eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o swobodzie działalności gospodarczej oraz o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o swobodzie działalności gospodarczej oraz o bezpieczeństwie żywności i żywienia

projekt dotyczy uporządkowania formalnego statusu działalności rolników polegającej na przetwarzaniu i sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli na małą skalę i umożliwienie wprowadzenia ułatwień w procedurze rejestracji takiej działalności pod kątem podatkowym i sanitarno-weterynaryjnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2484
  • Data wpłynięcia: 2014-01-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2484

b) przetwarzanie produktów nie odbywa się przy zatrudnianiu osób na podstawie
umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym
charakterze;
c) przetwarzanie i sprzedaż produktów ma charakter dodatkowy w stosunku do
prowadzonej w gospodarstwie rolnym działalności rolniczej;
d) prowadzona jest ewidencja sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i
zwierzęcych odrębnie za każdy rok podatkowy zawierająca co najmniej: numer
kolejnego wpisu, datę uzyskania przychodu, rodzaj i ilość sprzedanych produktów,
kwotę przychodu, przychód narastająco od początku roku.


Oferta sprzedaży przetworzonych produktów w proponowanym stanie
prawnym ma być kierowana do konsumenta końcowego – czyli osób fizycznych
zdefiniowanych zgodnie z art. 22 (1) ustawy Kodeks cywilny jako dokonujących
czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio ze swoją działalnością gospodarczą lub
zawodową lub lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego
konsumenta końcowego.

Rozszerzenie zakresu sprzedaży o jedno ogniwo w stosunku do propozycji
senackiego projektu ustawy (lokalny sklep, lokalna restauracja) jest zgodne z celami
Wspólnej Polityki Rolnej, w której wspieranie krótkich łańcuchów sprzedaży i
bezpośrednich powiązań pomiędzy rolnikami i lokalnymi sprzedawcami detalicznymi
jest jednym z priorytetów. Jest to również zgodne z przyjętą przez Rząd „Strategią
zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa”. Kolejnym warunkiem uznania
działalności za produkcję powiązaną z działalnością rolniczą jest przetwarzanie
osobiste lub przez domowników rolnika, a więc z wyłączeniem pracowników i
podwykonawców (również zatrudnionych na podstawie umów zlecenia, umów o
dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze). Przetwarzanie i sprzedaż
produktów ma charakter dodatkowy w stosunku do prowadzonej w gospodarstwie
rolnym działalności rolniczej. Ostatnią przesłanką jest obowiązek prowadzenia
ewidencji sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych odrębnie za
każdy rok podatkowy zawierająca co najmniej: numer kolejnego wpisu, datę
uzyskania przychodu, rodzaj i ilość sprzedanych produktów, kwotę przychodu,
przychód narastająco od początku roku.

Należy zwrócić uwagę, że projekt niniejszej regulacji ma również na celu
ujednolicenie, prowadzących do licznych nieporozumień, różnic w terminologii
sprzedaży i dostaw bezpośrednich. Proponuje się zatem, aby działalność polegającą na
uprawie lub hodowli oraz dalszym przetwórstwie surowca otrzymanego z tej uprawy
czy hodowli, prowadzonym w obrębie gospodarstwa, a następnie sprzedaż
wytworzonego produktu przez producenta do konsumenta końcowego lub zakładu
sprzedającego do konsumenta końcowego określić jako „działalność powiązaną”.

Z kolei w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,
proponuje się wprowadzenie zmian polegających na uznaniu produkcji i sprzedaży
przetwarzanych produktów rolnych pochodzących z własnej uprawy bądź hodowli
przez rolników jako działalności rolniczej wyłączonej spod zakresu przedmiotowego
ustawy. Taka zmiana jest niezbędna dla zachowania spójności w ustawodawstwie
gdyż „przetwórstwo” nie zawiera się w aktualnie przyjętym zakresie przedmiotowym
określenia "działalności wytwórczej w rolnictwie" .Stąd konieczność nowelizacji
ustawy w powyższym zakresie.

W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i proponuje
się wprowadzenie zmiany art. 63 ust. 2 wskazującej, że dla tego typu działalności nie
jest wymagane zatwierdzenie zakładu przez powiatowego inspektora sanitarnego.
Odwołanie się w powyższym przepisie do definicji zawartej w ustawie o podatku
dochodowym od osób fizycznych pozwoli na objęcie działalności powiązanej
uproszczonymi procedurami, które zostaną opracowane w podręcznikach dobrych
praktyk z pozostawieniem obowiązku rejestracji zakładu i prowadzenia ewidencji
sprzedaży. Konsekwencją jest również zmiana art. 69 wyżej cyt. ustawy przewidująca
delegację dla Ministra właściwego do spraw zdrowia upoważniającą do określenia w
drodze rozporządzenia - w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa -
odpowiednich wymagań higienicznych w gospodarstwach rolnych prowadzących
działalność powiązaną z działalnością rolniczą. Przyjęcie zaproponowanych rozwiązań
ustawowych będzie skutkować objęciem kontrolą sanitarną takiej działalności co
przyczyni się do ulepszenia procedur wytwarzania i podniesienia jakości i
bezpieczeństwa żywności. Wszystkie wymienione wyżej warunki mają

1 patrz: K. Kohutek: Komentarz do art. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz.U.04.173.1807). Komentarz. LEX 2005. – 3 –

zagwarantować, że ta działalność będzie miała bardzo ograniczony charakter i nie
będzie miała wpływu na rynek handlu żywnością.

Przyjęcie powyższych rozwiązań wywoła pozytywne skutki społeczne
polegające m. in. na ograniczeniu zjawiska „szarej strefy” w prowadzeniu przez
rolników działalności tego rodzaju oraz na zmniejszeniu bezrobocia na wsiach, a także
na wykreowaniu i utrzymaniu bezpośrednich więzi między wytwórcą – rolnikiem
produktów, a konsumentem. Dla konsumentów pozytywnym wydźwiękiem ww.
zmian będą konkretne oszczędności finansowe wynikające z pominięcia w procesie
sprzedażowym łańcucha pośredników, często narzucających swoją marżę.

2. Skutki finansowe dla budżetu Państwa.

Produkcja przez rolników przetworzonej żywności znajduje się obecnie w "szarej
strefie" i nie zasila budżetu państwa. Dlatego wyłączenia spod zakresu
przedmiotowego ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie rodzić
wydatków ani nie zmniejszy przychodów dla budżetu państwa oraz jednostek
samorządu terytorialnego.

3. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektu nie jest regulowany prawem Unii Europejskiej.



strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: