Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt dotyczy uchylenia przepisów umożliwiających warunkowe podwyższenie stawek podatku od towarów i usług, w razie gdyby relacja długu publicznego do PKB w latach 2011-2013 przekroczyła 55%
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4315
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 96 dn. 15-07-2011
4315
Druk nr 4315
Warszawa, 15 kwietnia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Henryka Kowalczyka.
(-) Waldemar Andzel; (-) Piotr Babinetz; (-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz
Bąk; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Antoni Błądek; (-) Jacek Bogucki;
(-) Aleksander Chłopek; (-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Edward Czesak;
(-) Andrzej Ćwierz; (-) Zbigniew Dolata; (-) Marzenna Drab; (-) Jacek
Falfus; (-) Szymon Stanisław Giżyński; (-) Mieczysław Golba; (-) Jerzy
Gosiewski; (-) Artur Górski; (-) Kazimierz Gwiazdowski; (-) Czesław Hoc;
(-) Wiesław Janczyk; (-) Grzegorz Janik; (-) Wojciech Jasiński; (-) Andrzej
Jaworski; (-) Krzysztof Jurgiel; (-) Dariusz Kaczanowski; (-) Beata Kempa;
(-) Robert Kołakowski; (-) Wojciech Kossakowski; (-) Henryk Kowalczyk;
(-) Bogusław Kowalski; (-) Leonard Krasulski; (-) Elżbieta Kruk;
(-) Krzysztof Lipiec; (-) Marek Łatas; (-) Marzena Machałek; (-) Krzysztof
Maciejewski; (-) Jerzy Materna; (-) Marek Matuszewski; (-) Kazimierz
Matuszny; (-) Henryk Młynarczyk; (-) Kazimierz Moskal; (-) Stanisław
Ożóg; (-) Jerzy Polaczek; (-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Krzysztof
Popiołek; (-) Jerzy Rębek; (-) Monika Ryniak; (-) Dariusz Seliga; (-) Piotr
Stanke; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Andrzej Szlachta; (-) Jan Szyszko;
(-) Adam
nieżek;
(-) Robert
Telus;
(-) Grzegorz
Tobiszowski;
(-) Krzysztof Tołwiński; (-) Jan Warzecha; (-) Jadwiga Wiśniewska;
(-) Sławomir Worach; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Marzena Dorota Wróbel;
(-) Anna Zalewska; (-) Wojciech Szczęsny Zarzycki; (-) Sławomir Zawiślak;
(-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba.
Projekt
USTAWA
z dnia………………..2011 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
54, poz. 535, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 146a otrzymuje brzmienie:
”Art. 146a. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:
1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110,
wynosi 23%;
2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w
tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2,
wynosi 7%;
4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.”;
2) skreśla się art. 146f–146j.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1
U Z A S A D N I E N I E
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), jest
uniemożliwienie dalszej podwyżki podatku od towarów i usług. W obliczu
ciągłego wzrostu cen dalsze podwyższanie wysokości stawki VAT może
skutkować znacznym pogorszeniem się sytuacji finansowej wielu polskich
rodzin.
Obecnie obowiązujące przepisy art. 146f–146j ustawy o podatku od
towarów i usług zawierają procedurę podniesienia stawek podatku VAT w
sytuacji, gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do PKB
w latach 2011, 2012 lub 2013 przekroczyłaby 55 %. W każdym przypadku
zmienione stawki obowiązywałyby w 4,5-letnim horyzoncie czasowym. W
ocenie wnioskodawców przepisy te nie mają żadnego uzasadnienia nie tylko z
punktu widzenia społecznego, ale również ekonomicznego z uwagi na to, iż
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010 – 2013 nie przewiduje
przekroczenia tego poziomu. Plan zakłada zmniejszenie relacji państwowego
długu publicznego do PKB. W latach 2011-2014 relacja ta wyniesie
odpowiednio 52,7 proc., 51,9 proc., 50,6 proc., 49,7 proc.
Projektowana
regulacja
wychodzi naprzeciw oczekiwaniom
społecznym sprzeciwiającym się dalszym podwyżkom obciążeń
podatkowych i przyczyni się dzięki temu do uspokojenia nastrojów
społecznych. Z uwagi na to projekt ustawy rodzi pozytywne skutki
społeczno-gospodarcze.
Projekt ustawy nie powoduje żadnych skutków finansowych dla
budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz nie
jest objęty prawem Unii Europejskiej.
2
Warszawa, 28 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-973/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Henryk Kowalczyk)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, ze
zmianami; dalej: ustawa o VAT)
Celem nowelizacji jest usunięcie z ustawy o VAT przepisów art. 146f-
146j, które zawierają procedurę podniesienia stawek podatku VAT w sytuacji,
gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do PKB w latach
2011, 2012, 2013 przekroczyłaby 55%.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt, nie jest objęta zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt nie reguluje kwestii objętych prawem Unii Europejskiej.