Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy wprowadzenia możliwości dokonania wzajemnej zamiany przez osobę inną niż żołnierz zawodowy lokalu mieszkalnego na inny lokal zajmowany również przez osobę nie będącą żołnierzem zawodowym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2130
- Data wpłynięcia: 2013-12-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 930
2130
Druk nr 2130
Warszawa, 3 grudnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Elżbietę Radziszewską.
(-) Małgorzata Adamczak; (-) Tadeusz Arkit; (-) Paweł Arndt; (-) Jerzy
Borowczak;
(-) Borys Budka; (-) Marian
Cycoń;
(-) Jerzy
Fedorowicz; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Elżbieta Gapińska; (-) Lidia
Gądek;
(-) Czesław
Gluza;
(-) Tomasz
Głogowski;
(-) Rafał
Grupiński; (-) Marek Hok; (-) Stanisław Huskowski; (-) Renata
Janik;
(-) Bożena
Kamińska;
(-) Andrzej Kania; (-) Krystyna
Kłosin;
(-) Brygida Kolenda-Łabuś;
(-) Agnieszka
Kołacz-
Leszczyńska; (-) Sławomir Kowalski; (-) Ligia Krajewska; (-) Robert
Kropiwnicki; (-) Elżbieta Królikowska-Kińska; (-) Józef Lassota; (-) Tomasz
Lenz;
(-) Zofia
Ławrynowicz;
(-) Izabela Katarzyna
Mrzygłocka;
(-) Małgorzata
Niemczyk;
(-) Tomasz Piotr
Nowak; (-) Mirosława Nykiel; (-) Marzena Okła-Drewnowicz; (-) Witold
Pahl;
(-) Paweł
Papke; (-) Małgorzata Pępek; (-) Lucjan Marek
Pietrzczyk; (-) Jarosław Pięta; (-) Elżbieta Radziszewska; (-) Grzegorz
Raniewicz; (-) Wojciech Saługa; (-) Krystyna Skowrońska; (-) Waldemar
Sługocki;
(-) Paweł
Suski;
(-) Michał
Szczerba;
(-) Tomasz
Szymański; (-) Marcin Święcicki; (-) Monika Wielichowska; (-) Renata
Zaremba; (-) Ryszard Zawadzki; (-) Jerzy Ziętek.
projekt
USTAWA
z dnia …………………… 2013 r.
o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 1.
W ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 z późn. zm.1) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 48 b:
a) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Dyrektor oddziału regionalnego właściwy ze względu na miejsce położenia
lokalu mieszkalnego, na wniosek osoby innej niż żołnierz zawodowy, może
dokonać zamiany lokalu mieszkalnego dotychczas zajmowanego przez tę osobę na
inny lokal mieszkalny w tej miejscowości lub innej miejscowości niezasiedlony,
albo zajmowany przez żołnierza zawodowego lub osobę inną niż żołnierz
zawodowy.”ś
b) ust. 2 - 4 otrzymują brzmienie:
„2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 1a, do żołnierza zawodowego
przepis art. 24 ust. 1 stosuje się odpowiednio, a z osobą inną niż żołnierz
zawodowy dyrektor oddziału regionalnego zawiera umowę najmu lokalu
mieszkalnego na czas, na jaki obowiązywał tytuł prawny do dotychczas
zajmowanego lokalu mieszkalnego.
3. Koszty zamiany lokalu mieszkalnego, w tym koszty remontu, o których mowa
w art. 32, ponoszą strony dokonujące zamiany.
4. Zamiany lokalu mieszkalnego nie dokonuje się, jeżeli:
1) kwaterę miałaby zajmować osoba inna niż żołnierz zawodowyś
2) o zamianę ubiega się osoba, która na podstawie art. 41 lub art. 29b jest
obowiązana do opróżnienia lokalu mieszkalnego.”.
2) w art. 58 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Od wartości rynkowej lokalu mieszkalnego dla osoby uprawnionej, o której mowa w
art. 56, stosuje się pomniejszenia o:
1) 95 % - żołnierzom służby stałej, którzy nabyli prawo do emerytury wojskowej,
żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej na skutek wypowiedzenia
stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez organ
wojskowy lub upływu okresu pozostawania w rezerwie kadrowej, emerytom
wojskowym, osobom uprawnionym do wojskowej renty inwalidzkiej oraz członkom
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 22, poz. 114 i Nr 185,
poz. 1092
rodziny, o których mowa w art. 26 ust. 2, wspólnie zamieszkującym z żołnierzem,
emerytem wojskowym lub rencistą wojskowym w dniu jego śmierci,
2) 90 % - osobom niewymienionym w pkt 1
- z tym że pomniejszenie nie obejmuje przypadających na lokal mieszkalny nakładów
poniesionych przez Agencję w ciągu ostatnich trzech lat przed dniem sprzedaży na
modernizację budynku, w którym jest położony sprzedawany lokal mieszkalny.
3. Pomniejszeń, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się do sprzedaży prawa własności
lub użytkowania wieczystego, w przypadku posiadania przez Agencję takiego prawa,
ułamkowej części gruntu przypadającej na sprzedawany lokal mieszkalny.”.
Art. 2.
Do spraw wszczętych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy dotyczących sprzedaży lokali
mieszkalnych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową i nie zakończonych zawarciem
umowy sprzedaży, stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Zmiana treści art. 48b ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
jest niezbędna z uwagi, iż obecnie obowiązujące przepisy ustawy o zakwaterowaniu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej umożliwiają osobie innej niż żołnierz zawodowy
zajmującej lokal mieszkalny z zasobów WAM dokonanie wzajemnej zamiany jedynie na
lokal mieszkalny zajmowany przez żołnierza zawodowego (niebędący kwaterą).
Nie przewidują natomiast możliwości dokonania wzajemnej zamiany na inny lokal
mieszkalny zajmowany również przez osobę nie będącą żołnierzem zawodowym.
Ponadto nie jest możliwe wskazanie w trybie zamiany osobie innej niż żołnierz
zawodowy wolnego lokalu mieszkalnego.
Zaproponowana nowelizacja z jednej strony wpłynie na racjonalne gospodarowanie
przez WAM zasobem mieszkaniowym. Z drugiej zaś strony w sposób znaczący wpłynie
na poprawę sytuacji mieszkaniowej i ekonomicznej osób innych niż żołnierze zawodowi
zajmujących lokale mieszkalne w zasobie WAM. W szczególności powyższa regulacja
umożliwi osobom posiadający trudną sytuację ekonomiczną (dłużnikom) na zamianę
dotychczas zajmowanych lokali mieszkalnych na lokale o mniejszym metrażu.
Zmiana treści art. 58 wynika z faktu, że rozwiązania, które weszły w życie z dniem 1
stycznia 2013 r. (pomniejszenie o 60% wartości lokalu wraz z gruntem przy jego wykupie)
nie spełniają założeń uzasadniających wprowadzenie tych zmian. Przyjęte rozwiązania miały
na celu zmniejszenie zróżnicowania uprawnień żołnierzy (zwłaszcza w dużych miastach)
w przypadku wykupu lokalu, a wypłaty odprawy mieszkaniowej, przez zbliżenie wartości
bonifikaty wykupowanego lokalu mieszkalnego do kwoty odprawy.
Tymczasem WAM posiada już bardzo znikomy zasób mieszkaniowy podlegający
sprzedaży w dużych miastach i kwota odpowiadająca wysokości pomniejszenia przy wykupie
lokalu jest zdecydowanie mniejsza niż wysokość odprawy mieszkaniowej.
rednia wysokość pomniejszenia lokali sprzedanych do dnia 20 czerwca br. wyniosła
95 551 zł, podczas gdy średnia wysokość odprawy mieszkaniowej wynosi obecnie 180 111 zł.
Zmiana zasad sprzedaży spowodowała efekt odwrotny do założeń. Zmniejszenie
wysokości bonifikaty na lokal i objęcie bonifikatą również gruntu przynależnego do lokalu
nie jest czynnikiem zachęcającym do wykupu. Do dnia 20 czerwca br. sprzedanych zostało
jedynie 6 lokali, co oznacza że WAM nie uzyskuje środków finansowych w przewidywanej
wysokości na potrzeby budownictwa mieszkaniowego.
Ponadto lokale zwalniane przez żołnierzy zainteresowanych wypłata odprawy
mieszkaniowej generują koszty po stronie WAM (konieczność wykonania remontu przed
ponownym zasiedleniem, a w przypadku zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych w danej
miejscowości konieczność utrzymania lokali trwale zbędnych do czasu ich zbycia w drodze
przetargowej).
Zaprojektowane zmiany skutkować będą:
zwiększeniem przychodów, w tym na inwestycje mieszkaniowe:
W analogicznym okresie 2011 r.2 (według stanu na dzień 20.06.2011r.) WAM
sprzedała 1665 lokali na rzecz najemców uzyskując z tego tytułu przychód
w wysokości 43 719 966 zł.
Do 20.06.2013 r. sprywatyzowano 6 lokali, uzyskując przychód 366 546 zł.
korzyściami dla WAM wynikającymi ze zmniejszenia kosztów remontu lokali
zwolnionych przez żołnierzy, którzy jako realizację prawa do zakwaterowania
wybierają odprawę mieszkaniową, przed ponownym zasiedleniem.
Przewiduje się, ze do końca roku 2013 zwolnionych zostanie łącznie 339 lokali przez
żołnierzy, którzy wyrażą wolę zrealizowania uprawnień poprzez wypłatę odprawy
mieszkaniowej (do dnia dzisiejszego zwolnionych zostało 112 lokali).
redni koszt remontu lokalu przed ponownym zasiedleniem wynosi 10 663 zł.
Agencja poniesie więc koszty remontu zwolnionych w bieżącym roku lokali przed ich
ponownym zasiedleniem w wysokości 3 614 757 zł (339 lokali x 10 663 zł).
możliwością realizowania przez mieszkańców uprawnienia do wykupu na
preferencyjnych zasadach obowiązujących przez 9 lat. Zwłaszcza emerytów
zamieszkujących od kilkudziesięciu lat w budynkach, gdzie ustały przeszkody prawne
uniemożliwiające sprzedaż na korzystnych warunkach obowiązujących do końca
2012 r. (uregulowano stan prawny, zdjęto lokale z wykazu kwater).
Powyższe jest zgodne z postulatami osób w przypadku których nieuregulowany stan
prawny uniemożliwiał sprzedaż lokali, którzy chcieliby nabyć je na zasadach obowiązujących
przed dniem 01.01.2013 r.
Projekt ustawy nie spowoduje negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
2 Zostały przyjęte dane z 2011 r. z uwagi na to, iż 2010 r. był pierwszym rokiem po wznowieniu prywatyzacji,
natomiast rok 2012 był ostatnim rokiem obowiązywania korzystniejszych pomniejszeń, co mogłoby
nieobiektywnie przedstawiać poziom sprzedaży.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2130 › Pobierz plik