Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym
(dotyczy: ustanowienia podstaw prawnych dla realizacji zawartych w "Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013" przyjętej przez Radę Ministrów w kwietniu 2007 r. nowych projekt ustawy dotyczy rozwiązań i usprawnienia realizacji zadań w sprawie: usprawnienia restrukturyzacji majątkowej PKP SA (procedura zbywania udziałów mniejszościowych w spółkach spoza Grupy PKP i regulacja stanów prawnych nieruchomości) ponadto wzmocnienia funkcji PKP SA w zakresie zadań koordynacyjnych i regulacyjnych między spółkami. Projekt wprowadza także nowy system obsługi klientów PKP
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 459
- Data wpłynięcia: 2008-04-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1289
459
5
infrastrukturą kolejową lub eksploatacji i utrzymania
infrastruktury kolejowej, w których znajdują się lokale
mieszkalne, położone w pasie gruntu wchodzącego w
skład linii kolejowej.”;
8) po art. 18 dodaje się art. 18a-18c w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. Linie kolejowe niebędące liniami o znaczeniu
państwowym mogą być przez PLK SA albo PKP
SA w porozumieniu z PLK SA, za zgodą ministra
właściwego do spraw transportu, przekazywane
nieodpłatnie na własność jednostce samorządu
terytorialnego w celu wykonywania regionalnych
przewozów pasażerskich, przy zachowaniu
istniejącego połączenia z siecią kolejową.
2. Jednostka samorządu terytorialnego występuje o
przekazanie, o którym mowa w ust. 1,
odpowiednio do PLK SA albo PKP SA.
3. Do wniosku PLK SA albo PKP SA o wyrażenie
zgody przez ministra właściwego do spraw
transportu na przekazanie nieodpłatne na własność
jednostce samorządu terytorialnego linii
kolejowych, o których mowa w ust. 1, nie stosuje
się art. 18 ust. 2c pkt 2 i ust. 2d pkt 1 lit. b. We
wniosku należy wskazać wartość księgową
przedmiotu rozporządzenia ustaloną na dzień
podjęcia uchwały zarządu spółek o przekazaniu
linii kolejowej.
4. Zmiana sposobu wykorzystania przekazanych linii
kolejowych przez jednostkę samorządu
terytorialnego wymaga uzyskania zgody ministra
właściwego do spraw transportu. Do wniosku
jednostki samorządu terytorialnego o tę zmianę
6
stosuje się odpowiednio art. 18 ust. 2c pkt 1, 3-5,
ust. 2d pkt 1 lit. a, pkt 2 i 3, ust. 2e i 4.
5. W przypadku niewyrażenia zgody, o której mowa
w ust. 4, jednostka samorządu terytorialnego jest
obowiązana zwrócić
tę nieruchomość
odpowiednio PKP SA lub PLK SA w
stanie
niepogorszonym, a w przypadku wyrażenia zgody
– jest obowiązana przekazać PKP SA lub PLK SA
kwotę za nieruchomość obliczoną według wartości
rynkowej, z uwzględnieniem stanu i cen
nieruchomości z
dnia wyrażenia zgody przez
ministra właściwego do spraw transportu.
Art. 18b. Linie kolejowe niebędące liniami o znaczeniu pań-
stwowym zbędne dla działalności PLK SA mogą być
przez PLK SA albo PKP SA w porozumieniu z PLK
SA, za zgodą ministra właściwego do spraw
transportu, sprzedawane przedsiębiorcom w trybie
określonym w przepisach o
komercjalizacji
i prywatyzacji, z zastrzeżeniem art. 18a.”.
Art. 18c. Przy wyrażaniu zgody, o której mowa w art. 18a
i 18b, minister właściwy do spraw transportu bierze
pod uwagę politykę państwa w zakresie infrastruktury
kolejowej.”;
9) w art. 20 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Oświadczenia woli składane spółce przez PKP SA
wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem
nieważności. Przepisów art. 173 § 2 i art. 303 § 3 Kodeksu
spółek handlowych nie stosuje się.”;
10) art. 20a otrzymuje brzmienie:
„Art. 20a.
Do zbywania akcji lub udziałów należących do PKP
SA w spółkach wykonujących przewozy pasażerskie
7
i przewozy towarowe na linii szerokotorowej,
wpisanych do rejestru przed dniem wpisania do
rejestru PKP SA, stosuje się odpowiednio art. 20
ust. 3 i 4.”;
11) po art. 20a dodaje się art. 20b w brzmieniu:
„Art. 20b. 1. PKP SA w ramach wykonywania praw z akcji i
udziałów w spółkach, o których mowa w art. 14,
15, 19 i 78a, realizuje zadania koordynacyjne i
regulacyjne między tymi spółkami, w zakresie:
1) restrukturyzacji spółek,
2) działań strategicznych spółek związanych z
podstawową działalnością,
3) planowania inwestycji,
4) prowadzenia wspólnej międzynarodowej
polityki kolejowej i członkostwa w kolejo-
wych organizacjach międzynarodowych.
2. Przepisu art. 3751 Kodeksu spółek handlowych, w
sprawach określonych w ust. 1, nie stosuje się do
walnego zgromadzenia spółek, o których mowa w
ust. 1.”;
12) art. 29 otrzymuje brzmienie:
„Art. 29. PKP SA jest uprawniona do publicznej sprzedaży
wymagalnych wierzytelności po cenie rynkowej.”;
13) uchyla
się art. 30;
14) art. 31 otrzymuje brzmienie:
„Art. 31. Przy sprzedaży wierzytelności PKP SA stosuje się
przepisy Kodeksu cywilnego o zmianie wierzyciela, z
tym że sprzedaż nie może być dokonana na rzecz
dłużnika, jego zstępnych i
wstępnych, podmiotu
8
zależnego lub dominującego, w rozumieniu ustawy
z
dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i
warunkach wprowadzania instrumentów finansowych
do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach
publicznych (Dz. U. Nr 184, poz.1539, z 2006 r.
Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 235, poz. 1734).”;
15) art. 33a otrzymuje brzmienie:
„Art. 33a. Wszystkie środki finansowe pochodzące z kredytów,
pożyczek lub obligacji przeznaczone na cele
wymienione w art. 32 ust. 2 i 13, a także środki
finansowe gromadzone przez PKP SA na specjalnych
rachunkach bankowych przeznaczone na spłatę tych
kredytów, pożyczek lub wykup obligacji oraz odsetek
od tych zobowiązań i innych kosztów związanych z
tymi zobowiązaniami, należnych podmiotom
uprawnionym z tytułu tych kredytów, pożyczek lub
obligacji, nie podlegają egzekucji.”;
16) uchyla
się art. 33b;
17) po art. 37a dodaje się art. 37b w brzmieniu:
„Art. 37b. 1. Jeżeli grunty, o których mowa w art. 37a ust. 1,
nie mają założonej księgi wieczystej lub zbioru
dokumentów, przy potwierdzaniu nabycia praw, o
których mowa w art. 37a ust. 1 i 2, przyjmuje się
inne dokumenty stwierdzające prawa do tych
gruntów oraz dane z katastru nieruchomości
służące do jej oznaczenia.
2. W przypadku gruntów, dla których ze względu na
brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo
innych dokumentów nie można ustalić osób,
którym przysługują do nich prawa rzeczowe,
informację o zamiarze potwierdzenia nabycia
9
praw, o których mowa w art. 37a ust. 1 i 2,
wojewoda podaje do publicznej wiadomości w
drodze obwieszczenia zawierającego w
szczególności wykaz nieruchomości, przez które
przebiega linia kolejowa, uwzględniając numer
ewidencyjny działki, numer obrębu
ewidencyjnego, powierzchnię i
położenie
nieruchomości. Obwieszczenie podaje się do
publicznej wiadomości w urzędach gmin
właściwych ze względu na przebieg linii
kolejowej, w prasie o zasięgu ogólnopolskim oraz
na stronach internetowych urzędu wojewódzkiego
i urzędów gmin właściwych ze względu na
przebieg linii kolejowej.
3. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia
obwieszczenia, o którym mowa w ust. 2, w prasie
o zasięgu ogólnopolskim nie zgłoszą się osoby,
którym przysługują prawa rzeczowe do
nieruchomości określonych w
obwieszczeniu,
wojewoda wydaje decyzję, o której mowa w art.
37a ust. 4. Decyzję ogłasza się w sposób
określony w ust. 2. Doręczenie decyzji uważa się
za dokonane po upływie 14 dni od dnia jej
ogłoszenia w prasie o zasięgu ogólnopolskim.”;
18) w art. 41 ust. 2 otrzymuje brzmienie :
„2. Nie
podlegają sprzedaży lokale mieszkalne znajdujące się w
budynkach wykorzystywanych do celów zarządzania
infrastrukturą kolejową
lub eksploatacji i
utrzymania
infrastruktury kolejowej, a także lokale mieszkalne w
budynkach mieszkalnych znajdujących się na gruntach
wchodzących w skład linii kolejowej.”;
19) w art. 42 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie: