Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa
projekt dotyczy ustanowienia Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa i określa jego status, uprawnienia, zasady i warunki korzystania z uprawnień
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3754
- Data wpłynięcia: 2010-12-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o weteranach działań poza granicami państwa
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1203
3754-001
poszkodowanemu-funkcjonariuszowi urlopie od zajęć w uczelni.
§ 7. Weteran poszkodowany-funkcjonariusz, który otrzymał pomoc, jest obowiązany niezwłocznie
po ukończeniu nauki zawiadomić na piśmie o tym fakcie organ, o którym mowa w § 3, załączając
kserokopię dyplomu ukończenia studiów.
§ 8. 1. W przypadku nie podjęcia lub przerwania studiów z przyczyn innych, niż wskazane w art. 25
ust. 4 ustawy, pomoc podlega zwrotowi w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania przez
weterana poszkodowanego-funkcjonariusza decyzji w tej sprawie.
2. Decyzje w sprawie zwrotu pomocy wydaje organ, o którym mowa w § 3.
3. Organ, o którym mowa w ust. 2, może na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza
odroczyć termin jej spłaty lub rozłożyć ją na raty, jeżeli przemawia za tym trudna sytuacja
materialna zobowiązanego do zwrotu.
§ 9. W przypadku powtarzania roku lub semestru nauki z powodu niezadowalających wyników w
nauce pomoc nie przysługuje.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy
finansowej na kształcenie dla weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy zwolnionych ze służby
stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 25 ust. 6 ustawy z dnia …………………. o
weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr …., poz….).
W związku z zapewnieniem w ustawie o weteranach działań poza granicami państwa
weteranowi poszkodowanemu – funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby pomocy finansowej na
kształcenie na studiach pierwszego, studiach drugiego stopnia lub na jednolitych studiach
magisterskich zachodzi potrzeba wydania przepisów regulujących szczegółowo tę materię.
Zgodnie z projektem rozporządzenia pomoc finansowa na kształcenie będzie przyznawana na
wniosek weterana poszkodowanego–funkcjonariusza. Pod pojęciem weterana poszkodowanego
funkcjonariusza należy rozumieć także pracownika, który uczestniczył w działaniach poza granicami
państwa, z uwagi na przepis art. 12 pkt 2 ww. ustawy Natomiast organem właściwym w sprawach
przyznania pomocy w drodze decyzji administracyjnej będzie przełożony właściwy w sprawach
osobowych weterana poszkodowanego-funkcjonariusza według jego ostatniego miejsca pełnienia
służby albo ostatni jego pracodawca odpowiednio w Policji, Straży Granicznej, Biurze Ochrony
Rządu albo Państwowej Straży Pożarnej.
Pomoc wypłacana będzie ze środków będących w dyspozycji ww. organu lub pracodawcy.
Propozycja wprowadzenia takiego rozwiązania wynika z faktu, że w działaniach poza granicami
państwa od 1992 do dziś uczestniczyło łącznie 2977 weteranów, w tym 35 weteranów
poszkodowanych. Liczba osób w poszczególnych służbach resortu spraw wewnętrznych i
administracji kształtuje się następująco: Policja - 2.735 weteranów, w tym 30 weteranów
poszkodowanych; Biuro Ochrony Rządu - 231 weteranów, w tym 5 weteranów poszkodowanych i
Państwowa Straż Pożarna - 11 weteranów. W konsekwencji powyższego szacuje się, że na dzień
dzisiejszy o pomoc taką może ubiegać jedynie kilku byłych funkcjonariuszy Policji lub BOR.
Natomiast w SG i PSP nie występują weterani poszkodowani. Jednocześnie można zakładać, że w
kolejnych latach może dotyczyć rocznie jednej dodatkowej osoby. Propozycja decentralizacji
uprawnień w tym zakresie jest zgodna z ogólną tendencją, przy czym z uwagi na niewielką liczbę
osób zainteresowanych przyznaniem przedmiotowej pomocy, wdrożenie regulacji w niewielkim
stopniu wpłynie na obciążenie jednostek organizacyjnych obsługujących organy uprawnione do
przyznania i wypłaty pomocy.
Proponuje się, że pomoc ta, w kwocie nie wyższej niż 2.800 zł, będzie przyznawana
jednorazowo w roku akademickim i wypłacana w dwóch ratach do wysokości opłat za naukę
pobieranych przez szkołę wyższą za dany semestr studiów:
Jeżeli w danym roku akademickim nauka obejmuje tylko jeden semestr, to zgodnie z art. 25
ust. 2 ww. ustawy pomoc będzie przyznawana i wypłacana w wysokości odpowiadającej jednej
racie.
4
Pomoc wypłacana będzie w terminie do 30 dni w sposób określony przez wnioskodawcę (w
gotówce, przekazem lub na wskazany rachunek bankowy).
Zakłada się, że w przypadku powzięcia wiadomości o niepodjęciu lub przerwaniu nauki po
wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy, a przed wypłaceniem pierwszej lub drugiej raty tej pomocy
organ wstrzyma wypłatę pomocy.
Zawieszenie wypłaty pomocy w przypadkach przerwania studiów lub ich niepodjęcia z
przyczyn losowych lub zdrowotnych, o których mowa w art. 25 ust. 4, będzie następowało na
wniosek zainteresowanego. Wprowadza się wymóg udokumentowania ww. ustawowych
okoliczności.
W przypadkach nieukończenia studiów z innych przyczyn aniżeli losowych lub zdrowotnych, o
których mowa w art. 25 ust. 4 ww. ustawy opłacone przez organ właściwy do przyznania pomocy
koszty studiów będą podlegały zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia weteranowi
poszkodowanemu – funkcjonariuszowi decyzji w sprawie zwrotu pomocy, z możliwością udzielenia
ulg w jej spłacie.
W sytuacji powtarzania roku nauki z powodu niezadowalających wyników w nauce pomoc
weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi w kolejnym roku nie przysługuje.
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać akt prawny.
Projekt rozporządzenia dotyczy weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy i pracowników
zwolnionych ze służby w: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz
Biurze Ochrony Rządu oraz kierowników jednostek (pracodawców) , w których weterani
pełnili służbę (byli zatrudnieni) do czasu ich zwolnienia.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie przesłany do zaopiniowania przez: Stowarzyszenie Emerytów i Rencistów
5
Policyjnych, Stowarzyszenie Weteranów Polskich Formacji Granicznych Komendy Głównej
Straży Granicznej, Związek Emerytów i Rencistów Straży Granicznej oraz Związek Emerytów
i Rencistów Pożarnictwa RP.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Skutki finansowe wynikające z projektowanego rozporządzenia zostaną sfinansowane z
budżetu państwa z części 42 – sprawy wewnętrzne, ze środków pozostających w dyspozycji
organów właściwych w sprawach przyznawania i wypłaty pomocy.
Jednostkowy koszt pomocy finansowej na kształcenie weteranów poszkodowanych-
funkcjonariuszy zwolnionych ze służby wynosi maksymalnie 2.800 zł rocznie. Przyjmując,
że liczba potencjalnych kandydatów do jej otrzymania to ok. 10% z 35 weteranów
poszkodowanych – funkcjonariuszy, ewentualne skutki finansowe mogą wynieść w skali
roku ok. 11.200 zł (ok. 4 osoby x 2.800 zł).
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw, a także rozwój regionalny.
Rozwiązania zawarte w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki, przedsiębiorczość oraz sytuację i rozwój regionalny.
01/11rch
6
§ 7. Weteran poszkodowany-funkcjonariusz, który otrzymał pomoc, jest obowiązany niezwłocznie
po ukończeniu nauki zawiadomić na piśmie o tym fakcie organ, o którym mowa w § 3, załączając
kserokopię dyplomu ukończenia studiów.
§ 8. 1. W przypadku nie podjęcia lub przerwania studiów z przyczyn innych, niż wskazane w art. 25
ust. 4 ustawy, pomoc podlega zwrotowi w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania przez
weterana poszkodowanego-funkcjonariusza decyzji w tej sprawie.
2. Decyzje w sprawie zwrotu pomocy wydaje organ, o którym mowa w § 3.
3. Organ, o którym mowa w ust. 2, może na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza
odroczyć termin jej spłaty lub rozłożyć ją na raty, jeżeli przemawia za tym trudna sytuacja
materialna zobowiązanego do zwrotu.
§ 9. W przypadku powtarzania roku lub semestru nauki z powodu niezadowalających wyników w
nauce pomoc nie przysługuje.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy
finansowej na kształcenie dla weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy zwolnionych ze służby
stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 25 ust. 6 ustawy z dnia …………………. o
weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr …., poz….).
W związku z zapewnieniem w ustawie o weteranach działań poza granicami państwa
weteranowi poszkodowanemu – funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby pomocy finansowej na
kształcenie na studiach pierwszego, studiach drugiego stopnia lub na jednolitych studiach
magisterskich zachodzi potrzeba wydania przepisów regulujących szczegółowo tę materię.
Zgodnie z projektem rozporządzenia pomoc finansowa na kształcenie będzie przyznawana na
wniosek weterana poszkodowanego–funkcjonariusza. Pod pojęciem weterana poszkodowanego
funkcjonariusza należy rozumieć także pracownika, który uczestniczył w działaniach poza granicami
państwa, z uwagi na przepis art. 12 pkt 2 ww. ustawy Natomiast organem właściwym w sprawach
przyznania pomocy w drodze decyzji administracyjnej będzie przełożony właściwy w sprawach
osobowych weterana poszkodowanego-funkcjonariusza według jego ostatniego miejsca pełnienia
służby albo ostatni jego pracodawca odpowiednio w Policji, Straży Granicznej, Biurze Ochrony
Rządu albo Państwowej Straży Pożarnej.
Pomoc wypłacana będzie ze środków będących w dyspozycji ww. organu lub pracodawcy.
Propozycja wprowadzenia takiego rozwiązania wynika z faktu, że w działaniach poza granicami
państwa od 1992 do dziś uczestniczyło łącznie 2977 weteranów, w tym 35 weteranów
poszkodowanych. Liczba osób w poszczególnych służbach resortu spraw wewnętrznych i
administracji kształtuje się następująco: Policja - 2.735 weteranów, w tym 30 weteranów
poszkodowanych; Biuro Ochrony Rządu - 231 weteranów, w tym 5 weteranów poszkodowanych i
Państwowa Straż Pożarna - 11 weteranów. W konsekwencji powyższego szacuje się, że na dzień
dzisiejszy o pomoc taką może ubiegać jedynie kilku byłych funkcjonariuszy Policji lub BOR.
Natomiast w SG i PSP nie występują weterani poszkodowani. Jednocześnie można zakładać, że w
kolejnych latach może dotyczyć rocznie jednej dodatkowej osoby. Propozycja decentralizacji
uprawnień w tym zakresie jest zgodna z ogólną tendencją, przy czym z uwagi na niewielką liczbę
osób zainteresowanych przyznaniem przedmiotowej pomocy, wdrożenie regulacji w niewielkim
stopniu wpłynie na obciążenie jednostek organizacyjnych obsługujących organy uprawnione do
przyznania i wypłaty pomocy.
Proponuje się, że pomoc ta, w kwocie nie wyższej niż 2.800 zł, będzie przyznawana
jednorazowo w roku akademickim i wypłacana w dwóch ratach do wysokości opłat za naukę
pobieranych przez szkołę wyższą za dany semestr studiów:
Jeżeli w danym roku akademickim nauka obejmuje tylko jeden semestr, to zgodnie z art. 25
ust. 2 ww. ustawy pomoc będzie przyznawana i wypłacana w wysokości odpowiadającej jednej
racie.
4
Pomoc wypłacana będzie w terminie do 30 dni w sposób określony przez wnioskodawcę (w
gotówce, przekazem lub na wskazany rachunek bankowy).
Zakłada się, że w przypadku powzięcia wiadomości o niepodjęciu lub przerwaniu nauki po
wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy, a przed wypłaceniem pierwszej lub drugiej raty tej pomocy
organ wstrzyma wypłatę pomocy.
Zawieszenie wypłaty pomocy w przypadkach przerwania studiów lub ich niepodjęcia z
przyczyn losowych lub zdrowotnych, o których mowa w art. 25 ust. 4, będzie następowało na
wniosek zainteresowanego. Wprowadza się wymóg udokumentowania ww. ustawowych
okoliczności.
W przypadkach nieukończenia studiów z innych przyczyn aniżeli losowych lub zdrowotnych, o
których mowa w art. 25 ust. 4 ww. ustawy opłacone przez organ właściwy do przyznania pomocy
koszty studiów będą podlegały zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia weteranowi
poszkodowanemu – funkcjonariuszowi decyzji w sprawie zwrotu pomocy, z możliwością udzielenia
ulg w jej spłacie.
W sytuacji powtarzania roku nauki z powodu niezadowalających wyników w nauce pomoc
weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi w kolejnym roku nie przysługuje.
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać akt prawny.
Projekt rozporządzenia dotyczy weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy i pracowników
zwolnionych ze służby w: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz
Biurze Ochrony Rządu oraz kierowników jednostek (pracodawców) , w których weterani
pełnili służbę (byli zatrudnieni) do czasu ich zwolnienia.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie przesłany do zaopiniowania przez: Stowarzyszenie Emerytów i Rencistów
5
Policyjnych, Stowarzyszenie Weteranów Polskich Formacji Granicznych Komendy Głównej
Straży Granicznej, Związek Emerytów i Rencistów Straży Granicznej oraz Związek Emerytów
i Rencistów Pożarnictwa RP.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Skutki finansowe wynikające z projektowanego rozporządzenia zostaną sfinansowane z
budżetu państwa z części 42 – sprawy wewnętrzne, ze środków pozostających w dyspozycji
organów właściwych w sprawach przyznawania i wypłaty pomocy.
Jednostkowy koszt pomocy finansowej na kształcenie weteranów poszkodowanych-
funkcjonariuszy zwolnionych ze służby wynosi maksymalnie 2.800 zł rocznie. Przyjmując,
że liczba potencjalnych kandydatów do jej otrzymania to ok. 10% z 35 weteranów
poszkodowanych – funkcjonariuszy, ewentualne skutki finansowe mogą wynieść w skali
roku ok. 11.200 zł (ok. 4 osoby x 2.800 zł).
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw, a także rozwój regionalny.
Rozwiązania zawarte w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki, przedsiębiorczość oraz sytuację i rozwój regionalny.
01/11rch
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3754 › Pobierz plik
- 3754-001 › Pobierz plik
- 3754-002 › Pobierz plik
- 3754-003 › Pobierz plik
- 3754-004 › Pobierz plik
- 3754-005 › Pobierz plik
- 3754-006 › Pobierz plik