Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- znowelizowanie przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminów państwowych w zakresie praw jazdy;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3604
- Data wpłynięcia: 2010-09-28
- Uchwalenie:
3604
potrzebnego na przeprowadzenie ćwiczeń, a tym samym wygenerowania
wolnego czasu dla nowych kursantów z ekonomiczną korzyścią dla ośrodków.
Ponadto warto wspomnieć, iż zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym w
przedmiotowej kwestii wpisuje się w europejską wizję zrównoważonych miast,
zrównoważonej gospodarki miejskiej, transportu, budownictwa i projektowania.
Zwraca ona uwagę na potrzebę wzmacniania subregionalnych ośrodków
rozwojowych m.in. poprzez wspieranie zmian strukturalnych w subregionalnych
ośrodkach rozwoju prowadzących do wzrostu aktywności gospodarczej i
zawodowej, a także poprzez wspieranie konkurencyjności subregionalnych
ośrodków rozwoju w skali krajowej. Niestety polskie prawodawstwo w wielu
dziedzinach nie dostrzega potrzeby zwrócenia baczniejszej uwagi na możliwości
wspierania ośrodków subregionalnych, a dekada dzieląca nas
od reformy administracyjnej kraju i likwidacji w Polsce 49 województw
pokazała, iż niejednokrotnie miasta nie będące wcześniej wojewódzkimi,
rozwijają się szybciej, stanowiąc naturalne zaplecze dla dużej liczby
mieszkańców.
Wnioskodawcy podkreślają, że w myśl przepisów ustawy Prawo
o ruchu drogowym Sejmik województwa tworzy, po uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu, wojewódzkie ośrodki ruchu
drogowego na obszarze województwa i sprawuje nad nimi nadzór. Ponadto
Sejmik województwa nadaje ośrodkowi statut, który określa w szczególności
jego organizację i warunki tworzenia oddziałów terenowych. Tak więc
proponowana zmiana w ustawie w żadnym razie nie narusza kompetencji
samorządów województw w kwestii tworzenia nowych ośrodków
egzaminacyjnych. Przeciwnie, umożliwia ona Sejmikom województw tworzenie
w miarę potrzeby nowych ośrodków w miejscowościach spełniających
wymagania określone rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 27
października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania
uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów, a wiec
do tego przygotowanych i mogących przyczynić się do usprawnienia
przeprowadzania egzaminów państwowych w zakresie wszystkich kategorii
prawa jazdy, a które dotychczas w świetle obowiązujących przepisów, nie
spełniały kryteriów. O celowości proponowanej zmiany może świadczyć fakt, iż
w niektórych miejscach w Polsce, samorządowcy zgłaszali potrzebę takiej
nowelizacji. Za przykład może posłużyć województwo pomorskie, gdzie
Starostwo Powiatowe w Chojnicach czyniło starania o utworzenie w tym
mieście, o znaczeniu subregionalnym, zamiejscowego oddziału Wojewódzkiego
Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku, a poparcie i zgodę na powołanie filii
wyrażał marszałek województwa pomorskiego, który zabiegał u ministra
infrastruktury o powołanie takiego ośrodka. Podobne przypadki odnotowywano
także w innych województwach, gdzie istnieją blisko 100 tyś. miejscowości
pozbawione zgodnie z obecnie obowiązującym prawem możliwości
przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy. Obecny stan prawny dopuszcza do
sytuacji, gdzie w niewielkim kilkunastotysięcznym mieście można
przeprowadzać egzamin, gdyż istniał tam ośrodek przed dniem 31 grudnia 1999
roku, a pozbawia się takiej możliwości kilkukrotnie większe miejscowości.
Przedstawione tu wybrane przykłady, pokazują że art. 109 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym uniemożliwia samorządowcom w
pełni skuteczne wykonywanie uprawnień w dziedzinie sprawnego
przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Należy jeszcze raz podkreślić, że
o celowości i potrzebie tworzenia nowych miejsc egzaminowania kierowców
decydują i w dalszym ciągu będą decydować Sejmiki województw, a
proponowana zmiana umożliwi im powoływanie ośrodków egzaminacyjnych w
tych miejscowościach, gdzie są one niezbędne, co spowoduje poprawę
systematycznie pogarszających się warunków zdawania egzaminów na prawo
jazdy.
Tym samym, niniejszy projekt nie pociąga za sobą obciążenia budżetów
jednostek samorządu terytorialnego ani budżetu państwa, jak też jakichkolwiek
negatywnych skutków gospodarczych, społecznych lub prawnych.
Przedmiot ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 4 października 2010 r.
BAS-WAPEiM-1682/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Stanke) z prawem
Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym przewiduje zmianę brzmienia art. 109 ust. 3 zmienianej ustawy.
Zmiana polega na stworzeniu możliwości przeprowadzania egzaminów
państwowych w zakresie wszystkich praw jazdy w miastach będących siedziba
powiatu.
Ustawa
ma
wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem regulacji
projektu ustawy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie
jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Warszawa, 4 października 2010 r.
BAS-WAPEiM-1683/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca możliwości uznania przedstawionego poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Stanke) za projekt ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1
Regulaminu Sejmu
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym przewiduje zmianę brzmienia art. 109 ust. 3 zmienianej ustawy.
Zmiana polega na stworzeniu możliwości przeprowadzania egzaminów
państwowych w zakresie wszystkich praw jazdy w miastach będących siedziba
powiatu.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
wolnego czasu dla nowych kursantów z ekonomiczną korzyścią dla ośrodków.
Ponadto warto wspomnieć, iż zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym w
przedmiotowej kwestii wpisuje się w europejską wizję zrównoważonych miast,
zrównoważonej gospodarki miejskiej, transportu, budownictwa i projektowania.
Zwraca ona uwagę na potrzebę wzmacniania subregionalnych ośrodków
rozwojowych m.in. poprzez wspieranie zmian strukturalnych w subregionalnych
ośrodkach rozwoju prowadzących do wzrostu aktywności gospodarczej i
zawodowej, a także poprzez wspieranie konkurencyjności subregionalnych
ośrodków rozwoju w skali krajowej. Niestety polskie prawodawstwo w wielu
dziedzinach nie dostrzega potrzeby zwrócenia baczniejszej uwagi na możliwości
wspierania ośrodków subregionalnych, a dekada dzieląca nas
od reformy administracyjnej kraju i likwidacji w Polsce 49 województw
pokazała, iż niejednokrotnie miasta nie będące wcześniej wojewódzkimi,
rozwijają się szybciej, stanowiąc naturalne zaplecze dla dużej liczby
mieszkańców.
Wnioskodawcy podkreślają, że w myśl przepisów ustawy Prawo
o ruchu drogowym Sejmik województwa tworzy, po uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu, wojewódzkie ośrodki ruchu
drogowego na obszarze województwa i sprawuje nad nimi nadzór. Ponadto
Sejmik województwa nadaje ośrodkowi statut, który określa w szczególności
jego organizację i warunki tworzenia oddziałów terenowych. Tak więc
proponowana zmiana w ustawie w żadnym razie nie narusza kompetencji
samorządów województw w kwestii tworzenia nowych ośrodków
egzaminacyjnych. Przeciwnie, umożliwia ona Sejmikom województw tworzenie
w miarę potrzeby nowych ośrodków w miejscowościach spełniających
wymagania określone rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 27
października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania
uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów, a wiec
do tego przygotowanych i mogących przyczynić się do usprawnienia
przeprowadzania egzaminów państwowych w zakresie wszystkich kategorii
prawa jazdy, a które dotychczas w świetle obowiązujących przepisów, nie
spełniały kryteriów. O celowości proponowanej zmiany może świadczyć fakt, iż
w niektórych miejscach w Polsce, samorządowcy zgłaszali potrzebę takiej
nowelizacji. Za przykład może posłużyć województwo pomorskie, gdzie
Starostwo Powiatowe w Chojnicach czyniło starania o utworzenie w tym
mieście, o znaczeniu subregionalnym, zamiejscowego oddziału Wojewódzkiego
Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku, a poparcie i zgodę na powołanie filii
wyrażał marszałek województwa pomorskiego, który zabiegał u ministra
infrastruktury o powołanie takiego ośrodka. Podobne przypadki odnotowywano
także w innych województwach, gdzie istnieją blisko 100 tyś. miejscowości
pozbawione zgodnie z obecnie obowiązującym prawem możliwości
przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy. Obecny stan prawny dopuszcza do
sytuacji, gdzie w niewielkim kilkunastotysięcznym mieście można
przeprowadzać egzamin, gdyż istniał tam ośrodek przed dniem 31 grudnia 1999
roku, a pozbawia się takiej możliwości kilkukrotnie większe miejscowości.
Przedstawione tu wybrane przykłady, pokazują że art. 109 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym uniemożliwia samorządowcom w
pełni skuteczne wykonywanie uprawnień w dziedzinie sprawnego
przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Należy jeszcze raz podkreślić, że
o celowości i potrzebie tworzenia nowych miejsc egzaminowania kierowców
decydują i w dalszym ciągu będą decydować Sejmiki województw, a
proponowana zmiana umożliwi im powoływanie ośrodków egzaminacyjnych w
tych miejscowościach, gdzie są one niezbędne, co spowoduje poprawę
systematycznie pogarszających się warunków zdawania egzaminów na prawo
jazdy.
Tym samym, niniejszy projekt nie pociąga za sobą obciążenia budżetów
jednostek samorządu terytorialnego ani budżetu państwa, jak też jakichkolwiek
negatywnych skutków gospodarczych, społecznych lub prawnych.
Przedmiot ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 4 października 2010 r.
BAS-WAPEiM-1682/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Stanke) z prawem
Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym przewiduje zmianę brzmienia art. 109 ust. 3 zmienianej ustawy.
Zmiana polega na stworzeniu możliwości przeprowadzania egzaminów
państwowych w zakresie wszystkich praw jazdy w miastach będących siedziba
powiatu.
Ustawa
ma
wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem regulacji
projektu ustawy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie
jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Warszawa, 4 października 2010 r.
BAS-WAPEiM-1683/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca możliwości uznania przedstawionego poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Stanke) za projekt ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1
Regulaminu Sejmu
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym przewiduje zmianę brzmienia art. 109 ust. 3 zmienianej ustawy.
Zmiana polega na stworzeniu możliwości przeprowadzania egzaminów
państwowych w zakresie wszystkich praw jazdy w miastach będących siedziba
powiatu.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski