eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

projekt dotyczy wprowadzenia możliwości dokonania wzajemnej zamiany przez osobę inną niż żołnierz zawodowy lokalu mieszkalnego na inny lokal zajmowany również przez osobę nie będącą żołnierzem zawodowym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2130
  • Data wpłynięcia: 2013-12-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2014-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 930

2130

 
Druk nr 2130 
 
 
Warszawa, 3 grudnia 2013 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia  
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 - o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił 
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy panią poseł Elżbietę Radziszewską. 
 
 (-)   Małgorzata  Adamczak;   (-)   Tadeusz Arkit;  (-)   Paweł  Arndt;   (-)   Jerzy 
Borowczak; 
 (-)   Borys Budka;  (-)   Marian 
Cycoń; 
 (-)   Jerzy 
Fedorowicz;   (-)   Krzysztof Gadowski;  (-)   Elżbieta  Gapińska;   (-)   Lidia 
Gądek; 
 (-)   Czesław 
Gluza; 
 (-)   Tomasz 
Głogowski; 
 (-)   Rafał 
Grupiński;   (-)   Marek Hok;  (-)   Stanisław  Huskowski;   (-)   Renata 
Janik; 
 (-)   Bożena 
Kamińska; 
 (-)   Andrzej Kania;  (-)   Krystyna 
Kłosin; 
 (-)   Brygida Kolenda-Łabuś; 
 (-)   Agnieszka 
Kołacz-
Leszczyńska;   (-)   Sławomir  Kowalski;   (-)   Ligia Krajewska;  (-)   Robert 
Kropiwnicki;  (-)   Elżbieta Królikowska-Kińska;  (-)   Józef Lassota;  (-)   Tomasz 
Lenz; 
 (-)   Zofia 
Ławrynowicz; 
 (-)   Izabela Katarzyna 
Mrzygłocka; 
 (-)   Małgorzata 
Niemczyk; 
 (-)   Tomasz Piotr 
Nowak;   (-)   Mirosława  Nykiel;   (-)   Marzena  Okła-Drewnowicz;   (-)   Witold 
Pahl; 
 (-)   Paweł 
Papke;   (-)   Małgorzata  Pępek;   (-)   Lucjan Marek 
Pietrzczyk;   (-)   Jarosław  Pięta;  (-) Elżbieta  Radziszewska;   (-)   Grzegorz 
Raniewicz;   (-)   Wojciech  Saługa;   (-)   Krystyna  Skowrońska;   (-)   Waldemar 
Sługocki; 
 (-)   Paweł 
Suski; 
 (-)   Michał 
Szczerba; 
 (-)   Tomasz 
Szymański;   (-)   Marcin  Święcicki;   (-)   Monika Wielichowska;  (-)   Renata 
Zaremba;  (-)   Ryszard Zawadzki;  (-)   Jerzy Ziętek. 
 
projekt 
USTAWA 
z dnia …………………… 2013 r. 
o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej 
Art. 1. 
W  ustawie  z  dnia  22  czerwca  1995  r.  o  zakwaterowaniu  Sił  Zbrojnych  Rzeczypospolitej 
Polskiej  (Dz.  U.  z  2010  r.  Nr  206,  poz.  1367  z  późn.  zm.1)  wprowadza  się  następujące 
zmiany: 
1)  w art. 48 b: 
a)  dodaje się ust. 1a w  brzmieniu: 
„1a. Dyrektor oddziału regionalnego właściwy ze względu na miejsce położenia 
lokalu  mieszkalnego,  na  wniosek  osoby  innej  niż  żołnierz  zawodowy,  może 
dokonać zamiany lokalu mieszkalnego dotychczas zajmowanego przez tę osobę na 
inny lokal mieszkalny w tej miejscowości lub innej miejscowości niezasiedlony, 
albo  zajmowany  przez  żołnierza  zawodowego  lub  osobę  inną  niż  żołnierz 
zawodowy.”ś  
b)  ust. 2 - 4 otrzymują brzmienie: 
„2W  przypadkach,  o  których  mowa  w  ust.  1  i  1a,  do  żołnierza  zawodowego 
przepis  art.  24  ust.  1  stosuje  się  odpowiednio,  a  z  osobą  inną  niż  żołnierz 
zawodowy  dyrektor  oddziału  regionalnego  zawiera  umowę  najmu  lokalu 
mieszkalnego  na  czas,  na  jaki  obowiązywał  tytuł  prawny  do  dotychczas 
zajmowanego lokalu mieszkalnego. 
 
3. Koszty zamiany lokalu mieszkalnego, w tym koszty remontu, o których mowa 
w art. 32,  ponoszą strony dokonujące zamiany. 
                   4.  Zamiany lokalu mieszkalnego nie dokonuje się, jeżeli:   
1) kwaterę miałaby zajmować osoba inna niż żołnierz zawodowyś  
2) o  zamianę  ubiega  się  osoba,  która  na  podstawie  art.  41  lub  art.  29b  jest 
obowiązana do opróżnienia lokalu mieszkalnego.”.  
2) w art. 58 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie: 
„2. Od wartości rynkowej lokalu mieszkalnego dla osoby uprawnionej, o której mowa w 
art. 56, stosuje się pomniejszenia o:  
1)  95  %  -  żołnierzom  służby  stałej,  którzy  nabyli  prawo  do  emerytury  wojskowej, 
żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej na  skutek wypowiedzenia 
stosunku  służbowego  zawodowej  służby  wojskowej  dokonanego  przez  organ 
wojskowy  lub  upływu  okresu  pozostawania  w  rezerwie  kadrowej,  emerytom 
wojskowym, osobom uprawnionym do wojskowej renty inwalidzkiej oraz członkom 
                                                          
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 22, poz. 114 i Nr 185, 
poz. 1092 
 
rodziny, o których mowa w art. 26 ust. 2, wspólnie zamieszkującym z żołnierzem, 
emerytem wojskowym lub rencistą wojskowym w dniu jego śmierci,  
2) 90 % - osobom niewymienionym w pkt 1  
-  z  tym  że  pomniejszenie nie obejmuje przypadających  na  lokal  mieszkalny  nakładów 
poniesionych  przez  Agencję w ciągu  ostatnich  trzech  lat  przed  dniem  sprzedaży  na 
modernizację budynku, w którym jest położony sprzedawany lokal mieszkalny.  
3. Pomniejszeń, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się do sprzedaży prawa własności 
lub  użytkowania  wieczystego,  w  przypadku  posiadania  przez  Agencję  takiego  prawa, 
ułamkowej części gruntu przypadającej na sprzedawany lokal mieszkalny.”. 
 
 
                                                       Art. 2. 
Do spraw wszczętych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy dotyczących sprzedaży lokali 
mieszkalnych  przez  Wojskową  Agencję  Mieszkaniową  i  nie  zakończonych  zawarciem 
umowy sprzedaży, stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym 
niniejszą ustawą. 
 
 

Art. 3. 
 
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.  
  
 
 
 
 
 
Uzasadnienie 
 
Zmiana treści art. 48b ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej 
jest  niezbędna  z  uwagi,  iż  obecnie  obowiązujące  przepisy  ustawy  o  zakwaterowaniu  Sił 
Zbrojnych  Rzeczypospolitej  Polskiej  umożliwiają  osobie  innej  niż  żołnierz  zawodowy 
zajmującej  lokal  mieszkalny  z  zasobów  WAM   dokonanie  wzajemnej  zamiany  jedynie  na 
lokal mieszkalny zajmowany przez żołnierza zawodowego (niebędący kwaterą). 
Nie  przewidują  natomiast  możliwości  dokonania  wzajemnej  zamiany  na  inny  lokal 
mieszkalny zajmowany również przez osobę nie będącą żołnierzem zawodowym. 
Ponadto  nie  jest  możliwe  wskazanie  w  trybie  zamiany  osobie  innej  niż  żołnierz 
zawodowy wolnego lokalu mieszkalnego. 
Zaproponowana  nowelizacja  z  jednej  strony  wpłynie  na  racjonalne  gospodarowanie 
przez  WAM  zasobem  mieszkaniowym.  Z  drugiej  zaś  strony  w  sposób  znaczący  wpłynie  
na  poprawę  sytuacji  mieszkaniowej  i  ekonomicznej  osób  innych  niż  żołnierze  zawodowi  
zajmujących  lokale  mieszkalne  w  zasobie  WAM.  W  szczególności  powyższa  regulacja 
umożliwi  osobom    posiadający  trudną  sytuację  ekonomiczną  (dłużnikom)  na  zamianę 
dotychczas zajmowanych lokali mieszkalnych na lokale o mniejszym metrażu. 
Zmiana treści  art. 58  wynika z faktu, że rozwiązania, które weszły w życie z dniem 1 
stycznia  2013  r.  (pomniejszenie  o  60%  wartości  lokalu  wraz  z  gruntem  przy  jego  wykupie) 
nie spełniają założeń uzasadniających wprowadzenie tych zmian. Przyjęte rozwiązania miały 
na  celu  zmniejszenie  zróżnicowania  uprawnień  żołnierzy  (zwłaszcza  w  dużych  miastach)  
w  przypadku  wykupu  lokalu,  a  wypłaty  odprawy  mieszkaniowej,  przez  zbliżenie  wartości 
bonifikaty wykupowanego lokalu mieszkalnego do kwoty odprawy. 
Tymczasem  WAM  posiada  już  bardzo  znikomy  zasób  mieszkaniowy  podlegający 
sprzedaży w dużych miastach i kwota odpowiadająca wysokości pomniejszenia przy wykupie 
lokalu jest zdecydowanie mniejsza niż wysokość odprawy mieszkaniowej. 
rednia  wysokość  pomniejszenia  lokali  sprzedanych  do  dnia  20  czerwca  br.  wyniosła 
95 551 zł, podczas gdy średnia wysokość odprawy mieszkaniowej wynosi obecnie 180 111 zł. 
Zmiana  zasad  sprzedaży  spowodowała  efekt  odwrotny  do  założeń.  Zmniejszenie 
wysokości bonifikaty na lokal i objęcie bonifikatą również gruntu przynależnego do  lokalu 
nie jest czynnikiem zachęcającym do wykupu. Do dnia 20 czerwca br. sprzedanych zostało 
jedynie 6 lokali, co oznacza że WAM nie uzyskuje środków finansowych w przewidywanej 
wysokości na potrzeby budownictwa mieszkaniowego. 
Ponadto  lokale  zwalniane  przez  żołnierzy  zainteresowanych  wypłata  odprawy 
mieszkaniowej  generują  koszty  po  stronie  WAM  (konieczność  wykonania  remontu  przed 
ponownym  zasiedleniem,  a  w  przypadku  zaspokojenia  potrzeb  mieszkaniowych  w  danej 
miejscowości konieczność utrzymania lokali trwale zbędnych do czasu ich zbycia w drodze 
przetargowej). 
Zaprojektowane zmiany skutkować będą:  
  zwiększeniem przychodów, w tym na inwestycje mieszkaniowe: 
W  analogicznym  okresie  2011  r.2  (według  stanu  na  dzień  20.06.2011r.)  WAM 
sprzedała  1665  lokali  na  rzecz  najemców  uzyskując  z  tego  tytułu  przychód  
w wysokości 43 719 966 zł. 
Do 20.06.2013 r. sprywatyzowano 6 lokali, uzyskując przychód 366 546 zł. 
  korzyściami  dla  WAM  wynikającymi  ze  zmniejszenia  kosztów  remontu  lokali 
zwolnionych  przez  żołnierzy,  którzy  jako  realizację  prawa  do  zakwaterowania 
wybierają odprawę mieszkaniową, przed ponownym zasiedleniem. 
Przewiduje się, ze do końca roku 2013 zwolnionych zostanie łącznie 339 lokali przez 
żołnierzy,  którzy  wyrażą  wolę  zrealizowania  uprawnień  poprzez  wypłatę  odprawy 
mieszkaniowej (do dnia dzisiejszego zwolnionych zostało 112 lokali). 
redni koszt remontu lokalu przed ponownym zasiedleniem wynosi 10 663 zł. 
Agencja poniesie więc koszty remontu zwolnionych w bieżącym roku lokali przed ich 
ponownym  zasiedleniem w wysokości 3 614 757 zł (339 lokali x 10 663 zł). 
  możliwością  realizowania  przez  mieszkańców  uprawnienia  do  wykupu  na 
preferencyjnych  zasadach  obowiązujących  przez  9  lat.  Zwłaszcza  emerytów 
zamieszkujących od kilkudziesięciu lat w budynkach, gdzie ustały przeszkody prawne 
uniemożliwiające  sprzedaż  na  korzystnych  warunkach  obowiązujących  do  końca  
2012 r. (uregulowano stan prawny, zdjęto lokale z wykazu kwater). 
Powyższe  jest  zgodne  z  postulatami  osób  w  przypadku  których  nieuregulowany  stan 
prawny uniemożliwiał sprzedaż lokali, którzy chcieliby nabyć je na zasadach obowiązujących 
przed dniem 01.01.2013 r. 
Projekt ustawy nie spowoduje negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa 
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
                                                          
2 Zostały przyjęte dane z 2011 r. z uwagi na to, iż 2010 r. był pierwszym rokiem po wznowieniu prywatyzacji, 
natomiast  rok  2012  był  ostatnim  rokiem  obowiązywania  korzystniejszych  pomniejszeń,  co  mogłoby 
nieobiektywnie przedstawiać poziom sprzedaży. 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: