Senacki projekt ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych
projekt dotyczy zagwarantowanie pomocy (świadczenia specjalnego oraz pomocy pieniężnej) działaczom opozycji demokratycznej i osobom represjonowanym z powodów politycznych w okresie od 1 stycznia 1957 r. do 4 czerwca 1989 r. znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej pod warunkiem uzyskania przez osobę zainteresowaną statusu działacza opozycji lub osoby represjonowanej oraz spełnienie kryterium dochodowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2137
- Data wpłynięcia: 2014-02-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 693
2137
podstawie tych danych Minister Pracy i Polityki Społecznej, szacując skutki finansowe
wejścia w życie projektowanych rozwiązań, wskazał na roczny koszt wypłaty świadczeń
specjalnych w wysokości nie większej niż 100 mln zł, przy założeniu, że ze świadczenia
specjalnego (w wysokości najniższej emerytury – 831,15 zł) skorzysta 10 tys. uprawnionych.
Za Ministrem Pracy i Polityki Społecznej można wskazać ponadto, że nie jest możliwe
określenie liczby osób, które kwalifikowałyby się do pomocy pieniężnej. Uniemożliwia to,
z przyczyn obiektywnych, przesłanka uzyskania takiej pomocy, czyli szczególnie
uzasadnione przypadki zdarzeń losowych.
W trakcie prac nad projektem wystąpiono o opinię do:
1) Ministra Pracy i Polityki Społecznej,
2) Ministra Finansów,
3) Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
4) Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej,
5) Rzecznika Praw Obywatelskich,
6) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
7) Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
8) Sądu Najwyższego,
9) Krajowej Rady Sądownictwa,
10) Naczelnej Rady Adwokackiej,
11) Krajowej Rady Radców Prawnych,
12) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
13) Stowarzyszenia Sieć Solidarności,
14) Fundacji Ośrodka „Karta”,
15) Stowarzyszenia Wolnego Słowa,
16) Fundacji Wolność i Pokój,
17) NSZZ „Solidarność”,
18) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
19) Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów,
20) Unii Metropolii Polskich,
21) Związku Miast Polskich,
22) Związku Powiatów Polskich,
23) Związku Gmin Wiejskich RP,
– 11 –
24) Unii Miasteczek Polskich.
Swoje opinie przedstawili:
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej,
2) Minister Finansów,
3) Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
4) Prezes Instytutu Pamięci Narodowej,
5) Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
6) Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa,
7) Sąd Najwyższy (nie zgłosił uwag),
8) Krajowa Rada Sądownictwa,
9) Krajowa Rada Radców Prawnych (nie zgłosiła uwag),
10) Stowarzyszenie Sieć Solidarności,
11) Fundacja Ośrodka „Karta”,
12) Stowarzyszenie Wolnego Słowa,
13) NSZZ „Solidarność”,
14) Unia Metropolii Polskich,
15) Związek Powiatów Polskich.
Z własnej inicjatywy swoje opinie przedstawiło Stowarzyszenie Godność oraz
Stowarzyszenie Walczących o Niepodległość 1956–89.
Poza wyżej wymienionymi podmiotami w pracach nad projektem ustawy w pierwszym
czytaniu, podczas posiedzenia komisji senackich, swoje postulaty wyrażali także
przedstawiciele: Związku Stowarzyszeń Osób Represjonowanych w latach 1980–1990
imienia księdza Jerzego Popiełuszki, Stowarzyszenia Osób Internowanych
i Represjonowanych w Stanie Wojennym Regionu Radomskiego, Stowarzyszenia
Represjonowanych w Stanie Wojennym Regionu Śląsko-Dąbrowskiego, Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia Internowanych i Represjonowanych oraz Stowarzyszenia Polskiej Partii
Niepodległościowej.
Większość przedstawionych opinii popiera ogólny cel projektowanej ustawy i kierunek
zaproponowanych zmian, dostrzegając konieczność uchwalenia ustawy odnoszącej się do
osób, których działalność i postawa przyczyniły się do odzyskania przez Polskę
niepodległości i suwerenności. Zawarte w opiniach krytyczne uwagi dotyczyły konkretnych,
szczegółowych rozwiązań. Nieliczne negatywne opinie podnosiły konieczność
– 12 –
radykalniejszych działań ustawodawczych, zmierzających do pełniejszego i całościowego
uregulowania sytuacji byłych opozycjonistów, w szczególności poprzez przyznanie im
zdecydowanie szerszych uprawnień, niż te przewidziane w projekcie (opinia Stowarzyszenia
Godność, stanowisko Stowarzyszenia Polskiej Partii Niepodległościowej).
W szeregu opinii postulowano, aby zadania związane z przyznawaniem i wypłatą
świadczenia specjalnego i pomocy pieniężnej wykonywał Urząd do Spraw Kombatantów
i Osób Represjonowanych, w miejsce proponowanych w pierwotnym projekcie ośrodków
pomocy społecznej. Uwagi te uwzględniono. Nie uwzględniono natomiast postulatów, aby
świadczenia projektowane ustawą realizował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
W trakcie prac nad projektem ustawy uwzględniono również, podnoszony w szeregu
opinii, postulat ograniczenia kręgu osób, którym przysługuje status działacza opozycji lub
osoby represjonowanej z powodów politycznych, jedynie do osób niebędących
pracownikiem, funkcjonariuszem lub żołnierzem organów bezpieczeństwa państwa lub
tajnym współpracownikiem tych organów.
Duża część uwag dotyczyła przepisów formułujących definicje działacza opozycji
antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Uwagi te, po
pierwsze, dotyczyły rozszerzenia definicji, tak aby objąć nimi kolejne kategorie działaczy lub
osób represjonowanych. Po drugie, uwagi wskazywały na niedookreśloność niektórych
sformułowań definicyjnych, takich jak „aktywne członkostwo” czy „prowadzenie
działalności w sposób zorganizowany”. Po trzecie wreszcie opinie wskazywały na
konieczność stworzenia zupełnie nowych definicji lub odniesienia ich do przesłanek z ustawy
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (ustawa ta zalicza wymienione
w niej okresy działalności opozycyjnej lub okresy podlegania represjom do okresów
składkowych lub okresów nieskładkowych warunkujących ustalenie prawa do renty
i emerytury). W zakresie definicji działacza opozycji antykomunistycznej przyjęto propozycję
polegającą na wykreśleniu warunku „aktywnego” członkostwa w nielegalnej organizacji.
W zakresie definicji osoby represjonowanej z powodów politycznych wprowadzono nowe
przesłanki do uznania za osobę represjonowaną, m. in. w postaci: pełnienia służby wojskowej
jako formy represji (w szczególności w wojskowym obozie specjalnym), poszukiwania listem
gończym, wielokrotnego krótkotrwałego pozbawienia wolności oraz (w przypadku, gdy
represja była wynikiem brania udziału w wystąpieniu wolnościowym) relegowania z uczelni
wyższej lub innej szkoły, pozbawienia możliwości wykonywania zawodu, objęcia zakazem
– 13 –
publikacji. W wyniku przedstawionych opinii rozszerzono także zakres podmiotowy ustawy
o osoby działające w roku 1956 (pierwotnie okres działalności lub represji obejmował lata
1957-89).
Część postulatów dotyczyła zwiększenia wysokości świadczenia specjalnego oraz
pomocy pieniężnej oraz zliberalizowania kryteriów dochodowych uzasadniających
przyznanie takich świadczeń. Postulaty te, w zakresie konieczności wskazania łagodniejszych
kryteriów dochodowych, częściowo uwzględniono. Tym samym nie uwzględniono tych
pojedynczych opinii, które poddawały w wątpliwość kryteria dochodowe jako zbyt łagodne
oraz poddających w wątpliwość mechanizm niezaliczania dochodów z tytułu świadczenia
specjalnego i pomocy pieniężnej do dochodu warunkującego prawo do świadczeń z tytułu
pomocy społecznej.
Zgłaszane uwagi dotyczyły też możliwości przyznawania opozycjonistom innych
uprawnień niż prawo do świadczenia specjalnego i pomocy pieniężnej, w szczególności
wzorowanych na ustawie o kombatantach, uprawnień pracowniczych, emerytalnych,
w zakresie ochrony zdrowia oraz w zakresie ulg na przejazdy środkami komunikacji miejskiej
i krajowej. Postulaty takie obejmowały również przyznanie prawa pierwszeństwa do
środowiskowej opieki socjalnej (w tym uzyskania miejsca w domu pomocy społecznej), do
korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach i świadczeń
specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej, do bezpłatnych leków i wyrobów
medycznych oraz do bezpłatnego wstępu do muzeów, galerii i teatrów.
Z powyższych uwag uwzględniono postulat, aby działacze opozycji antykomunistycznej
oraz osoby represjonowane z powodów politycznych korzystały z pierwszeństwa do
środowiskowej opieki socjalnej, w tym uzyskania miejsca w domu pomocy społecznej.
W wyniku zgłoszonych opinii wprowadzono także Wojewódzkie Rady Konsultacyjne
do Spraw Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych (jako podmioty opiniujące wnioski
o przyznanie statusu działacza opozycji lub osoby represjonowanej), mechanizm waloryzacji
świadczeń oraz legitymację działacza opozycji lub osoby represjonowanej. Wynikiem
przeprowadzonych konsultacji była także zmiana określenia „działacze opozycji
demokratycznej” na adekwatniejsze określenie „działacze opozycji antykomunistycznej”.
Nie uwzględniono tych uwag, które postulowały objęcie jednym aktem prawnym
zarówno kombatantów i osoby represjonowane w rozumieniu ustawy o kombatantach jak
i działaczy opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych
– 14 –
w rozumieniu niniejszego projektu ustawy, wychodząc z założenia, że działalność
kombatancka, to działalność o innym charakterze, przede wszystkim związana ze zbrojną
walką o suwerenność i niepodległość Polski. Niektóre z przedstawionych opinii sugerowały
wprowadzenie do ustawy o kombatantach nowej kategorii podmiotów (określonych, zgodnie
z projektowanymi definicjami, jako działacze opozycji antykomunistycznej lub osoby
represjonowane z powodów politycznych) i przyznania im analogicznych świadczeń jak te
już istniejące w ustawie o kombatantach, bez wprowadzania dodatkowych, nowych form
pomocy (świadczenia specjalnego i pomocy pieniężnej) albo z wprowadzeniem takich
dodatkowych świadczeń.
Inne nieuwzględnione postulaty to m. in.: wskazanie na konieczność stworzenia
centralnej, imiennej bazy osób represjonowanych (Korpusu Weteranów), wprowadzenie
przykładowego katalogu organizacji nielegalnych, utworzenie domów opieki dla weteranów
oraz poszerzenie możliwości nadawania Krzyża Wolności i Solidarności. W tym ostatnim
zakresie uznano, ze materia ta powinna stanowić przedmiot odrębnej nowelizacji ustawy
o orderach i odznaczeniach.
W przedstawionych opiniach sugerowano również szereg innych poprawek, także
poprawek o charakterze legislacyjnym. Część z nich, uznana za zasadne, została przyjęta,
część „skonsumowała” się w wyniku wprowadzenia innych nowych rozwiązań, pozostałej
części nie uwzględniono.
Teksty wszystkich zgłoszonych opinii zamieszczone zostały na senackiej stronie
internetowej.
Przedmiot projektowanej ustawy pozostaje poza obszarem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2137
› Pobierz plik