eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

projekt ustawy dotyczy: zmian w zakresie zasad rozdysponowania krajowej rezerwy krajowej ilości referencyjnej oraz odstąpienia od potrącania przez podmioty skupujące zaliczek na poczet opłaty z tytułu przekraczania przez producentów indywidualnych ilości referencyjnych w latach kwotowych 2008/2009 i 2009/2010

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 582
  • Data wpłynięcia: 2008-05-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
  • data uchwalenia: 2008-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 816

582


2
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać:
rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 z dnia 30 marca 2004 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr
1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i
przetworów mlecznych (Dz. Urz. UE L 94 z 31.3.2004 r., str. 22, ze zmianami)
oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r.
ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe
dotyczące niektórych produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej
organizacji rynku”) (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007 r., str. 1). Rozporządzenie
Rady (WE) nr 248/2008 z dnia 17 marca 2008 r. zmieniające rozporządzenie
(WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do krajowych kwot mlecznych (Dz. Urz. UE
L 76 z 19.3.2008 r., str. 6) zwiększyło z dniem 1 kwietnia 2008 r. kwoty
mleczne państw członkowskich, w odniesieniu do Polski – do wysokości
9 567 745,860 ton.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
1. Artykuł 3 ust. 1 projektu zakłada, że w roku kwotowym 2008/2009
oraz 2009/2010 nie będą pobierane zaliczki określone w art. 33 ust. 2 zmienianej
ustawy, tj. zaliczki w wysokości 20 gr za każdy kilogram mleka przeliczonego
na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu, wprowadzonego do obrotu w
ilości przekraczającej indywidualną ilość referencyjną przysługującą na dany
dzień roku, zadeklarowaną w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 zmienianej ustawy zaliczki te są wnoszone na poczet
opłaty określonej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1788/2003 z dnia 29
września 2003 r. ustanawiającym opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i
przetworów mlecznych (Dz. Urz. UE L 270 z 21.10.2003 r., str. 123, ze
zmianami). Rozporządzenie to zostało uchylone i zastąpione z dniem 1 kwietnia
2008 r. rozporządzeniem Rady (WE) nr 1234/2007.1 Artykuł 81 rozporządzenia
Rady (WE) 1234/2007 określa rolę podmiotów skupujących. Ustęp 1 tego
artykułu zobowiązuje podmioty skupujące do pobierania od producentów
należnych wkładów na rzecz opłaty z tytułu nadwyżek; wypłacają one
właściwemu organowi państwa członkowskiego – przed określoną datą i
zgodnie z procedurą ustanowioną przez Komisję Europejską – sumę tych
wkładów odliczoną od ceny mleka wypłaconej producentom odpowiedzialnym
za przekroczenie kwoty, a jeżeli nie jest to możliwe, pobraną jakimkolwiek
innym właściwym sposobem. Zgodnie z art. 81 ust. 3 rozporządzenia Rady
(WE) nr 1234/2007, jeżeli podczas okresu odniesienia ilości dostarczone przez
producenta przekroczą kwotę dostępną temu producentowi, odpowiednie
państwo członkowskie może zdecydować, że podmiot skupujący odliczy część

1 Stanowi o tym art. 201 ust. 1 lit. b i art. 204 ust. 2 lit. g rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.


3
ceny mleka za którąkolwiek dostawę pochodzącą od odnośnego producenta i
przekraczającą wspomnianą kwotę i że będzie to zaliczka na poczet wkładu
producenta – zgodnie ze szczegółowymi przepisami ustanowionymi przez to
państwo członkowskie. Przepis ten umożliwia ponadto państwu
członkowskiemu dokonanie konkretnych ustaleń w celu umożliwienia
podmiotom skupującym odliczenia tej zaliczki, w przypadku gdy producenci
kierują dostawy do kilku podmiotów skupujących. Oznacza to, że decyzja o
stosowaniu systemu zaliczek należy do państwa członkowskiego. Artykuł 3 ust.
1 projektu nie jest sprzeczny z art. 81 ust. 1 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr
1234/2007. Należy jednak zauważyć, że art. 31 ust. 1 ustawy zawiera
odniesienie do uchylonego rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003.
Odniesienie powinno dotyczyć rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.
2. Artykuł 67 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 stanowi, że
kwoty indywidualne są w odpowiednich przypadkach modyfikowane dla
każdego dwunastomiesięcznego okresu, tak aby dla każdego państwa
członkowskiego suma kwot indywidualnych przewidzianych na dostawy i suma
kwot indywidualnych przewidzianych na sprzedaż bezpośrednią nie
przekraczały odpowiadających im części kwoty krajowej. Artykuł 68
rozporządzenia określa zasady przydziału kwot z rezerwy krajowej i
zobowiązuje państwa członkowskie do przyjęcia przepisów umożliwiających
przydzielanie producentom całości lub części kwot z rezerwy krajowej
określonej na podstawie obiektywnych kryteriów, które należy zgłosić Komisji
Europejskiej.
Artykuł 2 ust. 1 projektu stanowi, że dyrektorzy oddziałów terenowych
ARR, przed wydaniem decyzji w sprawie przyznania indywidualnej ilości
referencyjnej z krajowej rezerwy krajowej ilości referencyjnej w roku
kwotowym 2008/2009, wzywają producentów, którzy złożyli stosowne wnioski,
do ponownego określenia wielkości indywidualnej ilości referencyjnej będącej
przedmiotem wniosku. Przepis ten nie jest sprzeczny z art. 67 ust. 5 i 68
rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 i służy wykonaniu postanowień tych
artykułów.
3. Zgodnie z art. 78 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007
jeżeli mleko i przetwory mleczne zostaną wprowadzone do obrotu w ilości
przewyższającej kwotę krajową ustaloną zgodnie z przepisami rozporządzenia,
wnosi się opłatę z tytułu nadwyżek. Artykuł 79 rozporządzenia przewiduje
rozdzielenie w całości opłaty z tytułu nadwyżek pomiędzy producentów, którzy
przyczynili się do przekroczenia kwot krajowych; producenci odpowiadają
przed państwem członkowskim za wpłacenie swojej części należnej opłaty z
tytułu nadwyżek.
Artykuł 13 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004
zobowiązuje właściwy organ do powiadomienia – w przypadku dostaw –


4
podmioty nabywające o wkładach do opłat wyrównawczych2 (lub do
potwierdzenia tych wkładów) wymagalnych po ponownym przydziale – na
podstawie decyzji państwa członkowskiego – całości lub części
niewykorzystanych ilości referencyjnych bezpośrednio danym producentom lub
skupującym w celu późniejszego przydziału danym producentom. Artykuł 15
ust. 1 rozporządzenia stanowi, że przed 1 października każdego roku podmioty
nabywające i, w przypadku sprzedaży bezpośredniej, producenci odpowiedzialni
za opłaty wyrównawcze wpłacają do właściwego organu należną kwotę zgodnie
z zasadami ustanowionymi przez państwo członkowskie. Artykuł 17
rozporządzenia zobowiązuje państwa członkowskie do podejmowania środków
niezbędnych do zagwarantowania właściwego naliczania opłat i nałożenia ich na
producentów, którzy przyczynili się do przekroczenia ilości referencyjnych.
Artykuł 4 ust. 1 projektu zobowiązuje, w ramach rozliczenia roku
kwotowego 2008/2009 oraz 2009/2010, właściwych miejscowo dyrektorów
oddziałów terenowych ARR do dnia 15 września po roku kwotowym: 1) do
dokonania rozliczenia wykorzystania indywidualnych ilości referencyjnych
przysługujących na dany dzień roku, według stanu na ostatni dzień roku
kwotowego, 2) do określania dostawcom hurtowym wysokości należnej opłaty
określonej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1788/2003 (obecnie rozporządzeniu
Rady (WE) nr 1234/2007). Artykuł 4 ust. 3 projektu nakłada na dostawcę
hurtowego obowiązek wniesienia podmiotowi skupującemu opłaty, określonej w
decyzji właściwego dyrektora terenowego ARR, w terminie określonym w art.
15 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004, tj. przed 1 października
każdego roku. Opłatę tę podmiot skupujący będzie obowiązany przekazać na
rachunek bankowy właściwego oddziału terenowego ARR przez 1 października
każdego roku. Artykuł 4 projektu nie jest sprzeczny z art. 78 ust. 1
rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 oraz art. 13 ust. 1, art. 15 ust. 1 i art.
17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004 i służy wykonaniu tych
przepisów. Ponadto art. 4 projektu nie jest sprzeczny z postanowieniami art. 81
ust. 1 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 określającymi rolę
podmiotów skupujących (omówionymi wyżej w punkcie 3.1 niniejszej opinii) i
zmierza do wykonania przepisu rozporządzenia.

4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i
przetworów mlecznych nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował:

Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu

Lech Czapla

2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 posługuje się pojęciem „opłat wyrównawczych”, natomiast
rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 – „opłat z tytułu nadwyżek”.


5

Deskryptory Bazy REX: Agencja Rynku Rolnego, mleko, projekt ustawy, rolnictwo, rynek
rolny, Unia Europejska.


strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: