eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1272
  • Data wpłynięcia: 2013-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 880

1272


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia ustawy
Proponowane zmiany wyeliminują sprzeczność między treścią art. 165 § 2 i 11355
k.p.c. a przepisem art. 18 zd. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Przewiduje on, że w zakresie zastosowania Traktatów i bez uszczerbku dla
postanowień szczególnych, które one przewidują, zakazana jest wszelka
dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.
2. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa
Propozycje zawarte w projekcie dotyczą nieograniczonego kręgu jednostek, które
mogą występować w charakterze uczestników postępowania cywilnego. Zmiany
dotyczą również działalności organów procesowych i operatorów pocztowych.
3. Konsultacje
Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Krajową Radę Sądownictwa.
4. Skutki
społeczno-gospodarcze oraz finansowe ustawy
4.1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej nowelizacji spowoduje skutki finansowe dla
budżetu państwa. Z uwagi na konieczność dokonywania efektywnych doręczeń
adresatom zamieszkałym, mającym siedzibę albo miejsce zwykłego pobytu
w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej zwiększą się bowiem
wydatki związane z tymi doręczeniami. Koszt opłaty pocztowej za jedną
przesyłką listową poleconą za potwierdzeniem odbioru wynosi około
13 złotych. Wydatki spowodowane ustawą będą ponoszone w ramach
dotychczasowych środków planowanych w części 15 „Sądy powszechne”.
Globalne oszacowanie wysokości skutków finansowych dla budżetu państwa
nie jest możliwe, gdyż w zestawieniach statystycznych nie wykazuje się liczby
spraw cywilnych, w których stronami (uczestnikami) są podmioty wymienione
w art. 11355 § 1 k.p.c. Nie da się też oszacować, w jakiej części tych spraw
3

ustanawiani są pełnomocnicy zamieszkali w Polsce albo pełnomocnicy do
doręczeń w Polsce.
Projektowana ustawa nie spowoduje natomiast skutków finansowych dla
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4.2. Wpływ na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
4.3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność gospodarki i na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
4.4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4.5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, a proponowane zmiany służą
realizacji postanowienia zawartego art. 18 zd. 1 Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej.












14-03-dg
4

TABELA ZBIE NO CI

TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
Rozporządzenie (WE) nr 1393/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada
2007 r. dotyczące doręczania w państwach członkowskich dokumentów sądowych i
pozasądowych w sprawach cywilnych i handlowych („doręczanie dokumentów”) oraz
uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1348/2000,
Naruszenie nr 2011/2102,
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 19 grudnia2012 r. w sprawie C-325/11 Alder et
Alder

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
3)
Tre ć przepisu UE
Koniecz
Jedn.
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
-no ć
red. (*)
projekcie przepisów
wdro enia
wykraczających poza

minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Art.
W zakresie zastosowania Traktatów i bez
tak Art.1
W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – nie dotyczy
18
uszczerbku dla postanowień szczególnych,
pkt 1)
Kodeks postępowania cywilnego w art. 165
TFUE które one przewidują, zakazana jest wszelka
§ 2 otrzymuje brzmienie:
dyskryminacja ze względu na przynależność
„§ 2. Oddanie pisma procesowego w polskiej
państwową.
placówce pocztowej operatora wyznaczonego
w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012
Parlament Europejski i Rada, stanowiąc
r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) lub w
zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą,
placówce pocztowej operatora świadczącego
mogą przyjąć wszelkie przepisy w celu
pocztowe usługi powszechne w innym
zakazania takiej dyskryminacji.
państwie członkowskim Unii Europejskiej jest
równoznaczne z wniesieniem go do sądu.”.
Art. 1 Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie w tak Art.1
W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – nie dotyczy
ust.1
sprawach cywilnych i handlowych, w sytuacji
pkt 2) Kodeks postępowania cywilnego w art. 11355
rozpo- gdy konieczne jest przekazanie
§ 1 otrzymuje brzmienie:
rządze dokumentu sądowego lub pozasądowego z
„§
1. Strona, która nie ma miejsca
nia nr jednego państwa członkowskiego do drugiego,
zamieszkania lub zwykłego pobytu albo
1393/
po to by go doręczyć. Rozporządzenie
siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej lub w
2007 nie obejmuje w szczególności spraw
innym państwie członkowskim Unii

skarbowych, celnych czy administracyjnych
Europejskiej, jeżeli nie ustanowiła

ani odpowiedzialności państwa za działania
pełnomocnika do prowadzenia sprawy

i zaniechania podczas sprawowania
zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej,

władzy publicznej (acta iure imperii).
jest obowiązana wskazać pełnomocnika do

doręczeń w Rzeczypospolitej Polskiej.”.



Art.
W zakresie zastosowania Traktatów i bez

18
uszczerbku dla postanowień szczególnych,
TFUE
które one przewidują, zakazana jest
wszelka dyskryminacja ze względu na
przynależność państwową.
Parlament Europejski i Rada, stanowiąc
zgodnie ze zwykłą procedurą
prawodawczą, mogą przyjąć wszelkie
przepisy w celu zakazania takiej
dyskryminacji.

POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)

Jedn.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Z uwagi na treść wyroku TSUE z dnia 19.12.2012 r. w sprawie C- 325/11
Alder et Alder oraz treść uzasadnionej opinii Komisji Europejskiej w

postępowaniu dot. naruszenia nr 2011/2102 zachodzi konieczność jak
najszybszego dostosowania przepisów art. 11355 §1 i art.165§ 2 kpc i w
związku z tym uzasadnione jest jak najkrótsze vacatio legis.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: