Poselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia
projekt dotyczy stworzenia nowych rozwiązań prawnych tworzących środki realizacji Narodowego Programu Zatrudnienia, które wspierają tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości ludzi młodych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1292
- Data wpłynięcia: 2012-10-09
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 41 dnia 24-05-2013
1292
poz. 404, ze zm.) w związku z art. 1 lit. d rozporządzenia Rady (WE) Nr 659/1999. Na
podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
projekt podlega zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w
terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania
pomocy.
Projekt przewiduje również udzielanie innej pomocy, niż pomoc de minimis. Pomoc ta jest
przewidziana w szczególności w: art. 18, 19, art. 43 ust. 1 w zw. z art. 80 ust. 2, art. 75 ust. 1,
art. 77, art. 79 ust. 5 w zw. z art. 77, art. 139 pkt 7, art. 140.
W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. pomoc ta mogłaby być
oceniana pod kątem zgodności np. z określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr
800/2008 zasadami dopuszczalności pomocy na zatrudnienie dla małych i średnich
przedsiębiorstw lub pomocy dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej
sytuacji. Jednakże, rozporządzenie przestanie wtedy obowiązywać a ustawa ma wejść w życie
1 stycznia 2014 r. Dlatego przewidzianą w projekcie pomoc powinno się oceniać pod kątem
zgodności z przepisami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Przepis art. 107 ust. 3
lit. a dopuszcza uznanie za zgodą ze rynkiem wewnętrznym pomocy przyznawanej na
sprzyjanie rozwojowi gospodarczemu regionów, w których poziom życia jest nienormalnie
niski lub regionów, w których istnieje poważny stan niedostatecznego zatrudnienia. Decyzja o
uznaniu pomocy za zgodną z rynkiem wewnętrznym powinna jednak zostać podjęta przez
Komisję Europejską, której należy notyfikować projektowane przepisy (art. 108 ust. 3 TfUE).
Uruchomienie postępowania notyfikacyjnego następuje na podstawie art. 16a ustawy o
postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404,
ze zm.). W przypadku projektu ustawy będącej programem pomocowym opracowanym przez
podmiot niebędący organem administracji publicznej, o opinię i przekazanie do Komisji
projektu w celu dokonania jego notyfikacji występuje organ właściwy na podstawie
regulaminu Sejmu. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 regulaminu Sejmu organem tym jest
Marszałek Sejmu. Wniosek jest kierowany do Prezesa Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów.”.
UZASADNIENIE
Niniejsza autopoprawka jest odpowiedzią wnioskodawców na opinię Biura
Legislacyjnego (BL-1600-344/12) z dnia 17 października 2012 roku.
Warszawa, 13 lutego 2013 r.
BAS–WAPEiM–263/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Mariusz Błaszczak), w wersji
uwzględniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, przewiduje stworzenie rozwiązań prawnych,
które mają na celu umożliwienie powstania w latach 2014-2023 co najmniej
1 200 000 miejsc pracy, w tym zwłaszcza na terenie małych miast i gmin
zdegradowanych ekonomicznie. Projektowana ustawa ma mieć zastosowanie do
obywateli polskich będących młodymi pracownikami poszukującymi i
podejmującymi zatrudnienie lub inną pracę zarobkową na terytorium RP,
cudzoziemców będących młodymi pracownikami, mających prawo do
wykonywania pracy na terytorium RP, zamierzających wykonywać lub
wykonujących pracę na terytorium RP oraz do przedsiębiorców prowadzących
działalność gospodarczą na terytorium RP.
Przewidziane w projekcie rozwiązania dotyczyłyby podatków i innych
danin publicznych, pożyczek i kredytów udzielanych ze środków publicznych
na tworzenie nowych miejsc pracy, dopłat bezpośrednich, ulg podatkowych,
opłat na rzecz gmin zdegradowanych ekonomicznie, form zatrudnienia,
eliminacji dyskryminacji podatkowej oraz nieuzasadnionych przywilejów
podatkowych (art. 3 ust. 1 projektu). W szczególności projekt przewiduje:
1)
preferencje dla pracodawców zatrudniających ludzi młodych (odliczenia
od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej równowartość jednego miejsca
pracy, preferencje podatkowe dla osób zatrudniających absolwentów szkół,
zwrot zapłaconego podatku dla przedsiębiorców zatrudniających absolwentów,
obniżenie wysokości składki na ubezpieczenia społeczne na obszarze gmin
zdegradowanych ekonomicznie, wsparcie finansowe dla pracowników
zatrudnionych na obszarze małego miasta lub wsi, stypendium edukacyjne dla
młodzieży zamieszkałej na obszarze gmin zdegradowanych ekonomicznie,
dotacje w celu stworzenia nowych miejsc pracy w gminach zdegradowanych
ekonomicznie, praktyki szkoleniowe),
2) bezpośrednią pomoc dla osób poszukujących pracy pozostających w
niepełnym zatrudnieniu (projekt przewiduje utworzenie w Banku Gospodarstwa
Krajowego Funduszu Wspomagania Zatrudnienia oraz Funduszu Wspierania
Przedsiębiorczości Ludzi Młodych, określa zasady udzielania pożyczek i
kredytów z obu funduszy oraz zasady umarzania pożyczek i kredytów).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 projektu pomoc udzielana na podstawie
wymienionych w nim przepisów stanowić ma pomoc de minimis udzielaną w
zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach
prawa Unii Europejskiej.
Projekt reguluje także zagadnienia nadzoru i kontroli sprawowanych
przez (przewidzianą w projekcie) Narodową Radę Zatrudnienia, Bank
Gospodarstwa Krajowego, Komisję Nadzoru Finansowego oraz przez Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów).
Projekt przewiduje również zmiany w ustawach:
1. z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z
2010 r. Nr 95, poz. 613, ze zm.),
2. z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.
U. z 2012 r. poz. 361, ze zm.),
3. z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41,
poz. 214, ze zm.),
4. z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.
U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.),
5. z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.
U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, ze zm.),
6. z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998
r. Nr 144, poz. 930, ze zm.),
7. z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z
2010 r. Nr 101, poz. 649, ze zm.),
8. z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków przy
pracy lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych
okolicznościach (Dz. U. Nr 199, poz. 1674, ze zm.),
9. z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65,
poz. 594, ze zm.),
10. z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r.
Nr 177, poz. 1054, ze zm.; dalej również jako: ustawa o VAT),
11. z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415, ze zm.),
2
12. z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, ze zm.),
13. z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. Nr
157, poz. 1119, ze zm.),
14. z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108,
poz. 626, ze zm.; dalej również jako: u.p.a.),
15. z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U Nr 157, poz.
1240, ze zm.).
Część z nowelizacji innych ustaw wymaga bliższego przedstawienia.
Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych dotyczą obniżania
stawki podatku od nieruchomości i stawki podatku od środków transportowych
– na obszarach gmin zdegradowanych ekonomicznie – w przypadku
zatrudniania młodych pracowników. Obniżenie stawki uzależnione jest od
warunków zatrudnienia młodych pracowników oraz osiąganych przez
pracodawcę przychodów.
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą
m.in. wydłużenia okresu rozliczania straty przez młodych przedsiębiorców,
wyłączenia z pojęcia przychodów z działalności gospodarczej umorzeń
pożyczek i kredytów udzielanych na podstawie projektowanej ustawy o
Narodowym Programie Zatrudnienia, likwidacji niektórych zwolnień od
podatku dochodowego, zwolnienia z podatku świadczeń przewidzianych w
projekcie, wyłączenia z pojęcia kosztów uzyskania przychodu świadczeń
pieniężnych z tytułu odbywania praktyk szkoleniowych przewidzianych w
projekcie, obniżenia zaliczek na podatek dochodowy w stosunku do młodych
przedsiębiorców.
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczą
uchylenia niektórych podmiotowych zwolnień z podatku dochodowego,
wyłączenia z pojęcia przychodów z działalności gospodarczej umorzeń
pożyczek i kredytów udzielanych na podstawie projektowanej ustawy o
Narodowym Programie Zatrudnienia, wyłączenia z pojęcia kosztów uzyskania
przychodu świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk szkoleniowych
przewidzianych w projekcie, wprowadzenia podmiotowych zwolnień z podatku
dochodowego.
Zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczą obniżenia
podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla
przedsiębiorców zatrudniających młodych pracowników. Pomoc ta miałaby być
pomocą de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w
bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących
pomocy w ramach zasady de minimis. Ponadto projekt przewiduje dodanie
nowego rozdziału – Szczególne zasady ustalania składek na ubezpieczenie
społeczne. Rozdział ten reguluje zasady obniżania niektórych składek
finansowanych przez płatników, w przypadku rocznego przychodu
nieprzekraczającego progu określonego w projekcie i utworzenia przez płatnika
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1292 › Pobierz plik