eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy dostosowania regulacji krajowych z zakresu funkcjonowania spółek przewozowych do rozwiązań wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych (obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1435
  • Data wpłynięcia: 2013-05-27
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1435

kolejowych został nałożony na państwa członkowskie w lipcu 2008 r., a rozwiązania
projektu ustawy dotyczą wszystkich spółek kolejowych wykonujących przewozy osób
i
rzeczy utworzonych na podstawie art. 14 ustawy o PKP. Argumentem
przemawiającym za nieuwzględnieniem zaproponowanych w ramach konsultacji
społecznych rozwiązań jest fakt, że przedmiotowe rozwiązania dotyczyłyby tylko
i wyłącznie rozwiązania problemów jednego podmiotu, tj. spółki Przewozy Regionalne
sp. z o.o. W
szczególności nieporozumieniem jest podnoszenie przez niektóre
samorządy województw oraz zarząd Przewozów Regionalnych sp. z o.o. kwestii
roszczeń wobec Skarbu Państwa związanych z wypłaceniem rekompensat za
świadczenie przez Spółkę usług publicznych w latach 2004–2008 oraz roszczeń wobec
zarządcy infrastruktury. Należy zauważyć, że Skarb Państwa nie uznaje wysuwanych
przez Spółkę roszczeń, ponieważ są one bezzasadne (w okresie tym Spółka świadczyła
kolejowe przewozy regionalne dotowane przez samorządy województw i wszystko
wskazuje na to, że to na tej działalności ponosiła straty). Natomiast problematyka opłat
z tytułu dostępu dotyczy również innych kolejowych przewoźników osób, którzy
w przeciwieństwie do Przewozów Regionalnych sp. z o.o. bilansują swoją działalność.
Bezsporne jest, że dotychczasowy stan prawny jest niezwykle korzystny dla zarządu
Przewozów Regionalnych sp. z o.o. ponieważ, jak podniósł zarząd Spółki, od początku
swego istnienia Spółka nie pozyskuje finansowania np. w formie kredytów bankowych.
Powyższe jednoznacznie wskazuje, że Spółka prowadzi swoją działalność bezpośrednio
kosztem kontrahentów, głównie udostępniających infrastrukturę czy energię, a
pośrednio kosztem innych przewoźników. Podnoszenie argumentu, że po wejściu w
życie projektowanych przepisów zarząd Przewozów Regionalnych sp. z o.o.
zobligowany będzie do zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości, w sytuacji gdy
władze Spółki od lat nie wykazują wystarczającej determinacji do radykalnych działań
w celu poprawy sytuacji podmiotu, nie może stanowić przesłanki uzasadniającej
odstąpienie od projektowanych rozwiązań. Kwestia przepisów wyłączających spod
zakazu ogłaszania upadłości m.in. Przewozy Regionalne sp. z o.o. była podnoszona już
na początku 2010 r. Uwzględniając okres, jaki upłynął od tego czasu oraz biorąc pod
uwagę czas, jaki będzie potrzebny do przeprowadzenia procesu legislacyjnego (od
wniesienia projektu ustawy do Sejmu RP do podpisania ustawy przez Prezydenta RP,
jak również roczne vacatio legis), można przyjąć, że zarządowi Przewozów

8
Regionalnych sp. z o.o. oraz właścicielom Spółki zapewniony został wystarczający czas
na przeprowadzenie odpowiednich działań naprawczych.
Projekt ustawy został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sektor finansów
publicznych. Postawienie w stan upadłości którejkolwiek spółki, której dotyczy
projektowana ustawa, nie wiąże się z koniecznością regulowania przez akcjonariuszy
i udziałowców zobowiązań upadłego podmiotu. Zgodnie z art. 151 § 4 i art. 301 § 5
Kodeksu spółek handlowych wspólnicy i akcjonariusze spółek z ograniczoną
odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych nie odpowiadają za zobowiązania tych
spółek.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wprowadzane regulacje, w sytuacji gdyby zaistniały przesłanki i nastąpiło ogłoszenie
upadłości, skutkowałyby zwolnieniami pracowników. Wg stanu na koniec grudnia
2011 r., w spółce PKP Intercity SA zatrudnionych jest ok. 7,7 tys. osób, w PKP Cargo
SA ok. 24,4 tys. osób oraz w spółce Przewozy Regionalne sp. z o.o. ok. 13,0 tys. osób.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Negatywną konsekwencją zrezygnowania z ustawowej niemożliwości ogłaszania
upadłości spółek przewozowych (PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o.
i PKP Cargo SA) może być wzrost kosztów pozyskiwania przez te podmioty kapitału
oraz cen świadczonych przez nie usług. Niemniej jednak świadomość organów spółek
o potencjalnej możliwości postawienia w stan upadłości kierowanych przez nie
podmiotów może przynieść wymierny skutek w postaci wzrostu efektywności
funkcjonowania tych podmiotów, a co za tym idzie wzrost konkurencyjności na rynku
przewozów.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

9
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Dostosowuje krajowe
rozwiązania do wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz
przedsiębiorstw kolejowych – w kwestii zniesienia nieograniczonej gwarancji państwa.





















14/05/BS

10
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: