eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy - Prawo o notariacie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy - Prawo o notariacie

projekt dotyczy: dostosowania prawa do wyroków Trybunału Konstytucyjnego - w zakresie w jakim stwierdzono niezgodność z Konstytucją, ponadto projekt ustawy wprowadza nowelizację przepisów dotyczących zasad przeprowadzania naboru na aplikacje adwokacką, radcowską i notarialną

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 953
  • Data wpłynięcia: 2008-09-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy - Prawo o notariacie
  • data uchwalenia: 2009-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 37, poz. 286

953

zwraca się do dziekanów wydziałów prawa w szkołach wyższych w Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Prezesa Polskiej Akademii Nauk o wskazanie, w terminie do 15 lutego,
osób będących pracownikami naukowymi, naukowo-dydaktycznymi lub
dydaktycznymi i posiadających co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego z
zakresu nauk prawnych, jako kandydatów na członków komisji kwalifikacyjnej oraz do
prokuratorów apelacyjnych o wskazanie kandydatów na członków komisji
kwalifikacyjnej spośród prokuratorów prokuratury apelacyjnej lub podległych
prokuratur okręgowych i rejonowych oraz prokuratorów w stanie spoczynku, co
najmniej na stanowisku prokuratora prokuratury okręgowej.
Przepisy rozporządzenia wprowadzają nowy sposób wypłaty wynagrodzenia
przewodniczącego i członków komisji kwalifikacyjnej. Przewodniczący komisji
kwalifikacyjnej nie będący pracownikiem administracji rządowej z tytułu
przeprowadzenia egzaminu wstępnego otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 50%
miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego sędziego sądu okręgowego w pierwszej
stawce awansowej, wypłacane każdorazowo przez 3 miesiące począwszy od miesiąca, w
którym wyznaczono termin egzaminu wstępnego. Przewodniczący i członkowie komisji
kwalifikacyjnej nie będący pracownikami administracji rządowej z tytułu
każdorazowego przeprowadzenia egzaminu wstępnego otrzymują wynagrodzenie w
wysokości 0,33% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego sędziego sądu okręgowego
w pierwszej stawce awansowej za każdego zdającego. Zróżnicowanie wynagrodzenia
przewodniczącego i pozostałych członków komisji kwalifikacyjnej wiąże się z większym
nakładem pracy i obowiązków przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej.
Zgodnie z projektem rozporządzenia przewodniczący komisji kwalifikacyjnej
wyznacza miejsce przeprowadzenia egzaminu wstępnego oraz godziny rejestracji
kandydatów na aplikację adwokacką.
Egzamin wstępny przeprowadza się w wydzielonej sali, w warunkach
zapewniających kandydatom samodzielną pracę. Przed wejściem na salę kandydaci są
zobowiązani do okazania dokumentu zawierającego zdjęcie, potwierdzające ich
tożsamość. Egzamin wstępny rozpoczyna się w dniu i o godzinie wyznaczonej przez
Ministra Sprawiedliwości. Z chwilą rozpoczęcia egzaminu wstępnego następuje
otwarcie przesyłki zawierającej zestawy pytań testowych w obecności kandydatów, przy
czym kopertę zawierającą wykaz prawidłowych odpowiedzi otwiera się nie wcześniej niż

9

1 godzinę po zakończeniu egzaminu wstępnego. Przed otwarciem przesyłki
przewodniczący komisji kwalifikacyjnej sprawdza, czy przesyłka nie została uszkodzona
w sposób umożliwiający dostęp do zestawów pytań testowych i wykazu prawidłowych
odpowiedzi. Egzamin wstępny trwa 2,5 godziny, liczone od momentu rozdania
zestawów pytań testowych wszystkim kandydatom. Przewodniczący komisji
kwalifikacyjnej odnotowuje w protokole liczbę niewykorzystanych zestawów pytań
testowych wraz z kartami odpowiedzi. Przed rozpoczęciem egzaminu wstępnego
przewodniczący komisji kwalifikacyjnej informuje kandydatów o:
1) sposobie przeprowadzenia egzaminu wstępnego;
2) przepisach porządkowych obowiązujących w trakcie przeprowadzania egzaminu
wstępnego;
3) zasadach udzielania odpowiedzi oraz sposobie wypełniania karty odpowiedzi;
4) sposobie ogłoszenia wyników egzaminu wstępnego oraz o sposobie doręczania
uchwał komisji kwalifikacyjnej ustalających wyniki egzaminu wstępnego.

Zgodnie z projektem rozporządzenia prace egzaminacyjne oznacza się
indywidualnym kodem. Każdy kandydat otrzymuje wraz z zestawem pytań testowych
wylosowaną przez siebie kopertę, na której widnieje numer kodu, przygotowaną przez
komisję testową. Numer kodu kandydat wpisuje w prawym górnym rogu na pierwszej
stronie zestawu pytań testowych i na każdej stronie karty odpowiedzi. W kopercie
umieszczona jest czysta kartka, na której kandydat zapisuje swoje imię i nazwisko,
a następnie umieszcza ją z powrotem w kopercie, zakleja i oddaje członkowi komisji
kwalifikacyjnej. Zestawy pytań testowych wraz z kartami odpowiedzi rozkodowywane
są po sprawdzeniu wszystkich zestawów pytań testowych i kart odpowiedzi, a
następnie dołącza się je do akt osobowych kandydatów.

Przepisy projektu rozporządzenia przewidują możliwość niewpuszczenia na salę,
w której przeprowadzany jest egzamin wstępny kandydata, który stawi się na egzamin
wstępny po jego rozpoczęciu. W trakcie egzaminu wstępnego kandydat może opuścić
salę, jedynie w wyjątkowej sytuacji, po uzyskaniu zgody przewodniczącego komisji
kwalifikacyjnej, pod nadzorem członka komisji kwalifikacyjnej wskazanego przez
przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej. Ponadto przewodniczący komisji
kwalifikacyjnej może wykluczyć z egzaminu wstępnego kandydata, który podczas
egzaminu wstępnego korzystał z pomocy innej osoby, posługiwał się niedozwolonymi

10

materiałami lub urządzeniami, pomagał pozostałym kandydatom lub w inny sposób
zakłócał przebieg egzaminu wstępnego.
Po upływie 2,5 godziny, liczonych od momentu rozdania zestawów pytań testowych
wszystkim kandydatom, członkowie komisji zbierają zestawy pytań testowych wraz z
kartami odpowiedzi.
Według projektu rozporządzenia siedzibą komisji kwalifikacyjnej jest siedziba
właściwej okręgowej rady adwokackiej.
W ramach obsługi administracyjnej i
technicznej komisji kwalifikacyjnej właściwa rada:
1) zapewnia obsługę organizacyjną i administracyjno-biurową;
2) przygotowuje właściwe warunki przeprowadzenia egzaminu wstępnego i pracy
komisji kwalifikacyjnej;
3) przygotowuje dokumentację do przeprowadzenia egzaminu wstępnego;
4) udziela komisji kwalifikacyjnej pomocy w sporządzeniu dokumentacji z egzaminu
wstępnego;
5) zapewnia przechowanie dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminu
wstępnego.

Właściwa rada nie później niż na 35 dni przed wyznaczonym terminem
egzaminu wstępnego przygotowuje i przedkłada Ministrowi Sprawiedliwości wstępny
preliminarz, zawierający określone przez Ministra Sprawiedliwości pozycje wydatków
związanych z obsługą administracyjną i techniczną komisji kwalifikacyjnej, w celu
zatwierdzenia. Przy zatwierdzaniu preliminarza Minister Sprawiedliwości, mając na
względzie zasadę racjonalności i celowości wydatków, może dokonać korekty
planowanych wydatków. W razie nieprzedłożenia ostatecznego preliminarza przed
terminem egzaminu wstępnego, uznaje się, że właściwa rada jest w stanie zapewnić
obsługę administracyjną i techniczną właściwej komisji kwalifikacyjnej we własnym
zakresie.
Minister Sprawiedliwości dokonuje ostatecznego rozliczenia wydatków
związanych z obsługą administracyjną i techniczną komisji w terminie 2 miesięcy od
dnia zakończenia egzaminu wstępnego, na podstawie sprawozdania finansowego
właściwej rady, opartego na zatwierdzonym przez Ministra Sprawiedliwości
preliminarzu. Wydatki ujęte w sprawozdaniu finansowym należy udokumentować
odpowiednio rachunkami lub fakturami. W razie nieprzedłożenia sprawozdania
finansowego przez właściwą radę w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia egzaminu

11

wstępnego, Minister Sprawiedliwości może zmniejszyć do 50 % środki finansowe
przeznaczone na obsługę administracyjną i techniczną
właściwej komisji
kwalifikacyjnej, w odniesieniu do kwot ujętych w zatwierdzonym preliminarzu.
Przewiduje się, że projekt rozporządzenia wejdzie w życie z dniem wejścia w życie
ustawy upoważniającej do jego wydania.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. 239, poz. 2039 oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 65 poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji lub uzgodnienia.


Ocena Skutków Regulacji
I. Podmioty, na które oddziałują przepisy rozporządzenia:
1) Minister Sprawiedliwości;
2) Organy samorządu adwokackiego;
3) prezesów sądów apelacyjnych;
4) dziekanów wydziałów prawa w szkołach wyższych w Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Prezesa Polskiej Akademii Nauk;
5) prokuratorów apelacyjnych;
6) członków komisji kwalifikacyjnej;
7) kandydatów na aplikantów adwokackich.


12

II. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji .
Projekt rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym oraz
konsultacjom społecznym.
III. Skutki finansowe.
Przepisy projektu nie wprowadzają rozwiązań, które spowodowałyby nowe skutki
finansowe w budżecie państwa w części, której dysponentem jest Minister
Sprawiedliwości.
IV. Przepisy projektu nie będą miały wpływu na rynek pracy.


08/18-kt

13

strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 68

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: