Rządowy projekt ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego
projekt ustawy określa zasady ustalenia nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego dokonanego w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 372
- Data wpłynięcia: 2008-03-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego
- data uchwalenia: 2008-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 118, poz. 745
372
Projekt przed przekazaniem do Sejmu V kadencji był przedmiotem szerokich
konsultacji społecznych zarówno z partnerami społecznymi tj. Konfederacja
Pracodawców Polskich, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
Business Center Club, Związek Pracodawców oraz organizacjami związków
zawodowych pracowników, jak i organizacjami i podmiotami działającymi
w branży motoryzacyjnej, np. Związek Motoryzacyjny SOIS. Projekt został
również przekazany do konsultacji Krajowej Izbie Doradców Podatkowych
oraz Krajowej Izbie Gospodarczej. W związku z przedterminowymi
wyborami parlamentarnymi projekt ponownie został przekazany do
konsultacji ww. podmiotom.
Jedynie Krajowa Rada Doradców Podatkowych zgłosiła uwagi do projektu
ustawy, jednakże zostały one przesłane z rażącym naruszeniem terminu
i z powyższego względu nie zostały uwzględnione.
Ponadto projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów celem
umożliwienia jego oceny przez wszystkich zainteresowanych. aden
podmiot zajmujący się zawodową działalnością lobbingową nie zgłosił
w trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) zainteresowania
pracami nad projektem przedmiotowej ustawy. W dniu 18 lutego 2008 r.
osoba fizyczna złożyła zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem
ustawy postulując, że nie można przy obliczeniu kwoty do zwrotu brać pod
uwagę wartości rynkowej podobnego pojazdu na rynku krajowym, ponieważ
podstawą opodatkowania jest kwota, którą nabywca był zobowiązany
zapłacić. Uwaga nie została uwzględniona, gdyż wyrok ETS jasno wskazuje,
że należy odnieść się do „wartości rynkowej podobnych pojazdów, które
zostały zarejestrowane wcześniej w państwie członkowskim, które nałożyło
podatek.” (por. p. 41 uzasadnienia wyroku).
Niniejszy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
03/36zb
14