eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

projekt ustawy jest dokonanie koniecznych zmian o charakterze merytorycznym i legislacyjnym w związku z prawidłowym i sprawnym wdrożeniem w życie przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, celem projektu ustawy jest także doprecyzowanie przepisów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 373
  • Data wpłynięcia: 2008-03-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
  • data uchwalenia: 2008-06-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 850

373


5
Jednocześnie należy zauważyć, że w opinii Generalnego Inspektora Ochrony Da-
nych Osobowych centralny rejestr dłużników alimentacyjnych narusza przepis o
ochronie danych osobowych.
Ponadto należy zauważyć, że w celu zwiększenia skuteczności postępowania egze-
kucyjnego dane dotyczące dłużnika alimentacyjnego są już dostępne w Krajowym
Rejestrze Sądowym, a zgodnie z art. 38 dodatkowo będą umieszczane w informacji
gospodarczej.
8) zmiana w art. 18 ustawy
Po ust. 2 proponuje się dodać ust. 3. Proponowane regulacje określają początkowy
termin wypłaty świadczenia z funduszu alimentacyjnego w przypadku utraty waż-
ności orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności. Jeżeli osoba niepełno-
sprawna uzyska ponownie orzeczenie, będące kontynuacją poprzedniego, prawo do
świadczenia nabywa się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
którym upłynął termin ważności poprzedniego orzeczenia, pod warunkiem złożenia
wniosku o świadczenia z funduszu alimentacyjnego w terminie 3 miesięcy od dnia
wydania ponownego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności.
9) zmiany w art. 23 ustawy:
a) ust. 7
Proponuje się, aby odsetki były naliczane od pierwszego dnia miesiąca następu-
jącego po dniu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
b) ust. 8
Dotychczasowy przepis nie uwzględnia marszałka województwa, tylko mówi o
organie właściwym wierzyciela. Zmiana doprecyzowująca.
10) zmiany w art. 24 ust. 1 ustawy
Przepis art. 24 ustawy zawiera katalog przesłanek uprawniających organ właściwy
oraz marszałka województwa (proponuje się dodać marszałka województwa jako
właściwego do zadań z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego)
do zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji administracyjnej bez zgody osoby
uprawnionej albo jej przedstawiciela ustawowego. Nowelizacja poszerza ten katalog


6
o sytuację, w której egzekucja stała się skuteczna, tym samym nie ma podstaw do
dalszego wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego, co wiąże się ze zmianą
decyzji.
11) zmiany w art. 27 ustawy:
a) po ust. 1 proponuje się dodanie ust. 1a
Zachodzi konieczność wprowadzenia przepisu określającego termin początkowy
naliczania odsetek ustawowych, którego brakuje w ustawie.
b) ust. 7 pkt 1
Organ właściwy wierzyciela powinien przekazywać dłużnikowi alimentacyjne-
mu oraz organowi właściwemu dłużnika informację o przyznaniu osobie upraw-
nionej świadczeń z funduszu alimentacyjnego, a nie decyzję administracyjną –
jak to obecnie jest w ustawie.
12) zmiany w art. 28 ustawy
Po ust. 2 proponuje się dodać ust. 3. Zaproponowana nowa regulacja wyraźnie okre-
śli, że w przypadku śmierci dłużnika alimentacyjnego wygasają:
– należności z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego wypłaconych osobie
uprawnionej na podstawie ustawy,
– należności powstałe z tytułu zaliczek alimentacyjnych wypłaconych osobie
uprawnionej na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu
wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86,
poz. 732, z późn. zm.),
– należności likwidatora funduszu alimentacyjnego powstałe z tytułu świadczeń
alimentacyjnych wypłaconych na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o
funduszu alimentacyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 45, poz. 200, z późn. zm.).
13) zmiana
tytułu rozdziału 5
Zmiana ta jest konieczna, ponieważ w rozdziale tym są regulowane nie tylko kwe-
stie finansowania świadczeń z funduszu alimentacyjnego, ale również finansowanie
postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.


7
14) zmiany w art. 31 ustawy:
a) ust.
1-4
Zmiana polegająca na przeredagowaniu przepisu. W przepisie dookreślono, że
wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowanie działań wo-
bec dłużników alimentacyjnych jest zadaniem zleconym gminie z zakresu admi-
nistracji rządowej finansowanym w formie dotacji celowej z budżetu państwa.
Ponadto doprecyzowano przepis dotyczący przekazywania sprawozdań z reali-
zacji ustawy.
Koszty realizacji, przez samorząd województwa, zadania w zakresie świadczeń
z funduszu alimentacyjnego jako zadania zleconego z zakresu administracji rzą-
dowej, zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek sa-
morządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.) są finansowane
z budżetu państwa w formie dotacji celowej.
b) ust. 6 i 7
Proponuje się pozostawienie delegacji dla ministra właściwego do spraw zabez-
pieczenia społecznego do określenia, w drodze rozporządzenia, wzorów i sposo-
bu sporządzania sprawozdań i uchylenie ust. 6, w którym zawarta jest delegacja
dla Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu przekazywa-
nia środków finansowych na realizację zadań określonych w ustawie oraz wzo-
rów i sposobu sporządzania sprawozdań.
Przyznawanie i wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmo-
wanie działań wobec dłużnika alimentacyjnego jest zadaniem zleconym gminie
z zakresu administracji rządowej (na realizację ustawy są przekazywane środki z
budżetu państwa w formie dotacji celowej zgodnie z ustawą o finansach pu-
blicznych). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2006 r. w spra-
wie planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych
zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, przekazywa-
nia dotacji celowych i przekazywania pobranych dochodów związanych z reali-
zacją tych zadań (Dz. U. Nr 135, poz. 955) określa m.in. szczegółowy sposób i
tryb przekazywania do jednostek samorządu terytorialnego dotacji celowych na
realizację zadań z zakresu administracji rządowej.


8

15) zmiana w art. 42 ustawy
Po ust. 2 proponuje się dodanie w przepisie przejściowym nowego ust. 3 umożliwia-
jącego potrącanie kwoty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych, wypłaca-
nych na podstawie uchylanej ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimenta-
cyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, wraz z odsetkami ustalonej ostateczną decyzją
z bieżąco wypłacanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

16) zmiany 16 i 17 są konieczne z uwagi na fakt, że osoba ubiegająca się o świadczenie
z funduszu alimentacyjnego może złożyć wniosek, począwszy od dnia 1 sierpnia
2008 r.

Zmiana ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika z ustawy z
dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 176, poz. 1243). Wejście w
życie art. 57 ustawy w brzmieniu nadanym przez ustawę o pomocy osobom uprawnio-
nym do alimentów spowoduje zawężenie kręgu osób kierowanych do robót publicz-
nych. Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (po nowelizacji z dnia 24 sierpnia 2007 r.) art. 57 ustawy o promocji za-
trudnienia i instytucjach rynku pracy dotyczy wszystkich osób wymienionych w art. 49
pkt 2-7. Natomiast wejście w życie z dniem 1 października 2008 r. ustawy o pomocy
osobom uprawnionym do alimentów wprowadza ograniczenie wyłącznie do osób wy-
mienionych w art. 49 pkt 2, 3 i 5 tej ustawy. Zmiana ta nie rodzi dodatkowych skutków
finansowych.

Wejście aktu w życie
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem 1 października 2008 r.,
z wyjątkiem art. 1 pkt 16 i 17, które wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 2008 r.




9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Nowelizacja dotyczy organu właściwego wierzyciela (tj. wójtów, burmistrzów lub
prezydentów miast, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania osoby upraw-
nionej), organu właściwego dłużnika alimentacyjnego (tj. wójtów, burmistrzów lub
prezydentów miast, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dłużników
alimentacyjnych), a także marszałków województwa realizujących świadczenia w
związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, organów egzekucyj-
nych oraz osób uprawnionych do świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Ponadto
projekt dotyczy dłużników alimentacyjnych uchylających się od obowiązku alimen-
tacyjnego.
2. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samo-
rządu terytorialnego
Ustawa z uwagi na likwidację centralnego rejestru dłużników alimentacyjnych
powoduje oszczędność dla budżetu państwa ok. 20,4 mln zł.
b) rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw oraz rozwój regionalny
Ustawa nie wpływa na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębior-
czość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz rozwój regionalny.
3. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka regulowana przez ustawę nie jest objęta przepisami prawa Unii Euro-
pejskiej.
4. Notyfikacja
Ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: