Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
projekt przewiduje wprowadzenie przepisów o możliwości ponownego ustalania wysokości emerytur dla emerytów, których prawo do emerytury zostanie zawieszone od dnia 1 października 2011 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3898
- Data wpłynięcia: 2011-02-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
- data uchwalenia: 2011-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1001
3898-s
Warszawa, 24 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-23(4)/11
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
prezydenckiego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(druk nr 3898)
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy
i Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
STANOWISKO RADY MINISTRÓW
wobec prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 3898 )
Obecny stan prawny .
Osoba, która po przejściu na emeryturę z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nadal
pracowała i podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ma z tego tytułu prawo do
podwyższenia kwoty swojego świadczenia. Sposób przeliczania jest określony przepisami
art. 108-113 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą o emeryturach i rentach z FUS”.
Emeryturę obliczoną wg tzw. starych zasad wymiaru można zwiększyć przez
uwzględnienie stażu ubezpieczeniowego po przejściu na emeryturę. Można też obliczyć ją na
nowo od aktualnie obowiązującej kwoty bazowej, jeżeli emeryt zgłosił wniosek o jej
przeliczenie od nowej podstawy wymiaru, obejmującej w całości lub choćby w części zarobki
uzyskane po przyznaniu emerytury (art. 110 ustawy o emeryturach i rentach z FUS). Trybunał
Konstytucyjny w wyroku z dnia z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. akt P 47/07 uznał, że takie
uwarunkowanie prawa do przeliczenia emerytury od nowej kwoty bazowej, jest zgodne
z Konstytucją RP.
Osoby, które po nabyciu prawa do emerytury obliczonej według tzw. nowych lub
mieszanych zasad (częściowo wg starych a częściowo wg nowych zasad) kontynuowały pracę
objętą ubezpieczeniem społecznym również mają prawo do podwyższenia dotychczasowej
kwoty emerytury. Dotychczasowa wysokość emerytury nigdy nie jest jednak przeliczana
w całości na nowo. Przyznana kwota emerytury może być jedynie powiększana o kwotę
wynikającą z podzielenia składek (odpowiednio zwaloryzowanych) zapisanych na koncie
ubezpieczonego po dniu ustalenia prawa do emerytury, przez wyrażone w miesiącach średnie
dalsze trwanie życia osoby będącej w wieku osoby składającej wniosek o podwyższenie
emerytury (art. 108 ustawy o emeryturach i rentach z FUS).
Opis prezydenckiego projektu ustawy .
Prezydencki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 3898) zawiera propozycję wprowadzenia dodatkowych
przepisów, umożliwiających ponowne ustalenie wysokości emerytur, których wypłata
zostanie zawieszona od dnia 1 października 2011 r. – na okres co najmniej 30 miesięcy - na
podstawie art. 103a w związku z art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy
o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726).
Proponowane
regulacje
miałyby zastosowanie do osób, którym emeryturę przyznano
przed dniem 1 stycznia 2011 r. i które pobierały ją w okresie od dnia 8 stycznia 2009 r. do
dnia 30 września 2011 r., pozostając w tym czasie w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy,
bez konieczności rozwiązania stosunku pracy. Prawo do ponownego obliczenia emerytury
w sposób, jaki stosuje sie przyznając emeryturę po raz pierwszy, miałyby te osoby, które po
zawieszeniu wypłaty na podstawie art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS nie
pobierały emerytury przez co najmniej 30 miesięcy. Możliwość takiego przeliczenia
przysługiwałaby tylko raz.
Jeżeli z wnioskiem o ustalenie nowej wysokości emerytury wystąpiłaby osoba
uprawniona do emerytury obliczonej wg tzw. starych zasad wymiaru, określonych w art. 53
ustawy o emeryturach i rentach z FUS, to nowa wysokość tej emerytury – po 30 miesiącach
wstrzymania wypłaty - również byłaby obliczana na podstawie starych zasad. Osoby
urodzone po 1948 r., którym przyznano emeryturę na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy
o emeryturach i rentach z FUS i obliczono ją wg tzw. nowych zasad wymiaru, określonych
w art. 26, również mogłyby zgłosić wniosek o obliczenie wysokości tej emerytury od nowa.
W tym przypadku podstawa obliczenia emerytury byłaby jednak pomniejszana o kwotę
stanowiącą iloczyn kwoty emerytury brutto w dniu jej przyznania i liczby miesięcy jej
pobierania. Na nowo byłaby ustalana również wysokość emerytury, którą obliczono wg tzw.
mieszanych zasad (częściowo wg starych a częściowo wg nowych zasad) .
Stanowisko Rady Ministrów.
Rada Ministrów pozytywnie ocenia koncepcję, aby osoby, które po nabyciu prawa do
emerytury zdecydowały się na całkowite zawieszenie jej wypłaty przez odpowiednio długi
okres, miały możliwość ustalenia jej wysokości całkowicie na nowo.
Rada Ministrów popiera prezydencki projekt ustawy o zmianie ustawy
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 3898).
2