Poselski projekt ustawy o Muzeum Ziem Zachodnich
projekt dotyczy utworzenia we Wrocławiu Muzeum Ziem Zachodnich jako państwowej instytucji kultury
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4385
- Data wpłynięcia: 2011-03-28
- Uchwalenie:
4385
UZASADNIENIE
Zasadniczym celem projektu ustawy o Muzeum Ziem Zachodnich jest ustanowienie silnych
ustawowych gwarancji działania tej instytucji. Przemawia za tym znaczenie wartości
historycznych i kulturowych stworzonych przez Polaków na ziemiach zachodnich po okresie
wielkich cierpień i zniszczeń II Wojny wiatowej. Wielkie znaczenie tego dorobku w historii
Polski i Europy podkreśla preambuła do ustawy. Wnioskodawcy mają przekonanie, że
dorobek ten ma wciąż aktualne i pozytywne znaczenie dla dobrej współpracy narodów
europejskich i kształtowania sprawiedliwego ładu międzynarodowego. Z tego też względu
jest zadaniem państwowej polityki kulturalnej, które nie może być zrealizowane wyłącznie
siłami wrocławskiego Ośrodka „Pamięć i Przyszłość” jako samorządowej instytucji kultury.
Projekt ustawy tworzy Muzeum Ziem Zachodnich jako państwową instytucję kultury i
przyjmuje rozwiązania instytucjonalne właściwe dla ustroju muzeów w art. 2-9 projektu
ustawy. Ze względu na państwową rangę instytucji proponuje się by organizatorem
Muzeum był minister właściwy w sprawach kultury i ochrony dziedzictwa narodowego i
wyposaża się go w odpowiednie kompetencje w zakresie nadawania statutu, powołania
dyrektora i członków rady muzeum.
W myśl projektu ustawy siedzibą Muzeum będzie Wrocław jako centrum kulturowe ziem
zachodnich. Warto zwrócić uwagę na podjęte na Dolnym ląsku społeczne inicjatywy
prezentacji dorobku stworzonego przez Polaków na ziemiach zachodnich i zaangażowanie
władz Wrocławia w postaci przyjęcia odpowiedzialności za prowadzenie Ośrodka „Pamięć i
Przyszłość” Wzgląd na zaangażowanie miasta Wrocławia i władz regionu przemawia za
przyznaniem prawa do opiniowania kandydata na stanowisko dyrektora przez Prezydenta
Wrocławia I Marszałka Województwa Dolnośląskiego (art. 7.1 projektu ustawy) i
przedstawiania kandydatów na członków rady muzeum.
Projekt ustawy przewiduje możliwość powierzenia w drodze umowy miastu Wrocław
prowadzenia tej instytucji. To elastyczne rozwiązanie znane polskiemu prawu stwarza
warunki efektywnej współpracy państwowych i samorządowych władz publicznych i
kontynuowania prac podjętych przez Ośrodek „Pamięć i Przyszłość” w postaci Muzeum
Ziem Zachodnich mającego silne oparcie ustawowe.
Minister właściwy w sprawach kultury i dziedzictwa narodowego ma możliwość
finansowania Muzeum Ziem Zachodnich z własnych środków budżetowych. Trzeba
przypomnieć, że ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego było organizatorem
Ośrodka „Pamięć i Przyszłość” w latach 2007 -2008 i finansowało tę instytucję dotacjami w
wysokości 2.700.000 w roku 2007 i 4.950.000 w roku 2008. Finansowanie Muzeum Ziem
Zachodnich nie przekracza zatem możliwości finansowych budżetu ministerstwa.
Projektowana regulacja rodzi pozytywne skutki społeczno gospodarcze.
Projekt ustawy o Muzeum Ziem Zachodnich dotyczy przedmiotu nie objętego regulacjami
prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 5 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-764/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o Muzeum Ziem Zachodnich (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Kazimierz Michał Ujazdowski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje utworzenie Muzeum Ziem Zachodnich jako
państwowej instytucji kultury w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25
października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, ze zmianami). Muzeum ma posiadać
osobowość prawną oraz wykonywać swoje zadania w kraju i za granicą.
Organizatorem muzeum ma być minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego. Projekt zawiera przepisy dotyczące nadania muzeum
statutu oraz zasad i trybu powoływania jego organów.
Proponowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2012 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu należy wskazać art. 167 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). W myśl tego przepisu Unia
Europejska przyczynia się do rozkwitu kultur państw członkowskich, w
poszanowaniu ich różnorodności narodowej i regionalnej, podkreślając
znaczenie wspólnego dziedzictwa kulturowego. Zgodnie z przepisem
traktatowym działanie UE zmierza do zachęcania do współpracy między
państwami członkowskimi oraz, jeśli to niezbędne, do wspierania i uzupełniania
ich działań w następujących dziedzinach: pogłębiania wiedzy oraz
upowszechniania kultury i historii narodów europejskich, zachowania i ochrony
dziedzictwa kulturowego o znaczeniu europejskim, niehandlowej wymiany
kulturalnej, twórczości artystycznej i literackiej, włącznie z sektorem
audiowizualnym. Artykuł 167 TfUE stanowi podstawę do przyjmowania
środków zachęcających, przyczyniających się do osiągnięcia tych celów, z
wyłączeniem harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o Muzeum Ziem Zachodnich nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 5 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-765/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o Muzeum Ziem Zachodnich (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Kazimierz Michał Ujazdowski) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje utworzenie Muzeum Ziem Zachodnich jako
państwowej instytucji kultury w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25
października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, ze zmianami). Muzeum ma posiadać
osobowość prawną oraz wykonywać swoje zadania w kraju i za granicą.
Organizatorem muzeum ma być minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego. Projekt zawiera przepisy dotyczące nadania muzeum
statutu oraz zasad i trybu powoływania jego organów.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o Muzeum Ziem Zachodnich nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Założenia do aktów wykonawczych do o ustawy o Muzeum Ziem
Zachodnich
1) Na podstawie art. 3 ust. 2 minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, w drodze zarządzenia, nada Muzeum statut
określający rodzaj gromadzonych zbiorów, zasady gospodarki finansowej,
sposoby uzyskiwania środków finansowych, zasady prowadzenia
dodatkowej działalności gospodarczej oraz jego wewnętrzną strukturę
organizacyjną. Przedmiotowy statut m.in. powinien określić:
1. Cele i sposoby ich realizacji.
2. Informacje o władzach (m.in. rodzaje, sposób ich wyboru,
kompetencje, tryb pracy).
3. Sposób podejmowania decyzji.
4. Źródła majątku, czyli informacje o tym, skąd instytucja będzie miało
pieniądze na działalność.
5. Sposób reprezentowania.
2) Na podstawie art. 9 ust. 5 minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego winien określić w drodze rozporządzenia
szczegółowy tryb wyboru członków oraz pracy Rady Muzeum przy
ustaleniu przedmiotowych kryteriów winien kierować się kompetencjami
do wykowywana przedmiotowych funkcji tj. posiadać wykształcenie i
zakresem czasowym do realizacji powierzonych zadań.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4385
› Pobierz plik