eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3670
  • Data wpłynięcia: 2010-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897

3670

pkt 2, gmina może samodzielnie realizować zadanie polegające na budowie
lub eksploatacji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych.
3. Do przetargów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie nieuregulowanym
w niniejszej ustawie stosuje się ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, Nr 161, poz. 1078
i Nr 182, poz. 1228).
Art. 3b. Gminy są obowiązane zapewnić osiągnięcie do dnia 31 grudnia 2019 r.
odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu:
1) 50 % odebranych z terenu gminy odpadów komunalnych przez
przygotowanie do ponownego użycia i recykling co najmniej
w następujących frakcjach odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego
i szkła;
2) 70 % innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych przez
przygotowanie do ponownego użycia, recykling i inne metody odzysku.
Art. 3c. Gminy są obowiązane docelowo ograniczyć masę odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
1) do dnia 31 lipca 2013 r. – do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania,
2) do dnia 31 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania
– w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Art. 3d. Minister wła ciwy do spraw rodowiska w porozumieniu z ministrem
wła ciwym do spraw gospodarki okre li, w drodze rozporządzenia, poziomy
odzysku i recyklingu odpadów komunalnych oraz redukcji masy odpadów
ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, które gmina jest
obowiązana osiągnąć w poszczególnych latach, w odniesieniu do masy
odebranych z terenu gminy odpadów komunalnych, uwzględniając potrzebę
docelowego osiągnięcia poziomów odzysku i recyklingu oraz redukcji masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.
 
5
Art. 3e. Podmiot odbierający odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, który nie
działa na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1, jest obowiązany do
osiągnięcia poziomów odzysku i recyklingu oraz redukcji masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania,
okre lonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3d, w odniesieniu do masy
odebranych przez siebie odpadów komunalnych.
Art. 3f. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze rozporządzenia, sposób
obliczania poziomu redukcji masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji kierowanych do składowania, uwzględniając uzasadnione szacunki
masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych na
mieszkańca w 1995 r., dane statystyczne dotyczące liczby mieszkańców
zamieszkujących daną gminę oraz procentowy udział odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.”;
5) w art. 4 w ust. 2:
a) w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
,,a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów
komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych zużytych baterii
i akumulatorów, przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
odpadów budowlanych i rozbiórkowych i zużytych opon, a także odpadów
zielonych,”,
b) uchyla się pkt 4,
c) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
,,5) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;”,
d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
,,3. Rada gminy dostosuje regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od daty uchwalenia tego planu.”;
6) w art. 6:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
,,1. Wła ciciele nieruchomo ci, którzy pozbywają się z terenu nieruchomo ci
nieczysto ci ciekłych oraz wła ciciele nieruchomo ci, którzy nie są obowiązani do
uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy,
wykonując obowiązek okre lony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do
udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:
 
6
1) gminną jednostkę organizacyjną lub przez przedsiębiorcę posiadającego
zezwolenie na prowadzenie działalno ci w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczysto ci ciekłych lub
2) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, wpisanego do rejestru działalno ci
regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2
– przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.”,
b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
,,1b. W przypadku jednostek organizacyjnych posiadających nieruchomo ci stanowiące
teren zamknięty w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287), ustalonych przez Ministra
Obrony Narodowej, jeżeli podyktowane jest to konieczno cią ochrony informacji
niejawnych, jednostki te mogą nie zawierać umowy na odbieranie odpadów
komunalnych. W takim przypadku jednostka organizacyjna zawiera z gminą, na
obszarze której położony jest teren zamknięty, umowę w której zobowiązuje się do
samodzielnego pozbywania się zebranych na terenie zamkniętym odpadów
komunalnych zgodnie z okre lonym w gminie regulaminem.”;
7) w art. 6a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
,,1. Rada gminy może w drodze uchwały, na podstawie akceptacji mieszkańców wyrażonej
w przeprowadzonym uprzednio referendum gminnym, przejąć od wła cicieli
nieruchomo ci wszystkie lub wskazane obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 3b w zakresie pozbywania się nieczysto ci ciekłych oraz art. 5 ust. 1 pkt 4.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
,,3. Opłata, o której mowa w ust. 2, jest ustalana w sposób zryczałtowany za okresowe
pozbywanie się okre lonej ilo ci wskazanego rodzaju nieczysto ci ciekłych oraz
uprzątnięcie błota, niegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych
wzdłuż nieruchomo ci. Wysoko ć opłaty jest uzależniona od faktycznych kosztów
ponoszonych przez gminę z tytułu zorganizowania i funkcjonowania systemu
zagospodarowywania nieczysto ci ciekłych oraz uprzątnięcia błota, niegu, lodu
i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomo ci.”;
8) po rozdziale 3 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:
 
7
,,Rozdział 3a
Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę

Art. 6c. 1. Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od
wła cicieli nieruchomo ci, na której zamieszkują mieszkańcy.
2. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego,
podjąć decyzję o odbieraniu odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a prowadzona jest
działalno ć, w związku z którą powstają odpady komunalne.
3. Wła ciciel nieruchomo ci, o której mowa w ust. 1 i 2, jest obowiązany ponosić
na rzecz gminy, na terenie której położona jest jego nieruchomo ć, opłatę za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.
4. Za uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wła ciciele
danej nieruchomo ci odpowiadają solidarnie.
Art. 6d. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na
odbieranie odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci.
2. W celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci oraz wyznaczenia punktów selektywnego zbierania odpadów
komunalnych, rada gminy liczącej ponad 10 000 mieszkańców podejmuje
uchwałę, stanowiącą akt prawa miejscowego, o podziale obszaru gminy na
sektory, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, gęsto ć zaludnienia na danym
terenie oraz obszar możliwy do obsługi mieszkańców przez jednego
przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci.
3. W przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, przetarg na odbieranie
odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci organizuje się dla
każdego z wyznaczonych sektorów.
Art. 6e. 1. Spółki gminne mogą odbierać odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci,
na zlecenie gminy, tylko w przypadku gdy zostały wybrane w ramach
przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci.
2. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta okre la w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia wymagania dotyczące w szczególno ci:
 
8
1)
przekazywania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych oraz
odpadów zielonych do wskazanych instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych;
2) wykazu rodzajów odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od
wła cicieli nieruchomo ci;
3) standardu sanitarnego wykonywania usług oraz ochrony rodowiska;
4) obowiązku prowadzenia dokumentacji związanej z działalno cią objętą
zamówieniem;
5) szczegółowych wymagań stawianych przedsiębiorcom odbierającym odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci oraz warunków finansowych.

Art. 6f. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiera z przedsiębiorcą odbierającym
odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci wybranym w drodze przetargu,
o którym mowa w art. 6d, umowę na odbieranie i transport odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci.
2. Umowa powinna zawierać w szczególno ci:
1) okre lenie rodzajów odpadów odbieranych od mieszkańców ze szczególnym
uwzględnieniem wykazu rodzaju odpadów komunalnych odbieranych
selektywnie;
2) wykaz instalacji, do których przedsiębiorca będzie transportował odebrane
odpady komunalne;
3) wymagania dotyczące spełnienia standardu sanitarnego wykonywania usług
oraz ochrony rodowiska;
4) wymóg osiągnięcia okre lonych poziomów odzysku i recyklingu odpadów
komunalnych oraz redukcji masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji;
5) okre lenie wymaganej dokumentacji i sposobu jej prowadzenia;
6) termin obowiązywania umowy i przyczyny jej rozwiązania przed upływem
terminu jej obowiązywania;
7) warunki finansowe umowy, w tym kary umowne;
8) informację o skutkach wynikających z niedotrzymania warunków umowy.
 
9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: