eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

– 10 –
12) w art. 23g ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu
kolejowego posiadającego zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji, wydane
w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, niezgodnego z którąkolwiek z TSI,
występuje dysponent albo producent pojazdu kolejowego, załączając wyniki badań
pojazdu kolejowego przeprowadzonych przez notyfikowane laboratorium badawcze
w odniesieniu do podsystemów zgodnych z TSI albo podmiot uprawniony, o którym
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 8, w odniesieniu do
pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI.”;
13) w art. 23j ust. 4–6 otrzymują brzmienie:
„4. Podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM)
w odniesieniu do wagonów towarowych oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem
wagonów towarowych, wykonujące w całości albo w części co najmniej jedną z funkcji
utrzymania określoną w art. 4 ust. 1 lit. b–d rozporządzenia (UE) nr 445/2011, podlegają
certyfikacji prowadzonej przez Prezesa UTK na zasadach i w trybie określonym
w art. 4–8 tego rozporządzenia.
5. Prezes UTK, w drodze decyzji, wydaje certyfikaty, odmawia ich wydania,
ogranicza zakres stosowania, zmienia, zawiesza, cofa oraz przedłuża ważność
certyfikatów, jeżeli zachodzą przesłanki określone w art. 7 rozporządzenia (UE)
nr 445/2011.
6. Certyfikaty wydane w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej
podmiotom, o których mowa w ust. 4, są ważne na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, jeżeli zostały wydane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 445/2011.”;
14) w art. 24 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się do wagonów towarowych, dla których
podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do
wagonów towarowych wydał zapewnienie potwierdzające dopuszczenie do użytkowania
lub przywrócenie do eksploatacji, określone w art. 3 ust. 2 lit. f i g rozporządzenia (UE)
nr 445/2011.”;
15) w art. 25a:
a)
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Przepisów niniejszego rozdziału oraz art. 23 ust. 3–5 i art. 23a–23j nie
stosuje się do:”,
– 11 –
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) strukturalne:
a) infrastruktura,
b) energia,
c)
sterowanie – urządzenia przytorowe,
d) sterowanie – urządzenia pokładowe,
e) tabor;”,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Szczegółowy zakres podsystemów, o których mowa w ust. 2, określają
TSI.”;
16) art. 25b otrzymuje brzmienie:
„Art. 25b. 1. W przypadku gdy ustawa nie stanowi inaczej, do oceny zgodności
podsystemów, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji w tym zakresie oraz kontroli
spełniania przez podsystemy zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei, stosuje się odpowiednio przepisy: art. 5 pkt 11–13 i 16, art. 14–18, art. 19
ust. 1 i 2, ust. 3 pkt 1 i 2, ust. 4–7, art. 21 ust. 3 i 4, art. 23, art. 26, art. 38–40,
art. 40b–40f, art. 40h, art. 40i, art. 41, art. 41b, art. 41c oraz art. 43a–44 ustawy z dnia
30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, z tym że ilekroć w tych przepisach jest
mowa o „wprowadzeniu do obrotu” lub „wycofaniu z obrotu”, rozumie się przez to
„dopuszczenie do eksploatacji” lub „wycofanie z eksploatacji”.
2. W przypadku gdy ustawa nie stanowi inaczej, do oceny zgodności składników
interoperacyjności, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji w tym zakresie oraz kontroli
spełniania przez składniki interoperacyjności zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei stosuje się przepisy: art. 4, art. 5 pkt 11–13 i 16,
art. 12, art. 13a–18, art. 19 ust. 1 i 2, ust. 3 pkt 1 i 2, ust. 4–7, art. 21 ust. 3 i 4, art. 23,
art. 26, art. 37–40m oraz art. 43a–45 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności, z tym że ilekroć w tych przepisach jest mowa o „wprowadzeniu do obrotu”
lub „wycofaniu z obrotu”, rozumie się przez to „dopuszczenie do eksploatacji” lub
„wycofanie z eksploatacji”.”;
17) w art. 25ca ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo
podmiot zamawiający dołącza dokumentację związaną z oceną zgodności do deklaracji
– 12 –
weryfikacji WE podsystemu, którą przesyła Prezesowi UTK oraz właściwemu organowi
każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które o to wystąpi.”;
18) w art. 25cb:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor
albo podmiot zamawiający zwraca się do wybranej przez siebie notyfikowanej
jednostki certyfikującej z wnioskiem o dokonanie na podstawie TSI weryfikacji
WE podsystemu z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei.
3. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor
albo podmiot zamawiający są obowiązani przekazać Prezesowi UTK informację
o wszczęciu procedury weryfikacji WE podsystemu z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei w terminie 14 dni od dnia
podpisania umowy z jednostką notyfikowaną.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Jeżeli przewiduje to odpowiednia TSI lub na żądanie producenta
podsystemu albo jego upoważnionego przedstawiciela, zarządcy, przewoźnika
kolejowego, dysponenta, importera, wykonawcy modernizacji, inwestora albo
podmiotu zamawiającego, notyfikowana jednostka certyfikująca dzieli podsystem
na określone części lub sprawdza jego zgodność z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei na określonych etapach.”,
c)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a–5c w brzmieniu:
„5a. Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 5, jeżeli ocena
zgodności podsystemu jest pozytywna, notyfikowana jednostka certyfikująca
wydaje pośredni certyfikat weryfikacji WE podsystemu odpowiednio dla
określonej części podsystemu lub dla określonego etapu.
5b. Na podstawie pośredniego certyfikatu weryfikacji WE podsystemu
podmiot, o którym mowa w ust. 5, na rzecz którego wystawiono ten certyfikat,
wystawia pośrednią deklarację weryfikacji WE podsystemu, do której załącza
dokumentację techniczną określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta
ust. 1 pkt 4.
– 13 –
5c. Dokumenty, o których mowa w ust. 5a i 5b, zawierają odniesienie do
właściwych TSI, których dotyczyła ocena zgodności.”,
d) w ust. 6:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) zgodność podsystemu z projektem i pośrednimi certyfikatami weryfikacji
WE podsystemu, o ile uprzednio zostały wydane;”,
– uchyla
się pkt 2,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) czy certyfikaty, o których mowa w pkt 1, uwzględniają wymagania TSI;”,
– pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) czy budowle i urządzenia, ujęte w wykazie, o którym mowa w art. 22f
ust. 13 pkt 2, wchodzące w skład podsystemu, zostały dopuszczone do
eksploatacji zgodnie z przepisami ustawy;”,
– dodaje
się pkt 7 i 8 w brzmieniu:
„7) wszystkie elementy podsystemu nieobjęte pośrednimi certyfikatami
weryfikacji WE podsystemu;
8) wyniki
końcowych prób podsystemu.”,
e)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Po dokonaniu pozytywnej weryfikacji WE podsystemu na etapie projektu,
budowy i końcowych prób podsystemu, notyfikowana jednostka certyfikująca
wydaje certyfikat weryfikacji WE podsystemu.”,
f)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:
„7a. Jeżeli notyfikowana jednostka certyfikująca nie sprawdziła w całości albo
w części zgodności ze wszystkimi TSI, które mają zastosowanie dla danego
podsystemu, certyfikat weryfikacji WE podsystemu zawiera dokładne odniesienie
do TSI albo ich części, z którymi zgodność nie została sprawdzona.
7b. Na podstawie certyfikatu weryfikacji WE podsystemu, producent
podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca, przewoźnik
kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo podmiot
zamawiający wystawia deklarację weryfikacji WE podsystemu, do której załącza
dokumentację techniczną określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta
ust. 1 pkt 4.”,
g) uchyla
się ust. 9;
– 14 –
19) w art. 25d:
a)
w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) sieci kolejowych albo ich części nieobjętych obowiązkiem stosowania TSI,
lub
3) typów
urządzeń i typów budowli, o których mowa w art. 22f ust. 1, nieujętych
we właściwej TSI jako składniki interoperacyjności, lub”,
b) uchyla
się ust. 6;
20) w art. 25e:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi mogą eksploatować wyłącznie
podsystemy strukturalne, na które Prezes UTK wydał zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Podsystem strukturalny może być dopuszczony do eksploatacji
w systemie kolei na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
1) jest zbudowany i zainstalowany w taki sposób, że spełnia zasadnicze
wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei oraz jest zapewniona
jego zgodność z istniejącym systemem kolei, w skład którego wchodzi;
2) składniki interoperacyjności, z których jest zbudowany, są właściwie
zainstalowane i wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem;
3) urządzenia i budowle, ujęte w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 13
pkt 2, które wchodzą w jego skład, zostały dopuszczone do eksploatacji
zgodnie z przepisami ustawy.”,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się:
1) deklarację weryfikacji WE podsystemu;
2)
certyfikat weryfikacji WE podsystemu;
3) dokumentację przebiegu weryfikacji WE podsystemu;
4)
kopie dokumentów potwierdzających dopuszczenie do eksploatacji urządzeń
lub budowli ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2,
wchodzących w skład podsystemu.”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: