Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152
1407
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych wykonują dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz przekazania danych
rejestrowych podlegających publikacji w rejestrze RINF, którego wzór stanowi załącznik nr 2
do rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w ust. 2, Prezes UTK
wprowadza do rejestru RINF wyszczególnione w formularzu dane rejestrowe przy najbliższej
aktualizacji, o której mowa w § 8.
§ 5. 1. W przypadku zmiany danych rejestrowych dotyczących infrastruktury kolejowej
zarejestrowanej w rejestrze RINF, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych
powiadamiają Prezesa UTK o zmianie danych rejestrowych w terminie jednego miesiąca od
zaistnienia danej zmiany.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych wykonują dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz zmiany danych
rejestrowych w rejestrze RINF, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w ust. 2, Prezes UTK
wprowadza zmiany w rejestrze RINF w zakresie wyszczególnionych w formularzu danych
rejestrowych przy najbliższej aktualizacji, o której mowa w § 8.
§ 6. 1. W przypadku likwidacji infrastruktury kolejowej zarejestrowanej w rejestrze
RINF, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych powiadamiają o tym
Prezesa UTK w terminie jednego miesiąca od likwidacji danej infrastruktury.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych wykonują dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz usunięcia danych
rejestrowych z rejestru RINF, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w ust. 2, Prezes UTK usuwa
z rejestru RINF wyszczególnione w formularzu dane rejestrowe przy najbliższej aktualizacji,
o której mowa w § 8.
§ 7. Formularze, o których mowa w § 4 ust. 2, § 5 ust. 2 i § 6 ust. 2, zarządcy
infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych przekazują Prezesowi UTK w wersji
papierowej oraz elektronicznej.
§ 8. Rejestr RINF podlega aktualizacji przynajmniej co trzy miesiące.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
z dnia ..., (poz. ...)
Załącznik nr 1
WZÓR REJESTRU RINF, SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH REJESTROWYCH
W NIM UJ TYCH ORAZ JEGO OPIS FUNKCJONALNY I TECHNICZNY, W TYM OPIS
FORMATU DANYCH REJESTROWYCH ORAZ WYMAGANIA W ZAKRESIE JEGO
FUNKCJONOWANIA
1. Użyte w załączniku określenia oznaczają:
1) posterunek zapowiadawczy, stacja, stacja węzłowa, mijanka, posterunek odgałęźny,
posterunek bocznicowy, posterunek odstępowy, przystanek osobowy, tor główny
zasadniczy, tor główny dodatkowy, tor szlakowy, odstęp, szlak – posterunek
zapowiadawczy, stację, stację węzłową, mijankę, posterunek odgałęźny, posterunek
bocznicowy, posterunek odstępowy, przystanek osobowy, tor główny zasadniczy, tor
główny dodatkowy, tor szlakowy, odstęp, szlak, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.);
2) punkt operacyjny – miejsce przeznaczone do wykonywania operacji związanych
z prowadzeniem ruchu kolejowego oraz miejsce zmiany systemu sterowania ruchem
kolejowym lub systemu radiołączności pociągowej na linii kolejowej; do punktów
operacyjnych zalicza się posterunki zapowiadawcze (posterunki odgałęźne, stacje, w tym:
stacje węzłowe i mijanki), przystanki osobowe, terminale towarowe oraz stacje
rozrządowe; punktem operacyjnym jest również każde zlokalizowane na granicy
Rzeczypospolitej Polskiej miejsce połączenia sieci kolejowej zarządcy infrastruktury
z sieciami kolejowymi państw sąsiednich, miejsce połączenia sieci kolejowej zarządcy
infrastruktury z siecią innego zarządcy infrastruktury, a także posterunek bocznicowy
w połączeniu z przyległą do tego posterunku bocznicą kolejową; do punktów
operacyjnych nie zalicza się posterunków odstępowych;
3) sekcja linii – fragment linii kolejowej pomiędzy dwoma sąsiednimi punktami
operacyjnymi; w zależności od wyznaczonych punktów operacyjnych, sekcją linii może
być odstęp, szlak lub odcinek linii kolejowej;
4) tor
główny – tor główny zasadniczy lub tor główny dodatkowy w przypadku punktu
operacyjnego, który jest stacją albo tor szlakowy w przypadku punktu operacyjnego,
który nie jest stacją;
5) tor boczny – każdy tor niebędący torem głównym ani torem szlakowym, ani torem
w obrębie bocznicy kolejowej.
2. Opis funkcjonalny i techniczny rejestru RINF oraz wymagania w zakresie jego
funkcjonowania
2.1.1. Zakres
Rejestr RINF obejmuje infrastrukturę kolejową wchodzącą w skład podsystemów:
1) infrastruktura;
2) energia;
3
3)
sterowanie – urządzenia przytorowe.
2.1.2. Uwagi ogólne
Rejestr RINF pozwala na wykorzystywanie zawartych w nim danych do celów
planowania przy projektowaniu nowych pojazdów kolejowych i przydzielaniu tras
przejazdu pociągów. Rejestr RINF wspomaga procesy określone w pkt 2.1.3–2.1.6.
2.1.3. Projektowanie podsystemów „Tabor”
Zgodność z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, zwanymi dalej „TSI” oraz
z przepisami wydanymi na podstawie art. 25t ustawy z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym, ma zasadnicze znaczenie od początku projektowania nowych
lub przeprojektowywania istniejących podsystemów w ramach całego procesu
wytwarzania. Rejestr RINF pozwala na wykorzystanie zawartych w nim danych w celu
spełnienia wymogów związanych z właściwościami infrastruktury kolejowej w zakresie
zamierzonego przeznaczenia projektowanego pojazdu kolejowego.
2.1.4. Zapewnienie kompatybilności technicznej w przypadku urządzeń stacjonarnych
Rejestr RINF umożliwia sprawdzenie zgodności podsystemów z zasadniczymi
wymaganiami gdy zastosowanie mają:
1)
TSI, na podstawie informacji zawartych w stosownej TSI oraz w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych (NVR) i europejskim rejestrze typów pojazdów
dopuszczonych do eksploatacji (ERATV); proces ten obejmuje weryfikację
interfejsów z systemem, do którego dany podsystem ma być włączony; weryfikacja
interfejsów w zakresie kompatybilności technicznej może być zapewniona dzięki
wglądowi w rejestr RINF;
2) przepisy krajowe, przy czym istnieje możliwość wglądu w rejestr RINF w celu
sprawdzenia w tych przypadkach interfejsów pod kątem kompatybilności
technicznej.
2.1.5. Monitorowanie
interoperacyjności systemu kolei Unii Europejskiej
Rejestr RINF zapewnia przejrzystość w odniesieniu do postępów w zakresie
interoperacyjności systemu kolei i pozwala na regularne monitorowanie rozwoju systemu
kolei Unii Europejskiej.
2.1.6. Stwierdzanie kompatybilności pociągu z planowaną trasą przejazdu
Przed przydzieleniem przez zarządcę infrastruktury trasy dla przejazdu pociągu, rejestr
RINF umożliwia przewoźnikowi kolejowemu sprawdzenie kompatybilność jego pociągu
z planowaną trasą przejazdu, z uwzględnieniem wszelkich ograniczeń technicznych,
eksploatacyjnych i związanych z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji
w odniesieniu do:
1)
wszystkich pojazdów kolejowych wchodzących w skład pociągu;
2)
planowanej trasy przejazdu pociągu.
2.2. Pozycje przeznaczone do rejestru RINF
1)
pozycje i format pozycji publikuje się zgodnie z tabelą 2;
2) zastosowanie pozycji w odniesieniu do typu sieci kolejowej w tabeli 2 jest
4
wyszczególnione przy użyciu następujących skrótów w kolumnie „Uwagi”:
a) TSI – linie zweryfikowane w stosunku do TSI,
b) istniejące – linie dopuszczone do eksploatacji przed dniem 19 lipca 2008 r.
i dotychczas niezweryfikowane w stosunku do TSI,
c) TEN CR – linie należące do transeuropejskiej sieci kolei konwencjonalnych bez
względu na to, czy zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie,
d) TEN HS – linie należące do transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości bez
względu na to, czy zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie,
e) poza TEN – linie będące poza siecią transeuropejską bez względu na to, czy
zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie;
3)
pozycje w tabeli 2, które nie mają zastosowania w danym przypadku (np. pozycje
odnoszące się do wymagań dotyczących sieci trakcyjnej i pantografu w przypadku
linii niezelektryfikowanej), oznacza się jako „nie dotyczy”.
4) w przypadku zastosowania innej wartości danego parametru niż wartości
wymienione w kolumnie „Format” tabeli 2 dla danej pozycji, należy podać wartość
tego parametru.
2.3. Struktura sieci kolejowej
Sieć kolejowa na poziomie makro dzieli się na sekcje linii i punkty operacyjne. Pozycje
podlegające publikacji w rejestrze RINF na poziomie mikro w odniesieniu do:
1) sekcji
linii,
związane z podsystemami infrastruktura, energia i sterowanie, przypisuje
się do części 1.1.1 „tor szlakowy” w tabeli 2;
2) punktu
operacyjnego,
związane z podsystemem infrastruktura, przypisuje się do
części 1.2.1 „tor główny” i części 1.2.2 „tor boczny” w tabeli 2.
2.4. Instrukcja używania rejestru RINF
W celu zapewnienia dostępności określonych danych rejestr RINF wspomaga procesy
określone w tabeli 1.
Tabela 1
Pobieranie pozycji w celu stwierdzenia
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonej trasy, aby sprawdzić
kompatybilności pociągu z planowaną trasą przejazdu
kompatybilność techniczną pomiędzy urządzeniami stacjonarnymi i taborem zgodnie z
interfejsem z europejskim rejestrem typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji
(ERATV)
Pobieranie pozycji w celu zapewnienia
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonego odcinka trasy w celu
kompatybilności technicznej w odniesieniu do
zweryfikowania interfejsów z systemem, do którego jest on włączany na granicach
urządzeń stacjonarnych
Pobieranie pozycji do celów projektowania
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonych części sieci kolejowej
podsystemów „Tabor”
w celu uzyskania zgodności przy projektowaniu i dopuszczaniu pojazdów kolejowych do
eksploatacji na poziomie „typu”
Pobieranie pozycji w celu monitorowania
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonych części sieci kolejowej
interoperacyjności sieci kolejowej Unii Europejskiej
w celu regularnego monitorowania postępów w zakresie interoperacyjności systemu kolei
w odniesieniu do kluczowych wskaźników efektywności
5
3. Wzór rejestru RINF, szczegółowy zakres danych rejestrowych w nim ujętych,
w tym opis formatu danych rejestrowych
Tabela 2
Lp. Numer
Tytuł Format Definicja
Uwagi
parametru*)
1.
1
RZECZPOSPOLITA POLSKA
2.
1.1
SEKCJA LINII
3.
1.1.1
TOR SZLAKOWY
4.
1.1.1.0.0
Informacje ogólne
5. 1.1.1.0.0.1 Nazwa
zarządcy infrastruktury
[CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy
-
podmiot wykonujący działalność
polegającą na zarządzaniu infrastrukturą
kolejową, na zasadach określonych
w ustawie z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym. Funkcje
zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej
części mogą wykonywać różne podmioty.
6.
1.1.1.0.0.2
Krajowa identyfikacja linii
[CiągZnaków]
Niepowtarzalna identyfikacja linii lub
-
niepowtarzalny numer linii.
7. 1.1.1.0.0.3 Identyfikacja
toru
[CiągZnaków]
Numer toru w obrębie sekcji linii.
-
8. 1.1.1.0.0.4 Początek toru
[GRS 80 + NNN.NN
Współrzędne geograficzne zgodne
-
+ CiągZnaków]
z geodezyjnym układem odniesienia,
o którym mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia
17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i
kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193,
poz. 1287), oraz kilometr związany z
identyfikacją linii na początku odcinka
toru przy zasadniczym kierunku ruchu.
9.
1.1.1.0.0.5
Punkt operacyjny na początku toru
[CiągZnaków]
Nazwa punktu operacyjnego na początku
-
odcinka toru przy zasadniczym kierunku
ruchu.
10
1.1.1.0.0.6
Koniec toru
[GRS 80 + NNN.NN
Współrzędne geograficzne zgodne
-
+ CiągZnaków]
z geodezyjnym układem odniesienia,
o którym mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia
17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne
i kartograficzne, oraz kilometr związany
z identyfikacją linii na końcu odcinka toru
przy zasadniczym kierunku ruchu.
11.
1.1.1.0.0.7
Punkt operacyjny na końcu toru
[CiągZnaków]
Nazwa punktu operacyjnego na końcu
-
odcinka toru przy zasadniczym kierunku
ruchu.
12.
1.1.1.1
Podsystem „Infrastruktura”
13.
1.1.1.1.1
Deklaracje weryfikacji WE
14.
1.1.1.1.1.1
Deklaracja weryfikacji WE w
[CC/
Niepowtarzalny numer deklaracji
TSI
odniesieniu do podsystemu
RRRRRRRRRRRRR
weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami
„Infrastruktura” - INF
R/
dotyczącymi formatu wyszczególnionymi
w „Dokumencie dotyczącym
YYYY/NNNNNN]
praktycznych ustaleń do celów
przekazywania dokumentów w zakresie
interoperacyjności”
(ERA/INF/10-2009/INT).
15.
1.1.1.1.2
Parametry użytkowe
16.
1.1.1.1.2.1
Typ linii
[RN] wybór jednej
Znaczenie linii (linie o znaczeniu
TEN HS
opcji z określonego
państwowym lub pozostałe) oraz sposób
TEN CR
wykazu:
osiągnięcia parametrów wymaganych do
I/II/III/IV/V/VI/VII
celów interoperacyjności (linia nowa lub
zmodernizowana). Kategorie określone
w TSI „Infrastruktura” systemu kolei
dużych prędkości oraz w TSI
„Infrastruktura” systemu kolei
konwencjonalnych. Parametr ten ma
zastosowanie jedynie w odniesieniu do
linii sieci transeuropejskiej (TEN).
6
kolejowych wykonują dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz przekazania danych
rejestrowych podlegających publikacji w rejestrze RINF, którego wzór stanowi załącznik nr 2
do rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w ust. 2, Prezes UTK
wprowadza do rejestru RINF wyszczególnione w formularzu dane rejestrowe przy najbliższej
aktualizacji, o której mowa w § 8.
§ 5. 1. W przypadku zmiany danych rejestrowych dotyczących infrastruktury kolejowej
zarejestrowanej w rejestrze RINF, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych
powiadamiają Prezesa UTK o zmianie danych rejestrowych w terminie jednego miesiąca od
zaistnienia danej zmiany.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych wykonują dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz zmiany danych
rejestrowych w rejestrze RINF, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w ust. 2, Prezes UTK
wprowadza zmiany w rejestrze RINF w zakresie wyszczególnionych w formularzu danych
rejestrowych przy najbliższej aktualizacji, o której mowa w § 8.
§ 6. 1. W przypadku likwidacji infrastruktury kolejowej zarejestrowanej w rejestrze
RINF, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych powiadamiają o tym
Prezesa UTK w terminie jednego miesiąca od likwidacji danej infrastruktury.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych wykonują dostarczając Prezesowi UTK wypełniony formularz usunięcia danych
rejestrowych z rejestru RINF, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Na podstawie otrzymanego formularza, o którym mowa w ust. 2, Prezes UTK usuwa
z rejestru RINF wyszczególnione w formularzu dane rejestrowe przy najbliższej aktualizacji,
o której mowa w § 8.
§ 7. Formularze, o których mowa w § 4 ust. 2, § 5 ust. 2 i § 6 ust. 2, zarządcy
infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych przekazują Prezesowi UTK w wersji
papierowej oraz elektronicznej.
§ 8. Rejestr RINF podlega aktualizacji przynajmniej co trzy miesiące.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
z dnia ..., (poz. ...)
Załącznik nr 1
WZÓR REJESTRU RINF, SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH REJESTROWYCH
W NIM UJ TYCH ORAZ JEGO OPIS FUNKCJONALNY I TECHNICZNY, W TYM OPIS
FORMATU DANYCH REJESTROWYCH ORAZ WYMAGANIA W ZAKRESIE JEGO
FUNKCJONOWANIA
1. Użyte w załączniku określenia oznaczają:
1) posterunek zapowiadawczy, stacja, stacja węzłowa, mijanka, posterunek odgałęźny,
posterunek bocznicowy, posterunek odstępowy, przystanek osobowy, tor główny
zasadniczy, tor główny dodatkowy, tor szlakowy, odstęp, szlak – posterunek
zapowiadawczy, stację, stację węzłową, mijankę, posterunek odgałęźny, posterunek
bocznicowy, posterunek odstępowy, przystanek osobowy, tor główny zasadniczy, tor
główny dodatkowy, tor szlakowy, odstęp, szlak, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.);
2) punkt operacyjny – miejsce przeznaczone do wykonywania operacji związanych
z prowadzeniem ruchu kolejowego oraz miejsce zmiany systemu sterowania ruchem
kolejowym lub systemu radiołączności pociągowej na linii kolejowej; do punktów
operacyjnych zalicza się posterunki zapowiadawcze (posterunki odgałęźne, stacje, w tym:
stacje węzłowe i mijanki), przystanki osobowe, terminale towarowe oraz stacje
rozrządowe; punktem operacyjnym jest również każde zlokalizowane na granicy
Rzeczypospolitej Polskiej miejsce połączenia sieci kolejowej zarządcy infrastruktury
z sieciami kolejowymi państw sąsiednich, miejsce połączenia sieci kolejowej zarządcy
infrastruktury z siecią innego zarządcy infrastruktury, a także posterunek bocznicowy
w połączeniu z przyległą do tego posterunku bocznicą kolejową; do punktów
operacyjnych nie zalicza się posterunków odstępowych;
3) sekcja linii – fragment linii kolejowej pomiędzy dwoma sąsiednimi punktami
operacyjnymi; w zależności od wyznaczonych punktów operacyjnych, sekcją linii może
być odstęp, szlak lub odcinek linii kolejowej;
4) tor
główny – tor główny zasadniczy lub tor główny dodatkowy w przypadku punktu
operacyjnego, który jest stacją albo tor szlakowy w przypadku punktu operacyjnego,
który nie jest stacją;
5) tor boczny – każdy tor niebędący torem głównym ani torem szlakowym, ani torem
w obrębie bocznicy kolejowej.
2. Opis funkcjonalny i techniczny rejestru RINF oraz wymagania w zakresie jego
funkcjonowania
2.1.1. Zakres
Rejestr RINF obejmuje infrastrukturę kolejową wchodzącą w skład podsystemów:
1) infrastruktura;
2) energia;
3
3)
sterowanie – urządzenia przytorowe.
2.1.2. Uwagi ogólne
Rejestr RINF pozwala na wykorzystywanie zawartych w nim danych do celów
planowania przy projektowaniu nowych pojazdów kolejowych i przydzielaniu tras
przejazdu pociągów. Rejestr RINF wspomaga procesy określone w pkt 2.1.3–2.1.6.
2.1.3. Projektowanie podsystemów „Tabor”
Zgodność z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, zwanymi dalej „TSI” oraz
z przepisami wydanymi na podstawie art. 25t ustawy z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym, ma zasadnicze znaczenie od początku projektowania nowych
lub przeprojektowywania istniejących podsystemów w ramach całego procesu
wytwarzania. Rejestr RINF pozwala na wykorzystanie zawartych w nim danych w celu
spełnienia wymogów związanych z właściwościami infrastruktury kolejowej w zakresie
zamierzonego przeznaczenia projektowanego pojazdu kolejowego.
2.1.4. Zapewnienie kompatybilności technicznej w przypadku urządzeń stacjonarnych
Rejestr RINF umożliwia sprawdzenie zgodności podsystemów z zasadniczymi
wymaganiami gdy zastosowanie mają:
1)
TSI, na podstawie informacji zawartych w stosownej TSI oraz w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych (NVR) i europejskim rejestrze typów pojazdów
dopuszczonych do eksploatacji (ERATV); proces ten obejmuje weryfikację
interfejsów z systemem, do którego dany podsystem ma być włączony; weryfikacja
interfejsów w zakresie kompatybilności technicznej może być zapewniona dzięki
wglądowi w rejestr RINF;
2) przepisy krajowe, przy czym istnieje możliwość wglądu w rejestr RINF w celu
sprawdzenia w tych przypadkach interfejsów pod kątem kompatybilności
technicznej.
2.1.5. Monitorowanie
interoperacyjności systemu kolei Unii Europejskiej
Rejestr RINF zapewnia przejrzystość w odniesieniu do postępów w zakresie
interoperacyjności systemu kolei i pozwala na regularne monitorowanie rozwoju systemu
kolei Unii Europejskiej.
2.1.6. Stwierdzanie kompatybilności pociągu z planowaną trasą przejazdu
Przed przydzieleniem przez zarządcę infrastruktury trasy dla przejazdu pociągu, rejestr
RINF umożliwia przewoźnikowi kolejowemu sprawdzenie kompatybilność jego pociągu
z planowaną trasą przejazdu, z uwzględnieniem wszelkich ograniczeń technicznych,
eksploatacyjnych i związanych z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji
w odniesieniu do:
1)
wszystkich pojazdów kolejowych wchodzących w skład pociągu;
2)
planowanej trasy przejazdu pociągu.
2.2. Pozycje przeznaczone do rejestru RINF
1)
pozycje i format pozycji publikuje się zgodnie z tabelą 2;
2) zastosowanie pozycji w odniesieniu do typu sieci kolejowej w tabeli 2 jest
4
wyszczególnione przy użyciu następujących skrótów w kolumnie „Uwagi”:
a) TSI – linie zweryfikowane w stosunku do TSI,
b) istniejące – linie dopuszczone do eksploatacji przed dniem 19 lipca 2008 r.
i dotychczas niezweryfikowane w stosunku do TSI,
c) TEN CR – linie należące do transeuropejskiej sieci kolei konwencjonalnych bez
względu na to, czy zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie,
d) TEN HS – linie należące do transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości bez
względu na to, czy zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie,
e) poza TEN – linie będące poza siecią transeuropejską bez względu na to, czy
zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie;
3)
pozycje w tabeli 2, które nie mają zastosowania w danym przypadku (np. pozycje
odnoszące się do wymagań dotyczących sieci trakcyjnej i pantografu w przypadku
linii niezelektryfikowanej), oznacza się jako „nie dotyczy”.
4) w przypadku zastosowania innej wartości danego parametru niż wartości
wymienione w kolumnie „Format” tabeli 2 dla danej pozycji, należy podać wartość
tego parametru.
2.3. Struktura sieci kolejowej
Sieć kolejowa na poziomie makro dzieli się na sekcje linii i punkty operacyjne. Pozycje
podlegające publikacji w rejestrze RINF na poziomie mikro w odniesieniu do:
1) sekcji
linii,
związane z podsystemami infrastruktura, energia i sterowanie, przypisuje
się do części 1.1.1 „tor szlakowy” w tabeli 2;
2) punktu
operacyjnego,
związane z podsystemem infrastruktura, przypisuje się do
części 1.2.1 „tor główny” i części 1.2.2 „tor boczny” w tabeli 2.
2.4. Instrukcja używania rejestru RINF
W celu zapewnienia dostępności określonych danych rejestr RINF wspomaga procesy
określone w tabeli 1.
Tabela 1
Pobieranie pozycji w celu stwierdzenia
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonej trasy, aby sprawdzić
kompatybilności pociągu z planowaną trasą przejazdu
kompatybilność techniczną pomiędzy urządzeniami stacjonarnymi i taborem zgodnie z
interfejsem z europejskim rejestrem typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji
(ERATV)
Pobieranie pozycji w celu zapewnienia
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonego odcinka trasy w celu
kompatybilności technicznej w odniesieniu do
zweryfikowania interfejsów z systemem, do którego jest on włączany na granicach
urządzeń stacjonarnych
Pobieranie pozycji do celów projektowania
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonych części sieci kolejowej
podsystemów „Tabor”
w celu uzyskania zgodności przy projektowaniu i dopuszczaniu pojazdów kolejowych do
eksploatacji na poziomie „typu”
Pobieranie pozycji w celu monitorowania
Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonych części sieci kolejowej
interoperacyjności sieci kolejowej Unii Europejskiej
w celu regularnego monitorowania postępów w zakresie interoperacyjności systemu kolei
w odniesieniu do kluczowych wskaźników efektywności
5
3. Wzór rejestru RINF, szczegółowy zakres danych rejestrowych w nim ujętych,
w tym opis formatu danych rejestrowych
Tabela 2
Lp. Numer
Tytuł Format Definicja
Uwagi
parametru*)
1.
1
RZECZPOSPOLITA POLSKA
2.
1.1
SEKCJA LINII
3.
1.1.1
TOR SZLAKOWY
4.
1.1.1.0.0
Informacje ogólne
5. 1.1.1.0.0.1 Nazwa
zarządcy infrastruktury
[CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy
-
podmiot wykonujący działalność
polegającą na zarządzaniu infrastrukturą
kolejową, na zasadach określonych
w ustawie z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym. Funkcje
zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej
części mogą wykonywać różne podmioty.
6.
1.1.1.0.0.2
Krajowa identyfikacja linii
[CiągZnaków]
Niepowtarzalna identyfikacja linii lub
-
niepowtarzalny numer linii.
7. 1.1.1.0.0.3 Identyfikacja
toru
[CiągZnaków]
Numer toru w obrębie sekcji linii.
-
8. 1.1.1.0.0.4 Początek toru
[GRS 80 + NNN.NN
Współrzędne geograficzne zgodne
-
+ CiągZnaków]
z geodezyjnym układem odniesienia,
o którym mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia
17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i
kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193,
poz. 1287), oraz kilometr związany z
identyfikacją linii na początku odcinka
toru przy zasadniczym kierunku ruchu.
9.
1.1.1.0.0.5
Punkt operacyjny na początku toru
[CiągZnaków]
Nazwa punktu operacyjnego na początku
-
odcinka toru przy zasadniczym kierunku
ruchu.
10
1.1.1.0.0.6
Koniec toru
[GRS 80 + NNN.NN
Współrzędne geograficzne zgodne
-
+ CiągZnaków]
z geodezyjnym układem odniesienia,
o którym mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia
17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne
i kartograficzne, oraz kilometr związany
z identyfikacją linii na końcu odcinka toru
przy zasadniczym kierunku ruchu.
11.
1.1.1.0.0.7
Punkt operacyjny na końcu toru
[CiągZnaków]
Nazwa punktu operacyjnego na końcu
-
odcinka toru przy zasadniczym kierunku
ruchu.
12.
1.1.1.1
Podsystem „Infrastruktura”
13.
1.1.1.1.1
Deklaracje weryfikacji WE
14.
1.1.1.1.1.1
Deklaracja weryfikacji WE w
[CC/
Niepowtarzalny numer deklaracji
TSI
odniesieniu do podsystemu
RRRRRRRRRRRRR
weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami
„Infrastruktura” - INF
R/
dotyczącymi formatu wyszczególnionymi
w „Dokumencie dotyczącym
YYYY/NNNNNN]
praktycznych ustaleń do celów
przekazywania dokumentów w zakresie
interoperacyjności”
(ERA/INF/10-2009/INT).
15.
1.1.1.1.2
Parametry użytkowe
16.
1.1.1.1.2.1
Typ linii
[RN] wybór jednej
Znaczenie linii (linie o znaczeniu
TEN HS
opcji z określonego
państwowym lub pozostałe) oraz sposób
TEN CR
wykazu:
osiągnięcia parametrów wymaganych do
I/II/III/IV/V/VI/VII
celów interoperacyjności (linia nowa lub
zmodernizowana). Kategorie określone
w TSI „Infrastruktura” systemu kolei
dużych prędkości oraz w TSI
„Infrastruktura” systemu kolei
konwencjonalnych. Parametr ten ma
zastosowanie jedynie w odniesieniu do
linii sieci transeuropejskiej (TEN).
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1407 › Pobierz plik