Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
projekt ustawy dotyczy wdrożenia zmian w wyniku wyroku TK w zakresie uprawnienia do zasiłku pielęgnacyjnego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 473
- Data wpłynięcia: 2008-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
- data uchwalenia: 2008-10-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1456
473
6
właściwe same decydowały, na jaki rachunek bankowy osoby zobowiązane
mają wpłacać kwoty z tytułu nienależnie pobranych świadczeń. Ponadto
doprecyzowuje się sposób naliczania odsetek od nienależnie pobranych
świadczeń rodzinnych wyraźnie wskazując, do kiedy mają być one naliczane.
W tym przepisie wprowadzone zostało również rozwiązanie dotyczące realizacji
czeku, gdy kwota zwrotu jest niższa niż koszty obsługi czeku.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Zmiana ustawy dotyczy świadczeniobiorców, tj. osób wychowujących dzieci
oraz osób niepełnosprawnych.
Ustawa dotyczy także podmiotów realizujących świadczenia rodzinne,
tj.
wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast, oraz w przypadku
stosowania przepisów o koordynacji przepisów zabezpieczenia społecznego
marszałków województw.
2. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Skutki finansowe dla budżetu państwa spowoduje zmiana warunków
nabycia zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie
korzystania z urlopu wychowawczego oraz świadczenia pielęgnacyjnego.
Aktualnie z dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem
w okresie korzystania z urlopu wychowawczego korzysta ok. 130 tys.
osób. Szacuje się, że na skutek proponowanej w projekcie zmiany
warunków nabycia prawa do tego świadczenia liczba uprawnionych
zwiększy się ogółem o ok. 200 osób, (rodzice dzieci umieszczonych
w placówkach zapewniających całodobową opiekę funkcjonujących na
podstawie ustawy o systemie oświaty, tj. w specjalnych ośrodkach
szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych,
7
ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych) na ok. 19 tys. dzieci
umieszczonych w tych placówkach.
Szacuje się, że przewidywana zmiana spowoduje wzrost wydatków
budżetu państwa w skali roku o ok. 990 tys. zł (łącznie z kosztami
obsługi).
Aktualnie ze świadczeń pielęgnacyjnych korzysta ok. 58,5 tys. osób.
Szacuje się, że na skutek proponowanej w projekcie zmiany warunków
nabycia prawa do tego świadczenia liczba uprawnionych zwiększy się
ogółem o ok. 3 800 osób, (rodzice dzieci umieszczonych w placówkach
zapewniających całodobową opiekę, funkcjonujących na podstawie
ustawy o systemie oświaty, tj. w specjalnych ośrodkach szkolno-
-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach
rewalidacyjno-wychowawczych) na ok. 19 tys. dzieci umieszczonych
w tych placówkach.
Szacuje się, że przewidywana zmiana spowoduje wzrost wydatków
budżetu państwa w skali roku o ok. 21 201,65 tys. zł (łącznie z kosztami
obsługi).
Wprowadzenie powyższych zmian spowoduje łącznie wzrost wydatków
budżetu państwa w skali roku o ok. 22 191,65 tys. zł (łącznie z kosztami
obsługi).
Sfinansowanie powyższych dodatkowych wydatków będzie możliwe
w ramach dotacji celowych zaplanowanych w ustawie budżetowej na
rok 2008 w budżetach wojewodów z przeznaczeniem na świadczenia
rodzinne, zaliczkę alimentacyjną oraz składki na ubezpieczenie
emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego oraz w rezerwie
celowej z przeznaczeniem na realizację świadczeń rodzinnych, zaliczki
alimentacyjnej oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
b) rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny.
8
Projektowana ustawa nie wywiera wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację
i rozwój regionów.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Ustawa nie dotyczy problematyki będącej przedmiotem uregulowania
przepisami Unii Europejskiej.
Notyfikacja
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został poddany konsultacjom z partnerami społecznymi:
1) Forum
Związków Zawodowych;
2) NSZZ
,,Solidarność”;
3) NSZZ
,,Solidarność 80’;
4) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
5) Konfederacją Pracodawców Polskich;
6) Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
7) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
8) Business Centre Club;
9) Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych.
aden z partnerów społecznych nie zgłosił uwag.
Działalność lobbingowa
9
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt został
opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej.
Brak było podmiotów wyrażających zainteresowanie pracami nad projektem
ustawy.
Konsultacje międzyresortowe
Projekt ustawy został poddany konsultacjom międzyresortowym oraz przesłany
do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Wszystkie uwagi zgłoszone przez poszczególne resorty zostały uzgodnione.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego nie przedstawiła opinii
w terminie 30 dni, co zgodnie z art. 8 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 6
maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz
o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii
Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759), oznacza rezygnację z prawa jej
wyrażenia.