eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3602
  • Data wpłynięcia: 2010-10-26
  • Uchwalenie:

3602-s

rekreacyjno-edukacyjne wyposażone w pomoce dydaktyczne. Obecnie jest
tworzonych lub modernizowanych około 1000 szkolnych placów zabaw.

2. Minister Edukacji Narodowej, we współpracy z Ministrem Rozwoju Regionalnego,
za zgodą Komisji Europejskiej, przygotował projekt systemowy „Indywidualizacja
procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych”,
realizowany na poziomie regionów, skierowany do organów prowadzących publiczne
i niepubliczne szkoły podstawowe. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego
Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki 2007-2013, Działania 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie
wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w
systemie oświaty”,
Poddziałania 9.1.2
Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup
. „
o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług
edukacyjnych”.
Na realizację niniejszego projektu systemowego, na wniosek Ministra Edukacji
Narodowej została przesunięta kwota 150 milionów € (około 624 mln zł) z Priorytetu
III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki do Priorytetu IX, za którego wdrażanie
odpowiadają samorządy województw. Ponadto, ze środków Pomocy Technicznej
przeznaczonych dla Ministerstwa Edukacji Narodowej przesunięto kwotę 5,5 mln zł
na sfinansowanie dodatkowych zadań Instytucji Pośredniczących związanych
z obsługą projektu.
Projekt systemowy „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas
I - III szkół podstawowych” jest kluczowym elementem obecnie realizowanej polityki
oświatowej. Celem projektu jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w procesie
indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I-III. Wsparcie to dotyczy
między innymi przygotowania szkół i placówek na przyjęcie dzieci 6-letnich.
Otrzymane w ramach projektu środki finansowe mogą być przeznaczone na
doposażenie bazy dydaktycznej oraz na organizację dodatkowych zajęć
rozwijających i usprawniających, w tym np. zajęć logopedycznych,
socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych. Nowa podstawa programowa
kształcenia ogólnego wymaga od nauczycieli rozpoznania potrzeb każdego ucznia
i
zaplanowania procesu dydaktycznego uwzględniającego te potrzeby. Celem
projektu jest wspomaganie szkoły i nauczycieli w indywidualizacji procesu

5
kształcenia, to jest w diagnozowaniu potrzeb uczniów, przygotowywaniu programów
i zajęć, w doposażeniu szkoły w niezbędne pomoce dydaktyczne oraz organizowaniu
dodatkowych zajęć. Przystąpienie do projektu umożliwia szkole rozszerzenie swojej
oferty edukacyjnej, wykorzystanie ciekawych metod pracy z uczniem ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi oraz zwiększenie dostępności pomocy psychologiczno-
pedagogicznej dla uczniów i rodziców.

Decyzję o rozpoczęciu wdrażania projektu w każdym województwie podejmują
samorządy województw, pełniące funkcje Instytucji Pośredniczących Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. W myśl art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia
2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712
i Nr 157, poz. 1241) rolę Instytucji Pośredniczącej pełni organ administracji publicznej
lub inna jednostka sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze
porozumienia z Instytucją Zarządzającą część zadań związanych z realizacją
programu operacyjnego. Funkcje regionalnych Instytucji Pośredniczących pełnią
urzędy marszałkowskie poszczególnych województw, a także wojewódzkie urzędy
pracy (dotyczy to województwa podkarpackiego, wielkopolskiego
i zachodniopomorskiego) oraz Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego.
Projekt jest realizowany od 2010 r. w dziewięciu województwach: kujawsko -
pomorskim, lubelskim, lubuskim, dolnośląskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim,
świętokrzyskim i wielkopolskim. Termin wdrożenia projektu w pozostałych
województwach został ustalony na 2011 r.

Kwota przeznaczona na realizację przedmiotowych projektów została podzielona
między regiony, w taki sposób, aby umożliwić organom prowadzącym zapewnienie
realizacji szkolnych programów indywidualizacji, zgodnie ze zdiagnozowanymi
potrzebami uczniów klas I-III szkół podstawowych. Algorytm podziału środków opiera
się na założeniu, że szkoła, jak i organ prowadzący nie może otrzymać mniej niż 30
tys. zł. Na poziomie realizacji szkolnych programów indywidualizacji Instytucja
Pośrednicząca podejmuje decyzję o podziale środków w województwie. Wysokość
środków finansowych przekazanych konkretnym organom prowadzącym zależy od
zdiagnozowanych potrzeb uczniów. W związku z powyższym dopuszcza się
możliwość przekazania szkołom kwoty niższej lub wyższej niż 30 tys. zł., o ile
Instytucja Pośrednicząca stwierdzi, że pozostałe szkoły podstawowe nie są

6
zainteresowane otrzymaniem większego wsparcia bądź podjęły decyzję
o zaniechaniu uczestnictwa w projekcie.
W celu indywidualizacji pracy z uczniem, która jest konsekwencją założeń nowej
podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz na potrzeby prawidłowej realizacji
projektu określonych zostało V Standardów. Aby otrzymać dofinansowanie, szkoły
muszą osiągnąć Standardy I-III. Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego
mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację Standardu IV i V.
W ramach tych Standardów środki finansowe mogą być przeznaczone na:
1) organizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych:
a) dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także
dzieci, u których występuje zagrożenie ryzykiem dysleksji,
b) dla dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki,
c) zajęć logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
d) zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci mających
trudności w komunikowaniu się z otoczeniem,
e) gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy,
f) specjalistycznych
zajęć terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych,
g) rozwijających zainteresowania uczniów uzdolnionych, ze szczególnym
uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np. prowadzenie
obserwacji przyrodniczych),
2) doposażenie bazy dydaktycznej szkoły w sprzęt specjalistyczny (tj. np. na zakup
oprogramowania oraz pakietów do diagnozowania i korygowania dysfunkcji
i dysharmonii rozwojowych, takich jak wady wymowy, dysleksja, wady postawy,
zaburzenia koordynacji ruchowej).


3. Ponadto, w okresie od dnia 1 marca 2010 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.
realizowany jest projekt systemowy „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. Projekt współfinansowany jest
z
Europejskiego Funduszu Społecznego w
ramach Priorytetu III Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Działania 3.3. „Poprawa jakości
kształcenia”, Poddziałania 3.3.3. „Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty
systemowe”. Projekt służy m.in. upowszechnianiu innowacyjnych programów i metod

7
oraz najlepszych praktyk, zarówno dydaktycznych jak i organizacyjnych,
w przedszkolach, szkołach i placówkach.

Celem projektu jest przygotowanie kadry pedagogicznej i zarządzającej przedszkoli,
szkół i
placówek do organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej jak najbliżej ucznia, w środowisku jego nauczania i wychowania,
tj. w przedszkolu, szkole i placówce, oraz poprawa jakości systemu kształcenia
i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Do końca października 2010 r. przygotowanych zostało prawie 500 liderów zmian
w
zakresie nowego modelu pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, w tym realizacji przez szkoły nowych zadań, w szczególności
w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym
rozpoznawania przez nauczycieli ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
Liderzy zmian przeprowadzili spotkania szkoleniowo-informacyjne dla ponad 50 000
nauczycieli i dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek przygotowujące ich do
realizacji zadań z obszaru kształcenia uczniów za specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Zadania te będą realizowane według nowej koncepcji opierającej się
na zespołowej formule pracy nauczycieli. Nauczyciele oraz specjaliści prowadzący
zajęcia z uczniem zespołowo będą analizować jego potrzeby oraz określać
najlepsze, najbardziej efektywne, formy wsparcia ucznia. W 2011 r. przeprowadzony
zostanie pilotaż wdrażania nowych rozwiązań.
W ramach projektu przewiduje się także szczególną rolę poradni psychologiczno-
pedagogicznych, do których należy przede wszystkim:
1) pomoc nauczycielom w podnoszeniu kompetencji zawodowych w zakresie

rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów
oraz ich możliwości psychofizycznych, udzielania uczniom wsparcia,
wykorzystywania
narzędzi do rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności

w uczeniu się,
2) specjalistyczna, pogłębiona diagnoza uczniów, w szczególności w sytuacjach,
gdy udzielone w przedszkolu, szkole czy placówce wsparcie nie będzie
wystarczające,
3) udzielanie pomocy nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek w tworzeniu
m.in. indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów
działań wspierających uczniów.

8
W ramach projektu przewidziano również opracowanie w roku szkolnym 2010/2011
systemu adaptacji środków dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Projekt adresowany jest do:
1)
uczniów wszystkich typów szkół ogólnodostępnych, integracyjnych
i specjalnych,
2) kadry pedagogicznej uczącej w ww. szkołach,
3) placówek doskonalenia nauczycieli – doradców metodycznych i konsultantów,
4) kadry zarządzającej szkołami i placówkami oświatowymi,
5) przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i innych organów
prowadzących szkoły i placówki,
6) przedstawicieli kuratoriów oświaty.
Ponadto, w ramach projektu uruchomiona została platforma informacyjno-
komunikacyjna poświęcona proponowanym zmianom, dostępna dla wszystkich
beneficjentów systemu oświaty. Narzędzie to zapewnia stały dostęp do
merytorycznych informacji dotyczących kształcenia uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi.

4. Należy także zaznaczyć, że edukacja przedszkolna na terenie gminy nie jest
nowym zadaniem. W małych środowiskach problemem utrudniającym organizację
przedszkoli jest rozproszenie siedlisk ludzkich. Trudno wyobrazić sobie
zorganizowanie przedszkola w miejscowości, w której mieszka troje, siedmioro czy
dwanaścioro dzieci. Naprzeciw powyższym uwarunkowaniom wychodzi umożliwienie
od 2007 r. tworzenia innych, niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach
podstawowych, form wychowania przedszkolnego. Tworzenie innych form
wychowania przedszkolnego ma na celu upowszechnianie dostępu do edukacji
przedszkolnej, jak również wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci w wieku 3-5 lat
z różnych środowisk.

Zadania dotyczące edukacji przedszkolnej są obecnie (i
nadal będą)
współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu IX
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Szczegółowy opis tego Priorytetu
w ramach Działania 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej
jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty” przewiduje różne
obszary wsparcia w zakresie edukacji przedszkolnej. W
Poddziałaniu 9.1.1

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: