Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1637
- Data wpłynięcia: 2013-08-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183
1637
Część C Rozliczenie nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu /przedsięwzięcia *
Nr
Termin
Nakłady (zł)
Stopień
zadania
Tytuł zadania
zakończenia wg
wykonania
umowy/
planowane
poniesione
zadań (%)
faktyczny
ogółem, w tym
ogółem, w tym
ze środków na
ze środków na
informatyzację
informatyzację
1
2
3
4
5
6
1. Zestawienie faktur dotyczących zadań sfinansowanych ze środków na informatyzację
Numer faktury / Wystawca
Data
Kwota
1.
2.
3.
RAZEM
Osoby uprawnione do składania raportu w imieniu podmiotu publicznego.
Pieczęć podmiotu
Główny księgowy
Kierownik podmiotu
podpis i pieczęć
podpis i pieczęć
* Niepotrzebne skreślić.
18
Część D Załączniki (zależnie od charakteru wykonanych zadań)
Lp.
Nazwa dokumentu
Liczba
egzemplarzy
1.
2.
3.
4.
Część E Arkusz oceny raportu (wypełnia komisja)
E.1 WNIOSEK komisji
⇒ Umowa została uznana za wykonaną
⇒ Umowa została uznana za wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych
wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych
⇒ Umowa została uznana za niewykonaną w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków
finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar
umownych
⇒ Umowa została uznana za niewykonaną w całości, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu
środków finansowych niewykorzystanych lub wykorzystanych nieprawidłowo i wezwaniem do
zapłacenia kar umownych
Data przeprowadzenia oceny raportu
Do niniejszego arkusza oceny raportu dołączono szczegółowe uzasadnienie liczące ……. ponumerowanych stron
Podpis Przewodniczącego Komisji/Zastępcy Przewodniczącego Komisji
Podpisy Członków Komisji
19
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
określonego w art. 12h ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).
Zgodnie z treścią upoważnienia ustawowego w przedmiotowym rozporządzeniu
uregulowany zostanie:
1) tryb przeprowadzania konkursu oraz kryteria, sposób i tryb przeznaczania oraz
rozliczania środków finansowych na dofinansowanie projektów i przedsięwzięć,
o których mowa w art. 12c ust. 1 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne, zwanej dalej „ustawą”, w tym:
a) sposób oceny wniosków o dofinansowanie projektów i przedsięwzięć,
b) sposób oceny realizacji projektów i przedsięwzięć, zgodnie z warunkami
określonymi w umowie, o której mowa w art. 12f ust. 1 ustawy;
2) wzór wniosku o dofinansowanie;
3) wzór raportu rocznego z przebiegu realizacji projektów i przedsięwzięć oraz
rozliczenia przyznanych środków finansowych;
4) wzór raportu końcowego z przebiegu realizacji projektów i przedsięwzięć oraz
rozliczenia przyznanych środków finansowych.
Zgodnie z nową koncepcją dofinansowywania projektów oraz przedsięwzięć
informatycznych minister właściwy do spraw informatyzacji, co najmniej raz w roku, będzie
przeprowadzał konkurs na dofinansowanie.
Planowany jest podział przedsięwzięć na dwa kluczowe filary, to jest projekty
informatyczne o publicznym zastosowaniu oraz przedsięwzięcia wspierające rozwój
społeczeństwa informacyjnego. W odniesieniu do aktualnego brzmienia przepisu
dotyczącego dofinansowania przedsięwzięć przewiduje się usunięcie regulacji
dotyczącej możliwości dofinansowania przez ministra właściwego do spraw
informatyzacji przykładowego oprogramowania, a także kodów źródłowych tego
oprogramowania. Przedsięwzięcia tego typu klasyfikowane będą jako projekty
informatyczne i – w zależności od pojawiających się potrzeb – będą mogły zostać
sfinansowane w drodze konkursu.
Ogłaszając konkurs, minister określi przedmiot konkursu, podmioty publiczne
uprawnione do udziału w konkursie (mogące ubiegać się o dofinansowanie), termin
składania wniosków o dofinansowanie, warunki udziału w konkursie, kryteria oceny
20
wniosku o dofinansowanie, czas (termin) i warunki realizacji projektu lub
przedsięwzięcia oraz kwotę ogólną przeznaczoną na dofinansowanie (wysokość
środków przeznaczonych na realizacje konkursu).
Zastosowanie proponowanego rozwiązania umożliwi ministrowi właściwemu do
spraw informatyzacji interweniowanie, w szczególności w obszarach niedostatecznie
zinformatyzowanych, a także wpływ na wypełnianie luk w zakresie informatyzacji
poprzez wskazywanie kryteriów, typów przedsięwzięć do dofinansowania,
oczekiwanych korzyści oraz społecznego efektu oddziaływania.
Taka regulacja pozwoli na dofinansowanie projektów lub przedsięwzięć
umożliwiających rozwiązywanie bieżących problemów związanych z informatyzacją
i rozwojem społeczeństwa informacyjnego takich jak np. brak elektronicznych
systemów obiegu dokumentów, brak dostępu do szerokopasmowego Internetu czy
niedostosowanie stron internetowych urzędów do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Ponadto, powołany w obecnym stanie prawnym w drodze zarządzenia ministra
właściwego do spraw informatyzacji Zespół do Spraw Oceny Wniosków
o Dofinansowanie Przedsięwzięć Informatyzacyjnych zostanie zastąpiony komisją
konkursową. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze zarządzenia, powoła
komisję konkursową, określając jej skład, tryb pracy oraz zakres zadań.
Zadaniem Komisji będzie wspomaganie ministra przy przeprowadzaniu
konkursów na dofinansowanie projektów lub przedsięwzięć poprzez dokonywanie
czynności o charakterze materialno-technicznym, w szczególności przygotowanie
ogłoszenia konkursowego (m. in. uszczegółowienie przedmiotu konkursu, podmiotów
uprawnionych do wzięcia w nim udziału), ocena merytoryczna przedłożonych wniosków
oraz rozliczenie dofinansowanych projektów lub przedsięwzięć.
Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie rozstrzygał konkurs na
podstawie oceny wniosków dokonanej przez komisję konkursową, a następnie ogłaszał
wyniki konkursu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra.
W ustawie uregulowana została możliwość złożenia przez wnioskodawcę do
ministra właściwego do spraw informatyzacji odwołania dotyczącego wyniku konkursu.
Środki finansowe na dofinansowanie projektów lub przedsięwzięć będą
przekazywane podmiotowi, którego wniosek o dofinansowanie został wyłoniony
w drodze konkursu, w formie dotacji celowej, na podstawie umowy zawartej pomiędzy
ministrem właściwym do spraw informatyzacji i tym podmiotem.
Ponadto, w ustawie określono przesłanki, których wystąpienie spowoduje
niemożność zawarcia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji umowy
21
o dofinansowanie. Minister nie może zawrzeć umowy o dofinansowanie przed upływem
terminu na złożenie odwołania, a w przypadku wniesienia odwołań – do czasu ich
rozpatrzenia.
Zgodnie z wprowadzaną regulacją minister właściwy do spraw informatyzacji
unieważnia konkurs, jeżeli w terminie składania wniosków o dofinansowanie do
konkursu nie złożono żadnego wniosku lub żaden ze złożonych wniosków
o dofinansowanie nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie.
Informację o unieważnieniu konkursu minister właściwy do spraw informatyzacji
zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej tego ministra.
Pozostałe regulacje dotyczące konkursu na dofinansowywanie projektów
i przedsięwzięć są w swej treści tożsame w stosunku do aktualnie obowiązującego
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 marca 2006 r.
w sprawie kryteriów i trybu przeznaczania oraz rozliczania środków finansowych na
informatyzację (Dz. U. Nr 53, poz. 388 z późn. zm.).
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy
proces legislacyjny.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
22
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1637 › Pobierz plik