eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej

projekt dotyczy rozszerzenia zakresu definicji współpracy rozwojowej, w taki sposób aby działania podejmowane na podstawie ustawy można było kierować nie tylko do państwa rozwijających się, ale również bezpośrednio do ludności tych państwa; projekt przewiduje także dostosowanie nazwy fundacji wykonującej zadania wynikające z ustawy o współpracy rozwojowej do aktualnej nazwy tej fundacji oraz inne zmiany będące wynikiem doświadczeń zebranych w okresie obowiązywania nowelizowanej ustawy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1476
  • Data wpłynięcia: 2013-05-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1283

1476

Unii i polityka państw członkowskich w dziedzinie współpracy na rzecz
rozwoju uzupełniają się i wzmacniają wzajemnie. Głównym celem polityki Unii
w tej dziedzinie jest zmniejszenie, a docelowo, likwidacja ubóstwa. Przy
realizacji polityk, które mogłyby mieć wpływ na kraje rozwijające się, Unia
bierze pod uwagę cele współpracy na rzecz rozwoju.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Materia, której dotyczy art. 1 pkt 2-4 projekty ustawy, pozostaje poza
zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej. Oceny wymaga natomiast
proponowana zmiana zawarta w art. 1 pkt 1 projekty ustawy, tzn. objęcie
zakresem współpracy rozwojowej udzielania pomocy społeczeństwom państw
rozwijających się. Należy bowiem zauważyć, że kompetencja UE do
wykonywania polityki współpracy na rzecz rozwoju jest kompetencją dzieloną
z państwami członkowskimi. W tym kontekście należy przywołać art. 4 ust. 4
TfUE, zgodnie z którym w dziedzinach współpracy na rzecz rozwoju i pomocy
humanitarnej Unia ma kompetencje do prowadzenia działań i wspólnej polityki,
jednakże wykonywanie tych kompetencji nie może doprowadzić do
uniemożliwienia państwom członkowskim wykonywania ich kompetencji.
Uzupełnieniem tej regulacji jest zdanie drugie art. 208 ust. 1 TfUE, które
stanowi, iż polityka Unii i polityka państw członkowskich w dziedzinie
współpracy na rzecz rozwoju uzupełniają się i wzmacniają wzajemnie.
W świetle tych przepisów oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE
(zob. np. wyrok w sprawie C-316/91 Parlament przeciwko Radzie) uznaje się, że
kompetencje UE oraz państw członkowskich mają w tym obszarze charakter
równoległy. Oznacza to, że uprawnienia UE odnoszące się do współpracy na
rzecz rozwoju nie mają na celu zastąpienia działań państw członkowskich, lecz
wzajemne współistnienie równoległych kompetencji. Innymi słowy,
kompetencje państw członkowskich oraz UE są równorzędne i równoprawne,
a wykonanie kompetencji przez UE nie wstrzymuje możliwości wykonania
kompetencji przez państwa1.
Jednocześnie trzeba pamiętać o art. 210 ust. 1 TfUE, w myśl którego
dążąc do zwiększenia komplementarności i skuteczności swoich działań, Unia
i państwa członkowskie koordynują swoje polityki w dziedzinie współpracy na
rzecz rozwoju i konsultują się wzajemnie co do swych programów pomocy,
w
tym w organizacjach międzynarodowych i podczas konferencji
międzynarodowych.
W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że projektowana
zmiana art. 2 ust. 1 ustawy jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.



1 Zob. P. Dąbrowska-Kłosińska, komentarz do art. 208 TfUE (w:) A. Wróbel (red.),
komentarz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Warszawa 2011.

2
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej jest
zgodny z prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona






3


Warszawa, 10 czerwca 2013 r.
BAS-WAPEiM-1312/13

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy
o współpracy rozwojowej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Robert
Tyszkiewicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu


Projektodawcy proponują, aby zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 16
września 2011 r. o współpracy rozwojowej (Dz. U. Nr 234, poz. 1386)
współpraca rozwojowa miała na celu udzielanie pomocy nie tylko państwom
rozwijającym się, ale także ich społeczeństwom. Zmiana art. 5 ust. 2 ustawy ma
polegać na tym, że w wieloletnim programie współpracy rozwojowej będą
określane wyłącznie cele i priorytety pomocy rozwojowej. Nowelizacja art. 10
ust. 3 ustawy jest konsekwencją zmiany nazwy Polskiej Fundacji
Międzynarodowej Współpracy na Rzecz Rozwoju "Wiedzieć Jak" na Polska
Fundacja Solidarności Międzynarodowej. W myśl art. 16 pkt 4 ustawy do zadań
Rady Programowej Współpracy Rozwojowej ma należeć opiniowanie projektów
dokumentów rządowych związanych ze współpracą rozwojową o szczególnym
znaczeniu dla współpracy rozwojowej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95a ust. 3
regulaminu Sejmu.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: