Komisyjny projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym
- projekt przewiduje dokonanie zmian redakcyjnych. Zmiany polegają na dostosowaniu odesłań do zmienianych przepisów ustawy o broni i amunicji i dotyczą przypadków, w których nie jest wymagana rejestracja broni oraz podmiotów ponoszących koszty związane z deponowaniem broni i amunicji
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3872
- Data wpłynięcia: 2011-02-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 51, poz. 263
3872
Druk nr 3872
Warszawa, 22 lutego 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Administracji i Spraw
Wewnętrznych
ASW-020-3-2011
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Administracji i
Spraw Wewnętrznych wnosi projekt ustawy:
- zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o
broni i amunicji oraz ustawy o
wykonywaniu działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania i obrotu
materiałami wybuchowymi, bronią,
amunicją oraz wyrobami i technologią
o przeznaczeniu wojskowym lub
policyjnym.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Marek Biernacki.
Przewodniczący Komisji
(-) Marek Biernacki
Warszawa, 16 lutego 2011 r.
BAS-WAPEiM-382/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o broni
i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią,
amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub
policyjnym
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie
ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności
gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi,
bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub
policyjnym przewiduje dokonanie zmian redakcyjnych. Nowelizacja ustawy z
dnia 5 stycznia 2011 r. ma na celu takie uzupełnienie zmian wprowadzanych do
ustawy o broni i amunicji, by ustawa o broni i amunicji zachowała spójność po
wejściu w życie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r.
Zmiany polegają na dostosowaniu odesłań do zmienianych przepisów
ustawy o broni i amunicji i dotyczą przypadków, w których nie jest wymagana
rejestracja broni oraz podmiotów ponoszących koszty związane z
deponowaniem broni i amunicji.
Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy uwzględnić dyrektywę
Rady (91/477/EWG) z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i
posiadania broni (Dz. Urz. WE L 256 z 13.9.1991 r., s. 51, ze zm.).
Dyrektywa definiuje pojęcie broni, w tym broni palnej, dzieli broń palną
na cztery kategorie oraz określa zasady dostępu do poszczególnych kategorii.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy opiniowanego projektu ustawy odnoszą się do spraw w ogóle
nieobjętych zakresem regulacji dyrektywy (np. art. 1 pkt 2 projektu) bądź
pozostawionych do kompetencji państw członkowskich (zasady dostępu do
broni, która nie jest bronią palną w rozumieniu dyrektywy – np. do broni
alarmowej lub broni zabytkowej – zob. pkt III załącznika I do dyrektywy).
IV. Konkluzje
Projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji
oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania
i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i
technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym nie narusza prawa Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Warszawa, 16 lutego 2011 r.
BAS-WAPEiM-383/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy
zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy
o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu
materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią
o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie
ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności
gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi,
bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub
policyjnym przewiduje dokonanie zmian redakcyjnych. Nowelizacja ustawy
z dnia 5 stycznia 2011 r. ma na celu takie uzupełnienie zmian wprowadzanych
do ustawy o broni i amunicji, by ustawa o broni i amunicji zachowała spójność
po wejściu w życie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r.
Zmiany polegają na dostosowaniu odesłań do zmienianych przepisów
ustawy o broni i amunicji i dotyczą przypadków, w których nie jest wymagana
rejestracja broni oraz podmiotów ponoszących koszty związane z
deponowaniem broni i amunicji.
Projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji
oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania
i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i
technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym nie narusza prawa Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3872 › Pobierz plik