eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka

projekt dotyczy umożliwienia posłom i senatorom, a także innym podmiotom, którym przysługuje ochrona immunitetowa, przyjęcie mandatu karnego w przypadku popełnienia wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1195
  • Data wpłynięcia: 2013-02-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1309

1195

„2a. Rzecznik może wyrazić zgodę na pociągniecie go do odpowiedzialności karnej za
wykroczenia, o których mowa w ust. 2b, w trybie określonym w tym przepisie.
2b. W przypadku popełnienia przez Rzecznika wykroczenia, o którym mowa w
rozdziale XI ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2010 r. Nr
46, poz. 275, z późn. zm.)), przyjęcie przez Rzecznika mandatu karnego albo
uiszczenie grzywny, w przypadku ukarania mandatem karnym zaocznym, o którym
mowa w art. 98 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w
sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848 z późn. zm.)), stanowi
oświadczenie o wyrażeniu przez niego zgody na pociągnięcie go do
odpowiedzialności w tej formie.
2c. Rzecznik nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na
gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do
zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie
powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie
zatrzymanego.”.

Art. 6.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



12 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 672, Nr
152, poz. 1017 i 1018, Nr 217, poz. 1427 i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 126, poz.715, Nr 217, poz.
1280, Nr 224, poz. 1340, Nr 230, poz. 1370 i Nr 240, poz. 1431.
13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1344 i Nr
237, poz. 1651, z 2009 r. Nr 178, poz. 1375, Nr 190, poz. 1474 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 182, poz.
1228, Nr 197, poz. 1307 i Nr 225, poz. 1466, z 2011 r. Nr 217, poz. 1280, Nr 240, poz. 1431 i Nr 244, poz.
1454 oraz z 2012 r. poz. 1101.
UZASADNIENIE



Przedstawiony projekt ustawy ma na celu umożliwienie posłom i senatorom, a także
innym podmiotom, którym przysługuje ochrona immunitetowa, przyjęcia mandatu karnego w
przypadku popełnienia wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji.

W obecnym stanie prawnym konstrukcja immunitetu parlamentarnego uniemożliwia
ukaranie parlamentarzysty mandatem karnym bez konieczności uchylenia immunitetu
(wyrażenia przez Sejm lub Senat zgody na pociągnięcie posła lub senatora do
odpowiedzialności karnej).

W przypadku drobnych wykroczeń drogowych konieczność każdorazowego
występowania do Sejmu lub Senatu z wnioskiem o wyrażenie zgody jest niefunkcjonalna i
nieuzasadniona. W wielu przypadkach z punktu widzenia parlamentarzysty bardziej korzystne
jest przyjęcie mandatu niż przechodzenie przez sformalizowaną procedurę parlamentarną.

Oczywiście w sytuacji, gdy parlamentarzysta odmówi przyjęcia mandatu, uprawnione
organy będą mogły tak jak dotychczas, za pośrednictwem Prokuratora Generalnego, wystąpić
z wnioskiem o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła lub senatora do odpowiedzialności.

Tożsame rozwiązania zastosowano w projekcie także wobec innych oprócz
parlamentarzystów podmiotów (Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi
Polskiemu, Rzecznika Praw Dziecka oraz prokuratorów), których immunitet jest regulowany
ustawowo, dając im możliwość przyjęcia mandatu karnego, a tym samym wyrażenia w
określonym zakresie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej.

Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetu jednostek
samorządu terytorialnego, natomiast może rodzić pozytywne skutki finansowe.

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



Warszawa, 25 lutego 2013 r.
BAS-WAPEiM-423/13



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy o wykonywaniu mandatu
posła i senatora, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o Instytucie
Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi
Polskiemu oraz ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krystyna Skowrońska)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:



1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustaw: z dnia 20 czerwca 1985 r.
o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599, ze zmianami), z dnia 9 maja
1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2011 r. Nr 7, poz. 29,
ze zmianami), z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 101, poz. 926, ze zmianami), z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie
Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
(Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 424, ze zmianami) oraz z dnia 6 stycznia 2000 r.
o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz. U. z Nr 6, poz. 69, ze zmianami). Projekt określa
tryb, w jakim poseł lub senator, a także prokurator, Generalny Inspektor Ochrony
Danych Osobowych, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej oraz Rzecznik Praw
Dziecka, będą mogli wyrazić zgodę na pociągnięcie ich do odpowiedzialności karnej
za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Zgodnie
z proponowaną regulacją, w przypadku popełnienia tego rodzaju wykroczenia
przyjęcie mandatu karnego albo uiszczenie grzywny, w przypadku ukarania
mandatem karnym zaocznym, będzie stanowiło oświadczenie o wyrażeniu przez
nich zgody na pociągnięcie ich do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w tej
formie. Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja

Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy
o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ustawy o ochronie danych
osobowych, ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka nie jest
objęty prawem Unii Europejskiej.


Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona

2

Warszawa, 25 lutego 2013 r.
BAS-WAPEiM-424/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu
– czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy
o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ustawy o ochronie danych
osobowych, ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o Rzeczniku Praw
Dziecka (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krystyna Skowrońska)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt ustawy przewiduje zmianę ustaw: z dnia 20 czerwca 1985 r.
o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599, ze zmianami), z dnia 9 maja
1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2011 r. Nr 7, poz. 29, ze
zmianami), z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 101, poz. 926, ze zmianami), z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie
Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
(Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 424, ze zmianami) oraz z dnia 6 stycznia 2000 r.
o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz. U. z Nr 6, poz. 69, ze zmianami). Projekt określa
tryb, w jakim poseł lub senator, a także prokurator, Generalny Inspektor Ochrony
Danych Osobowych, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej oraz Rzecznik Praw
Dziecka, będą mogli wyrazić zgodę na pociągnięcie ich do odpowiedzialności karnej
za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Zgodnie
z proponowaną regulacją, w przypadku popełnienia tego rodzaju wykroczenia
przyjęcie mandatu karnego albo uiszczenie grzywny, w przypadku ukarania
mandatem karnym zaocznym, będzie stanowiło oświadczenie o wyrażeniu przez
nich zgody na pociągnięcie ich do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w tej
formie.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: