Poselski projekt ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
- zmiana zawarta w projekcie dotyczy rozszerzenia przesłanek biernego prawa wyborczego do Sejmu RP i Senatu RP.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 432
- Data wpłynięcia: 2008-02-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 114, poz. 946
432
Druk nr 432
Warszawa, 26 lutego 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 235 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. niżej podpisani posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Sebastiana Karpiniuka.
(-) Paweł Arndt; (-) Urszula Augustyn; (-) Andrzej Biernat; (-) Bogdan
Bojko; (-) Roman Brodniak; (-) Jacek Brzezinka; (-) Bożenna Bukiewicz;
(-) Andrzej Buła; (-) Renata Butryn; (-) Marek Cebula; (-) Zbigniew
Chlebowski; (-) Janusz Cichoń; (-) Leszek Cieślik; (-) Czesław Czechyra;
(-) Andrzej Czerwiński; (-) Andrzej Czuma; (-) Alicja Dąbrowska;
(-) Grzegorz Dolniak; (-) Ewa Drozd; (-) Artur Dunin; (-) Zenon Durka;
(-) Janusz Dzięcioł; (-) Jerzy Feliks Fedorowicz; (-) Arkady Fiedler;
(-) Krzysztof Gadowski; (-) Andrzej Gałażewski; (-) Stanisław Gawłowski;
(-) Magdalena Gąsior-Marek; (-) Artur Gierada; (-) Tomasz Głogowski;
(-) Cezary Grabarczyk; (-) Paweł Graś; (-) Rafał Grupiński; (-) Agnieszka
Hanajczyk; (-) Jolanta Hibner; (-) Michał Jaros; (-) Danuta Jazłowiecka;
(-) Grzegorz Karpiński; (-) Włodzimierz Karpiński; (-) Małgorzata Kidawa-
Błońska; (-) Magdalena Kochan; (-) Witold Kochan; (-) Zbigniew
Konwiński; (-) Ewa Kopacz; (-) Domicela Kopaczewska; (-) Tadeusz Kopeć;
(-) Jacek Kozaczyński; (-) Agnieszka Kozłowska-Rajewicz; (-) Mirosław
Koźlakiewicz; (-) Adam Krupa; (-) Jacek Krupa; (-) Jan Kulas; (-) Tomasz
Kulesza;
(-) Izabela
Leszczyna;
(-) Krzysztof
Lisek;
(-) Elżbieta
Łukacijewska; (-) Antoni Mężydło; (-) Janusz Mikulicz; (-) Konstanty
Miodowicz; (-) Aldona Młyńczak; (-) Czesław Mroczek;
(-)
Tadeusz
Naguszewski; (-) Stefan Niesiołowski; (-) Sławomir Nitras; (-) Sławomir
Nowak; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Marzena Okła-Drewnowicz; (-) Danuta
Olejniczak; (-) Paweł Olszewski;
(-)
Andrzej Orzechowski; (-) Maciej
Orzechowski; (-) Danuta Pietraszewska; (-) Julia Pitera; (-) Sławomir Preiss;
(-) Norbert Raba; (-) Grzegorz Raniewicz; (-) Ireneusz Raś; (-) Tadeusz
Ross; (-) Aleksander Skorupa; (-) Krystyna Skowrońska; (-) Joanna
Skrzydlewska; (-) Bożena Sławiak; (-) Tomasz Smolarz; (-) Michał
Stuligrosz; (-) Adam Szejnfeld; (-) Grzegorz Sztolcman; (-) Jakub Szulc;
(-) Krystyna Szumilas; (-) Bożena Szydłowska; (-) Iwona
ledzińska-
Katarasińska; (-) Irena Tomaszak-Zesiuk; (-) Cezary Tomczyk; (-) Łukasz
Tusk; (-) Krzysztof Tyszkiewicz; (-) Cezary Urban; (-) Jarosław Wałęsa;
(-) Piotr Waśko; (-) Monika Wielichowska; (-) Wojciech Wilk; (-) Marek
Wojtkowski; (-) Ewa Wolak; (-) Marek Wójcik;
(-)
Renata Zaremba;
(-) Ryszard Zawadzki; (-) Anna Zielińska-Głębocka; (-) Marek Zieliński;
(-) Stanisław mijan; (-) Adam yliński .
Projekt
Ustawa
z dnia …… 2008 r.
o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz. U. nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
Art. 1
W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483,
z 2001 r. Nr 28, poz. 319 oraz z 2006 r. Nr 200, poz. 1471) w art. 99 dodaje się ust. 3
w brzmieniu:
„3. Posłem i senatorem nie może być osoba:
1) karana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego,
2) wobec której wydano prawomocny wyrok warunkowo umarzający postępowanie
karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia
publicznego.”
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Proponowana zmiana Konstytucji RP ma na celu spełnienie społecznych oczekiwań,
że w Sejmie i Senacie nie będą zasiadały osoby prawomocnie skazane za przestępstwa
umyślne ścigane z oskarżenia publicznego. Obywatele są niemal zgodni, że prawo nie
powinno być stanowione przez przestępców. Każda osoba skazana za przestępstwo umyślne
ścigane z oskarżenia publicznego może być określona mianem przestępcy. Badania, które
były publikowane w ogólnopolskich mediach wskazują, że aż 85% Polaków uważa, iż
posłowie skazani prawomocnymi wyrokami powinni tracić mandat. Przeciwnego zdania było
tylko 8% badanych. Zmiana Konstytucji eliminująca z polskiego parlamentu przestępców
pozwoli na poprawę wizerunku organów władzy ustawodawczej. Polakom trudno byłoby
pogodzić się z faktem, iż w tworzeniu prawa uczestniczą ci, którzy sami prawo łamią i mają
na to certyfikat w postaci prawomocnego wyroku skazującego. Wychodząc naprzeciw
oczekiwaniom obywateli Rzeczypospolitej Polskiej wnioskodawcy proponują zmianę w
ustawie zasadniczej, która umożliwi nowelizację ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu oraz
ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Zmiana przepisów Konstytucji w zakresie
regulacji dotyczących biernego prawa wyborczego do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej jest bowiem warunkiem otwierającym drogę do dalszych
nowelizacji przepisów w zakresie wprowadzenia zakazu kandydowania i utraty mandatów
przez posłów lub senatorów prawomocnie skazanych za popełnienie przestępstwa umyślnego
ściganego z oskarżenia publicznego.
Wnioskodawcy podkreślają, że analogiczne zmiany zostały już przez ustawodawcę
wprowadzone w odniesieniu do mandatów członków organów samorządu terytorialnego. Nie
ulega wątpliwości, że standardy wymagane od posłów i senatorów nie mogą być niższe od
standardów wymaganych od funkcjonariuszy samorządowych.
Przedstawione zmiany rozszerzają konstytucyjne przesłanki biernego prawa
wyborczego (prawa wybieralności) do Sejmu RP i Senatu RP. W obecnej regulacji
konstytucyjnej prawo wybieralności posiadają osoby, które najpóźniej w dniu wyborów
kończą 21 lat (w przypadku wyborów do Sejmu) lub 30 lat (w przypadku wyborów do
Senatu).
Po uchwaleniu powyższych zmian w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
wnioskodawcy złożoną projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. -
Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej
Polskiej, Ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora z dnia 9 maja 1996 r. oraz ustawy
z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym, w zakresie regulującym zakaz
kandydowania oraz utratę mandatów przez posłów lub senatorów prawomocnie skazanych za
popełnienie przestępstwa umyślnego, ściganego z oskarżenie publicznego. Wnioskodawcy
chcą podkreślić, iż aby dokonać całościowo spójnych zmian, w przedmiocie utraty mandatu
posła lub senatora, jak również nieposiadania biernego prawa wyborczego przez osoby
skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z
oskarżenia publicznego, konieczne i uzasadnione jest dokonanie stosownych zmian w ustawie
zasadniczej. W związku z powyższym wnioskodawcy wprowadzili w projekcie ustawy okres
vacatio legis pozwalający na wprowadzenie odpowiednich zmian w ustawodawstwie
zwykłym.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje konsekwencji dla budżetu państwa.