 stycznia 2003 r.

projekt dotyczy uzupełnienia, w stosunkach między jego stronami, postanowień Konwencji w zakresie penalizacji aktów o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym, popełnionych przy użyciu systemów komputerowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2607
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości dotyczącego penalizacji czynów o charakterze rasistowskim lub ksenofobicznym popełnionych przy użyciu systemów komputerowych, sporządzonego w Strasburgu w dniu 28 stycznia 2003 r.
  • data uchwalenia: 2014-09-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1515

2607

Zawarte w art. 41 i art. 44–46 Konwencji postanowienia końcowe nie odbiegają od regulacji
zawartych w innych konwencjach Rady Europy.
III.
Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, polityczne i prawne związane z wejściem
w życie umowy międzynarodowej, wraz z określeniem źródeł finansowania
1. Skutki finansowe
Ratyfikacja Protokołu dodatkowego nie pociągnie za sobą dodatkowych skutków
finansowych. Na dotychczasowych zasadach i w ramach posiadanych środków kontynuowane
będą działania organów ścigania związane z wykrywaniem i zapobieganiem przestępstwom
o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym oraz działania koordynacyjne wyznaczonych
organów centralnych (art. 24 i 27 Konwencji w zw. z art. 8 ust. 2 Protokołu dodatkowego)
i punktów kontaktowych (art. 35 Konwencji w zw. z art. 8 ust. 2 Protokołu dodatkowego).
2. Skutki społeczne
Wdrożenie przepisów Protokołu dodatkowego będzie skutkowało wzmocnieniem ochrony
przed przestępstwami o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym popełnianym
z wykorzystaniem systemów komputerowych oraz wzrostem świadomości społeczeństwa
w tym zakresie.
3. Skutki gospodarcze i polityczne
Ratyfikacja Protokołu dodatkowego nie spowoduje bezpośrednich skutków gospodarczych.
Należy jednak zauważyć, iż fakt przystąpienia do Protokołu dodatkowego, poprzedzony
ratyfikacją Konwencji, może wpłynąć na postrzeganie Polski jako kraju zapewniającego
oczekiwany poziom ochrony przedstawicielom mniejszości religijnych, etnicznych czy
narodowych – co jest szczególnie istotne wobec silnego umiędzynarodowienia relacji
gospodarczych.
W sferze skutków politycznych ratyfikacja Protokołu dodatkowego stanowić będzie realizację
przyjętych wcześniej przez Polskę zobowiązań międzynarodowych. Jednocześnie, w związku
z upływem ponad dekady od podpisania tej umowy międzynarodowej, ostateczne związanie
się Protokołem dodatkowym jest konieczne do utrzymania wizerunku Polski jako państwa
zaangażowanego na arenie międzynarodowej w zwalczanie przestępczości o charakterze
rasistowskim i ksenofobicznym.


9
4. Skutki prawne
Z uwagi na zasadniczą zgodność polskich regulacji prawnych z wymaganiami Protokołu
dodatkowego, jego ratyfikacja nie będzie się wiązała z koniecznością dalszych zmian
o charakterze legislacyjnym.
Konsekwencją wdrożenia Protokołu dodatkowego będzie natomiast wzmocnienie działań
wymierzonych w określone w nim typy przestępstw, w wyniku rozszerzenia możliwości
współpracy międzynarodowej w ich zwalczaniu, i objęcie jurysdykcją karną ich sprawców
niezależnie od warunku karalności w miejscu ich popełnienia, zgodnie z art. 113 k.k.
Sposób wdrożenia postanowień Protokołu dodatkowego został szczegółowo przedstawiony
w części II niniejszego uzasadnienia.
IV. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową
Protokół dodatkowy zawiera postanowienia dotyczące bezpośrednio wolności, praw lub
obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej – przede
wszystkim w zakresie penalizacji określonych w niej czynów – oraz innych spraw
uregulowanych w ustawie – w tym kwestii obowiązków podmiotów działających na rynku
telekomunikacyjnym. Z tych względów, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji RP,
Konwencja podlega ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
10
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: