eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty

Projekt dotyczy dostosowania przepisów w tej materii do postanowień dyrektywy UE w zakresie swobodnego przepływu osób w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii oraz przepisów dotyczących uproszczenia procedury przyznawania kwalifikacji zawodowych (specjalizacji lekarskich) i kwestii związanych z dokumentacją medyczną pacjenta)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 79
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
  • data uchwalenia: 2008-03-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 58, poz. 351

79

Ponadto – ze względu na wagę i znaczenie zagadnień – w projekcie zapro-
ponowano przeniesienie do ustawy niektórych regulacji zawartych obecnie
w ww. rozporządzeniu Ministra Zdrowia (zasady udostępniania dokumentacji
medycznej, osoby i podmioty uprawnione do jej otrzymania, okresy prze-
chowywania). Wprowadzono również w ustawie zasadę odpłatności za udo-
stępnienie dokumentacji medycznej przez lekarza oraz ustalono maksymal-
ną wysokość opłat – wzorując się na rozwiązaniach przyjętych w ustawie
z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r.
Nr 14, poz. 89). Dotychczas rozporządzenie w tej sprawie stanowiło jedynie,
że lekarz udostępnia dokumentację pacjenta do wglądu lub umożliwia spo-
rządzenie z niej wypisów, odpisów lub kopii, na koszt wnioskodawcy.
Zaproponowano również zmianę art. 50 ustawy o zawodach lekarza i leka-
rza dentysty, która ma na celu ułatwienie rozpoczynania praktyki przez leka-
rzy dentystów. Obecne brzmienie art. 50 stawia lekarzy dentystów w znacz-
nie gorszej sytuacji dotyczącej podjęcia pracy zawodowej oraz zarobkowa-
nia na swój rachunek. Szczególnie dotyczy to młodych lekarzy, którzy nie
mają swoich warsztatów pracy ani środków na ich stworzenie. Lekarze ci
w celu zarejestrowania swojej indywidualnej praktyki lekarskiej i podjęcia
pracy zarobkowej na swój rachunek muszą znaleźć lekarza, który posiada
zarejestrowaną indywidualną praktykę lekarską i wyrazi zgodę na zareje-
strowanie „w niej” następnej indywidualnej praktyki lekarskiej. Teoretycznie
lekarz dentysta może zatrudnić się na podstawie umowy o pracę, ale jest to
w obecnych warunkach niezmiernie trudne. Proponowany przepis ułatwi le-
karzom dentystom podejmowanie pracy na swój rachunek bez prób omija-
nia, niemającego żadnego uzasadnienia, obowiązujących obecnie przepi-
sów.
Art. 2 przedmiotowego projektu zawiera przepisy przejściowe. Zgodnie
z proponowanym przepisem przepisy wykonawcze wydane na podstawie
zmienianych przepisów zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie przepisów w nowym brzmieniu.
Art. 3 projektu zawiera przepis informujący, że ustawa zmieniająca ustawę
o zawodach lekarza i lekarza dentysty wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

7
Termin wejścia w życie ustawy wynika z konieczności implementacji dyrek-
tywy 2005/36/WE, która powinna być implementowana do polskiego po-
rządku prawnego z dniem 20 października 2007 r. W tej sytuacji taki termin
wejścia w życie ustawy nie sprzeciwia się zasadom demokratycznego pań-
stwa prawnego.
Projekt został zamieszczony na stronach internetowych Ministra Zdrowia,
w Biuletynie Informacji Publicznej – zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414). W trybie tej ustawy nie zgłoszono uwag.
Przedmiotowy projekt nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozpo-
rządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i wymaga przedstawienia
Komisji Europejskiej celem akceptacji.
Poszczególne przepisy projektu ustawy implementują następujące postano-
wienia dyrektywy 2005/36/WE oraz dyrektywy 2006/100/WE:
1) w art. 1 (dot. zmiany ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty):
a) pkt 1 (definicja obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej)
– przepisy dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodo-
wych mają zastosowanie także do członków rodzin obywateli Unii Eu-
ropejskiej (w rozumieniu dyrektywy 2004/38/WE z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swo-
bodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Człon-
kowskich) oraz obywateli państw trzecich posiadających status rezy-
denta długoterminowego WE (w rozumieniu dyrektywy 2003/109/WE
z dnia 25 listopada 2003 r. dotyczącej statusu obywateli państw trze-
cich będących rezydentami długoterminowymi),
b) pkt 2 (uzyskanie prawa wykonywania zawodu lekarza lub lekarza
dentysty przez obywatela innego niż Rzeczpospolita Polska państwa

8
członkowskiego Unii Europejskiej, znajomość języka polskiego, roz-
szerzenie pojęcia „dyplom”, uznanie kwalifikacji osób nieposiadają-
cych pełnych kwalifikacji do wykonywania zawodu lekarza, lekarza
dentysty, określenie dat zgodności, uwzględniając Bułgarię i Rumu-
nię, w zakresie tytułu zawodowego lekarza i lekarza dentysty, system
ogólny) implementuje art. 2 ust. 2, art. 3, 4, 10b, 10d, 14, 21, 23, 37
i 53 dyrektywy 2005/36/WE oraz załącznik V.1 punkt 5.1.1 dyrektywy
2005/36/WE (zmienionej dyrektywą 2006/100/WE), oraz załącznik
V.3 punkt 5.3.2 dyrektywy 2005/36/WE (zmienionej dyrektywą
2006/100/WE),
c) pkt 4 (określenie dokumentów, których przedłożenie jest niezbędne
do uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza lub lekarza denty-
sty oraz ograniczonego prawa wykonywania zawodu lekarza lub leka-
rza dentysty) implementuje art. 4 dyrektywy,
d) pkt 5 (procedura uznawania kwalifikacji, współpraca administracyjna)
– art. 8, 51 i 56 dyrektywy 2005/36/WE,
e) pkt 7 (określenie zakresu znajomości języka polskiego niezbędnego
do wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty przez obywateli
państw członkowskich Unii Europejskiej (oprócz RP) oraz cudzo-
ziemców niebędących obywatelami Unii Europejskiej) implementuje
art. 53 dyrektywy,
f) pkt 8 (tymczasowe i okazjonalne świadczenie usług) implementuje
art. 5 dyrektywy 2005/36/WE,
g) pkt 9 (informacje przekazywane usługobiorcom, w przypadku gdy le-
karz lub lekarz dentysta świadczy usługi, używając tytułu zawodowe-
go państwa członkowskiego siedziby) implementuje art. 9 dyrektywy
2005/36/WE,
h) pkt 10 (powierzenie organizacji, finansowania oraz zapewnienia wa-
runków odbywania stażu podyplomowego przez obywateli państw
członkowskich Unii Europejskiej marszałkowi województwa) imple-
mentuje art. 14 dyrektywy 2005/36/WE oraz porządkuje dotychcza-
sowe przepisy ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty,

9
i) pkt 12 (dotyczy określenia dat zgodności kształcenia w odniesieniu
do Bułgarii i Rumunii w zakresie tytułu zawodowego lekarza specjali-
sty) implementuje art. 37 oraz załącznik V.1 punkt 5.1.2 dyrektywy
2005/36/WE (zmienionej dyrektywą 2006/100/WE),
j) pkt 13 (system ogólny dla lekarzy specjalistów) implementuje art. 10g
dyrektywy 2005/36/WE,
k) pkt 14 (używanie tytułów zawodowych i związanych z wykształce-
niem) implementuje art. 52 i 54 dyrektywy 2005/36/WE,
2) w art. 2 (data wejścia w życie przepisów rozporządzeń) implementuje
art. 63 dyrektywy 2005/36/WE,
3) w art. 3 (data wejścia w życie ustawy) implementuje art. 63 dyrektywy
2005/36/WE.

10

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Regulacja wpłynie na lekarzy, lekarzy dentystów, samorząd lekarski, jed-
nostki prowadzące szkolenie dla lekarzy i lekarzy dentystów oraz pacjen-
tów.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Nowelizacja ustawy nie spowoduje znaczących skutków finansowych dla
budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego polegających na
zwiększeniu wydatków lub zmniejszeniu dochodów. Dodatkowym obciąże-
niem finansowym dla Centrum Egzaminów Medycznych, jednostki budże-
towej utworzonej przez Ministra Zdrowia i finansowanej z części 46 – Zdro-
wie, może być przygotowanie pytań egzaminacyjnych w obcym języku.
Centrum Egzaminów Medycznych szacuje, że może to być koszt ok.
20 000 zł. rodki na ten cel zostaną zaplanowane w budżecie części 46
– Zdrowie na 2008 r. Ustawa nie spowoduje również dodatkowych kosztów
dla samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie nowelizacji ustawy będzie miało ograniczony wpływ na ry-
nek pracy. Możliwość dostępu do wykonywania zawodu lekarza lub lekarza
dentysty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzyskają obywatele
państw członkowskich Unii Europejskiej, których kwalifikacje potwierdzają
dokumenty inne niż wymienione w ustawie lub obywatele państw członkow-
skich Unii Europejskiej, których kwalifikacje wymagają uzupełnienia. Zwięk-
szy się również liczba specjalistów podejmujących praktykę zawodową.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Nowelizacja ustawy nie wpłynie na konkurencyjność zarówno na rynku ze-
wnętrznym, jak i wewnętrznym. Jednocześnie wprowadzenie przedmiotowej

11
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: