eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt ustawy dotyczy objęcia specyficznej grupy pracowników kolejowych postanowieniami umowy regulującej odpoczynek dobowy w miejscu zamieszkania, poza miejscem zamieszkania, czas przerw w pracy, odpoczynku tygodniowego, czasu prowadzenia pociągu, poddaniu kontroli czasu pracy maszynistów, ponadto projekt ustawy wprowadza definicję usług interoperacyjnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 399
  • Data wpłynięcia: 2008-04-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2008-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 902

399


2
Dodanie art. 25w wynika z faktu, że przedmiotowa Umowa w punkcie 1 stanowi,
że w odniesieniu do pracowników wykonujących pracę w trasie w świadczeniu
interoperacyjnych usług transgranicznych nie stosuje się przepisów dyrektywy
93/104/WE (skodyfikowanej przez dyrektywę 2003/88/WE) w sprawach
uregulowanych bardziej szczegółowo w ww. Umowie. W związku z tym, że
dyrektywa 93/104/WE została wdrożona w kodeksie pracy oraz faktem, że
dyrektywa 2005/47/WE w art. 2 pozwala utrzymać w państwach członkowskich
przepisy korzystniejsze od przepisów Umowy zbiorowej, zaproponowano
przedstawione w projekcie brzmienie art. 25w.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostęp-
niony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletyn
Informacji Publicznej. W trybie ww. ustawy o działalności lobbingowej w pro-
cesie stanowienia prawa żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania przed-
miotowym projektem ustawy.



3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Przepisy ustawy dotyczą pracowników mobilnych kolei w zakresie
warunków pracy (głównie spółki PKP CARGO S.A. oraz PKP Intercity).

2. Konsultacje społeczne
Konsultacje zostały przeprowadzone z PKP S.A., PKP CARGO, Federacją
związków zawodowych pracowników PKP, CNTK oraz IGTL. Uwagi
zgłoszone przez stronę społeczną (o charakterze legislacyjnym
i językowym) zostały uwzględnione w przedmiotowym projekcie. Projekt
został również przekazany do konsultacji z Sekcją Krajową Kolejarzy NSZZ
„Solidarność” oraz Związkiem Zawodowym Maszynistów Kolejowych
w Polsce, ale nie zostało przekazane stanowisko w wymaganym terminie.

3. Wpływ ustawy na:
1) sektor finansów publicznych
Ustawa nie spowoduje obciążenia dla budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego;
2) rynek pracy
Ustawa wpłynie na rynek pracy poprzez określenie warunków pracy
pracowników mobilnych kolei. Nie przewiduje się zasadniczych zmian w
wysokości zarobków pracowników mobilnych – ewentualnie
zróżnicowanie w systemie premiowania tej grupy pracowników.
Ponadto zatrudnienie pracowników mobilnych w ruchu transgranicznym
w początkowym okresie ze względu na skalę tego zjawiska, nie wpłynie
na zmianę ilości miejsc pracy. Ilość miejsc pracy może zmieniać się w
zależności od bieżących potrzeb pracodawcy;
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Zmiana kosztów działalności


4
spółek zatrudniających pracowników mobilnych kolei będzie zmieniać
się zgodnie ze stopą procentową inflacji i przewidywanym wzrostem
wynagrodzeń dla pracowników. Dodatkowym kosztem będzie
przeprowadzenie szkoleń dla pracowników mobilnych kolei i
przygotowanie ich do spełnienia wymogów ruchu transgranicznego.
Szczegółowo trudno określić zmianę kosztów działalności, ponieważ
będzie to zależało również od przewidywanej wielkości przewozów
pasażerskich w komunikacji międzynarodowej;
4) sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu ustawy na sytuację i rozwój regionalny;
5) sytuację finansową
Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu ustawy na zmianę sytuacji
finansowej kolei.

4.
ródła finansowania
Wprowadzenie ustawy nie spowoduje konieczności znalezienia
dodatkowego finansowania.

5. Korzyści społeczne
Wprowadzenie ustawy pozostanie bez wpływu na korzyści społeczne.

03/59zb

1.
nr celex / nr naturalny / zmiany dyrektywy



32005L0047
2005/47/WE


2.
tytuł dyrektywy


Council Directive 2005/47/EC of 18 July 2005 on the Agreement between the Community of European Railways (CER) and the European
Transport Workers’ Federation (ETF) on certain aspects of the working conditions of mobile workers engaged in interoperable cross-border
services in the railway sector

Dyrektywa Rady 2005/47/WE z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie umowy między Stowarzyszeniem Kolei Europejskich (CER) a Europejską
Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie niektórych aspektów warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie
uczestniczących w świadczeniu interoperacyjnych usług transgranicznych w sektorze kolejowym

3.
organ bądź organy administracji rządowej odpowiedzialne za transpozycję dyrektywy


Ministerstwo Infrastruktury

4.

Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz. 589)








organ / organy

przepis
przepis polski
administracji
ocena stanu transpozycji
dyrektywy
(jednostka redakcyjna/akt normatywny)
rządowej
odpowiedzialne
za transpozycję
dyrektywy

art. 1
Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Ministerstwo
pełna transpozycja
Infrastruktury


art. 2

Ministerstwo
nie wymaga transpozycji

Infrastruktury

art. 3

Ministerstwo
nie wymaga transpozycji

Infrastruktury

art. 4
Art. 281 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Ministerstwo
pełna transpozycja

Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) Infrastruktury

Art. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o
Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz.
589)

art. 5

Ministerstwo
nie wymaga transpozycji

Infrastruktury

art. 6

Ministerstwo
nie wymaga transpozycji

Infrastruktury

art. 7

Ministerstwo
nie wymaga transpozycji

Infrastruktury

Załącznik
Art. 1 pkt 2 i 3 ustawy o zmianie ustawy o Ministerstwo
pełna transpozycja
transporcie kolejowym (dodający pkt 49 w art. 4 Infrastruktury

oraz rozdział 4b w ustawie o transporcie kolejowym)
03/60zb
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: