eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych

projekt dotyczy ustanowienia polskich jednostek oceny technicznej (JOT) oraz określenia stopnia rzeczywistego nadzoru nad nimi ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1330
  • Data wpłynięcia: 2013-02-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 898

1330




technicznych EOTA. Projekt ustawy przewiduje ponadto skreślenie art. 6 i art. 7
ustawy o wyrobach budowlanych. Artykuł 6 przewiduje, że oznakowanie „CE”
wyrobu budowlanego wprowadzonego do obrotu na podstawie ustawy o
wyrobach budowlanych wskazuje, że wyrób budowlany spełnia wymagania
zasadnicze, określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności. Artykuł 7 określa metody dokonywania oceny zgodności z normą
zharmonizowaną, europejską aprobatą techniczną, bądź krajową specyfikacją
techniczną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 obecnie obowiązującej ustawy o
wyrobach budowlanych. 
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem zmiany dotyczącej art. 5 ustawy o wyrobach
budowlanych, która ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2013 r. 
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych są określone w
rozporządzeniu 305/2011, uchylającym dotychczasową regulację zawartą w
dyrektywie 89/106. Ponadto prawo UE zawiera regulacje ogólne dotyczące
wprowadzania produktów na rynek wewnętrzny, określone w rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r.
ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące
się do warunków wprowadzania produktów do obrotu (Dz. Urz. UE L 218 z
13.8.2008, s. 30). Rozporządzenie 305/2011 stanowi w tym układzie regulację
szczególną. 
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
a.
Kompetencje właściwego ministra w
zakresie wyznaczenia JOT i monitorowania ich działalności
Artykuł 29 i 30 rozporządzenia 305/2011 przewidują możliwość wyznaczenia
przez państwa członkowskie JOT, które posiadają uprawnienia do
przeprowadzania oceny i wydawania europejskiej oceny technicznej dla grupy
wyrobów, dla której zostały wyznaczone. JOT musi spełniać wymagania
określone w tabeli 2 załącznika IV do rozporządzenia 305/2011. Państwa
członkowskie są obowiązane do monitorowania działalności i kompetencji
wyznaczonych JOT i dokonywania oceny pod kątem wymagań wynikających z
rozporządzenia 305/2011. W przypadku, gdy JOT przestanie spełniać
wymagania, państwo członkowskie odwołuje wyznaczenie tej jednostki dla
odpowiedniej grupy wyrobów, o czym informuje Komisję i pozostałe państwa
członkowskie. 

 



Projekt ustawy przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wyznaczenia, w drodze decyzji administracyjnej, JOT, o
których mowa w art. 29 rozporządzenia 305/2011. Wyznaczenie JOT ma być
możliwe pod warunkiem spełnienia przez zgłoszoną jednostkę wymogów
określonych w tabeli 2 załącznika IV do rozporządzenia 305/2011. Jednocześnie
projekt ustawy nakłada na właściwego ministra obowiązek monitorowania
działania i kompetencji wyznaczonych jednostek. Zgodnie z projektem, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, w przypadku stwierdzenia, że jednostka
przestała spełniać wskazane wyżej wymagania, minister ma być obowiązany do
ograniczenia zakresu właściwości jednostki lub uchylenia decyzji wyznaczającej
JOT. Przyjęte w autopoprawce rozwiązanie jest zgodne z art. 30 ust. 3
rozporządzenia 305/2011. 
b.
Wyznaczenie punktu kontaktowego
Artykuł 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 nakłada na państwa członkowskie
obowiązek wyznaczenia punktów kontaktowych ds. wyrobów budowlanych.
Zasadniczym zadaniem punktu kontaktowego ma być dostarczanie informacji o
przepisach obowiązujących na terytorium tego państwa członkowskiego,
mających na celu spełnienie podstawowych wymagań dotyczących obiektów
budowlanych znajdujących zastosowanie do zamierzonego zastosowania
każdego wyrobu budowlanego. W myśl art. 10 ust. 4 rozporządzenia 305/2011,
punkty kontaktowe ds. wyrobów budowlanych mają możliwość wykonywania
swoich zadań w sposób pozwalający na unikanie konfliktów interesów,
zwłaszcza w kwestii procedur uzyskiwania oznakowania CE.  
W celu wykonania art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011, obowiązek
prowadzenia punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o którym mowa
w tym przepisie, powierza się w projekcie ustawy Głównemu Inspektorowi
Nadzoru Budowlanego (GINB). Analiza obowiązków GINB, określonych w
ustawie o wyrobach budowlanych, pozwala przyjąć, że organ ten spełnia
wymogi wynikające z rozporządzenia. 
c.
Uznanie wyrobów budowlanych
wprowadzonych do obrotu zgodnie z rozporządzeniem 305/2011 za
nadające się do stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych
Rozporządzenie 305/2011 reguluje stosowanie oznakowania „CE” w przypadku
wyrobów budowlanych zharmonizowanych lub zgodnych z wydaną dla nich
europejską normą techniczną, dla których producent sporządził deklarację
właściwości użytkowych. Państwo członkowskie nie zakazuje ani nie utrudnia
udostępniania na rynku, ani stosowania wyrobów budowlanych noszących

 



oznakowanie „CE”, jeśli deklarowane właściwości użytkowe odpowiadają
wymaganiom dla takiego zastosowania w danym państwie członkowskim (art. 8
rozporządzenia). Do oznakowania „CE” mają jednocześnie zastosowanie reguły
ogólne, określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
765/2008. 
Projekt ustawy wprowadza zmianę w treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o wyrobach
budowlanych, polegającą na zastąpieniu wyrobów budowlanych oznakowanych
symbolem „CE” jako kategorii wyrobów nadających się do stosowania przy
wykonywaniu robót budowlanych, przez wyroby budowlane wprowadzone do
obrotu zgodnie z rozporządzeniem 305/2011. W konsekwencji, w świetle art. 4
ustawy o wyrobach budowlanych, wyroby te mogą być wprowadzane do obrotu
zgodnie z ustawą o wyrobach budowlanych w zakresie odpowiadającym ich
właściwościom użytkowym i przeznaczeniu. W tym zakresie zmiana jest więc
zgodna z rozporządzeniem 305/2011. Pozostałe zmiany są konsekwencją
powyższej zmiany oraz uchylenia dyrektywy 89/106. 
4. Konkluzja
Projekt ustawy, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie narusza prawa UE.
 
Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych 
Akceptował
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: budownictwo, Unia Europejska 

 



Warszawa, 23 kwietnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-956/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o wyrobach budowlanych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Józef Racki), w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
1. Treść projektu
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy o wyrobach budowlanych (Dz. U. z
2004 r. Nr 92, poz. 881 ze zmianami) w celu dostosowania jej do wymogów
określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającym zharmonizowane warunki
wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającym dyrektywę Rady
89/106/EWG (Dz. Urz. UE L 88 z 4.4.2011, str. 5, dalej: rozporządzenie
305/2011). Projekt przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wyznaczenia, w drodze decyzji administracyjnej, jednostek
oceny technicznej (JOT), o których mowa w art. 29 rozporządzenia 305/2011.
Projekt ustawy przewiduje również utworzenie Komitetu Technicznego
Budownictwa jako podmiotu wspierającego ministra w zakresie monitorowania
działania JOT. W celu wykonania art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 w
projekcie ustawy powierza się Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego
obowiązek prowadzenia punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o
którym mowa w tym przepisie.  
Projekt wprowadza też zmiany w art. 5 ustawy o wyrobach budowlanych,
modyfikując brzmienie ust. 1 pkt 1 i skreślając ustępy od 2 do 5. Zmiana ust. 1
pkt 1 polega na zastąpieniu wyrobów budowlanych oznakowanych symbolem
„CE” jako kategorii wyrobów nadających się do stosowania przy wykonywaniu
robót budowlanych, przez wyroby budowlane wprowadzone do obrotu zgodnie
z rozporządzeniem 305/2011. Ustępy 2-5 tego artykułu dotyczą oznakowania
wyroby symbolem „CE” oraz wytycznych do europejskich aprobat technicznych
EOTA. Projekt ustawy przewiduje ponadto skreślenie art. 6 i art. 7 ustawy o
wyrobach budowlanych. Artykuł 6 przewiduje, że oznakowanie „CE” wyrobu
budowlanego wprowadzonego do obrotu na podstawie ustawy o wyrobach
budowlanych wskazuje, że wyrób budowlany spełnia wymagania zasadnicze,



określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.
Artykuł 7 określa metody dokonywania oceny zgodności z normą
zharmonizowaną albo europejską aprobatą techniczną bądź krajową
specyfikacją techniczną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 obecnie
obowiązującej ustawy o wyrobach budowlanych. 
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem zmiany dotyczącej art. 5 ustawy o wyrobach
budowlanych, która ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2013 r. 
2. Wykonywane akty prawa UE
Projekt ustawy zmierza do wykonania następujących obowiązków wynikających
z rozporządzenia 305/2011:
- w myśl art. 8 ust. 4 rozporządzenia 305/2011 państwo członkowskie nie
zakazuje ani nie utrudnia, na swoim terytorium lub w zakresie swojej
odpowiedzialności, udostępniania na rynku ani stosowania wyrobów
budowlanych noszących oznakowanie CE, jeśli deklarowane właściwości
użytkowe odpowiadają wymaganiom dla takiego zastosowania w danym
państwie członkowskim. Obowiązująca ustawa o wyrobach budowlanych
wymaga zmian, ponieważ określa warunki stosowania oznakowania CE w
sposób niezgodny z rozporządzeniem 305/2011,
- w myśl art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 państwa członkowskie
wyznaczają punkty kontaktowe ds. wyrobów budowlanych zgodnie z art. 9
rozporządzenia (WE) nr 764/2008. Projekt ustawy powierza prowadzenie
punktu kontaktowego Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego.
Wskazane wyżej przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.

Projekt ustawy, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, może zostać uznany
przez Marszałka Sejmu za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: budownictwo, Unia Europejska
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: