Senacki projekt ustawy o petycjach
- uregulowanie zasad składania i rozpatrywania petycji, sposobu postępowania oraz właściwości organów w sprawach dotyczących petycji;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4261
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie:
4261
8
Z uwagi na rangę petycji nie została uwzględniona uwaga przemawiająca
za zasadnością łącznego uregulowania petycji w jednym akcie prawnym wraz ze skargami
i wnioskami.
4. Przedstawienie oczekiwanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych
i prawnych
Ustawa o petycjach może przyczynić się do zwiększenia udziału, a także wpływu
społeczeństwa na działalność publiczną.
Wejście w życie ustawy może spowodować zwiększenie wydatków z budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Mogą być one związane z modernizacją
stron internetowych oraz ewentualną koniecznością stworzenia nowych stanowisk pracy dla
osób odpowiedzialnych za realizację obowiązków wynikających z ustawy. Skala tego rodzaju
wydatków jest jednak trudna do oszacowania.
5. Oświadczenie o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 21 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-956/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o petycjach (przedstawiciel wnioskodawców: senator Mieczysław
Augustyn)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt określa zasady składania i rozpatrywania petycji, sposób
postępowania oraz właściwość organów w sprawach dotyczących petycji. W
zakresie nieuregulowanym w proponowanej ustawie do petycji mają być
stosowane odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze
zmianami). Ponadto projekt przewiduje zmianę Kodeksu postępowania
administracyjnego wynikającą z uregulowania prawa do składania petycji w
proponowanej ustawie.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Artykuł 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przyznaje
wszystkim obywatelom Unii, jak również wszystkim osobom fizycznym lub
prawnym mającym miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w państwie
członkowskim, prawo kierowania, indywidualnie lub wspólnie z innymi
obywatelami lub osobami, petycji do Parlamentu Europejskiego w sprawach
objętych zakresem działalności Unii, które dotyczą ich bezpośrednio.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o petycjach nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 21 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-957/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o petycjach (przedstawiciel wnioskodawcy: senator
Mieczysław Augustyn) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt ustawy określa zasady składania i rozpatrywania petycji, sposób
postępowania oraz właściwość organów w sprawach dotyczących petycji. W
zakresie nieuregulowanym w proponowanej ustawie do petycji mają być
stosowane odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze
zmianami). Ponadto projekt przewiduje zmianę Kodeksu postępowania
administracyjnego wynikającą z uregulowania prawa do składania petycji w
proponowanej ustawie.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o petycjach nie jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Z uwagi na rangę petycji nie została uwzględniona uwaga przemawiająca
za zasadnością łącznego uregulowania petycji w jednym akcie prawnym wraz ze skargami
i wnioskami.
4. Przedstawienie oczekiwanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych
i prawnych
Ustawa o petycjach może przyczynić się do zwiększenia udziału, a także wpływu
społeczeństwa na działalność publiczną.
Wejście w życie ustawy może spowodować zwiększenie wydatków z budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Mogą być one związane z modernizacją
stron internetowych oraz ewentualną koniecznością stworzenia nowych stanowisk pracy dla
osób odpowiedzialnych za realizację obowiązków wynikających z ustawy. Skala tego rodzaju
wydatków jest jednak trudna do oszacowania.
5. Oświadczenie o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 21 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-956/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o petycjach (przedstawiciel wnioskodawców: senator Mieczysław
Augustyn)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt określa zasady składania i rozpatrywania petycji, sposób
postępowania oraz właściwość organów w sprawach dotyczących petycji. W
zakresie nieuregulowanym w proponowanej ustawie do petycji mają być
stosowane odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze
zmianami). Ponadto projekt przewiduje zmianę Kodeksu postępowania
administracyjnego wynikającą z uregulowania prawa do składania petycji w
proponowanej ustawie.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Artykuł 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przyznaje
wszystkim obywatelom Unii, jak również wszystkim osobom fizycznym lub
prawnym mającym miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w państwie
członkowskim, prawo kierowania, indywidualnie lub wspólnie z innymi
obywatelami lub osobami, petycji do Parlamentu Europejskiego w sprawach
objętych zakresem działalności Unii, które dotyczą ich bezpośrednio.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o petycjach nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 21 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-957/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o petycjach (przedstawiciel wnioskodawcy: senator
Mieczysław Augustyn) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt ustawy określa zasady składania i rozpatrywania petycji, sposób
postępowania oraz właściwość organów w sprawach dotyczących petycji. W
zakresie nieuregulowanym w proponowanej ustawie do petycji mają być
stosowane odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze
zmianami). Ponadto projekt przewiduje zmianę Kodeksu postępowania
administracyjnego wynikającą z uregulowania prawa do składania petycji w
proponowanej ustawie.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o petycjach nie jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4261
› Pobierz plik