Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa
projekt dotyczy ustanowienia Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa i określa jego status, uprawnienia, zasady i warunki korzystania z uprawnień
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3754
- Data wpłynięcia: 2010-12-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o weteranach działań poza granicami państwa
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1203
3754-001
Uprawnienia ww. komórki organizacyjnej w tym zakresie zostały uregulowane w § 9
projektu rozporządzenia.
Zakres projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia praw (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
rozporządzenia będzie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach
internetowych Ministerstwa Spraw wewnętrznych i Administracji
6
Ocena skutków regulacji
1. Cel projektowanego rozporządzenia.
Podstawowym celem projektowanego rozporządzenia jest dostarczenie pomocy
psychologicznej w przystosowaniu do życia i pracy weteranów – funkcjonariuszy
i weteranów poszkodowanych – funkcjonariuszy oraz ich rodzin.
2. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na:
1)
weteranów – funkcjonariuszy i weteranów poszkodowanych – funkcjonariuszy
w ramach działań kontyngentu Policji, kontyngentu Straży Granicznej, zadań
ochronnych Biura Ochrony Rządu oraz grupy ratowniczej Państwowej Straży
Pożarnej, czyli funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz
strażaków Państwowej Straży Pożarnej;
2)
członków rodzin osób, o których mowa w pkt 1;
3)
zakłady opieki zdrowotnej utworzone przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych.
3. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Przedmiotowy projekt zostanie przekazany do uzgodnień związkom zawodowym
funkcjonującym w resorcie spraw wewnętrznych, w tym realizującym zadania na rzecz
funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz strażaków Państwowej
Straży Pożarnej.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie bezpłatnej pomocy psychologicznej, którymi będą
objęci weterani – funkcjonariusze i weterani poszkodowani - funkcjonariusze oraz
członkowie ich rodzin, w znacznej mierze będą realizowane w ramach świadczeń
zdrowotnych finansowanych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
oświadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przez zakłady
opieki zdrowotne utworzone przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, co nie
spowoduje żadnych kosztów finansowych w budżecie państwa.
7
Koszty związane z realizacją świadczeń, o których mowa w § 7 pkt 3 projektu, mogą
obejmować tę grupę funkcjonariuszy, u których występują objawy zespołu stresu
pourazowego. Z doświadczeń innych krajów wynika, iż grupa ta stanowi zwykle od 10% do
15% wszystkich uczestników zdarzeń o charakterze traumatycznym. W przypadku danych,
jakimi aktualnie dysponuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, w działaniach
poza granicami państwa brało udział 2977 funkcjonariuszy, a więc 10% - 15% z tej liczby
stanowi od 297 do 446 osób. Koszty świadczeń, o których mowa w § 7 pkt 3, wyniosą rocznie
od 540.540 zł do 811.720 zł.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
8. Skutki społeczne.
Wejście w życie projektowanej regulacji nie wywołuje skutków społecznych.
26/12/em
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1)
z dnia ………………………………… 2011 r.
w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej na kształcenie weteranów
poszkodowanych-funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu
oraz Państwowej Straży Pożarnej
Na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia ………….. o weteranach działań poza granicami
państwa (Dz. U. Nr …., poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej na kształcenie weteranów
poszkodowanych-funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz
Państwowej Straży Pożarnej;
2) właściwość organów w tych sprawach;
3) dokumenty stanowiące podstawę do przyznawania pomocy oraz sposób
i terminy jej wypłaty;
4) warunki zawieszania udzielania pomocy i jej zwrotu.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia ……………… o weteranach działań poza
granicami państwa, zwaną dalej "ustawą";
2) pomocy - należy przez to rozumieć pomoc, o której mowa w art. 25 ust. 1 ustawy;
3) weteranie poszkodowanym-funkcjonariuszu – należy przez to rozumieć osobę,
o której mowa w art. 3 ustawy, zwolnioną ze służby lub z pracy odpowiednio
w Policji, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu albo Państwowej Straży Pożarnej;
4) wniosku - należy przez to rozumieć wniosek o przyznanie pomocy.
§ 3. Pomoc przyznaje w drodze decyzji administracyjnej przełożony właściwy
w sprawach osobowych weterana poszkodowanego-funkcjonariusza według jego ostatniego miejsca
pełnienia służby albo ostatni jego pracodawca odpowiednio w Policji, Straży Granicznej, Biurze
Ochrony Rządu albo Państwowej Straży Pożarnej.
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
§ 4. 1. Pomoc jest przyznawana na wniosek składany przez weterana poszkodowanego-
funkcjonariusza do organu, o którym mowa w § 3, w każdym roku akademickim, nie wcześniej niż
przed jego rozpoczęciem i nie później niż po jego zakończeniu.
2. Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1) imię, nazwisko i adres zamieszkania weterana poszkodowanego-funkcjonariusza;
2) numer i datę wydania legitymacji weterana poszkodowanego-funkcjonariusza.
3. Do wniosku dołącza się:
1) zaświadczenie wydane przez szkołę wyższą stwierdzające:
a) fakt odbywania przez weterana poszkodowanego-funkcjonariusza studiów, ich rodzaj i
łączny czas ich trwania (liczbę semestrów),
b) aktualny semestr (rok) odbywanej nauki oraz liczbę semestrów w danym roku
akademickim wraz z terminami ich rozpoczęcia i zakończenia,
c) wysokość ustalonej przez szkołę wyższą opłaty za naukę w danym roku akademickim
i w poszczególnych jego semestrach;
2) zobowiązanie do niezwłocznego zawiadomienia organu, o którym mowa w § 3,
o przerwaniu lub niepodjęciu nauki;
3) kserokopię legitymacji weterana poszkodowanego-funkcjonariusza;
4) oświadczenie o sposobie wypłaty pomocy.
§ 5. 1. Pomoc jest przyznawana jednorazowo w wysokości opłaty, o której mowa w § 4
ust. 3 pkt 1 lit. c, w granicach kwot określonych w ustawie.
2. Pomoc jest wypłacana w terminie 30 dni od dnia jej przyznania.
3. Jeżeli pomoc została przyznana przed upływem pierwszego semestru nauki w danym roku
akademickim, jej wypłata następuje w dwóch ratach, w wysokości odpowiedniej do opłat za naukę
ustalonych za poszczególne semestry:
1) pierwsza – w terminie, o którym mowa w ust. 2;
2) druga – w terminie 30 dni po rozpoczęciu drugiego semestru nauki.
4. Pomoc jest wypłacana w sposób określony w § 4 ust. 3 pkt 4, ze środków pozostających w
dyspozycji organu, o którym mowa w § 3.
5. Nie podlega wypłacie pomoc przyznana decyzją, jeżeli organ, o którym mowa w § 3, powziął
wiadomość o przerwaniu lub niepodjęciu nauki przez weterana poszkodowanego-funkcjonariusza
przed terminem wypłaty, o którym mowa w ust. 2 i 3.
§ 6. 1. Wniosek w sprawie zawieszenia wypłaty pomocy z przyczyn określonych w art. 25 ust. 4
ustawy weteran poszkodowany-funkcjonariusz składa niezwłocznie po zaistnieniu przyczyn
uzasadniających przerwanie studiów.
2. We wniosku należy wskazać przyczyny, o których mowa w ust. 1, oraz przewidywany termin
wznowienia nauki, w przypadku zamiaru jej kontynuacji.
3. Do wniosku należy załączyć dokumentację medyczną lub inną, która uzasadnia przerwanie
studiów oraz ewentualne zaświadczenie szkoły wyższej o udzielonym weteranowi
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3754 › Pobierz plik
- 3754-001 › Pobierz plik
- 3754-002 › Pobierz plik
- 3754-003 › Pobierz plik
- 3754-004 › Pobierz plik
- 3754-005 › Pobierz plik
- 3754-006 › Pobierz plik