Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych
projekt dotyczy ustanowienia polskich jednostek oceny technicznej (JOT) oraz określenia stopnia rzeczywistego nadzoru nad nimi ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1330
- Data wpłynięcia: 2013-02-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 898
1330
technicznych EOTA. Projekt ustawy przewiduje ponadto skreślenie art. 6 i art. 7
ustawy o wyrobach budowlanych. Artykuł 6 przewiduje, że oznakowanie „CE”
wyrobu budowlanego wprowadzonego do obrotu na podstawie ustawy o
wyrobach budowlanych wskazuje, że wyrób budowlany spełnia wymagania
zasadnicze, określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności. Artykuł 7 określa metody dokonywania oceny zgodności z normą
zharmonizowaną, europejską aprobatą techniczną, bądź krajową specyfikacją
techniczną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 obecnie obowiązującej ustawy o
wyrobach budowlanych.
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem zmiany dotyczącej art. 5 ustawy o wyrobach
budowlanych, która ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2013 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych są określone w
rozporządzeniu 305/2011, uchylającym dotychczasową regulację zawartą w
dyrektywie 89/106. Ponadto prawo UE zawiera regulacje ogólne dotyczące
wprowadzania produktów na rynek wewnętrzny, określone w rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r.
ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące
się do warunków wprowadzania produktów do obrotu (Dz. Urz. UE L 218 z
13.8.2008, s. 30). Rozporządzenie 305/2011 stanowi w tym układzie regulację
szczególną.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
a.
Kompetencje właściwego ministra w
zakresie wyznaczenia JOT i monitorowania ich działalności
Artykuł 29 i 30 rozporządzenia 305/2011 przewidują możliwość wyznaczenia
przez państwa członkowskie JOT, które posiadają uprawnienia do
przeprowadzania oceny i wydawania europejskiej oceny technicznej dla grupy
wyrobów, dla której zostały wyznaczone. JOT musi spełniać wymagania
określone w tabeli 2 załącznika IV do rozporządzenia 305/2011. Państwa
członkowskie są obowiązane do monitorowania działalności i kompetencji
wyznaczonych JOT i dokonywania oceny pod kątem wymagań wynikających z
rozporządzenia 305/2011. W przypadku, gdy JOT przestanie spełniać
wymagania, państwo członkowskie odwołuje wyznaczenie tej jednostki dla
odpowiedniej grupy wyrobów, o czym informuje Komisję i pozostałe państwa
członkowskie.
2
Projekt ustawy przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wyznaczenia, w drodze decyzji administracyjnej, JOT, o
których mowa w art. 29 rozporządzenia 305/2011. Wyznaczenie JOT ma być
możliwe pod warunkiem spełnienia przez zgłoszoną jednostkę wymogów
określonych w tabeli 2 załącznika IV do rozporządzenia 305/2011. Jednocześnie
projekt ustawy nakłada na właściwego ministra obowiązek monitorowania
działania i kompetencji wyznaczonych jednostek. Zgodnie z projektem, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, w przypadku stwierdzenia, że jednostka
przestała spełniać wskazane wyżej wymagania, minister ma być obowiązany do
ograniczenia zakresu właściwości jednostki lub uchylenia decyzji wyznaczającej
JOT. Przyjęte w autopoprawce rozwiązanie jest zgodne z art. 30 ust. 3
rozporządzenia 305/2011.
b.
Wyznaczenie punktu kontaktowego
Artykuł 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 nakłada na państwa członkowskie
obowiązek wyznaczenia punktów kontaktowych ds. wyrobów budowlanych.
Zasadniczym zadaniem punktu kontaktowego ma być dostarczanie informacji o
przepisach obowiązujących na terytorium tego państwa członkowskiego,
mających na celu spełnienie podstawowych wymagań dotyczących obiektów
budowlanych znajdujących zastosowanie do zamierzonego zastosowania
każdego wyrobu budowlanego. W myśl art. 10 ust. 4 rozporządzenia 305/2011,
punkty kontaktowe ds. wyrobów budowlanych mają możliwość wykonywania
swoich zadań w sposób pozwalający na unikanie konfliktów interesów,
zwłaszcza w kwestii procedur uzyskiwania oznakowania CE.
W celu wykonania art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011, obowiązek
prowadzenia punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o którym mowa
w tym przepisie, powierza się w projekcie ustawy Głównemu Inspektorowi
Nadzoru Budowlanego (GINB). Analiza obowiązków GINB, określonych w
ustawie o wyrobach budowlanych, pozwala przyjąć, że organ ten spełnia
wymogi wynikające z rozporządzenia.
c.
Uznanie wyrobów budowlanych
wprowadzonych do obrotu zgodnie z rozporządzeniem 305/2011 za
nadające się do stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych
Rozporządzenie 305/2011 reguluje stosowanie oznakowania „CE” w przypadku
wyrobów budowlanych zharmonizowanych lub zgodnych z wydaną dla nich
europejską normą techniczną, dla których producent sporządził deklarację
właściwości użytkowych. Państwo członkowskie nie zakazuje ani nie utrudnia
udostępniania na rynku, ani stosowania wyrobów budowlanych noszących
3
oznakowanie „CE”, jeśli deklarowane właściwości użytkowe odpowiadają
wymaganiom dla takiego zastosowania w danym państwie członkowskim (art. 8
rozporządzenia). Do oznakowania „CE” mają jednocześnie zastosowanie reguły
ogólne, określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
765/2008.
Projekt ustawy wprowadza zmianę w treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o wyrobach
budowlanych, polegającą na zastąpieniu wyrobów budowlanych oznakowanych
symbolem „CE” jako kategorii wyrobów nadających się do stosowania przy
wykonywaniu robót budowlanych, przez wyroby budowlane wprowadzone do
obrotu zgodnie z rozporządzeniem 305/2011. W konsekwencji, w świetle art. 4
ustawy o wyrobach budowlanych, wyroby te mogą być wprowadzane do obrotu
zgodnie z ustawą o wyrobach budowlanych w zakresie odpowiadającym ich
właściwościom użytkowym i przeznaczeniu. W tym zakresie zmiana jest więc
zgodna z rozporządzeniem 305/2011. Pozostałe zmiany są konsekwencją
powyższej zmiany oraz uchylenia dyrektywy 89/106.
4. Konkluzja
Projekt ustawy, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie narusza prawa UE.
Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych
Akceptował
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: budownictwo, Unia Europejska
4
Warszawa, 23 kwietnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-956/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o wyrobach budowlanych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Józef Racki), w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
1. Treść projektu
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy o wyrobach budowlanych (Dz. U. z
2004 r. Nr 92, poz. 881 ze zmianami) w celu dostosowania jej do wymogów
określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającym zharmonizowane warunki
wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającym dyrektywę Rady
89/106/EWG (Dz. Urz. UE L 88 z 4.4.2011, str. 5, dalej: rozporządzenie
305/2011). Projekt przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wyznaczenia, w drodze decyzji administracyjnej, jednostek
oceny technicznej (JOT), o których mowa w art. 29 rozporządzenia 305/2011.
Projekt ustawy przewiduje również utworzenie Komitetu Technicznego
Budownictwa jako podmiotu wspierającego ministra w zakresie monitorowania
działania JOT. W celu wykonania art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 w
projekcie ustawy powierza się Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego
obowiązek prowadzenia punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o
którym mowa w tym przepisie.
Projekt wprowadza też zmiany w art. 5 ustawy o wyrobach budowlanych,
modyfikując brzmienie ust. 1 pkt 1 i skreślając ustępy od 2 do 5. Zmiana ust. 1
pkt 1 polega na zastąpieniu wyrobów budowlanych oznakowanych symbolem
„CE” jako kategorii wyrobów nadających się do stosowania przy wykonywaniu
robót budowlanych, przez wyroby budowlane wprowadzone do obrotu zgodnie
z rozporządzeniem 305/2011. Ustępy 2-5 tego artykułu dotyczą oznakowania
wyroby symbolem „CE” oraz wytycznych do europejskich aprobat technicznych
EOTA. Projekt ustawy przewiduje ponadto skreślenie art. 6 i art. 7 ustawy o
wyrobach budowlanych. Artykuł 6 przewiduje, że oznakowanie „CE” wyrobu
budowlanego wprowadzonego do obrotu na podstawie ustawy o wyrobach
budowlanych wskazuje, że wyrób budowlany spełnia wymagania zasadnicze,
określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.
Artykuł 7 określa metody dokonywania oceny zgodności z normą
zharmonizowaną albo europejską aprobatą techniczną bądź krajową
specyfikacją techniczną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 obecnie
obowiązującej ustawy o wyrobach budowlanych.
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem zmiany dotyczącej art. 5 ustawy o wyrobach
budowlanych, która ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2013 r.
2. Wykonywane akty prawa UE
Projekt ustawy zmierza do wykonania następujących obowiązków wynikających
z rozporządzenia 305/2011:
- w myśl art. 8 ust. 4 rozporządzenia 305/2011 państwo członkowskie nie
zakazuje ani nie utrudnia, na swoim terytorium lub w zakresie swojej
odpowiedzialności, udostępniania na rynku ani stosowania wyrobów
budowlanych noszących oznakowanie CE, jeśli deklarowane właściwości
użytkowe odpowiadają wymaganiom dla takiego zastosowania w danym
państwie członkowskim. Obowiązująca ustawa o wyrobach budowlanych
wymaga zmian, ponieważ określa warunki stosowania oznakowania CE w
sposób niezgodny z rozporządzeniem 305/2011,
- w myśl art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 państwa członkowskie
wyznaczają punkty kontaktowe ds. wyrobów budowlanych zgodnie z art. 9
rozporządzenia (WE) nr 764/2008. Projekt ustawy powierza prowadzenie
punktu kontaktowego Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego.
Wskazane wyżej przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.
Projekt ustawy, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, może zostać uznany
przez Marszałka Sejmu za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: budownictwo, Unia Europejska
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1330
› Pobierz plik