eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

projekt ustawy jest dokonanie koniecznych zmian o charakterze merytorycznym i legislacyjnym w związku z prawidłowym i sprawnym wdrożeniem w życie przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, celem projektu ustawy jest także doprecyzowanie przepisów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 373
  • Data wpłynięcia: 2008-03-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
  • data uchwalenia: 2008-06-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 850

373


6
o sytuację, w której egzekucja stała się skuteczna, tym samym nie ma podstaw do
dalszego wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego, co wiąże się ze zmianą
decyzji.
11) zmiany w art. 27 ustawy:
a) po ust. 1 proponuje się dodanie ust. 1a
Zachodzi konieczność wprowadzenia przepisu określającego termin początkowy
naliczania odsetek ustawowych, którego brakuje w ustawie.
b) ust. 7 pkt 1
Organ właściwy wierzyciela powinien przekazywać dłużnikowi alimentacyjne-
mu oraz organowi właściwemu dłużnika informację o przyznaniu osobie upraw-
nionej świadczeń z funduszu alimentacyjnego, a nie decyzję administracyjną –
jak to obecnie jest w ustawie.
12) zmiany w art. 28 ustawy
Po ust. 2 proponuje się dodać ust. 3. Zaproponowana nowa regulacja wyraźnie okre-
śli, że w przypadku śmierci dłużnika alimentacyjnego wygasają:
– należności z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego wypłaconych osobie
uprawnionej na podstawie ustawy,
– należności powstałe z tytułu zaliczek alimentacyjnych wypłaconych osobie
uprawnionej na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu
wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86,
poz. 732, z późn. zm.),
– należności likwidatora funduszu alimentacyjnego powstałe z tytułu świadczeń
alimentacyjnych wypłaconych na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o
funduszu alimentacyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 45, poz. 200, z późn. zm.).
13) zmiana
tytułu rozdziału 5
Zmiana ta jest konieczna, ponieważ w rozdziale tym są regulowane nie tylko kwe-
stie finansowania świadczeń z funduszu alimentacyjnego, ale również finansowanie
postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.


7
14) zmiany w art. 31 ustawy:
a) ust.
1-4
Zmiana polegająca na przeredagowaniu przepisu. W przepisie dookreślono, że
wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowanie działań wo-
bec dłużników alimentacyjnych jest zadaniem zleconym gminie z zakresu admi-
nistracji rządowej finansowanym w formie dotacji celowej z budżetu państwa.
Ponadto doprecyzowano przepis dotyczący przekazywania sprawozdań z reali-
zacji ustawy.
Koszty realizacji, przez samorząd województwa, zadania w zakresie świadczeń
z funduszu alimentacyjnego jako zadania zleconego z zakresu administracji rzą-
dowej, zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek sa-
morządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.) są finansowane
z budżetu państwa w formie dotacji celowej.
b) ust. 6 i 7
Proponuje się pozostawienie delegacji dla ministra właściwego do spraw zabez-
pieczenia społecznego do określenia, w drodze rozporządzenia, wzorów i sposo-
bu sporządzania sprawozdań i uchylenie ust. 6, w którym zawarta jest delegacja
dla Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu przekazywa-
nia środków finansowych na realizację zadań określonych w ustawie oraz wzo-
rów i sposobu sporządzania sprawozdań.
Przyznawanie i wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmo-
wanie działań wobec dłużnika alimentacyjnego jest zadaniem zleconym gminie
z zakresu administracji rządowej (na realizację ustawy są przekazywane środki z
budżetu państwa w formie dotacji celowej zgodnie z ustawą o finansach pu-
blicznych). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2006 r. w spra-
wie planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych
zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, przekazywa-
nia dotacji celowych i przekazywania pobranych dochodów związanych z reali-
zacją tych zadań (Dz. U. Nr 135, poz. 955) określa m.in. szczegółowy sposób i
tryb przekazywania do jednostek samorządu terytorialnego dotacji celowych na
realizację zadań z zakresu administracji rządowej.


8

15) zmiana w art. 42 ustawy
Po ust. 2 proponuje się dodanie w przepisie przejściowym nowego ust. 3 umożliwia-
jącego potrącanie kwoty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych, wypłaca-
nych na podstawie uchylanej ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimenta-
cyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, wraz z odsetkami ustalonej ostateczną decyzją
z bieżąco wypłacanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

16) zmiany 16 i 17 są konieczne z uwagi na fakt, że osoba ubiegająca się o świadczenie
z funduszu alimentacyjnego może złożyć wniosek, począwszy od dnia 1 sierpnia
2008 r.

Zmiana ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika z ustawy z
dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 176, poz. 1243). Wejście w
życie art. 57 ustawy w brzmieniu nadanym przez ustawę o pomocy osobom uprawnio-
nym do alimentów spowoduje zawężenie kręgu osób kierowanych do robót publicz-
nych. Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (po nowelizacji z dnia 24 sierpnia 2007 r.) art. 57 ustawy o promocji za-
trudnienia i instytucjach rynku pracy dotyczy wszystkich osób wymienionych w art. 49
pkt 2-7. Natomiast wejście w życie z dniem 1 października 2008 r. ustawy o pomocy
osobom uprawnionym do alimentów wprowadza ograniczenie wyłącznie do osób wy-
mienionych w art. 49 pkt 2, 3 i 5 tej ustawy. Zmiana ta nie rodzi dodatkowych skutków
finansowych.

Wejście aktu w życie
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem 1 października 2008 r.,
z wyjątkiem art. 1 pkt 16 i 17, które wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 2008 r.




9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Nowelizacja dotyczy organu właściwego wierzyciela (tj. wójtów, burmistrzów lub
prezydentów miast, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania osoby upraw-
nionej), organu właściwego dłużnika alimentacyjnego (tj. wójtów, burmistrzów lub
prezydentów miast, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dłużników
alimentacyjnych), a także marszałków województwa realizujących świadczenia w
związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, organów egzekucyj-
nych oraz osób uprawnionych do świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Ponadto
projekt dotyczy dłużników alimentacyjnych uchylających się od obowiązku alimen-
tacyjnego.
2. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samo-
rządu terytorialnego
Ustawa z uwagi na likwidację centralnego rejestru dłużników alimentacyjnych
powoduje oszczędność dla budżetu państwa ok. 20,4 mln zł.
b) rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw oraz rozwój regionalny
Ustawa nie wpływa na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębior-
czość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz rozwój regionalny.
3. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka regulowana przez ustawę nie jest objęta przepisami prawa Unii Euro-
pejskiej.
4. Notyfikacja
Ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.


10
5. Konsultacje
międzyresortowe i społeczne
Projekt ustawy z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych został za-
mieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz. 1414). Brak było podmiotów zgłaszających zainteresowanie pracami nad
projektem ustawy.
Projekt ustawy został przekazany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Teryto-
rialnego oraz poddany konsultacjom z następującymi partnerami społecznymi:
1) Forum Związków Zawodowych,
2) NSZZ ”Solidarność”,
3) NSZZ ”Solidarność 80”,
4) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
5) Business Centre Club,
6) Konfederacją Pracodawców Polskich,
7) Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
8) Prezesem Związku Rzemiosła Polskiego,
9) Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych.
Partnerzy społeczni nie zgłosili uwag.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: