Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
165
wych organów emitenta, pod warunkiem że in-
formacja na temat takiej oferty była publicznie
dostępna przed rozpoczęciem biegu danego
okresu zamkniętego.”;
131) w art. 161:
a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) podmiotach, o których mowa w art. 70 ust. 1 pkt 2,
3, 9, 10 i 13.”,
b) uchyla się ust. 3;
132) po art. 161 dodaje się art. 161a w brzmieniu:
„Art.
161a.
1.
Zakazy i wymogi, o których mowa
w art. 156-160, w tym wynikające z przepi-
sów wydanych na podstawie art. 160 ust. 5,
mają zastosowanie w przypadkach okre lo-
nych w art. 39 ust. 4.
2. Zakazy, o których mowa w art. 156, odnoszą
się również do informacji poufnych dotyczą-
cych papierów warto ciowych będących
przedmiotem oferty publicznej, które mają
podlegać dopuszczeniu do obrotu na rynku
regulowanym lub wprowadzeniu do alterna-
tywnego systemu obrotu.”;
133) w art. 163 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Od każdej z firm inwestycyjnych zawierających umowy
sprzedaży na własny rachunek z klientem dającym zle-
cenie, w przypadku gdy przedmiotem zlecenia jest na-
bycie lub zbycie instrumentów finansowych niebędą-
cych papierami warto ciowymi dopuszczonymi do obro-
tu zorganizowanego, pobiera się opłaty z tytułu nadzoru
166
w łącznej wysoko ci nie większej niż 0,015% warto ci
umów przenoszących prawa.
5. Zagraniczne firmy inwestycyjne prowadzące działalno ć
maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
zagraniczne osoby prawne prowadzące taką działal-
no ć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają
opłatom, o których mowa w ust. 2-4, chyba że na zasa-
dzie wzajemno ci polskie podmioty prowadzące dzia-
łalno ć maklerską w państwach siedziby tych zagra-
nicznych podmiotów nie podlegają tego rodzaju opła-
tom.”;
134) w art. 165:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych,
na wniosek Komisji, może cofnąć zezwolenie na
prowadzenie giełdy, w przypadku gdy spółka pro-
wadząca giełdę:
1) nie
rozpoczęła prowadzenia działalno ci objętej
zezwoleniem w terminie wskazanym w decyzji
w sprawie udzielenia zezwolenia;
2) przez okres co najmniej 6 miesięcy nie prowa-
dziła działalno ci objętej zezwoleniem;
3) otrzymała zezwolenie na podstawie fałszywych
o wiadczeń lub dokumentów za wiadczających
nieprawdę;
4) przestała spełniać warunki, które były podstawą
udzielenia zezwolenia;
5) prowadzi działalno ć z istotnym naruszeniem
przepisów prawa regulujących prowadzenie
giełdy;
167
6) nie przestrzega zasad uczciwego obrotu;
7) narusza interesy uczestników obrotu.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lub
5-7, Komisja może:
1) odstąpić od wystąpienia z wnioskiem, o któ-
rym mowa w ust. 1, i nałożyć na spółkę pro-
wadzącą giełdę karę pieniężną do wysoko ci
1 000 000 zł albo
2) wystąpić z wnioskiem, o którym mowa
w ust. 1, i jednocze nie nałożyć karę pienięż-
ną, o której mowa w pkt 1
– jeżeli uzasadnia to charakter naruszeń, których
dopu ciła się spółka prowadząca giełdę.”,
c) uchyla się ust. 3;
135) w art. 166:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Komisja może, z zastrzeżeniem ust. 1a, cofnąć ze-
zwolenie na prowadzenie rynku pozagiełdowego,
w przypadku gdy spółka prowadząca rynek poza-
giełdowy:
1) nie
rozpoczęła prowadzenia działalno ci objętej
zezwoleniem w terminie wskazanym w decyzji
w sprawie udzielenia zezwolenia;
2) przez okres co najmniej 6 miesięcy nie prowa-
dziła działalno ci objętej zezwoleniem;
3) otrzymała zezwolenie na podstawie fałszywych
o wiadczeń lub dokumentów za wiadczających
nieprawdę;
168
4) przestała spełniać warunki, które były podstawą
udzielenia zezwolenia;
5) prowadzi działalno ć z istotnym naruszeniem
przepisów prawa regulujących prowadzenie
rynku pozagiełdowego;
6) nie przestrzega zasad uczciwego obrotu;
7) narusza interesy uczestników obrotu.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lub
5-7, Komisja może również:
1) odstąpić od zastosowania sankcji, o której
mowa w ust. 1, i nałożyć na spółkę prowadzą-
cą rynek pozagiełdowy karę pieniężną do wy-
soko ci 1 000 000 zł albo
2) zastosować sankcję okre loną w ust. 1 i jed-
nocze nie nałożyć karę pieniężną, o której
mowa w pkt 1
– jeżeli uzasadnia to charakter naruszeń, których
dopu ciła się spółka prowadząca rynek pozagieł-
dowy.”;
136) po art. 166 dodaje się art. 166a w brzmieniu:
„Art. 166a. 1. W przypadku stwierdzenia przez Komisję,
że podmiot prowadzący zagraniczny rynek
regulowany, prowadząc działalno ć zgod-
nie z art. 14a ust. 1 lub organizując alterna-
tywny system obrotu zgodnie z art. 117a,
narusza przepisy prawa obowiązujące w
państwie siedziby tego rynku w zakresie
funkcjonowania rynku regulowanego lub
organizowania alternatywnego systemu ob-
169
rotu, Komisja informuje organ nadzoru, któ-
ry udzielił temu podmiotowi zezwolenia na
prowadzenie działalno ci, o stwierdzonych
naruszeniach.
2. Jeżeli mimo rodków podjętych przez organ
nadzoru, który udzielił podmiotowi prowa-
dzącemu zagraniczny rynek regulowany
zezwolenia, działalno ć tego podmiotu sta-
nowi zagrożenie dla prawidłowego funkcjo-
nowania na terytorium innego państwa
członkowskiego obrotu instrumentami fi-
nansowymi lub interesów inwestorów, Ko-
misja może zakazać podmiotowi prowadzą-
cemu zagraniczny rynek regulowany pro-
wadzenia działalno ci, o
której mowa
w art. 14a ust. 1 lub w art. 117a ust. 1,
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
O podjętej decyzji Komisja informuje Komi-
sję Europejską oraz organ nadzoru, który
udzielił temu podmiotowi zezwolenia.
3. Wydanie decyzji następuje po przeprowa-
dzeniu rozprawy.
4. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 2,
podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędo-
wym Komisji Nadzoru Finansowego. Komi-
sja może nakazać jego ogłoszenie w dwóch
dziennikach ogólnopolskich na koszt pod-
miotu prowadzącego zagraniczny rynek re-
gulowany.
5. W przypadku zakazania prowadzenia dzia-
łalno ci zgodnie z ust. 2, podmiot prowa-
dzący zagraniczny rynek regulowany nie