Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o obligacjach
projekt ustawy dotyczy uzupełnienia katalogu podmiotów uprawnionych do emisji obligacji o spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3874
- Data wpłynięcia: 2011-01-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obligacjach
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 129, poz. 731
3874-s
Warszawa, 25 marca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA–140 – 21(4)/11
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
-
o zmianie ustawy o obligacjach (druk
nr 3874).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Finansów
do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu Rzeczypospolitej Polskiej
wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o obligacjach (druk nr 3874)
I.
Zmiany zaproponowane w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o obligacjach dotyczą
następujących zagadnień:
1. uzupełnienie katalogu podmiotów uprawnionych do emisji obligacji o spółdzielcze kasy
oszczędnościowo-kredytowe oraz Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową;
2. rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do emisji obligacji przychodowych (dających
możliwość przyznania obligatariuszowi prawa do zaspokojenia swoich roszczeń
z pierwszeństwem przed innymi wierzycielami emitenta) o Bank Gospodarstwa Krajowego
i Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A.;
3. wprowadzenie - jako fakultatywnej - możliwości ustanowienia instytucji banku-reprezentanta
dla obligacji przychodowych emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
II.
W ocenie Rządu RP rozwiązania merytoryczne proponowane w poselskim projekcie ustawy o
zmianie ustawy o obligacjach umożliwiające emisję obligacji spółdzielczym kasom
oszczędnościowo-kredytowym oraz Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej
zasługują na poparcie. W obecnym stanie prawnym zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 1995 r.
o obligacjach (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300, z późn. zm.), obligacje nie mogą być emitowane
przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz Krajową Spółdzielczą Kasę
Oszczędnościowo-Kredytową. Powyższa sytuacja wynika z faktu, że spółdzielcze kasy
oszczędnościowo-kredytowe oraz Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa, mimo
iż jako spółdzielnie posiadają osobowość prawną, zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 38 ust. 1 ustawy z dnia
14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 1,
poz. 2, z późn. zm.), prowadzą działalność niezarobkową, czyli de facto nie mogą prowadzić
działalności gospodarczej, która ze swej właściwości jest zarobkowa. Przedstawione powyżej
uwarunkowanie uniemożliwia spółdzielczym kasom oszczędnościowo-kredytowym oraz Krajowej
Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej emisję obligacji.
Należy wskazać, że w ostatnich kilku latach nastąpił w Polsce dynamiczny rozwój spółdzielczych
kas oszczędnościowo-kredytowych. Mając na uwadze zakres usług oferowanych przez spółdzielcze
1
kasy oszczędnościowo-kredytowe wykluczenie możliwości emisji obligacji wydaje się być
nieuzasadnione.
W zakresie rozszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do emisji obligacji przychodowych o
Bank Gospodarstwa Krajowego należy wskazać, że w ocenie Rządu RP takie rozwiązanie byłoby
odpowiednim narzędziem pozwalającym na sfinansowanie działalności Banku Gospodarstwa
Krajowego, zwłaszcza w kontekście długoterminowych, generujących określone przychody,
inwestycji infrastrukturalnych. Należy jednocześnie wskazać, że podmioty obecnie uprawnione do
emisji obligacji przychodowych na podstawie ustawy o obligacjach podobnie jak Bank
Gospodarstwa Krajowego nastawione są na wykonywanie zadań publicznych, np. spółki kapitałowe
z większościowym udziałem jednostek samorządu terytorialnego działające w szeroko rozumianym
segmencie użyteczności publicznej, a także spółki kapitałowe wykonujące zadania użyteczności
publicznej na podstawie koncesji lub zezwoleń. W związku z powyższym w ocenie Rządu RP
zaproponowana zmiana zasługuje na poparcie.
W ocenie Rządu RP umożliwienie emisji obligacji przychodowych również Krajowemu
Funduszowi Kapitałowemu S.A. może być korzystnym rozwiązaniem ze względu na fakt, że
przedmiotem działalności Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A. jest udzielanie wsparcia
finansowego funduszom kapitałowym, inwestującym w przedsiębiorców mających siedzibę na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności w przedsiębiorców innowacyjnych lub
prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Należy również mieć na względzie ustawowy
charakter tej spółki, jak również jej obecnie jedynego akcjonariusza, tj. Banku Gospodarstwa
Krajowego.
Biorąc pod uwagę ustawowe umocowanie Banku Gospodarstwa Krajowego, a przez to jego brak
zdolności upadłościowej oraz jego publiczną misję i charakter, zmiany w zakresie utrzymania
obligatoryjnego obowiązku zawierania umowy o reprezentację wydaje się właściwe, jednak Rząd
RP w związku potencjalnym obowiązkiem prowadzenia rozliczeń z tytułu udzielonych Bankowi
Gospodarstwa Krajowego przez Skarb Państwa gwarancji lub poręczeń opowiada się za
fakultatywną możliwością ustanowienia instytucji banku-reprezentanta wyłącznie dla
zdematerializowanych obligacji przychodowych emitowanych przez Bank Gospodarstwa
Krajowego, gwarantowanych lub poręczanych przez Skarb Państwa, dopuszczonych do obrotu na
rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu.
2
IV.
Rząd RP wyraża poparcie dla poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy obligacjach. Niemniej
jednak należy zaznaczyć, że w docelowym rozwiązaniu należałoby rozważyć umieszczenie
przepisów dotyczących możliwości emisji obligacji przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-
kredytowe oraz Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową bezpośrednio w ustawie
z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. Nr 1,
poz. 2, z późn. zm.) co umożliwiłoby stosowanie art. 2 pkt 3 ustawy o obligacjach. Wydaje się
również zasadne docelowe dokonanie analogicznej zmiany w zakresie możliwości emisji obligacji
przychodowych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A.
poprzez dodanie analogicznego przepisu jak przepis art. 2 pkt 3 ustawy o obligacjach do art. 23a
ustawy o obligacjach (uzupełnienie katalogu emitentów obligacji przychodowych również inne
podmioty upoważnione do emisji obligacji przychodowych na podstawie innych ustaw, np. ustawy
o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz ustawy o Krajowym Funduszu Kapitałowym). Zauważenia
wymaga również fakt, że aktualne rozwiązania prawne nie dają możliwości zaliczenia przez
spółdzielcze kasy oszczędnościowo kredytowe oraz Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-
Kredytową emisji obligacji do funduszy własnych. Niezależnie od powyższego inicjatywa poselska
w zakresie umożliwienia spółdzielczym kasom oszczędnościowo-kredytowym oraz Krajowej
Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej korzystania z takiego źródła zewnętrznego
finansowania zasługuje na poparcie.
Należy również wskazać, że projekt wymaga niezbędnych zmian o charakterze legislacyjnym
i redakcyjnym (np. w art. 1 pkt 2 projektu ustawy w dodawanym pkt 1a odwołanie powinno
odnosić się do art. 5 ust. 1, a nie do art. 5 ust. 5, aktualizacji wymagają adresy publikacyjne
powołanych ustaw).
3